همیار طبیعت
前往频道在 Telegram
اخبار منابع طبیعی و آبخیزداری آموزش و ترویج فرهنگ حفظ و احیاء جنگلها و مراتع آغاز بکار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ #همیار_طبیعت_باشیم https://t.me/frw_hamyar https://eitaa.com/frw_hamyar https://instagram.com/frw_hamyar splus.ir/frw_hamyar 👤 @Farzad_Baghipour
显示更多1 643
订阅者
+124 小时
+27 天
-830 天
帖子存档
1 643
🔹 روابط عمومی سازمان منابع طبیعی؛ از ویرانی ساختمان تا ماندگاری رسالت
✍ محسن نقیلو
مدیرکل اسبق روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
🔹 موشکها تنها ساختمان روابط عمومی سازمان منابع طبیعی را ویران نکردند؛ بلکه بخشی از حافظه تاریخی و هویت این سازمان را نیز زیر آوار بردند. ساختمانی که سالها بهعنوان پل ارتباطی میان مردم، مسئولان و حافظان طبیعت ایفای نقش میکرد، در جریان جنگ تحمیلی چهلروزه دچار آسیب جدی شد و بخشی از خاطرات و تلاشهای ارزشمند این مجموعه را با خود فرو ریخت.
🔹 در این حادثه، افزون بر تخریب ساختمان، ویترین آثار موزهای، تندیسها، جوایز، لوحهای تقدیر، آرشیوهای فیزیکی و بسیاری از افتخارات ارزشمند سازمان نیز آسیب دید. این آثار صرفاً اشیایی مادی نبودند؛ بلکه بخشی از هویت سازمانی و یادگار سالها تلاش، خدمت و تجربه نسلهای مختلف مدیران، کارشناسان و فعالان عرصه منابع طبیعی به شمار میرفتند.
🔹 اما تلخترین و سنگینترین پیامد این حمله موشکی، شهادت هفت تن از همکاران خدوم سازمان بود؛ عزیزانی که سالها از عمر و توان خود را در مسیر خدمت به مردم و صیانت از منابع طبیعی کشور صرف کردند و سرانجام در راه انجام وظیفه، به مقام رفیع شهادت نائل آمدند. بیتردید، فقدان این همکاران فداکار، ضایعهای بزرگ و اندوهی ماندگار برای خانواده بزرگ منابع طبیعی است؛ با این حال، یاد، نام و راه آنان همواره در حافظه سازمان و در مسیر حفاظت از سرمایههای طبیعی کشور زنده خواهد ماند.
🔹 در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، یاد و خاطره این هفت همکار شهید را با احترام و اندوه گرامی میداریم. این عزیزان با ایثار، تعهد و روحیه خدمتگزاری، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات سازمان منابع طبیعی افزودند و نام خود را در حافظه خانواده بزرگ منابع طبیعی جاودانه ساختند.
🔹 ساختمان روابط عمومی تنها مجموعهای از دیوارها و اتاقها نبود. این مکان، محلی برای شنیدن صدای مردم، انعکاس فعالیتها و دغدغههای حوزه منابع طبیعی و ایجاد ارتباطی مؤثر میان جامعه و مدیران بود. همچنین، این ساختمان محل رفتوآمد خبرنگاران و اصحاب رسانهای بود که با انعکاس اخبار، دستاوردها و چالشهای این حوزه، نقش مهمی در آگاهیبخشی و شکلگیری ارتباطی سازنده میان سازمان و افکار عمومی ایفا میکردند.
🔹 هماهنگی و برنامهریزی ملاقاتهای مردمی رئیس سازمان با شهروندان نیز از جمله مهمترین مسئولیتهای روابط عمومی به شمار میرفت؛ مسئولیتی که زمینه گفتوگوی مستقیم مردم با مدیران و مسئولان را فراهم میساخت و موجب تقویت اعتماد و تعامل دوسویه میشد.
🔹 روابط عمومی سازمان منابع طبیعی از زمان شکلگیری خود در سال ۱۳۷۰ تاکنون، همواره نقشی مؤثر در تحقق اهداف سازمان ایفا کرده است. این مجموعه طی بیش از سه دهه فعالیت، از طریق اطلاعرسانی، فرهنگسازی، جلب مشارکتهای مردمی و توسعه ارتباط با افکار عمومی، سهمی ارزشمند در حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور داشته است.
