بازارآموزان (بورس ایران)
前往频道在 Telegram
حضور در بازار مالی ریسک فراوانی دارد و به همه توصیه نمی شود. رانت نداریم و معرفی سهم رانتی نداریم اگر دنباله روی تحلیل های ما هستید مدیریت سرمایه را رعایت کنید. ارتباط با ادمین: @sadmin25
显示更多1 008
订阅者
-224 小时
-47 天
+730 天
帖子存档
وقتی که ما اعصابمون از بازار خرد بوده و هیچی نمی گفتیم ، آقای مجید عشقی رئیس سازمان بورس زحمت کشیدن به خودشون یک وام 2 میلیارد و 700 میلیون تومانی حین جا به جایی دولت از منابع سازمان بورس دادن با بازپرداخت 10 ساله!!
بابا دست مریزاد شما دیگه کی هستید!
📌همتی: حتما ارز را با همکاری بانک مرکزی تک نرخی میکنیم
🔹بخشی از کسری ارزی ما به دلیل همین اختلاف ارز ترجیحی و آزاد بوده است.
🔹البته اصلاح ارز ترجیحی به معنای بالا رفتن قیمت دلار نیست، وقتی نرخ نیما را به نرخ بازار نزدیک کنیم، دلار بازار آزاد ارزانتر میشود.
🔹جامعه تحمل شوکدرمانی ندارد.
@eghtesadonline
همتی : صبح بلند میشویم نرخ خوراک عوض شده . قیمت گذاری فلان کالا تغییر کرده . مردم نمی دانند چگونه باید سرمایه گذاری گنند
در امریکا و کشور های دیگر همه چیز قاعده مند است . باید به سمت ثبات اقتصادی برویم .
میانگین حاشیه سود شرکت های در بورس از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده خب این در قیمت هم موثر خواهد بود . در بورس بسیار جدی خواهم بود .
فروردین سال۱۳۸۶ یک میلیون تومان ........ میخریدم امروز چقدر داشتم؟
🟠فولاد: ۸۹۸ میلیون تومان
🟠فملی: ۷۶۵ میلیون تومان
🟠رانفور: ۴۶۲ میلیون تومان
🟠وسدید: ۳۷۵ میلیون تومان
🟠سکه: ۱۹۴ میلیون تومان
🟠طلا: ۱۶۲ میلیون تومان
🟠دلار: ۵۳ میلیون تومان
شاخص کل
به نظر میاد که شاخص کل تا 1900 بیاد پایین.
بلکه اون جا فرجی بشه و یه نفسی بکشه بازار
#اطلاعیه
دامنه نوسان تا اطلاع ثانوی مثبت و منفی ۲ درصد خواهد بود
به دنبال آخرین تصمیمات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، #دامنه_نوسان معاملات سهام و حق تقدم و صندوق های سرمایه گذاری تغییری نداشته و تا اطلاع ثانوی معاملات این بازار با دامنه مثبت و منفی ۲ درصد انجام میشود.
اقتصاددانها همیشه میگویند که ریسک و بازدهی دو روی یک سکه هستند. وقتی سرمایهگذاران ریسک میپذیرند، به این امید که بازدهی بیشتری کسب کنند، قوانین طبیعی بازی اقتصاد را پذیرفتهاند. حالا اگر بخواهیم این ریسک را بهطور مصنوعی حذف کنیم، دیگر بازی اقتصاد بهدرستی انجام نمیشود.
بیمه سهام نه تنها با اصول سرمایهگذاری در تضاد است، بلکه میتواند باعث شود سرمایهگذاران به جای یادگیری و تحلیل بازار، به امید بازارگردان و طرحهای تضمینی آنها چشم بدوزند. این یعنی پایان نوآوری و خلاقیت در بازار بورس، و آغاز دورهای از ناپایداری اقتصادی که هیچکس نمیخواهد شاهد آن باشد.
