ch
Feedback
⤶ هِـجْـرَة نَـحـوَ الـجَـنْـة "🦋

⤶ هِـجْـرَة نَـحـوَ الـجَـنْـة "🦋

前往频道在 Telegram

‏قالتها أمنا هاجر : ‏"آلله أمرك بهذا؟" ‏"إذن لا يُضيِّعنا !" https://t.me/juth20 OwnerℋᎯᎶℰℛ

显示更多
2 165
订阅者
-224 小时
-117
-6630
吸引订阅者
六月 '26
六月 '260
在0个频道中
五月 '26
+1
在0个频道中
Get PRO
四月 '260
在0个频道中
Get PRO
三月 '26
+2
在1个频道中
Get PRO
二月 '26
+3
在0个频道中
Get PRO
一月 '260
在0个频道中
Get PRO
十二月 '25
+1
在0个频道中
Get PRO
十一月 '25
+2
在0个频道中
Get PRO
十月 '25
+5
在0个频道中
Get PRO
九月 '25
+11
在0个频道中
Get PRO
八月 '25
+40
在1个频道中
Get PRO
七月 '25
+15
在1个频道中
Get PRO
六月 '25
+11
在4个频道中
Get PRO
五月 '25
+62
在1个频道中
Get PRO
四月 '25
+104
在6个频道中
Get PRO
三月 '25
+123
在1个频道中
Get PRO
二月 '25
+120
在1个频道中
Get PRO
一月 '25
+194
在1个频道中
Get PRO
十二月 '24
+254
在2个频道中
Get PRO
十一月 '24
+137
在2个频道中
Get PRO
十月 '24
+195
在1个频道中
Get PRO
九月 '24
+386
在0个频道中
Get PRO
八月 '24
+327
在6个频道中
Get PRO
七月 '24
+821
在0个频道中
Get PRO
六月 '24
+434
在1个频道中
Get PRO
五月 '24
+675
在12个频道中
Get PRO
四月 '24
+219
在6个频道中
Get PRO
三月 '24
+71
在17个频道中
Get PRO
二月 '24
+4
在1个频道中
Get PRO
一月 '24
+31
在11个频道中
Get PRO
十二月 '23
+8
在1个频道中
Get PRO
十一月 '23
+2
在1个频道中
Get PRO
十月 '23
+7
在0个频道中
Get PRO
九月 '23
+1
在0个频道中
Get PRO
八月 '23
+5
在0个频道中
Get PRO
七月 '23
+332
在0个频道中
Get PRO
六月 '23
+68
在0个频道中
Get PRO
五月 '23
+104
在0个频道中
Get PRO
四月 '23
+84
在0个频道中
Get PRO
三月 '23
+90
在0个频道中
Get PRO
二月 '23
+201
在0个频道中
Get PRO
一月 '23
+70
在0个频道中
Get PRO
十二月 '22
+146
在0个频道中
Get PRO
十一月 '22
+125
在0个频道中
Get PRO
十月 '22
+144
在0个频道中
Get PRO
九月 '22
+197
在0个频道中
Get PRO
八月 '22
+189
在0个频道中
Get PRO
七月 '22
+353
在0个频道中
Get PRO
六月 '22
+240
在0个频道中
Get PRO
五月 '22
+182
在0个频道中
Get PRO
四月 '22
+312
在0个频道中
Get PRO
三月 '22
+209
在0个频道中
日期
订阅者增长
提及
频道
25 六月0
24 六月0
23 六月0
22 六月0
21 六月0
20 六月0
19 六月0
18 六月0
17 六月0
16 六月0
15 六月0
14 六月0
13 六月0
12 六月0
11 六月0
10 六月0
09 六月0
08 六月0
07 六月0
06 六月0
05 六月0
04 六月0
03 六月0
02 六月0
01 六月0
频道帖子
2
عسل اوي❤️❤️❤️
عسل اوي❤️❤️❤️
76
3
زعرورتين 🎀>>>
زعرورتين 🎀>>>
104
4
أول امبارح كنت أنا ومراتي عند والدي ووالدتي، وقبل الفجر دخلت أنام على سرير أبويا، وأول ما فردت ضهري حسّيت إن المرتبة ناشفة ومش مريحة، مش زي اللي متعود عليها في بيتي. وزعلت جدًا إني كنت متعود عليها زمان وما خدتش بالي إن السنين عدت وأبويا لسه نايم على حاجة تعبانه. قلت لمراتي إن دي آخر مرة أبويا ينام وضهره مش مرتاح، وإن الصبح بإذن الله هنجيب لهم مرتبة جديدة. وبعد الضهر خدت