🔹 دستاوردهای امروز این حوزه، حاصل تلاش و تجربه نسلهای مختلف فعالان روابط عمومی است که با تعهد و مسئولیتپذیری، مسیر ارتباط و تعامل با مردم را هموار ساختهاند.
🔹 امروز، اگرچه ساختمان روابط عمومی از آسیبهای جنگ در امان نمانده است، اما رسالت آن همچنان پابرجاست. تعهد به اطلاعرسانی، پاسخگویی به مردم و پاسداری از ارزشهای منابع طبیعی، مفاهیمی نیستند که با تخریب یک ساختمان از میان بروند.
🔹 روابط عمومی سازمان منابع طبیعی، با وجود تلخی این خسارتها و داغ از دست دادن همکاران شهید خود، همچنان استوار بر عهد خویش باقی مانده است؛ زیرا خدمت به مردم و حفاظت از سرمایههای طبیعی کشور، رسالتی ماندگار و فراتر از محدودیتهای مادی است؛ رسالتی که نه جنگ میتواند آن را خاموش کند و نه ویرانی از میان ببرد.
🔹 بر ویرانههای امروز، امید فردا ساخته خواهد شد و این مجموعه با انگیزهای تازه، مسیر خدمت، همدلی و ارتباط مؤثر با مردم را با قدرت ادامه خواهد داد./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 آغاز پخش سریال «سرخدار» از شبکه یک
🔹 پخش سریال «سرخدار» از سهشنبه دوم تیرماه در شبکه یک آغاز میشود و همزمان از لوگوی این مجموعه نیز رونمایی شده است.
🔹 سریال «سرخدار» به کارگردانی و تهیهکنندگی مسعود فرخنده که به موضوع حفظ منابع طبیعی و نبرد میان جنگلبانان و سوداگران میپردازد، هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش میشود.
🔹 این سریال اجتماعی که در جنگلهای مازندران فیلمبرداری شده است، با نویسندگی اکبر روح و سارا رشیدی، مسئولیت خطیر انسان در قبال حفاظت از جنگلها را به تصویر میکشد.
🔹 داستان این مجموعه بر محور نبرد میان جنگلبانان متعهد و سوداگران فرصتطلبی شکل گرفته است که منافع شخصی خود را بر حفظ میراث طبیعی ترجیح میدهند.
🔹 در این اثر، عمار تفتی در نقش یک جنگلبان دلسوز ظاهر شده است که تمام توان خویش را صرف حراست از جنگلهای سرخدار میکند.
🔹 در نقطه مقابل او، مجید پتکی نقش یک قاچاقچی چوب را ایفا میکند که با اقدامات مخرب خود، چالشهای جدی برای طبیعت و جامعه رقم میزند.
🔹 این سریال که از تولیدات سیمای استانها به شمار میرود، با نگاهی به مسائل اجتماعی و محیطزیستی، پیامهای مهمی را در خصوص حفظ منابع طبیعی به مخاطبان منتقل میکند./ خبرگزاری صدا و سیما
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 برگزاری بیش از ۴۹۱ دوره آموزشی پیشگیری از حریق جنگلها و مراتع
🔹 مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: در سهماهه نخست سال ۱۴۰۵، در حوزه پیشگیری و اطفای حریق در عرصههای جنگلی و مرتعی، مجموعاً ۴۹۱ دوره آموزشی با حضور ۱۵٬۱۳۵ نفر فراگیر برگزار شده است.
🔹 ترحم بهزاد گفت: برگزاری این دوره های آموزشی برای جوامع محلی و تشکل ها سبب شد تا شاهد کاهش تعداد وقوع حریق و سطح عرصههای دچار آتشسوزی در سهماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته باشیم.
🔹 وی با اشاره به اینکه پیشگیری از حریق یکی از اولویتهای اصلی این دفتر در سال جاری بوده است، اظهار داشت: با توجه به بارندگیهای مناسب در ماههای پایانی سال گذشته و فروردینماه سال جاری، شاهد افزایش پوشش گیاهی در بسیاری از عرصههای طبیعی کشور بودیم؛ شرایطی که اگرچه از منظر تقویت و احیای پوشش گیاهی بسیار ارزشمند است، اما میتواند خطر بروز و گسترش حریق را نیز افزایش دهد. بر همین اساس، برنامهریزی گستردهای برای آموزش، فرهنگسازی و آگاهیبخشی در زمینه پیشگیری از حریق در ابتدای سال جاری به جد در دستور کار قرار گرفت.