نتیجهگیری
در نهایت، باید گفت که طرح «بیمه سهام» بیشتر شبیه یک مسکن موقت برای دردهای بازار بورس است تا یک راهحل واقعی و پایدار. تجربههای بینالمللی نشان داده که بهترین راه برای مدیریت ریسک در بورس، آموزش و آگاهیبخشی به سهامداران، تشویق به تنوعبخشی در سرمایهگذاری، و ایجاد ابزارهای مالی مناسب است. پس شاید بهتر باشد بازارگردان به جای طرحهای پرزرق و برق، روی ایجاد یک محیط شفاف و رقابتی تمرکز کند و بگذارد بازار بورس همان جایی باشد که ریسکپذیران واقعی در آن میدرخشند.
چرا بیمه سهام در بازار بورس منطقی نیست؟
بازار بورس همواره بهعنوان یکی از پویاترین و پرریسکترین بازارهای مالی شناخته میشود؛ جایی که اگر حواستان نباشد، نه تنها سود، بلکه تمام سرمایهتان هم میتواند دود شود و به هوا برود. در این دنیای پر از ارقام و نمودارهای رنگارنگ، بازارگردان اخیراً دست به ابتکار جالبی زده و طرحی به نام «بیمه سهام» را معرفی کرده تا دل سهامداران را گرم کند و آنها را ترغیب به خرید سهام و نگهداری آن کند. اما آیا واقعاً بیمه سهام در بازار بورس یک راهحل جادویی است؟ در ادامه با هم بررسی میکنیم که چرا این طرح، بیشتر شبیه یک شوخی اقتصادی است تا یک راهحل واقعی.
1. ذات بازار بورس: ریسک بپذیرید، سود ببرید!
بازار بورس بهنوعی شبیه یک شهربازی بزرگ است؛ جایی که برای سوار شدن به ترن هوایی، باید دلتان را به دریا بزنید و قبول کنید که ممکن است سرگیجه بگیرید. سرمایهگذاران هم وقتی وارد بورس میشوند، باید بدانند که این بازی بدون ریسک نیست. در واقع، ریسک همان چیزی است که به بورس هیجان میدهد و باعث میشود که وقتی سود میکنید، احساس کنید که دنیا مال شماست.
حالا فکر کنید، بازارگردان بخواهد این هیجان را با «بیمه سهام» از شما بگیرد. دیگر چه کسی میخواهد زحمت تحلیل و بررسی شرکتها را به خود بدهد؟ اگر همه بدانند که در هر حالتی قرار نیست ضرر کنند، بورس از یک شهربازی پرهیجان تبدیل به یک پارک آرام و بیهیجان خواهد شد که دیگر هیچکس حوصله سر زدن به آن را ندارد.
2. تجربیات بینالمللی: چرا هیچ کشوری بیمه سهام ندارد؟
نگاهی به دور دنیا بیندازیم؛ از وال استریت نیویورک گرفته تا لندن و توکیو. هیچکدام از این بازارهای معتبر جهانی چیزی به نام «بیمه سهام» ندارند. چرا؟ چون آنها هم خوب میدانند که این کار بیشتر شبیه یک فیلتر اینستاگرامی برای زیباتر کردن واقعیتهای اقتصادی است تا یک راهحل واقعی. این بازارها بدون دخالتهای دولتی، بر پایه اصول اقتصادی آزاد و رقابتی عمل میکنند.
حتی وقتی صحبت از بیمه به میان میآید، این بازارها ترجیح میدهند که سهامداران را با ابزارهای دیگری مانند تنوعبخشی، صندوقهای سرمایهگذاری، و تحلیلهای هوشمندانه، مجهز کنند. در واقع، بیمه سهام نه تنها در این بازارها جایگاهی ندارد، بلکه حتی فکرش هم خندهدار به نظر میرسد.
3. اثرات منفی: خداحافظ اعتماد و کارایی بازار
یکی از جذابیتهای بورس این است که همه چیز به سرعت برق و باد تغییر میکند؛ یک خبر کوچک میتواند قیمتها را بالا یا پایین ببرد. این همان چیزی است که بورس را زنده و پویا نگه میدارد. حالا تصور کنید بازارگردان بخواهد با بیمه کردن سهام، جلوی این تغییرات را بگیرد. بازار تبدیل به یک مرداب راکد میشود که دیگر هیچکس حوصله ندارد در آن شنا کند.
