1 155
订阅者
+224 小时
-37 天
-1830 天
帖子存档
در رمضان که ماه نزول قرآن است، اهل ایمان انس خاصی با قرآن داشتند، چنان چه هریک شان دوست داشتند در نماز تراویح برای مدت های طولانی آن را از حنجره زیبای قاریان قرآن بشنوند و علاوه بر آن، خلوت های دیگری در روز و شب رمضان با کتاب خدا داشته و از چشمه سار زلال آن، عطش جان خویش را فرو نشانند و حتی می کوشیدند بیشتر از گذشته خود را از معارف و اسرار آن آگاه کرده و به دستورات و خواسته های آن جامه عمل پوشانند.
6⃣ استغفار و توبه:
از ثمرات دیگر مدرسه رمضان، روآوردن روزه داران به توبه و استغفار بود. چنان چه می دیدیم روزه داران در این ماه، بیشتر از هر ماهی دیگر از گناهان خویش احساس شرمندگی داشته و می کوشیدند با آب توبه و استغفار، خود شان را از چرک و زشتی گناه پاک سازند و همواره استغفار و توبه ورد زبان شان باشد.
7⃣ دعا و مناجات:
در این ماهِ خودشناسی، پدیده مبارک دیگری که آن را زیاد مشاهد می کردیم، انس گرفتن روزه داران به دعا و مناجات بود، به ویژه هنگام افطار و در جریان نماز های تراویح و در سحرگاهان و هر زمان دیگری که میسر می شد. روزه داران می کوشیدند، با اخلاص و امیدواری، خواسته های دین و دنیای شان را به دست دعا از الله ذوالجلال بخواهند و از مناجات الهی، به روح و ضمیر شان پاکی بیشتر و به قلب و روان شان آرامش فزونتر بخشند.
7⃣ تعاون و همکاری:
بالاگرفتن روحیهی تعاون هم ارمغان دیگر مدرسة رمضان بود. و آیا غیر از این است که یکی از اهداف روزه این بود تا تمام امت اسلامی بدون هیچ گونه تفاوتی میان غنی و فقیر و شاه و رعیت، با انجام روزه، وحدت و یکپارچگی شان را برای جهانیان تمثیل کنند و اغنیا و قدرتمندان امت، در عمل درد و رنج محرومان و بی چارگان جامعه را لمس کرده و احساس انسان دوستی را در خودر زنده سازند؟ و البته بر همین اساس است که مشاهده می کردیم چگونه روحیه خیر و تعاون در رمضان قوت یافته بود و مردم ما با ادای زکات و صدقات شان، از مساکین و محرومان جامعه دلجویی می کردند.
♦️و الآن که رمضان پایان می یابد:
بلی! برادر و خواهر مسلمانم! این ها دسته گل هایی بود که از چمن زار سبز رمضان چیدیم و در سبد روح و جان خویش آن ها را جابجا کردیم پس الآن وقت آن است که از این سبد رنگارنگ گلهای رمضانی، محافظت به عمل آورده نگذاریم –معاذالله- بادهای سمی شهوات آن ها را پژمرده ساخته و طوفان غفلت و خود فراموشی، پرپر شان گرداند.
بی تردید، رمضان فرصتی بود برای تازه کردن ایمان و تجدید معنویت و آیا غیر از این است که در رمضان شیطان ها را بسته و انگیزه های خیر را چندین برابر افزایش دادند تا ما قلب را از زنگار گناه ها و معاصی پاک ساخته و نهال تشنه ایمان خویش را با آب توبه، عبادت و عمل صالح سیراب و آن را به درخت سایه دار و پرمیوه¬یی مبدل نماییم تا بقیه ایام سال در سایه های گوارای آن از زندگی ایمانی لذت برده و از گرما و طوفان شهوات وشیاطین در امان باشیم؟
با این همه چقدر باید تأسف خورد در حق کسانی که با گذشت رمضان؛ به محض این که شیطان ها از بند رها شده و بدیشان حمله ور می شوند، هیچ مقاومتی از خود نشان نداده و به زودی به دنیای غفلت بار قبل از رمضان خویش بر می گردند.
الله متعال چنین کسانی را در کتاب حمید خود برای ما به زنی مثال می زند که بعد از آن همه زحمت هایی که در جریان روز در بافت خویش به کار می برد، شامگاهان به سادگی آن را در هم شکسته و واپس آن را پنبه می ساخت: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا» [النحل: 92] [النحل/92] (شما همانند آن زني نباشيد كه رشتة خود را بعد از تابيدن، پنبه می ساخت).
♦️پس باید خیلی مواظب باشیم که مبادا دست آوردهای ایمانی را که از مدرسهی رمضان با آن همه تحمل زحمت ها حاصل کردیم، از دست بدهیم، به ویژه این که برخی دانشمندان اسلامی، شیطان بعد از رمضان را به درندهای تشبیه می کنند که بعد از مدت ها اسارت و عدم دسترسی به شکار، ناگهان رهایی می یابد پس معلوم است که با چه درنده خویی به طعمه هایش حمله ور می شود.
☑️ بخش فرهنگی مدرسه احیاءالعلوم هرات.
🔸معلومات: ۰۷۹۰۴۵۳۰۲۲
🌙از مدرسه رمضان چه آموختیم؟
✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
🔸بدون هیچ شکی، رمضان یک مدرسه تمام عیار تربیتی برای امت اسلام است، هر سال می آید تا به لطف خداوند منان، مسلمان های وفادار به خویش را به زیور تقوا و خداترسی آراسته گرداند (لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) [البقرة: 21]
امسال در حالی رمضان را پشت سر گذاشتیم که به لطف الله ذوالجلال مساجد ما از حضور جوانان دیندوست موج می زد و تا ناوقت شب، قیام شب های پرفیض رمضان را با شور و اخلاص شاهد بودیم و این –به حق- توفیقی بزرگ از جانب الله بود که باید به خاطر آن سجده های شکر به جا آورد و از صمیم قلب پروردگار هادی خویش سپاسگزاری نمود.
💓اینست آن چه از رمضان آموختیم:
آری رمضان برای ما ارمغان ها داشت و ارزش های بزرگی را به ما هدیه کرد که ارزش دارد از آن ها یاد کرده و در جهت حفاظت آن ها از هیچ کوششی دریغ نورزیم. و اینک شماری از هدیه های رمضانی:
1️⃣ غلبه برهوای نفس:
بلی، این یک ارمغان بزرگ رمضان برای تربیت یافتگانش می باشد. و آیا چیزی غیر از همین هوای نفس هست که انسان را واژگون در جهنم فرو میکند؟ ناگفته پیدا است که منشأ تمام بدبختی های انسان همانا تسلط هوای نفس و ذلیل شدنش در برابر آن است. الله متعال می فرماید: «أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا» [الفرقان/43] (آگاه باش، آيا كسي كه هوا و هوسش را معبود خود ساخته است آيا تو وكيل او خواهي بود؟ آيا گمان ميبري كه بيشتر آنان ميشنوند يا ميفهمند؟ ايشان همچون چهارپايان هستند، و بلكه گمراهتر)
🔸و آیا حریفی مثل روزه و رمضان، وجود دارد که سیطره و غرور هوای نفس را در هم شکسته و آن را مطیع عقل و ایمانش گرداند؟
🔸به راستی! رمضان با آن همه برنامه های شبانه روزی اش وسیله بزرگی برای دست یافتن بدین مطلوب بود؛ رمضانی که همه گونه تن پروری ها و حتی خواب و بیداری ما را به هم می ریخت و برای هوا و هوس هیچ جایی را باقی نمی گذاشت.