🔹 مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان منابع طبیعی افزود: در ماههای گذشته کارگاهها و دورههای آموزشی متعددی برای جوامع محلی، بهرهبرداران، اعضای تشکلهای مردمی، دهیاران و همکاران سازمانی در استانهای مختلف برگزار شد. همچنین با بهرهگیری از ظرفیت رسانه ملی، شبکههای اجتماعی، تولید محتوای آموزشی و اطلاعرسانی مستمر، تلاش شد حساسیت عمومی نسبت به حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از آتشسوزی افزایش یابد.
🔹 بهزاد با استناد به گزارشهای دریافتی از فرماندهی محترم یگان حفاظت سازمان تصریح کرد: خوشبختانه نتایج حاصل از این اقدامات بسیار امیدوارکننده بوده و آمارهای موجود نشان میدهد که در سهماهه نخست سال جاری، هم تعداد فقرات حریق و هم سطح عرصههای درگیر آتشسوزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین میانگین سنوات اخیر کاهش قابل توجهی داشته است. این دستاورد بیانگر نقش مؤثر آموزشهای هدفمند، اطلاعرسانی بهموقع، مشارکت مردمی و افزایش سطح آگاهی عمومی در کاهش خسارات ناشی از حریق است.
🔹 وی مشارکت جوامع محلی را یکی از عوامل کلیدی در تحقق این موفقیت دانست و گفت: مردم محلی و دوستداران طبیعت همواره نخستین مدافعان منابع طبیعی هستند و در بسیاری از موارد با گزارش بهموقع و همکاری در عملیات اولیه کنترل حریق، نقش تعیینکنندهای در کاهش خسارات ایفا کردهاند. تجربه نشان داده است که هر جا آموزش و مشارکت مردمی تقویت شده، نتایج مطلوبتری در حوزه حفاظت از منابع طبیعی به دست آمده است.
🔹 مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان منابع طبیعی در ادامه تأکید کرد: اگرچه کاهش آمار حریق در ماههای ابتدایی سال دستاورد ارزشمندی محسوب میشود، اما حفظ و تثبیت این شرایط از دستیابی به آن مهمتر است. از اینرو، این دفتر با جدیت کامل برنامههای آموزشی، ترویجی و فرهنگسازی خود را در سراسر کشور ادامه خواهد داد و توسعه همکاری با رسانهها، تشکلهای مردمی، جوامع محلی و سایر دستگاههای مرتبط را در دستور کار دارد.
🔹 بهزاد خاطرنشان کرد: منابع طبیعی سرمایهای ملی و متعلق به همه نسلهاست و حفاظت از آن نیازمند مشارکت همگانی است. امیدواریم با تداوم اقدامات آموزشی و افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی، شاهد کاهش هرچه بیشتر حریق و حفاظت مؤثرتر از عرصههای منابع طبیعی کشور باشیم./ ایانا
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 بهرهبرداری معدنی نباید به بهای تخریب منابع طبیعی تمام شود
🔹 معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سیوسومین نشست تبیین سیاستها، برنامهها و ارائه عملکرد معاونت آبخیزداری که با محوریت کنترل بیابانزایی و با حضور معاونان، مدیران ستادی و مدیرانکل استانی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت صیانت از منابع طبیعی کشور گفت: بهرهبرداری از ظرفیتهای معدنی نباید به بهای تخریب منابع طبیعی و پوششهای ارزشمند گیاهی تمام شود.
🔹 رضا افلاطونی اظهار کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمهخشک جهان با چالش بیابانزایی مواجه است، اما این تهدید با بهرهگیری از دانش، خلاقیت، مدیریت صحیح و فناوریهای نوین میتواند به فرصتی برای توسعه پایدار تبدیل شود.
🔹 وی با اشاره به اهمیت توسعه پوشش گیاهی در مناطق بیابانی افزود: اجرای موفق طرحهای بیابانزدایی نیازمند برنامهریزی علمی، انتخاب گونههای سازگار با اقلیم هر منطقه و توجه به شاخصهایی نظیر منابع آبی، شرایط جغرافیایی و ویژگیهای اقلیمی است.