علاوه بر این، اگر سرمایهگذاران حس کنند که بازارگردان همه چیز را کنترل میکند، اعتمادشان به بازار از بین میرود. بورس مثل یک مسابقه فوتبال است که اگر داور شروع کند به طرفداری از یک تیم، دیگر نه تنها بازیکنان، بلکه تماشاگران هم از ورزشگاه فرار میکنند. در بورس هم اگر بازارگردان بخواهد نقش داور طرفدار را بازی کند، سرمایهگذاران چمدانهای خود را بسته و دنبال بازارهای دیگری میروند که در آنها خبری از دخالتهای بیمورد نیست.
4. بار مالی: چه کسی پول این کار را میدهد؟
بیمه سهام شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما بیایید واقعبین باشیم؛ این کار مثل این است که یک نفر بخواهد همه را به مهمانی دعوت کند، ولی فراموش کند که پول خرید خوراکیها را از کجا بیاورد. بازارگردان اگر بخواهد بیمه سهام را اجرایی کند، باید یک جیب پر از پول داشته باشد تا در زمان افت قیمتها، زیانهای سهامداران را جبران کند. این پول از کجا میآید؟ از جیب منابع عمومی، که بهطور غیرمستقیم از جیب مردم تأمین میشود.
اگر این کار بهصورت مداوم ادامه یابد، نه تنها منابع مالی کشور به هدر میرود، بلکه ممکن است باعث افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی شود. پس در نهایت، نه تنها سهامداران سود نمیکنند، بلکه مردم عادی هم باید چوب این ماجرا را بخورند.
5. تشویق به رفتارهای پرخطر: بورسبازی یا قمار؟
وقتی به سهامداران این اطمینان داده شود که در هر صورت ضرر نخواهند کرد، آنها ممکن است به جای سرمایهگذاری عاقلانه و حسابشده، به سمت رفتارهای ریسکی بروند. خرید سهامهای پرریسک با امید به سود بالا و بدون نگرانی از ضرر، شبیه به این است که در یک بازی قمار، همه چیپهای خود را روی یک عدد بگذارید، چون میدانید اگر ببازید، کسی هست که پول شما را پس بدهد.
این نوع رفتارها میتواند باعث شکلگیری حبابهای قیمتی در بازار شود؛ حبابهایی که وقتی بترکند، فقط زیان و ناامیدی برای همه باقی میگذارند.
6. تضاد با اصول اقتصادی: قوانین بازی را فراموش نکنیم
سوال میشه این اوراقو چه جوری باید بخرید
هنوز عرضه شروع نشده
یه سقفی داره اوراق
این اوراق قیمت زیادی ندارن در حد ریال یا تومن هست
فقط نکته اینه هر تعداد اوراق که خریدی برای اینکه از بیمش استفاده کنی حق نداری معادل اون سهم رو در بازار بفروشی
مثلا اگه ۵۰۰هزارتا فولاد داری و ۵۰هزارتاشو بیمه کردی فقط اجازه داری ۴۵۰هزارتاشو بفروشی
همشو بفروشی اوراق میسوزه
خاطره خوب بورس از طرح بیمه سهام/ نتیجه انتشار اوراق تبعی چیست؟
آخرین باری که طرح بیمه سهام در بازار سرمایه اجرایی شد، آبان 1401 بود که پس از آن شاهد رشد چشمگیرِ #بورس بودیم.
این رشد تا اردیبهشت 1402 ادامه داشت و شاخص کل توانست سقف تاریخی جدیدی را به ثبت برساند.
حال بار دیگر انتشار اوراق تبعی اتفاق میافتد که باید دید این کار چه نتایجی در پی خواهد داشت.
#خبهمن
چارت آموزشی است و سیگنال خرید و فروش نیست.
دقت کنید در یک منطقه پر تراکم حمایتی قرار داره.
قیمت سهام ایران واقعا عجیب غریب اومده پایین و اصلا توجیه نداره .
این جوری نمونده و این جوری هم نمی مونه...