أخويا أحمد وروحنا نشوف، ولما سمعنا الأسعار قال نجيب حاجة متوسطة، قلت له لأ… إحنا بندوّر على مقام الإحسان، عشان نُكتب عند ربنا من المحسنين. وبالفعل اخترنا أحسن حاجة وقدرنا نوصلها لهم. القصة كانت خلصت عند كده… بس المفاجأة حصلت بعدها. تاني يوم ومن غير أي ترتيب، ربنا رزقني بمبلغ كبير جدًا، أكتر من عشرة أضعاف تمن المرتبة، كأنها رسالة واضحة: البر الجنيه بعشرة… ويمكن أكتر. ده قانون من قوانين بر الوالدين: تُكرِم فتُكرَم، وتُعطي فتُعوَّض، ويُفتح لك من حيث لا تحتسب. علشان كده دايمًا بقول: أنجح تجارة اشتغلت فيها في حياتي، وأكسب صفقة دخلت فيها، كانت بر أبويا وأمي وصلة الرحم… مكاسب مادية ومعنوية ما تتقارنش.
96
5
#قامت عشان تصلي الفجر لاقتني بتكلم في الفون فأبتسمت وقالتلي مش عارفة ليه حاسة إنك بتخوني أو متجوز عليا في السر! قُلت لها إستبعدي الإحساس الأولاني لإن مش من طبعي الخيانة، أما بالنسبة للإحساس التاني فليه لأ؟ كُل شيء وارد. فإبتسمت وقالتلي علفكرة عمري ما أصدق إنك ممكن تخوني أو تتجوز عليا في يوم من الأيام أبدًا، بس ده ميمنعش أخُد التليفون أشوف كُنت بتتكلم مع مين! قُلت لها إتفضلي يستي التليفون أهوه، لكن بشرط- قبل ما تفتحيه قوليلي عمرك ما تصدقي إني ممكن أخونك أو أتجوز عليكي ليه؟! ضحكت وقالتلي الحقيقة لسببين الأول دينك وأخلاقك وقُربك من ربنا حتمًا هيمنعوك من الخيانة. والتاني معزتك وحُبَّك وإحترامك لوالدي حتمًا هيمنعوك من إنك تتجوز عليا تقديرًا له على الأقل. إبتسمت وقُلت لها حصل واللّٰهِ، وعلفكرة كنت بكلم والدك أصلاً! ففتحت الفون تشوفني بشتغلها ولا بتكلم جد.. ولما لقتني كنت بتكلم معاه فعلاً، سألتني كنت بتكلمه ليه؟! قُلت لها كُنت بقوله إبقى هات البطاقة بتاعة العيش معاك المسجد، عشان قررت أنا اللي هجيب العيش بتاعه من النهاردة لحد ما أموت إن شاء اللّٰه لإن بصراحة جسمه مبقاش يستحمل الوقفه في الطوابير ولا الزحمة اللي بتبقى قدام الفرن الصبح! فقالتلي اللّٰه يجازيك الجنَّة يا أحمد، اللّٰه يسعدك دنيا وآخره يا حبيبي، اللّٰه يردلك كل اللي بتعمله معاه من جوز فاطمة بنتنا في المستقبل أضعاف مضاعفة، ولكن باللّٰه عليك تقولي إيه سر حُبك لُه بالشكل المُلفت ده؟! قُلت لها الرجال مواقف، وبصراحة والدك عمل معايا أعظم موقف في حياتي كُلها يوم ما كُنت بتقدملك..' كنتي داخلة دماغي أوي؛ فروحت قُلت لأبويا أنا معجب بفلانه وعاوز إتقدملها.. أقسم باللّٰه يبنتي قالي تتقدم لمين يا أبو شخه؟ إنت شقتك لسه على المحارة وقبضك يادوبك بيكفيك بالعافية، يعني لا هتقدر تجهز شقة ولا هتعرف تصرف على بنت الناس اللي هتتسأل منك! قُلت له على الأقل نقرأ فاتحة لحد ما ربنا يكرمني وأتوظف.. قالي ومين اللي هيقبل يقرأ معاك فاتحة وإنت بالوضع ده؟ فقُلت له لا تدري لعل اللّٰه يُحدث بعد ذلك أمرًا.. ضحك وقالي صدقَ اللّٰه العظيم، روح إتقدم للي عاوز تتقدملها وإبقى تعالى تُف على وشي إن حد وافق بيك! فقُلت له إن شاء اللّٰه وأخدت الموضوع معاه تحدي لدرجة إني جيت لوالدك تاني يوم قُلت له أنا شغال كذا ومستني أتوظف في كذا، وبصراحة مستخسر بنت حضرتك في حد تاني غيري.. ولذلك عاوز أقرأ معاك فاتحة دلوقتي لحد ما أقبض الجمعية كمان شهرين وبإذن اللّٰه نجيب الدهب.. فطبطب على كتفي وقتها وقالي مش هكدب عليك؛ أنا من زمن الزمن بعتبرك أكتر شاب محترم في القرية، وأكتر شاب ينطبق عليه لقب راجل قلبه مُعلَّق بالمساجد، وأكتر شاب كُنت بتمنى يكون عندي إبن في أدبه وأخلاقه..' وبما إن سيدنا النبي قال- إذا جاءكم من ترضون دينه وخُلقُّه فزوجوه، موافق لكن الأمر في النهاية يرجع للي هتشاركك حياتك.. فإيه رأيك تقعدوا مع بعض دلوقتي- تعرض عليها اللي بلغتني بيه واللي يريِّحها ننفذه؟ قُلت له ياريت واللّٰهِ..' فسابني وقام جابك، وساب الكنبة اللي كنتي قاعدة عليها وجه قعد في الكرسي اللي جنبي، وأثناء النقاش اللي دار بيني وبينك كنت حاسس إنُّه في صفي أنا مش في صفك لحد ما الحمدُّ للّٰه أقنعك بيا وقرأنا الفاتحة.. وواللّٰهِ ما إكتفى برضوا وإنما فضل مسهلها عليا لحد ما ربنا كرمنا وإتجوزنا! أبوكي في عز ما أبويا كان شايفني عيل شافني راجل، وفي عز ما أبويا كان مصعبها عليا سهلها عليا، فعشان كده بحبُّه لأبعد مما تتخيلي، وإن شاء اللّٰه هفضل أحبُّه لحد ما أموت!!❤
103
6
يقول الآباء كلام غير مفهوم ثم تشرحهُ لنا الأيام.
80
7
🤎✨ -
🤎✨ -
101
8
وبالنسبة للمالك هي اتجوزت ي حبيبتي وعلشان كده مبقتش موجوده ف القناه لأنها مش فاضيه
15
9
امسحي ي حبيبتي الرساله الهبله دي مين قالك أنها مات ياريت نبطل نالف حكايات وافلام ونصدقها مالك القناه عايشه يسكر وبلاش نقول كلام احنا مش واثقين فيه مش اي حد يقولك حاجه تصدقيها
1
10
بما إني كذا حد دخل سأل علي ادمنز القناه حاليا أنا فاطمة اللي مسكاها وعشان كليتي مش مهتمه بيتا بالشكل الكامل وانا واخده الادمنه من بنوته اسمها اسراء واتسألت عن الادمن صاحبة القناه نفسها أنا معرفهاش ولما سألت عنها عرفت انها توفت بسبب مرض مزمن ليها ف ياريت ندعو لها بالرحمه ونستغفر لها كثير يمكن تكون القناه دي شفيعه لها يوم القيامه
11
11
*اللهُمَّ اجعل ليالينا المُقبلة مُباركة هانئة، تقر بها أعيننا بما نتمناه ، اللهُمَّ اجعل لنا نصيب من جبرك وعوضك وهدايتك وجنتك ، اللهُمَّ لا تحرمنا من خيرك ورحمتك الواسعة.* قيام الليل يا راغبين الجنة 💗.
100