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی بر بهرهگیری از فناوریهای نوین در حوزه بیابانزدایی تأکید کرد و گفت: استفاده از فناوریهای روز، روشهای نوآورانه و راهکارهای دانشبنیان میتواند اثربخشی اقدامات مقابله با بیابانزایی را افزایش داده و به مدیریت بهینه منابع کمک کند.
🔹 افلاطونی، آمایش سرزمین و مدیریت جامع حوزههای آبخیز را از الزامات اساسی توسعه پایدار دانست و تصریح کرد: طرحهای بیابانزدایی و جنگلکاری باید همسو با برنامههای توسعهای کشور و در چارچوب ملاحظات فنی و زیستمحیطی اجرا شوند.
🔹 وی همچنین با تأکید بر ضرورت توجه به اقتصاد منابع طبیعی گفت: بهرهگیری از روشهای نوین تأمین مالی از جمله ظرفیت خیرین، مسئولیت اجتماعی شرکتها، صندوقهای حمایت از بخش کشاورزی و توسعه فعالیتهای اقتصادی سازگار با طبیعت میتواند منابع مالی پایدار این حوزه را فراهم کند.
🔹 معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به فعالیتهای معدنی اظهار کرد: معادن ظرفیتی مهم برای توسعه اقتصادی کشور هستند، اما بهرهبرداری از این ظرفیت باید با رعایت کامل ملاحظات زیستمحیطی و حفظ منابع طبیعی همراه باشد.
🔹 افلاطونی از مدیران استانی خواست با استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود، نظارت بر فعالیتهای معدنی را تقویت کرده و از سازوکارهای جبران خسارتهای زیستمحیطی برای احیای منابع طبیعی بهره بگیرند.
🔹 وی در پایان بر ضرورت اجرای دقیق قوانین، صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از هرگونه واگذاری غیرقانونی تأکید کرد و گفت: حمایت از طرحهای توسعهای باید در چارچوب قانون و با حفظ منافع ملی و منابع طبیعی کشور انجام شود.
🔹 در ادامه این نشست، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی، با اشاره به برگزاری برنامههای روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی در سراسر کشور، از توجه ویژه به این موضوع در سطح سیاستگذاری خبر داد.
🔹 حسن وحید با بیان اینکه تبادل تجربیات موفق و خلاقانه میان استانها میتواند نقش مؤثری در کاهش آثار بیابانزایی داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرحهای احیا و مقابله با بیابانزایی، از تجارب ارزشمندی برخوردار است که برخی از آنها در مجامع بینالمللی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند.
🔹 وی بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی، همکاریهای بینبخشی و تعاملات بینالمللی را لازمه تحقق اهداف برنامههای منابع طبیعی دانست و افزود: اجرای یکپارچه اقدامات حفاظت، احیا و مدیریت پایدار سرزمین، زمینهساز ارتقای اثربخشی برنامههای مقابله با بیابانزایی خواهد بود.
🔹 مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی در این جلسه با ارائه گزارشی از استانها با محوریت تجربیات موفق خلاقانه، بر نقش نوآوری، جامعهنگری و مشارکت جوامع محلی در مدیریت پایدار سرزمین تأکید کرد.
🔹 غلامرضا هادربادی با قدردانی از اقدامات استانهای بیابانی در برگزاری برنامههای روز جهانی مقابله با بیابانزایی، گفت: محدودیت منابع و شرایط اقلیمی نباید مانعی برای اجرای برنامهها باشد و استفاده از روشهای خلاقانه و کمآببر میتواند هزینهها را کاهش داده و بهرهوری را افزایش دهد.
🔹 وی مشارکت جوامع محلی و خیرین را از عوامل کلیدی موفقیت طرحهای بیابانزدایی دانست و افزود: ایجاد منافع اقتصادی و تقویت حس تعلق، زمینهساز حفاظت پایدار از منابع طبیعی خواهد بود.
🔹 مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی همچنین بر ضرورت توجه به اقدامات خلاقانه در ارزیابی عملکرد استانها و تداوم حضور فعال ایران در مجامع بینالمللی مرتبط با مقابله با بیابانزایی خاطرنشان کرد./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 حقوق جنگلبانان با دستور رئیس سازمان منابع طبیعی در اولویت پیگیری قرار گرفت
🔹 در پی دستور رضا افلاطونی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نشست ویژهای بهمنظور بررسی وضعیت پرداخت حقوق و مطالبات جنگلبانان برگزار شد.
