Multaqa-😍 الملتقى 💖
前往频道在 Telegram
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
显示更多4 196
订阅者
-224 小时
-207 天
-7830 天
帖子存档
4 196
عموما الرجـ ـالة بتحتاج ٣ حاجات ف حياتها:
١-شغلانة تجيب فلوس كل يوم..
٢-اكله حلوة لما يرجع البيت..
٣-و سـ ـت تسقفله ع اي خطوة بيخطيها ف حياته حتي لو غير اللمبة بتاعة السقف و حط واحدة جديدة بتنور تقوله انت احسن واحد يغير لمبات ف العالم..
4 196
نفسي افهم عقلية العيال بتوع انا اه مبردش عليك ومعلق رسايلك بس صدقني اول ما تقع في مشكلة وتلجألي هتلاقيني اول واحد جنبك طب وانا هلجأ لشخص قليل الذوق متحضنش ليه يسطا يعني تبقى معلقني واروح افضفضلك مشكلتي فتعلقني تاني فأبقى روحتلك مهمومة من المشكلة وراجعة وانا مهمومة وحاسة اني غير مرغوب فيا كمان
4 196
سبحان الله، هتفضل مشاعر الإنسان أغرب وأعقد حاجة في الوجود.
يوم تحس إنك متصالح وراضي وقادر تشيل الدنيا كلها على ضهرك وتاخد بإيد الناس كلها، ويوم تصحى متقدرش تحرك رمش عينك.
يارب لا تحملنا ما لا طاقة لنا به من شعور، ولا تنزع بيننا وبين أنفسنا، ولا تكلنا إليها طرفة عين.
4 196
"انا بالذات متحاولش تتقل عليا، تقارني بحد، تطنشني او تتأخر عليا فـ الرد، تستغل نقطة اني بحبك وتتجاهلني، الحاجات دي كلها بتجيب معايا نتايج عكسيه وبتكرهني في اللي قدامي جدًا مهما كان غالي عندي، وحرفيًا ببقيٰ من جوايا معنديش اي إستعداد إني اتعامل معاك تاني."✨
4 196
في المستقبل هعلم ابني يحترم أخته ويعتمد على نفسه، مش نبقى قاعدين كلنا ويقومها تعمله ساندوتش أو شاي وهو في مقدرته يعمل ده بس مكسل
ويساعد في نضافة البيت كمان، ما هو بيتنا كلنا في الأخر
وياريت نعتمد الأسلوب ده، ونبطل نعامل الولد على إنّه مشلول.
4 196
امبارح زعقت لبنتي
جات بليل تقولي انا مش عايزة انام جنبك
قلتلها طيب براحتك
راحت عينيها مدمعة و اتنرفزت و قالتلي بقولك انا مش عايزة أنام جنبك
تنحت شوية و بعدين افتكرت انها بنت و الأهتمام ما بيطلبش قلتلها بس انا عايزاكي تنامي جنبي
عينيها دمعت و نطت جنبي و نامت في ثانية
اتاري الموضوع بيبدأ بدري أوي
4 196
بمناسبه البوست المنتشر عالسوشيال ميديا الي بيقول
"متتغيرش والي بيحبك هيتقبلك زي ما انت"
ازاي يا جماعه؟
ازاي اكون بحب حد ومحاولش اغير اي طبع بيزعجه
ليه محاولش اغير من نفسي عشان تكون علاقتنا ادفى والطف
ليه بنراهن على صبر الطرف التانى طول الوقت
طب ولو زهق!
ولو مشي!
الحب مش بيدوم بنفس الشغف طول الوقت
الي بيدوم الموده والرحمه والعشره الطيبه
مفيش حد هيحبك بدون مقابل ومفيش علاقات مؤذيه بتدوم
اتغيروا..اتغيروا لنفسكم وللى بتحبوهم
اتغيروا للأحسن,للاحن وللارقى...
4 196
- عجبك كده اهو النهار طلع علينا وهتتأخر ع الشغل
-- مش مهم المهم انك بقيتي أحسن ومبقتيش زعلانه
- اه الصراحة الشوية اللي اتمشيناهم دول فرقوا معايا ، بس برضه كده كده كُنا هنتصالح من غير ما تنزل تمشيني ..
--أنا عارف ان كده كده المشكلة هتتحل والخناقة هتخلص والزعل هيختفي ، بس عارفه ايه اللي هيفضل؟ اني ماسيبتكيش تنامي زعلانه ، وخاطرك مكسور منه حته ، فـ حقك عليا.❤️
4 196
كُنت فاكر إنّ "التفاهم" بين أي اتنين ده معناه إنّ يبقا الطرفين بيسمعوا بعض وبيفهموا بعض ويقدّروا يقدّموا حلول لبعض.. بس فهمت إنّ التفاهم له معنى "أعمق" وأهم من كده بكتيير..