2⃣صبر و پایداری:
ارمغان دیگری که از مدرسه رمضان به دست آوردیم، آراسته شدن به زیور صبر و پایداری است؛ صبر و پایداری یی که بدون آن نه در دنیا و نه در آخرت، هیچ موفقیتی را حاصل نکرده و به هیچ ارزشب دستیافته نمی توانیم.
♦️راستی! تمام روز را از اساسی ترین نیاز های زندگی خود –با وجود در دسترس بودن- دوری کردن و در بخش زیادی از شب بر دو پا به نماز ایستادن و بخش مهم خواب شیرین شب را از اول و آخر آن بر خود حرام کردن و.. اموری هستند که انسان را به زیور صبر و حوصله مندی و مقاومت در برابر خواهش های نفس آراسته می سازند تا انسان روزه دار با یک ماه پالایش در کوره رمضان، شخصیتی به استواری کوه و به پختگی فولاد حاصل کند. از همین رو، پیامبر (ص) رمضان را در یک کلمه "ماه صبر" خوانده و به روزه دار توصیه دارند که حتی اگر مورد توهین و مقاتله هم قرار می گرفت، باز هم از خود خویشتن داری نشان داده و بگوید "..من مردی روزه دار هستم!" (روایت از صحیح مسلم)
3⃣ اخلاق خوش:
اخلاق پسندیده که عصاره تمام احکام و آداب شرع است میوه دیگری است که باید از شاخسار رمضان چیده باشیم. زیرا هنگامی که قرار است در حالت روزه از اموری که در اوقات دیگر برای ما مباح است خودداری کنیم، تصور شما چی است؟ از آن چه ناروا و گناه محض است، چه قدر باید خود داری نموده باشیم؟ از همین رو، رسول الله(ص) در حق کسی که در جریان روزه از دروغگویی و خیانت دست برنمی دارد می فرمایند: «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ وَالْجَهْلَ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ» [صحیح بخاری] (هرکس در حال روزه، سخنان و کار های باطل و ناروا و جهالت ورزی را ترک نکند، خداوند نیازی به نخوردن و نیاشامیدن وی ندارد).
♦️و این البته بر خلاف آن پندار کوته فکرانه از روزه است که آن را تنها در ترک خوردونوش و همبستری خلاصه می کند. پس اخلاق خوش چیزی بود که در رمضان آن را تمرین کردیم و برای بدست آوردن آن، به مدت یک ماه تحت تربیه آیین تربیتی رمضان قرار گرفتیم، لذا می باید این خلعت زیبای رمضان را همیشه در بر داشته باشیم.
4⃣ اشتیاق به نماز و مساجد:
خاطره شیرین دیگر مکتب رمضان، جوش و خروشی بود که از حضور پررنگ نماز گزاران در مساجد –به ویژه نسل جوان خویش- شاهد آن بودیم؛ طوری که جاذبهی عبادت خدا و مساجد به حدی قوت داشت که حتی کسانی که ماه ها قدم را در چهارچوب مسجد و روی جای نماز نگذاشته بودند، با شور و اشتیاق بدان روی آورده و بی آن که از دیگران کم بیاورند، به عبادت الله کوشیدند.
5⃣ انس باقرآن:
#رمضان
❇️ ارزش ساعات پایانی
✍🏼 محمد الهامی
🔹رمضان در حال پایان است؛ مهمانی گرامی که با بودنش به وجود زرادخانهای از قدرتِ بر عبادت و تحمل سختیها در درونمان پی بردیم؛ ذخیرهای که چیزی جز تنبلی و غفلت ما را از آن دور نساخته بود.
🔹مهمانی گرامی که امیدواریم در حالی برود که گناهانمان آمرزیده شده و آزادی از آتش به نام ما ثبت شده باشد… اما آه و اندوه اگر این مهمان برود درحالیکه مورد مغفرت قرار نگرفتهایم، آنگونه که پیامبرمان ـ صلیاللهعلیهوسلم ـ میفرماید: «ذلیل و زیاندیده باد آنکه رمضان بیاید و سپس برود پیش از آنکه مورد مغفرت قرار گرفته باشد».
🔹حق مهمان است که تا رفتنش گرامی داشته شود و بلکه یکی از عادات ما ـ پیش از آنکه شکار مدرنیسم شویم ـ این بوده که مهمان را بدرقه میکردیم و بلکه تا قسمتی از راه، او را همراهی میکردیم.
🔹صالحان ما بسیار دربارهٔ خستهشدن در پایان رمضان هشدار دادهاند. از میان این سخنان، تشبیه زیبای امام ابنقیم رحمهالله در ذهنم جای گرفته که میگوید: اگر وضو پیش از سلامِ نماز باطل شود، نماز هم باطل میشود و روزه با نوشیدن آب [لحظهای] پیش از غروب آفتاب فاسد میشود. (نقل به معنا)
🔹از کمال حمد پروردگار ـ که پیش از رمضان از او میخواستیم ما را به رمضان برساند ـ این است که ما نیز پیش از پایان رمضان، رمضان را ترک نگوییم و آن را به زیبایی وداع گوییم، همانطور که مهمانی را که برای ما خیر بسیاری داشته و از او امید اجر فراوان داریم، وداع میگوییم.
🔹متخصصان مدیریت میگویند نود درصد مردم کارهای خود را به نسبت نود درصد انجام میدهند و آنهایی که کار خود را کامل انجام میدهند بیش از یک درصد نیستند… شایسته نیست کسی که نفس خود را کنترل کرده و با آن به جهاد پرداخته، در این ساعات اندک کنترلش را از دست بدهد و ما از طریق تجربه و ممارست دانستهایم که موفقیت در یک امتحان چهبسا به سبب مرور درسها در شب امتحان و یا حتی آخرین ساعت قبل از امتحان باشد!
🔹میگویند: ارزش یک سال را نمیداند مگر کسی که در یک سال تحصیلی مردود شده و ارزش یک ساعت را نمیداند مگر کسی که یک ساعت دیر به امتحان رسیده و ارزش یک دقیقه را نمیداند مگر کسی که یک دقیقه دیرتر به قطار رسیده است… و این بسیار ترسناک خواهند بود که در روز قیامت گفته شود: ارزش آزادشدن از دوزخ را نمیداند مگر کسی که در یک ساعت از رمضان سهلانگاری کرده باشد!