🔹 این نشست با حضور معاون برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع، معاون امور جنگل، فرمانده یگان حفاظت، مدیرکل حوزه ریاست و بازرسی و مدیران کل منابع طبیعی برخی استان ها به صورت وبیناری برگزار شد و آخرین وضعیت قراردادهای حفاظتی، روند پرداختها و مسائل مرتبط با پشتیبانی از جنگلبانان مورد بررسی قرار گرفت.
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی در این جلسه با اشاره به نقش کلیدی جنگلبانان در صیانت از جنگلهای هیرکانی و حفاظت از سرمایههای ملی کشور اظهار داشت: جنگلبانان در خط مقدم حفاظت از منابع طبیعی قرار دارند و امنیت و پایداری جنگلها مرهون تلاش، تعهد و حضور شبانهروزی آنان است.
🔹 رضا افلاطونی با تأکید بر ضرورت رفع دغدغههای معیشتی نیروهای حفاظتی افزود: حمایت از جنگلبانان صرفاً یک موضوع اداری نیست، بلکه بخشی از راهبرد جدی سازمان برای تقویت حفاظت مؤثر از جنگلها محسوب میشود.
🔹 در این نشست همچنین بر پایبندی کامل شرکتهای طرف قرارداد به تعهدات خود در قبال پرداخت بهموقع حقوق جنگلبانان تأکید شد و مقرر شد روند اجرای این تعهدات با دقت و جدیت بیشتری رصد و پیگیری شود.
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی با تأکید بر ضرورت صیانت از حقوق نیروهای حفاظتی، مسئولیت راهبری و پیگیری تمامی امور مرتبط با نیروهای حفاظتی و صیانتی را بر عهده یگان حفاظت دانست و تصریح کرد: تمامی معاونتها و دفاتر تخصصی موظفاند در چارچوب وظایف ذاتی خود، برای تحقق مطالبات و نیازهای یگان حفاظت همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.
🔹 وی با تأکید بر نظارت میدانی بر عملکرد شرکتهای طرف قرارداد افزود: پرداختی واقعی به نیروهای حفاظتی باید با اطلاعات ثبتشده در سامانهها مطابقت داشته باشد و وضعیت دریافتی نیروها بهصورت مستمر رصد شود.
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی، تسریع در تأمین تجهیزات مورد نیاز نیروهای حفاظتی را ضروری دانست و اظهار کرد: نیازهای تجهیزاتی استانها باید با محوریت یگان حفاظت احصا و پس از بررسی در کمیتههای تخصصی، در اولویت خرید قرار گیرد.
🔹 وی با اشاره به اهمیت تجهیز نیروهای حفاظتی به امکانات مناسب، بر تأمین اقلام مورد نیاز اطفای حریق و تجهیزات انفرادی، تصریح کرد: خرید تجهیزات باید بهصورت متمرکز و بر اساس اولویتهای عملیاتی انجام شود.
🔹 افلاطونی در پایان با تأکید بر اهمیت حمایت از نیروهای حفاظتی خاطرنشان کرد: شرکتهای طرف قرارداد موظفاند حقوق نیروها را بهموقع پرداخت کنند و تمامی ظرفیتها باید برای رفع مشکلات معیشتی و ایجاد امنیت شغلی این نیروها به کار گرفته شود.
🔹 در ادامه، مدیران استانی نیز گزارشی از وضعیت موجود، چالشها و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود روند پشتیبانی از نیروهای حفاظتی ارائه کردند.
🔹 این جلسه در راستای تقویت حمایت سازمان از جنگلبانان، ارتقای سطح آمادگی حفاظتی و صیانت مؤثرتر از جنگلهای شمال کشور برگزار شد./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 دیدار رئیس سازمان منابع طبیعی با رئیس دیوان عالی کشور؛ تأکید بر صیانت از انفال و اراضی ملی
🔹 همزمان با هفته قوه قضاییه، رضا افلاطونی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در دیوان عالی کشور با حجتالاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور دیدار و گفتوگو کرد.
🔹 در این دیدار، طرفین بر اهمیت صیانت از انفال، حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی بهعنوان سرمایههای ارزشمند کشور تأکید کرده و نقش تعامل، هماهنگی و همکاری مؤثر میان دستگاههای اجرایی و قضایی را در پیشگیری از تخریب، تصرف و تعرض به عرصههای ملی مورد بررسی قرار دادند.