عقل من میگه فروشنده سهام نباشم چون این جا حمایت ماهانه است.
روزی همین چارت های باعث حیرت و پشیمونی خیلی ها میشه .
🔵 بسته 5 + 45 برای نجات بورس!
فرزین، رئیس بانک مرکزی:
◻️ از فردا به بانکها ابلاغ میکنیم که 5 همت سهم از بورس بخرند مشروط بر این که محدودیت های قانونی خرید سهم توسط بانکها در مقطع فعلی مورد چشم پوشی همه ارکان ذی ربط قرار گیرد.
◻️همچنین تکلیف میکنیم که تا سقف 45 همت برای کارگزاری ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتبار با نرخ حداقلی برای حمایت از بورس و سهام توسط سیستم بانکی در نظر گرفته شود.
فرزین، رئیس بانک مرکزی:
برنامه ما در بانک مرکزی افزایش تدریجی نرخ ارز نیمایی است، که این موضوع در حال انجام است.
Repost from اقتصاد آنلاین
🔴اطلاعیه گروه دیجیکالا درباره سرمایهگذاری شرکت حرکت اول در گروه تجارت الکترونیک دیجیکالا
📌طبق اعلام رسمی گروه دیجیکالا، شرکت «حرکت اول»، بازوی سرمایهگذاری جسورانه همراه اول، با خرید نقدی بخشی از سهام گروه دیجیکالا، از جمله سهام متعلق به شرکت «سرمایهگذاری سرآوا پارس» و قسمتی از سهامِ سهامداران دیگر، ۴۰درصد از سهام گروه دیجیکالا را در اختیار خواهد گرفت. ارزشگذاری توافق شده برای گروه دیجیکالا در این سرمایهگذاری ۳۰هزار میلیارد تومان است.
📌ادامه حضور بنیانگذاران دیجیکالا و این که حمید و سعید محمدی به عنوان دو عضو هیات مدیره همچنان مدیریت اجرایی و راهبری شرکت، تدوین استراتژی کسبوکار و انتخاب مدیران ارشد را بر عهده خواهند داشت، از مهمترین نکات این توافق است.
📌نکته مهم دیگر این سرمایهگذاری، ارزشگذاری توافق شده برای گروه دیجیکالا است. ۳۰هزار میلیارد تومان ارزش تعیین شده برای دیجیکالا است که این رقم بزرگترین سرمایهگذاری اقتصاد دیجیتال کشور تاکنون محسوب میشود.
📌شرکت سرمایهگذاری سرآوا پارس هم یکی از موفقترین خروجهای اکوسیستم استارتاپی داشته است. براساس ارزشگذاری اعلام شده، با یک حساب سرانگشتی، سرمایه شرکت «سرمایهگذاری سرآوا پارس» پس از گذشت ۱۲ سال، به نظر میرسد حدود هزار برابر شده است.
#سالگرد_ویرانی / سقوط 73% ارزش دلاری بورس
☄️ چهار سال از آغاز سقوط بزرگ بازار سرمایه می گذرد ، ارزش دلاری بازار در طی این 4 سال از 439 میلیارد دلار در 19 مرداد 1399 به 117 میلیارد دلار در 19 مرداد 1403 رسیده است.
👈🏻 در این چهار سال ، بازار سرمایه ، سه رئیس جمهور و دو مجلس را تجربه نموده
آیا بازار سرمایه که بیشترین سرمایه گذاران ایرانی در آن حضور دارند مورد حمایت دولت جدید و مجلس جدید خواهند بود؟
🟢 حمایت از جنس حذف کامل #قیمت_گذاری_دستوری ، حمایت از سودآوری شرکتها و تدوین و تثبیت حداقل 15 ساله قوانین و مقررات مربوطه ، به روز آوری نرخ نیمایی ، عرضه ی محصولات تمامی ناشران از بستر بورس کالا و ...
4 سال از شروع تاریخی ریزش بورس گذشت
ریزش بورس از دعوای بین دو وزیر دولت روحانی شروع شد و هنوز هم که هنوزه جاش درد میکنه
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