🔹به یقین این را میدانم که اگر الله در ساعتی از رمضان ـ ولو آخرین ساعت آن ـ ما را بپذیرد، این همان جایزهٔ بزرگی خواهد بود که امیدش را داریم و بلکه آرزو میکنیم بعد از آن از دنیا برویم. خداوندا، ما را در حالی از دنیا ببَر که از ما خشنودی…/ بینش
🆔 t.me/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
💔وداع با ماه نور ودغدغده های عارفین💞
✅مسلمان واقعی در پایان رمضان، از این که فضل خداوند شامل حالش شده که توفیق روزه و طاعت را یافته است، بسیار شادمان است.
✅اما چند چیز باعث دغدغه ی خاطر اوست و چه بسا به خاطر آن ها آخرین لحظات رمضانش را باگریه و آه سپری نماید:
💔او گرفتار افسوسها است:
🔶 افسوس بر غفلت هایی که در این ماه از وی سرزده و جفاهایی که در حق خویش روا داشته است و از این که چرا بیشتر نکوشیده و زیاده تر از خود شایستگی نشان نداده است؟
🔶 و آیا با سپری کردن سه دهه ی (رحمت، مغفرت و آزادی از آتش جهنم) شایستگی رحمت، مغفرت و آزادی از جهنم را پیدا کرده است؟
🔶 از این که آیا اعمال ناچیز او شایستگی قبول پروردگار را یافته است، یا چون متاعی بی ارزش بر روی او زده خواهد شد.
✅این احساس که نشانه صدق ایمانِ بنده و ترس از خداست، در قرآن مجید یکی از صفات بندگان خاشع و رستگار خداوند معرفی شده است: وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ [مؤمنون:60]
✅ترجمه: و کسانی که آنچه [در راه خدا] می بخشند؛ در حالی است که دلهای شان از این که به سوی پروردگار شان برمی گردند، هراسان و بیمناک است.
☑️حضرت علی(رض) فرمود: «کاری که انجام می دهيد سعی کنيد که بيشترين اهتمام را برای قبول شدنش به خرج دهيد».
☑️ و نیز ایشان در آخرین شبهای ماه رمضان فرياد بر می آوردند که ای کاش می دانستم: آن نیک سعادتمند سربلندی که دعايش پذيرفته می شود کي است وآن بيچاره محرومی که از درگاه حق رانده شده و دعايش قبول نمی گردد کدام است؟
🌺استقامت بعد از رمضان:
✅در ماه رمضان، خداوند شيطان ها را به زنجير کشيد تا مؤمنان بدور از وسوسه های آن ها بتوانند پله های صعود و رسيدن به خداوند را بپيمايند و در بندگی خداوند، استواری و استقامت حاصل کنند.
✅و اکنون که رمضان می رود تو گويی می خواهد مؤمنانی را که ادعای عشق می کنند بيازمايد، تا ثابت شود که عشقشان عشقی است راستين و پايدار؛ يا شعارین و توخالی...
✅اکنون که رمضان می رود خداوند شيطانهايی را که چون شير درنده يک ماه کامل در زنجير بودند يکباره آزاد میکند، خود تصور کنيد که شيطان ها با چه شرارت و ددمنشی یی به شکارهای خود حمله ور خواهند شد، از اين روست که اهل عرفان گفته اند «شيطان پس از رمضان از هميشه وحشی تر و درنده تر است». چون شيری است که يک ماه کامل در بند زنجير بوده و لب به شکاری نزده است!
✅مثال کسی که با سپری شدن ماه رمضان، نسبت به دینش -با ترک فرایض و انجام گناهان- بی اعتنا می شود، مثل آن پیرزن یادشده در قرآن است که از صبح تاشام بافته اش را می بافت، اما شب هنگام، آن را [دوباره] پنبه ساخته و نابودش می کرد: {وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا} [النحل: 92]
💓ترجمه: مانند آن زنی نباشید که بافتش را بعد از آن که آن را محکم بافته بود، می شکست و نابود می ساخت.
🌺فضیلت روزه ی شش روز در ماه شوال:
💓پیامبر (ص) فرمودند:
✅«هر کس رمضان را روزه گیرد و بدنبال آن شش روز از شوال را نیز روزه گيرد گويا همه عمرش را روزه گرفته است». [سنن أبوداود]
✍ زیرا پاداش اعمال نزد خداوند، ده برابر است؛ پس ماه رمضان در ازای ده ماهِ سال؛ و شش روز هم در ازای دو ماه دیگر.. از این رو، کسی که سالانه این سنت را رعایت نماید، مثل این است که تمام عمرش را روزه داشته است.
✍نویسنده: ضیاءاحمد فاضلی مسؤول مدرسه احیاءالعلوم هرات
بررسی نقّادانه بر نشانههای حِسّی شب قدر!
سهسال پیش در شمارهٔ «33» مجله «گفتمان علمی-اسلامی» بحثِ با پشتوانههای علمی استوار منتشر شد، که فشردهٔ بحث در این چند مورد گنجانده شده بود:
1- از تمامی روایتهای حدیثی پیرامون نشانههای شب قدر، دوازده نشانهٔ حسی را میتوان دریافت که عبارتاند از: شبِست بیگردوغبار، آرام، بسیار درخشان و تابان، شبِ معتدل، بدون ابر، بدون باد و باران، با هیچ ستارهٔ در آن شب چیزی زده نمیشود، سگان در آنشب آراماند، و در سپیدهدم آنشب، آفتاب با درخششی ضعیف طلوع خواهد کرد.
2- هیچکدام از این روایتها مستقیما از پیامبر روایت نشده بلکه همهٔ اینها دارای سند ضعیف و غیر قابل پذیرشاند.
3- برخی از دانشمندان اسلامی گاهن از جملهٔ نشانههای شب قدر را : واژگون شدن درختان، نمایان شدن نور در کرانههای افق، شیرین شدن آبهای شور و... یاد میکردند، که هیچکدام اینها دلیلِ شرعی نداشته و مورد پذیرش نیست.
4- حتی برخی از این نشانهها را مانند: آرامی آنشب، شیرین شدن آبهای شور، و نبودن شهابهای زننده، واقعیتهای عینی رد میکند.
5- یگانه نشانهٔ که با روایتی ظاهرن صحیح بهما رسیده این است که:«در سپیدهدم آبشب آفتاب بدون شعاعِ زننده طلوع میکند» که بررسیهای موشکافانه نشان میدهد که این سخن از تابعیِ بهنام «زر بن حبیش» بوده که به اشتباه، برخی از راویانِ حدیث آنرا به پیامبر نسبت دادند.
6- اگر هم بپذیریم که این روایت از پیامبر ثابت شده است، دلایل نشان میدهد که آن نشانه، منحصر به همان سالی بوده که پیامبر خبر داده بودند؛ و نمیتوان آنرا نشانهٔ دائمی برای هر سال دانست.
7- و همچنان به سبب تغییرات آبوهوایی گاهی ممکن است که آفتاب بدون شعاع طلوع نماید و نمیتوان آنرا نشانهٔ دائمی برای شب قدر دانست.