🔹 افلاطونی در این دیدار با اشاره به اهمیت حمایتهای حقوقی و قضایی از منابع طبیعی کشور، بر ضرورت استمرار همکاریهای مشترک میان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و دستگاه قضایی برای حفاظت هرچه بهتر از عرصههای ملی تأکید کرد.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین منتظری نیز با تأکید بر جایگاه منابع طبیعی در حفظ منافع عمومی و توسعه پایدار، بر حمایت دستگاه قضایی از اقدامات قانونی و تخصصی در راستای صیانت از اراضی ملی و مقابله با تخلفات و تجاوز به این عرصهها تأکید کرد.
🔹 در پایان این دیدار، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، از تلاشهای ارزشمند قضات و کارکنان دستگاه قضایی در مسیر تحقق عدالت، صیانت از حقوق عامه و حفاظت از سرمایههای ملی قدردانی کرد./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 سازمان منابع طبیعی به انتقادها درباره برداشت درختان افتاده و شکسته در جنگلهای هیرکانی پاسخ داد؛ گام موقت اجرایی در راستای جنگلداری نوین/ ۳
✍ محمدعلی فخاری
مدیرکل دفتر جنگلداری و امور بهرهبرداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
🔻 لازم است برخی از اقدامات معاونت امور جنگل در سالهای اخیر نیز به استحضار برسد:
🔹 ۱- انجام مطالعات ارزیابی توان اکولوژیک (مطالعات آمایشی با مقیاس ۱:۵۰ هزار) به منظور تعیین کاربریها و پهنههای مناسب در سطح ۱۰۴ حوزه آبخیز به وسعت ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار هکتار و ایجاد یک بانک اطلاعاتی ارزشمند برای اولینبار.
🔹 ۲- آغاز مجدد تهیه طرح به شیوه امانی پس از سالها رکود، همراه با جذب، آموزش و پرورش کارشناسان و مهندسان جوان با هدفگذاری ۱۶۰ نفر که در حال حاضر ۷۰ نفر از آنان در حال تهیه طرح هستند؛ اقدامی مؤثر در بازسازی بدنه کارشناسی سازمان، بویژه در بخش نظارت و نیز کاهش هزینههای تهیه طرح.
🔹 ۳- تهیه و بهروزرسانی نقشهها، کنترل مرزهای حوزههای آبخیز، تکمیل اطلاعات علوم پایه، شناخت اجزای اکوسیستم و تدوین برنامههای زمانی و مکانی در سطح آبخیز.
🔹 ۴- اتمام پروژه ارزیابی کمی و کیفی جنگلها با متدولوژی جدید و استفاده از فناوریهای هوشمند و برخط، به شیوه امانی و با بهکارگیری کارشناسان جوان.
🔹 ۵- توجه ویژه به ابعاد اقتصادی و اجتماعی، بویژه مشارکت و تحلیل ذینفعان و انجام مطالعات مرتبط به صورت مستقل در سطح حوزههای آبخیز.
🔹 ۶- توجه ویژه به حوزه حفاظت و حمایت جنگل و انجام مطالعات مرتبط به صورت مستقل در سطح حوزههای آبخیز.
🔹 ۷- انجام همزمان مطالعات تفصیلی مدیریت پایدار جنگل در ۲۶ حوزه آبخیز به دو شیوه پیمانی و امانی.
🔹 لازم به ذکر است، هدف اقتصادی و اجتماعی سازمان در اجرایی شدن برنامههای فنی و حفاظتی فوق، درآمدزایی برای دولت یا جبران کسری اعتبار نیست، بلکه مهمترین هدف اجرای تکالیف قانونی در جهت بهبود وضعیت فنی و حفاظتی (صیانت) جنگل، کاهش میزان ریسکپذیری و مخاطرات اکوسیستم جنگل (ارتقای ضریب حفاظتی جنگل) و احیای مجدد تعاونی جنگلنشینان است. به عبارت دیگر، تمام درآمدهای حاصل، برای بهبود وضعیت جنگل همان حوزه آبخیز هزینه میشود و در اقتصاد و معیشت محلی آن منطقه تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد (در واقع موجب توانافزایی جنگلنشینان میشود).