وهو إنٌ مَهما خانك تعبيرك مش ها تتفهم غلط وإنَّك مِتشاف بصوره وطريقة حقيقية وصحيحة، وإنّ مَهما شُوفت نفسك تلاقي "مراية" حقيقية قدامك.🤍
سهل إنّك تلاقي شخص لمّا تتكلم معاه يفهمك بس مش سهل إنك تلاقي شخص يفهم "اللي جُواك" ويفهم طبيعتك تحت أي ظُروف..🖤!
4 196
الحوار كُله كوبايه شاي بالنعناع وتقعد مع نفسك تفهمها إن الرحلة فرديه ..
ودَه مش معناه إنك متكونش ف علاقات ، لا كون عادي بس ع الأقل العلاقات دي يبقي وجودها مُريح .. وغيابها مش فارق طالما الشخص دَه قادر إنه يكمل يومه من غيرك ف إنت أي اللي مانعك تعمل كده .")✨
4 196
اول يوم ليا في الجامعه ولسه بقول يا هادي، قعد جمبي ولد من العيال بتوع الرحاب والتجمع والطبقه الراقيه دي، المهم اول دكتور دخل بيشرح بالانجلش ومش فاهم حاجه ولقيت الواد ده بيقولي علي فكره ال semester اسهل واحد في الخمس سنين ، انا سمعته بيقول سیمستر دي وروحت مرجع ضهري لورا كده وباصصله بطرف عيني ومبتسم كده وقولتله مستر ايه يا صاحبي ده اسمه دكتور احنا خلاص مش في مدرسه راح باصصلي كده وسكت، وبعدها ضحكت كده وحسيت بانتصار الطبقة المتوسطة علي الطبقة الغنيه ، المهم لسه سأل دكتور وعرفت إن semester دي معناها ترم وده" بوست اعتذار لاهالي الرحاب والتجمع
4 196
هنحاول نكون أهدى
هنرتب أولوياتنا
هنمشي في طريقنا براحة
مش هنقارن نفسنا بحد
مش هنفكر بسلبية
هنحاول نكون شخص نحبه
وما نندمش عليه.
4 196
يؤلمني رؤيتك حزين ولا أستطيع مواساتك يؤلمني أني لم أعد مهربك الأول و الوحيد من كل مشاكلك يؤلمني رؤيتك تشكو الوحدة و تظن أن لا أحد يحبك بينما انا أراقبك من بعيد و أحترق لكوني أبكم معكِ رغم قدرتي على التحدث ثم تذكرت أن حديثي لم يعد يهمك كذلك حبي و كذلك انا فأصبح ألمى مضاعفا💔🖤
4 196
ذهب اسماعيل وجاء يحيى
نلاحقكم بأسماء أنبيائنا ومدلولاتها
اسماعيل كان صادق الوعد وكان يأمر أهله بالصلاة والزكاة وكان عند ربه مرضيا، بمعجم اليوم هو رجل دعوة وحوار وتفاوض وإجماع..
أما يحيى فهو الذي يأخذ الكتاب بقوة..عاد لكم بلغة الثأر، يحيى الذي قطعتم رأسه عاد ليقطع رؤوسكم..
4 196
الكهربا قطعت من شويا وكل العيلة كانت قاعدة مع بعض.. فأنا قلت أخلق حديثا شيق..
فبقولهم في الأغنية المشهورة بتاعة الأطفال.. ماما زمانها جاية جاية بعد شويا..
قلتلهم نلاحظ هنا إن ماما كانت جاية بعد شويا يعني مش محددة وقت..
وكمان جايبه لعب وحاجات يعني مش محددة أصلا هي جايبه ايه.. يمكن الحاجات دي أكل البيت مثلا..
في حين إن أغنية بابا جاي امته.. جاي الساعة ستة.. هنلاحظ هنا إن الأب جاي في ميعاد معين
راكب ولا ماشي.. هتلاقى إنه راكب بسكلته.. إجابة محددة أهي
حمرا ولا بيضا.. يقولك بيضا زي القشطة
وقلت للعيلة يبان من الفرق بين الأغنتين.. إن الأم في علاقتها بإبنها ماكنتش مهتمة ولا محددة في حين إن إجابات الأب كلها كانت محددة ومريحة للطفل اللي مستني..
لقيت أخويا بيقولي يابني انت فاهم غلط.. الأغنية دي لما قالوا ماما زمانها جايه كان أبو الطفل اللي بيرد ولأن الرجالة مش عايزة توجع دماغها فبترد علي الواد بأي رد اللي هو هتيجي بعد شويا وجايبه لعب وحاجات..
بينما الأغنية بتاعة الأم بتاعة بابا جاي الساعة ستة راكب بسكلته.. الأم هنا هب اللي بترد على إبنها فتلاقي كل إجاباتها إجابات بمواعيد معينة.. لأن الست تحب التفاصيل والراجل يحب ترويق الدماغ..
لما فكرت في الكلام.. عرفت ليه النساء من الزهرة والرجال من المريخ فعلا..
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