8- و از جهتی طلوع بدون شعاع آفتاب در سپیدهدم شب قدر نمیتواند نشانهٔ باشد که آنرا از دیگر شبهای سال متمایز کند بلکه این پدیده در بسیاری از شبهای دیگر سال هم اتفاق میافتد.
9- جز برخی روایتهای ضعیف از علمای بصره و کوفه، از هیچیک از بزرگان سلف و علمای پیشین امت چیزی در بزرگداشت این نشانهها نیامده است.
10- و شریعت اسلامی شب قدر را تعیین نکرده تا اینکه در دهه اخیر مردم به عبادت بپردازند و وجود نشانههای حسی در شب قدر، منافی با این حکمت شریعت است؛ زیرا ظهور این علامات در اول دهه سبب تنبلی در عبادتِ سایر شبها میشود.
11- و در اخیر اینکه شریعت اسلامی مسلمانان را تشویق به جستجوی این شب در دههٔ اخیر کرده و هیچ نشانهٔ زمینی و آسمانی هم برای شناسایی آن تعیین نکرده است.
والله اعلم.
نوشته: دکتر عمار صیاصنه
ترجمه: عبدالقاهر فقیری، فارغ مدرسه احیاءالعلوم هرات
بررسی نقّادانه بر نشانههای حِسّی شب قدر!
سهسال پیش در شمارهٔ «33» مجله «گفتمان علمی-اسلامی» بحثِ با پشتوانههای علمی استوار منتشر شد، که فشردهٔ بحث در این چند مورد گنجانده شده بود:
1- از تمامی روایتهای حدیثی پیرامون نشانههای شب قدر، دوازده نشانهٔ حسی را میتوان دریافت که عبارتاند از: شبِست بیگردوغبار، آرام، بسیار درخشان و تابان، شبِ معتدل، بدون ابر، بدون باد و باران، با هیچ ستارهٔ در آن شب چیزی زده نمیشود، سگان در آنشب آراماند، و در سپیدهدم آنشب، آفتاب با درخششی ضعیف طلوع خواهد کرد.
2- هیچکدام از این روایتها مستقیما از پیامبر روایت نشده بلکه همهٔ اینها دارای سند ضعیف و غیر قابل پذیرشاند.
3- برخی از دانشمندان اسلامی گاهن از جملهٔ نشانههای شب قدر را : واژگون شدن درختان، نمایان شدن نور در کرانههای افق، شیرین شدن آبهای شور و... یاد میکردند، که هیچکدام اینها دلیلِ شرعی نداشته و مورد پذیرش نیست.
4- حتی برخی از این نشانهها را مانند: آرامی آنشب، شیرین شدن آبهای شور، و نبودن شهابهای زننده، واقعیتهای عینی رد میکند.
5- یگانه نشانهٔ که با روایتی ظاهرن صحیح بهما رسیده این است که:«در سپیدهدم آبشب آفتاب بدون شعاعِ زننده طلوع میکند» که بررسیهای موشکافانه نشان میدهد که این سخن از تابعیِ بهنام «زر بن حبیش» بوده که به اشتباه، برخی از راویانِ حدیث آنرا به پیامبر نسبت دادند.
6- اگر هم بپذیریم که این روایت از پیامبر ثابت شده است، دلایل نشان میدهد که آن نشانه، منحصر به همان سالی بوده که پیامبر خبر داده بودند؛ و نمیتوان آنرا نشانهٔ دائمی برای هر سال دانست.
7- و همچنان به سبب تغییرات آبوهوایی گاهی ممکن است که آفتاب بدون شعاع طلوع نماید و نمیتوان آنرا نشانهٔ دائمی برای شب قدر دانست.
8- و از جهتی طلوع بدون شعاع آفتاب در سپیدهدم شب قدر نمیتواند نشانهٔ باشد که آنرا از دیگر شبهای سال متمایز کند بلکه این پدیده در بسیاری از شبهای دیگر سال هم اتفاق میافتد.
9- جز برخی روایتهای ضعیف از علمای بصره و کوفه، از هیچیک از بزرگان سلف و علمای پیشین امت چیزی در بزرگداشت این نشانهها نیامده است.
10- و شریعت اسلامی شب قدر را تعیین نکرده تا اینکه در دهه اخیر مردم به عبادت بپردازند و وجود نشانههای حسی در شب قدر، منافی با این حکمت شریعت است؛ زیرا ظهور این علامات در اول دهه سبب تنبلی در عبادتِ سایر شبها میشود.
11- و در اخیر اینکه شریعت اسلامی مسلمانان را تشویق به جستجوی این شب در دههٔ اخیر کرده و هیچ نشانهٔ زمینی و آسمانی هم برای شناسایی آن تعیین نکرده است.
والله اعلم.
نوشته: دکتر عمار صیاصنه
ترجمه: عبدالقاهر فقیری
بررسی نقّادانه بر نشانههای حِسّی شب قدر!
سهسال پیش در شمارهٔ «33» مجله «گفتمان علمی-اسلامی» بحثِ با پشتوانههای علمی استوار منتشر شد، که فشردهٔ بحث در این چند مورد گنجانده شده بود:
1- از تمامی روایتهای حدیثی پیرامون نشانههای شب قدر، دوازده نشانهٔ حسی را میتوان دریافت که عبارتاند از: شبِست بیگردوغبار، آرام، بسیار درخشان و تابان، شبِ معتدل، بدون ابر، بدون باد و باران، با هیچ ستارهٔ در آن شب چیزی زده نمیشود، سگان در آنشب آراماند، و در سپیدهدم آنشب، آفتاب با درخششی ضعیف طلوع خواهد کرد.
2- هیچکدام از این روایتها مستقیما از پیامبر روایت نشده بلکه همهٔ اینها دارای سند ضعیف و غیر قابل پذیرشاند.
3- برخی از دانشمندان اسلامی گاهن از جملهٔ نشانههای شب قدر را : واژگون شدن درختان، نمایان شدن نور در کرانههای افق، شیرین شدن آبهای شور و... یاد میکردند، که هیچکدام اینها دلیلِ شرعی نداشته و مورد پذیرش نیست.
4- حتی برخی از این نشانهها را مانند: آرامی آنشب، شیرین شدن آبهای شور، و نبودن شهابهای زننده، واقعیتهای عینی رد میکند.
5- یگانه نشانهٔ که با روایتی ظاهرن صحیح بهما رسیده این است که:«در سپیدهدم آبشب آفتاب بدون شعاعِ زننده طلوع میکند» که بررسیهای موشکافانه نشان میدهد که این سخن از تابعیِ بهنام «زر بن حبیش» بوده که به اشتباه، برخی از راویانِ حدیث آنرا به پیامبر نسبت دادند.
6- اگر هم بپذیریم که این روایت از پیامبر ثابت شده است، دلایل نشان میدهد که آن نشانه، منحصر به همان سالی بوده که پیامبر خبر داده بودند؛ و نمیتوان آنرا نشانهٔ دائمی برای هر سال دانست.
7- و همچنان به سبب تغییرات آبوهوایی گاهی ممکن است که آفتاب بدون شعاع طلوع نماید و نمیتوان آنرا نشانهٔ دائمی برای شب قدر دانست.
8- و از جهتی طلوع بدون شعاع آفتاب در سپیدهدم شب قدر نمیتواند نشانهٔ باشد که آنرا از دیگر شبهای سال متمایز کند بلکه این پدیده در بسیاری از شبهای دیگر سال هم اتفاق میافتد.
9- جز برخی روایتهای ضعیف از علمای بصره و کوفه، از هیچیک از بزرگان سلف و علمای پیشین امت چیزی در بزرگداشت این نشانهها نیامده است.
10- و شریعت اسلامی شب قدر را تعیین نکرده تا اینکه در دهه اخیر مردم به عبادت بپردازند و وجود نشانههای حسی در شب قدر، منافی با این حکمت شریعت است؛ زیرا ظهور این علامات در اول دهه سبب تنبلی در عبادتِ سایر شبها میشود.
11- و در اخیر اینکه شریعت اسلامی مسلمانان را تشویق به جستجوی این شب در دههٔ اخیر کرده و هیچ نشانهٔ زمینی و آسمانی هم برای شناسایی آن تعیین نکرده است.
والله اعلم.
نوشته: دکتر عمار صیاصنه
ترجمه: عبدالقاهر فقیری
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
Repost from مدرسه احیاءالعلوم هرات
🔶دعاء و چگونگی نماز استخاره
🌹ترتیب کننده: مدرسه احیاءالعلوم هرات
💓به نام الله و با درود بر رسول الله و آل و اصحاب شان.
🔸جابر بن عبد الله رضی الله عنهما مىگويد: رسول الله صلی الله علیه و سلم استخاره را در هركارى همانند سوره اى از قرآن به ما مى آموخت و ميفرمود: هرگاه يكى از شما خواست كارى انجام دهد، غير از نماز فرض، دو ركعت نماز (نافله) بخواند، سپس [این دعا را]بخواند:
🔸اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ العَظِيمِ؛ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ، وَتَعْلَمُ وَلاَ أَعْلَمُ، وَأَنْتَ عَلاَّمُ الغُيُوبِ، اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأمْرَ - وَيُسَمِّي حَاجَتَهُ - خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي – أَوْ قَالَ: عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ - فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ، وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي – أَوْ قَالَ: عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ – فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِيَ الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ، ثُمَّ أَرْضِنِي بِهِ)
🔸ترجمه:
اى الله! به وسيله ى علمت از تو طلب خير مى كنم، و بوسيله ى قدرتت از تو توانايى مى خواهم، از تو فضل بسيارت را مسألت مى نمايم، زيرا تو توانايى و من ناتوان، و تو مى دانى و من نمى دانم، و تو داننده ى امور پنهان هستى. الهى! اگر در علم تو اين كار 《این جا حاجت خود را نام ببرد》 باعث خير من در دين و آخرت است [يا مى گويد: در حال و آينده ى كارم] آن را برايم مقدور و آسان بگردان، و در آن بركت عنايت فرما، و چنانچه در علم تو اين كار برايم در دنيا و آخرت باعث بدى است [يا مى گويد: در حال و آينده ى كارم] پس آن را از من، و مرا از آن، منصرف بگردان، و خير را براى من هر كجا كه هست مقدّر نما، و آنگاه مرا به آن راضی بگردان.
🔶چند تذکر:
۱- استخاره در کارهایی مانند: سفر، ازدواج، معامله و مثل آن انجام می شود، نه در اموری که فرض است، مانند: نماز، دادن زکات و.. و نه هم در اموری که ناروا است، زیرا فرائض باید انجام شود و امور ناروا ترک گردد.
۲- نتیجه استخاره -بر خلاف باور عوام الناس- خواب دیدن نیست، بلکه اگر مورد قبول الله قرار گیرد (که شرط آن: اخلاص، عاجزی کردن به بارگاه الله و یقین داشتن به موثریت استخاره است) در دلش روشنی انداخته می شود، مثلا اگر آن کار به نفعش باشد، دلایلش برای وی روشن می شود تا جایی که با خود میگوید: آها! این کار که فلان و فلان فایده را هم داشته که من قبلا متوجه آن نمی شدم و آنگاه به آن شوق پیدا می کند..و اگر به ضررش باشد نیز به همین گونه برایش علم حاصل شده و برایش نفرت از آن کار پیدا می شود.
۳- اگر نتیجه به یک بار معلوم نشد، علما گفته اند که با بار بخواند تا نتیجه برایش معلوم گردد.
صحبت پیرامون رمضان
🎙️مولوی ضیاءاحمد فاضلی مسؤول مدرسه احیاءالعلوم هرات
🎥گروه رسانهای احیاء
#محفل_استقبال_ماه_رمضان
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
صحبت پیرامون رمضان
🎙️مولوی ضیاءاحمد فاضلی مسؤول مدرسه احیاءالعلوم هرات
🎥گروه رسانهای احیاء
#محفل_استقبال_ماه_رمضان
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
Repost from خبر تلویزیون اصلاح
اقامه نماز تراویح در مسجد جامع بزرگ شهر هرات - 25 رمضان ❤️
@EslahTVNews
🌙 *صدقه فطر چيست و بر چه کسی لازم است؟*
✍ ضیاءاحمد فاضلی، واعظ مسجد جامع بزرگ و مسؤول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
🌮صدقة فطر عبارت از مقداری خوراکي و يا قيمت آن است که بر ذمه شخصی که جدا از نيازمنديهاي اصلي خود به ارزش يک نصاب شرعي -جنس و يا نقد- داشته باشند، واجب می شود تا از خود و فرزندان نابالغ خود به فقرا و مساکین بپردازند.
🔶️نبی(ص) در باره اهمیت آن فرمودند که روزهی روزه دار همچنان معلق است تا صدقه فطرش را بپردازد.
🔶 *زمان واجب شدنش :
زمان واجب شدن صدقه فطر، صبح روز عید فطر است؛ بناءً، اگر شخص ثروتمند، در صبح عید، صاحب طفلی شد، صدقه ي فطرش بر ذمه ي پدرش واجب می شود و اگر شب عید، کسی فوت کرد و صبح عید را در نیافت، صدقة فطرش ساقط می شود.
🔶 *زمان پرداخت صدقه فطر:*
زمان پرداخت آن، صبح عید، قبل از نماز عید است. البته قبلاً در جریان رمضان نیز می تواند بپردازد. اگر از نماز عید تاخیر شد دیگر یک صدقه عادی بوده و فضیلت صدقه فطر را از دست می دهد.
🔶 *حکمت و فلسفه صدقه فطر:*
حکمت از آن:
✅دستگیری به فقرا
✅و پاکی روزه است.*چنان چه رسول خدا می فرمایند:* «زَكَاةَ الْفِطْرِ طُهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ وَطُعْمَةً لِلْمَسَاكِينِ مَنْ أَدَّاهَا قَبْلَ الصَّلاَةِ فَهِىَ زَكَاةٌ مَقْبُولَةٌ وَمَنْ أَدَّاهَا بَعْدَ الصَّلاَةِ فَهِىَ صَدَقَةٌ مِنَ الصَّدَقَاتِ» (سنن ابی داود)
*ترجمه:* صدقه فطر، به منظور پاک ساختن شخص روزه دار است از بیهودگی و سخنان زشتی که بر زبان آورده و [نیز] طعامی است برای مساکین. هر کس آن را قبل از نماز عید ادا کند صدقهی مقبولی است که انجام داده است و هر کس آن را بعد از نماز عید بپردازد، صدقه
ای از سر سایر صدقات برایش محسوب می شود [و ثواب صدقه فطر را نخواهد داشت].
🔶 *صدقه فطر از چه چیزهایی، داده می شود؟*
در صدر اسلام، لستی از نیازهای اولیهی فقرا، پیشنهاد شده بود تا از یکی از آنها بپردازند که مهمترین آنها موارد زیر بود:
1⃣از *گندم* ، نصف صاع (تقریبا دو کیلو)،
2⃣ از *جو* ، یک صاع (سه کیلو و ششصد گرام)
3⃣از *خرما* ، یک صاع (سه کیلو و ششصد گرام)
و از *کشمش* ، یک صاع (سه کیلو و ششصد گرام).
✅ *نکته۱:*
به نظر می رسد که در صدر اسلام، گندم از سایر خوراکی ها گرانتر و دو کیلوی آن، معادل چهار کیلو خرما و کشمش بوده است.
✅ *نکته۲* :
می توان بجای یکی از موارد بالا، قیمت آن را داد، بخصوص اگر به نفع فقرا، باشد.
🔶مناسب است، افرادی که توانمندی مالی بالایی دارند، صدقه فطر خود و اطفال خود را از خرما و کشمش بسنجند و کسانی که از توانمندی متوسطی برخوردارند از جو اندازه گیری کنند و کسانی که از توانمندی کمی برخوردارند، از گندم تعیین کنند.
🔶 *صدقه فطر به چه کسی داده می شود؟*
صدقه فطر به کسی که فقیر باشد، پرداخت می شود، بناء، اگر به کسی داده شد که غنی بود، صحیح نمی شود.
🔶 *صدقه فطر بر چه کسی واجب می شود؟*
به کسی واجب می شود که به اندازهی یکی از نصابهای شرعی، پول، یا مال تجارت، و یا مِلک و مانند آن داشته باشد.
☑️ *نصابهای شرعی:*
🔸 ۸۵ گرام طلا،
🔸۱۴۰ مثقال نقره،
🔸یا داشتن پول، یامال تجارت، یا املاک و یاهرچیز دیگری که زیاده از حاجات اصلی زندگی باشد، البته در صورتی که به ارزش یکی از دو نصاب: طلا یا نقره برسد.
☑️ کسی که صاحب یکی از نصابها یا معادل آن -طوری که گفته شد- نباشد، بر وی صدقه فطر واجب نیست.
☑️ آنچه از نیازهای اصلی را مالک باشد (مانند: خانه نشیمن، وسیله سواری، اساسیه مورد نیاز خانه) به حیث بخشی از نصاب، حساب نشده و معاف اند..
🔶 صدقه فطر همسر و فرزندان بر دوش کی است؟
از همسر، بر دوش خود اوست که اگر غنی بود می دهد و اگر فقیر بود معاف است.
رواست اگر شوهر به عوضش بپردازد.
♦️از فرزندان بالغ هم بر دوش خود آنهاست.
♦️از فرزندان نا بالغ، بر دوش پدر شان است که اگر غنی ( صاحب نصاب) بود، از خود و آنان را می پردازد؛ ورنه معاف است.
🌺 تذکر: صدها طلبه لیلیه و اساتید وپرسونل مدرسه را در دعاهای خیر تان یاد نمایید. *معلومات:* 0790453022🌺🌸🍀🌴
🪧دلها را صفایی قرآن است!
🎙️گروه سرود مدرسه احیاءالعلوم هرات
🎥گروه رسانهای احیاء
#محفل_استقبال_ماه_رمضان
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
Repost from مدرسه احیاءالعلوم هرات
🌼 سنتهای جمعه 🌼
1️⃣ غسل جمعه:
پیامبر ﷺ فرمودند:
"غسل جمعه برای هر محتلم واجب است".
صحيح البخاري: 880
2️⃣ زود رفتن به مسجد:
پیامبر ﷺ فرمودند:
"کسیکه برای جمعه غسل نمود و سپس زود با پای پیاده به مسجد رفت و به نزدیک امام ایستاد، به سخنان گوش داد و کار لغوی نکرد، برایش در مقابل هر گام، پاداش یک سال صیام و قیام است"
صحيح أبي داود: 345
3️⃣ درود بسیار بر پیامبر ﷺ:
پیامبر ﷺ فرمودند:
"از بهترین روزهای تان، روز جمعه است؛ دران آدم آفریده و قبض روح شده است و درین روز صور دمیده خواهد شد و صعقه (بیهوشی) روی خواهد داد؛ پس درین روز برایم درود فراوانی فرستید؛ زیرا درود تان به من عرضه میگردد".
صحيح أبي داود: 1047
4️⃣ تلاوت سورهی کهف:
پیامبر ﷺ فرمودند:
"کسیکه سورهی کهف را در روز جمعه تلاوت نماید، خداوند میان دو جمعه اش را نورانی میگرداند".
صحيح الجامع: 6470
5️⃣ لحظهی اجابت دعا:
با رعایت و درنظرداشت موارد چهارگانهی فوق، خداوند متعال به فضل خویش از این ویژگی نیز برخوردار خواهد ساخت؛ یعنی توفیق میدهد تا درین لحظه دست به دعا داشته باشیم!
https://t.me/Aehyaa
🌹👈از عجایب سور ة القدر و ليلة القدر خود را اگاه سازید🌹🌹
إنا ١
أنزلناه ٢
في ٣
ليلة ٤
القدر ٥
وما ٦
أدراك ٧
ما ٨
ليلة ٩
القدر ١٠
ليلة ١١
القدر ١٢
خير ١٣
من ١٤
الف ١٥
شهر ١٦
تنزل ١٧
الملائكة ١٨
والروح ١٩
فيها ٢٠
بإذن ٢١
ربهم ٢٢
من ٢٣
كل ٢٤
أمر ٢٥
سلام ٢٦
هي ٢٧
حتى ٢٨
مطلع ٢٩
الفجر ٣٠
اگر غور کنید همه کلمات سوره القدر (۳۰) کلمه بوده و قرآن کریم نیز ۳۰ پاره است
همه حروف این سوره ( ١١٤) حرف اند و همه سورت های قرآن کریم نیز (۱۱۴) سوره است.
کلمه ( هي) یعنې این شب
در شماره ( ٢٧) آمده اشاره به این است که ليلة القدر اغلبا در (٢٧) رمضان است.
کلمه ( القدر ) در سوره در (٥ - ١٠ - ١٢) تکراري آمده
این عدد را با همجمع کنید ( ٥ + ١٠ + ١٢ = ٢٧ ) این هم امیدواری میدهد که این شب مبارک در (۲۷) رمضان است
اگر متوجه شده باشید دوستان عزیز کلمه لیلة القدر تقریباً نو حرف دارد که سه بار در این سوره ذکره شده است:
(۳×۹=۲۷)میشود پس لیلةالقدر درشب ۲۷ است.
💓این عجاز قرآنکریم است دوستان عزیز. الله سبحانه تعالی توانایی نصیب بکند که زنده داری بکنیم چون کم وقت مانده است.
🤲 ازدعای خیر تان ما را فراموش نکنید که سخت محتاج دعای شما عزیزان هستیم.
التماس دعا 🌹
Repost from مدرسه احیاءالعلوم هرات
💖فضایل و برکات دهه اخیر رمضان🌷
✍ضیاءاحمد فاضلی، واعظ مسجد جامع بزرگ و مسؤول مدرسه احیاءالعلوم
✅ از این که خداوند ما را تا این دم زنده نگهداشت تا آن را دریابیم، او تعالی را سپاسگزاریم.
☑️ بزرگترین ویژگی این دهه، وجود شب قدر و نزول قرآن در آن است:
💓 الله متعال، سوره قدر را کامل در وصف و عظمت این شب نازل فرمود.
✅ این سوره تصریح دارد بر این که شب قدر:
🔶شب نزول قرآن است (از لوح محفوظ به آسمان دنیا). (آیةاول)
🔶شبی که از عظمت و شأن والای برخوردار است، چنانکه خداوند خود، آن را "قدر" نام گذاشته است.
🔶شبی است که ما نوعِ بشر، از درک عظمت آن عاجزیم. (آیةدوم)
🔶شبی است بهتر از هزار ماه.(آیةسوم)
یعنی: عبادت تنها همین یک شب، نزد خداوند از عبادت هزار ماهی که خالی از شب قدر باشد، ارزشمندتراست.
🔶شبی است که به فرمان الهی، فرشتگان به معیت جبرئیل امین، برای تنفیذ تقدیرات الهی بر زمین فرود می آیند و برای بندگان احیاگرِ آن شب، سلام می فرستند و رحمت و برکات الهی را نثار می کنند. (آیةچهارم)
🔶شبی است که تا بامدادان، همه اش برای بندگان الهی سلامتی و امن و امان است.(آیةپنجم)
💖روش پیامبر (ص) در دهه اخیر:
پس تعجبی ندارد که پیامبر (ص) در دهه اخیر، در عبادت الهی آن همه از خود جدیت و شور و شوق نشان دهند؛ حضرت عایشه (رض) نقل می کند:
💓همین که دهه اخیر فرا می رسید، آن حضرت(ص):
🔸کمر همت بر می بستند،
🔸شب های آن را [بصورت کامل] احیا می کردند.
🔸و همسران را هم [برای عبادت] بیدار می کردند.[صحیح البخاری]
☑️اعتکافِ دهه اخیر:
اعتکاف دهه اخیر از سنتهای بزرگ نبوی (ص) است، آن حضرت، از بس که مشتاق برکات این دهه و دریافت شب قدر بودند، هر سال، در دهه اخیر رمضان، از خانه و همسران فاصله گرفته و تمام این دهه را به اعتکاف در مسجد به یاد الهی و خلوتِ انس، با مولای عزوجل سپری می کردند.
✅ اعتکاف مسنون، از غروب شب 21 رمضان آغاز یافته و تا غروب آفتاب شب عید دوام می یابد.
✅ کسی که توان اعتکاف در کل دهه را ندارد، می تواند یک یا چند روز و یا شب در اعتکاف قرار بگیرد.
✅ معتکف در این مدت، تمام وقتش را به مسجد گزرانده و به هیچ وجه از مسجد بیرون نمی شود؛ مگر به نیازهای شدیدی؛ مانند: غسل جنابت، رفتن به رفع ضرورت، رفتن بخاطر خرید نان؛ اگر کسی حاضر به همکاری با وی نباشد و..
💓در حدیث آمده است که پیامبر(ص) هنگامی که از عرق بسیار، سر و موی شان نیازشدید به شستن پیدا می کرد در حالی که بدن شان را بداخل مسجد نگه میداشتند سر را داخل هجرة عایشه (رض) می کردند و او سر مبارک شان را شستشو می داد.
☑️ آداب دهه اخیر ماه رمضان:
حال که این دهه را به فضل الهی دریافتیم، برما است که با رعایت آداب لازم به قرار زیر، سهم عظیمی از برکات آن را حاصل نماییم:
1⃣ این که تا حد ممکن در قلب خود، حالت اخلاص، تواضع و شستگی ایجاد نموده و همواره به یاد الله باشیم،
2⃣ این که به فرایض این دهه –مانند: نماز و روزه، پایبند باشیم؛ روزه ما، روزه عارفین و نماز ما، نماز خاشعین باشد،
3⃣این که صدقة فطر خود و فرزندان خود را –اگر توان مالی داریم- بپردازیم و هرگز آن را از یاد نبریم،
4⃣ این که در کار و وظیفه روزانه خود، نهایتِ صداقت، درستی و امانت را رعایت نماییم،
5⃣ این که از گناهان و معاصی –باهمه رنگها و انواع آن- دوری کرده و همواره، زبان را بر ذکر و یاد الله و بر استغفار و توبه های خالصانه، ترّ و تازه داشته باشیم،
6⃣ این که با بندگان خدا، با مهربانی، سخاوت، گذشت و اخلاق خوش رفتار نموده و تا می توانیم به آنها خیر و نیکی برسانیم، به خصوص با اهل و خانوادة خود و با فقرا و نیازمندانِ جامعه.
7⃣این که از انجام عبادات نافله سیری نداشته باشیم و نمازهای نافله، صدقات نافله، دعاء، مناجات، ذکر و تلاوت قرآن را ورد خویش سازیم،
8⃣ این که با قرآن مجید، پیوند خاصی برقرار نماییم که این دهه، دهة نزول قرآن است و تمام برکات این دهه، از برکت قرآن است؛
✅پس:
🔸قرآن را فراوان، با تدبر و دقتِ به معنی تلاوت نماییم،
🔸جلسات منظمی برای آموزش روان خوانی، تجوید، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، در مسجد محل و در خانه و هرجای ممکن، راه اندازی کنیم، علم خود به حلال و حرام واحکام و معارف قرآنی، افزایش دهیم،
🔸 بیشتر از هر زمان، به قرآن عمل نماییم و با شور و اخلاص، دیگران را به سوی قرآن فراخوانیم،
🔸 این که کوشش کنیم شبهای طاق این دهه را -کل آن و یا بخش چشم گیری از آن را- به عبادت و نیایش سپری نماییم؛ بخشی را به تلاوت، بخشی دیگر را به استغفار و توبه، بخشی را به نمازهای خاشعانه، بخشی را به تسبیح و تهلیل و بخشی را به محاسبة نفس اختصاص دهیم.
💖 تقدیم: بخش فرهنگی مدرسه احیاءالعلوم 🌸
🌺 مارا درجمع مواد غذایی برای لیلیه ۲۸۳نفری مدرسه از زکات وتبرعات درین ماه خیر یاری رسانید: 0790453022🍀
این ملت، با سلاح ایمان، اراده و اتحاد حتماً بر صهیونیزم پیروز خواهد شد و بعید نیست که تداوم محنتها بر ایشان بخاطر امتحان بقیه امت باشد.
💖فضایل و برکات دهه اخیر رمضان🌷
✍ضیاءاحمد فاضلی، واعظ مسجد جامع بزرگ و مسؤول مدرسه احیاءالعلوم
✅ از این که خداوند ما را تا این دم زنده نگهداشت تا آن را دریابیم، او تعالی را سپاسگزاریم.
☑️ بزرگترین ویژگی این دهه، وجود شب قدر و نزول قرآن در آن است:
💓 الله متعال، سوره قدر را کامل در وصف و عظمت این شب نازل فرمود.
✅ این سوره تصریح دارد بر این که شب قدر:
🔶شب نزول قرآن است (از لوح محفوظ به آسمان دنیا). (آیةاول)
🔶شبی که از عظمت و شأن والای برخوردار است، چنانکه خداوند خود، آن را "قدر" نام گذاشته است.
🔶شبی است که ما نوعِ بشر، از درک عظمت آن عاجزیم. (آیةدوم)
🔶شبی است بهتر از هزار ماه.(آیةسوم)
یعنی: عبادت تنها همین یک شب، نزد خداوند از عبادت هزار ماهی که خالی از شب قدر باشد، ارزشمندتراست.
🔶شبی است که به فرمان الهی، فرشتگان به معیت جبرئیل امین، برای تنفیذ تقدیرات الهی بر زمین فرود می آیند و برای بندگان احیاگرِ آن شب، سلام می فرستند و رحمت و برکات الهی را نثار می کنند. (آیةچهارم)
🔶شبی است که تا بامدادان، همه اش برای بندگان الهی سلامتی و امن و امان است.(آیةپنجم)
💖روش پیامبر (ص) در دهه اخیر:
پس تعجبی ندارد که پیامبر (ص) در دهه اخیر، در عبادت الهی آن همه از خود جدیت و شور و شوق نشان دهند؛ حضرت عایشه (رض) نقل می کند:
💓همین که دهه اخیر فرا می رسید، آن حضرت(ص):
🔸کمر همت بر می بستند،
🔸شب های آن را [بصورت کامل] احیا می کردند.
🔸و همسران را هم [برای عبادت] بیدار می کردند.[صحیح البخاری]
☑️اعتکافِ دهه اخیر:
اعتکاف دهه اخیر از سنتهای بزرگ نبوی (ص) است، آن حضرت، از بس که مشتاق برکات این دهه و دریافت شب قدر بودند، هر سال، در دهه اخیر رمضان، از خانه و همسران فاصله گرفته و تمام این دهه را به اعتکاف در مسجد به یاد الهی و خلوتِ انس، با مولای عزوجل سپری می کردند.
✅ اعتکاف مسنون، از غروب شب 21 رمضان آغاز یافته و تا غروب آفتاب شب عید دوام می یابد.
✅ کسی که توان اعتکاف در کل دهه را ندارد، می تواند یک یا چند روز و یا شب در اعتکاف قرار بگیرد.
✅ معتکف در این مدت، تمام وقتش را به مسجد گزرانده و به هیچ وجه از مسجد بیرون نمی شود؛ مگر به نیازهای شدیدی؛ مانند: غسل جنابت، رفتن به رفع ضرورت، رفتن بخاطر خرید نان؛ اگر کسی حاضر به همکاری با وی نباشد و..
💓در حدیث آمده است که پیامبر(ص) هنگامی که از عرق بسیار، سر و موی شان نیازشدید به شستن پیدا می کرد در حالی که بدن شان را بداخل مسجد نگه میداشتند سر را داخل هجرة عایشه (رض) می کردند و او سر مبارک شان را شستشو می داد.
☑️ آداب دهه اخیر ماه رمضان:
حال که این دهه را به فضل الهی دریافتیم، برما است که با رعایت آداب لازم به قرار زیر، سهم عظیمی از برکات آن را حاصل نماییم:
1⃣ این که تا حد ممکن در قلب خود، حالت اخلاص، تواضع و شستگی ایجاد نموده و همواره به یاد الله باشیم،
2⃣ این که به فرایض این دهه –مانند: نماز و روزه، پایبند باشیم؛ روزه ما، روزه عارفین و نماز ما، نماز خاشعین باشد،
3⃣این که صدقة فطر خود و فرزندان خود را –اگر توان مالی داریم- بپردازیم و هرگز آن را از یاد نبریم،
4⃣ این که در کار و وظیفه روزانه خود، نهایتِ صداقت، درستی و امانت را رعایت نماییم،
5⃣ این که از گناهان و معاصی –باهمه رنگها و انواع آن- دوری کرده و همواره، زبان را بر ذکر و یاد الله و بر استغفار و توبه های خالصانه، ترّ و تازه داشته باشیم،
6⃣ این که با بندگان خدا، با مهربانی، سخاوت، گذشت و اخلاق خوش رفتار نموده و تا می توانیم به آنها خیر و نیکی برسانیم، به خصوص با اهل و خانوادة خود و با فقرا و نیازمندانِ جامعه.
7⃣این که از انجام عبادات نافله سیری نداشته باشیم و نمازهای نافله، صدقات نافله، دعاء، مناجات، ذکر و تلاوت قرآن را ورد خویش سازیم،
8⃣ این که با قرآن مجید، پیوند خاصی برقرار نماییم که این دهه، دهة نزول قرآن است و تمام برکات این دهه، از برکت قرآن است؛
✅پس:
🔸قرآن را فراوان، با تدبر و دقتِ به معنی تلاوت نماییم،
🔸جلسات منظمی برای آموزش روان خوانی، تجوید، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، در مسجد محل و در خانه و هرجای ممکن، راه اندازی کنیم، علم خود به حلال و حرام واحکام و معارف قرآنی، افزایش دهیم،
🔸 بیشتر از هر زمان، به قرآن عمل نماییم و با شور و اخلاص، دیگران را به سوی قرآن فراخوانیم،
🔸 این که کوشش کنیم شبهای طاق این دهه را -کل آن و یا بخش چشم گیری از آن را- به عبادت و نیایش سپری نماییم؛ بخشی را به تلاوت، بخشی دیگر را به استغفار و توبه، بخشی را به نمازهای خاشعانه، بخشی را به تسبیح و تهلیل و بخشی را به محاسبة نفس اختصاص دهیم.
💖 تقدیم: بخش فرهنگی مدرسه احیاءالعلوم 🌸
🌺 مارا درجمع مواد غذایی برای لیلیه ۲۸۳نفری مدرسه از زکات وتبرعات درین ماه خیر یاری رسانید: 0790453022🍀
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