🔹 در پایان باید یادآوری کنم؛ کدام سازمانی را میشناسید که دارای سابقه و تجربه مدیریتی و شش دوره طرح جنگلداری تجدیدنظر، معادل ۶۰ سال تجربه مستمر در برخی مناطق جنگلهای هیرکانی باشد؟
🔹 تقاضا دارم به علم مدیریت جنگل و تجربیات ارزشمند شصت ساله گذشته توجه کنیم، واقعبینانه بیندیشیم، صادقانه نقد کنیم و بر اساس واقعیات میدانی اظهارنظر نماییم و کمک کنیم تیم حاضر بتواند مشکلات موجود را حل کند؛ زیرا موفقیت این مسیر در گرو همافزایی سازمان، دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، صاحبنظران، جوامع محلی، رسانهها و همه دغدغهمندان منابع طبیعی کشور است و ما برای دیدگاهها و نظرات آنان احترام قائلیم.
🔹 همچنین سازمان و معاونت امور جنگل در گذشته از دانشکدههای منابع طبیعی، مؤسسه تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری و دانشگاه علوم و تحقیقات تهران برای همکاری در تهیه طرحهای تفصیلی - اجرایی مدیریت پایدار جنگل در حوزههای آبخیز مورد نظر دعوت به همکاری کرده است. هماکنون نیز از همه دانشکدههای منابع طبیعی، صاحبنظران و علاقهمندان درخواست میشود با ارائه راهکارها و تجربیات خود در این مسیر و یا تهیه طرحهای تفصیلی - اجرایی، همراه و یاریگر سازمان باشند./ روزنامه ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 سازمان منابع طبیعی به انتقادها درباره برداشت درختان افتاده و شکسته در جنگلهای هیرکانی پاسخ داد؛ گام موقت اجرایی در راستای جنگلداری نوین/ ۲
✍ محمدعلی فخاری
مدیرکل دفتر جنگلداری و امور بهرهبرداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
🔹 فاز اول جنگلداری نوین، یک برنامه کوتاهمدت برای حفظ، بهبود و ایجاد شرایط مناسب در دورانگذار به منظور اجرایی شدن و استقرار مدیریت پایدار جنگل است. این برنامه دارای مجموعهای از اقدامات فنی و حفاظتی مدون و مصوب، پیوستهای حقوقی، اجتماعی و رسانهای بوده و بخش اعظم آن به حوزه حفاظت اختصاص دارد؛ از جمله پرداخت بهموقع دستمزد نیروها، مرمت و بازسازی زیرساختهای فنی و حفاظتی، تکمیل امکانات و تجهیزات و در نهایت ایجاد ساختار مدیریت واحد در سطح حوزه آبخیز.
اولویتبندی و انتخاب حوزههای آبخیز در این دوره با هدف حل مشکلات موجود، براساس بررسیهای کارشناسی و اعلام نیاز ادارات کل منابع طبیعی استانها انجام شده است.
🔻 برداشت بدون ضابطه ممنوع
🔹 در خصوص برداشت درختان ریشهکن، شکسته و افتاده در داخل جنگل باید عرض کنم دفتر جنگلداری و امور بهرهبرداری سازمان با برداشت و خروج این درختان، بدون ضابطه فنی و حفاظتی و بدون داشتن برنامه مدون و مصوب، بشدت مخالف است. به عبارت دیگر، ما به دنبال برداشت تکتک درختان ریشهکن، شکسته و افتاده در تمام سطوح پارسل (بخش و قسمت) نیستیم؛ زیرا معتقدیم در این خصوص باید زیستسنجی صورت گیرد تا پراکنش، تنوع، تعداد و موجودی حجمی آنها در سطح پارسل مشخص شود.
🔹 سپس، بعد از کسر حجمی که برای تنظیم و حفظ چرخه طبیعی مواد و انرژی اکوسیستم مورد نیاز است، صرفاً مازاد بر حد تعادل اکوسیستم و با رعایت اصول فنی و حفاظتی برداشت و خارج شود؛ موضوعی که در حال حاضر نیز در دستور کار قرار ندارد.
اما در خصوص درختان ریشهکن، شکسته و افتاده تجمعی و غیرقابل اجتناب در ۱۳ حوزه آبخیز با سطحی معادل ۳۶۹ هزار هکتار (موضوع تبصره یک ماده ۳۶)، برآورد اولیه ما ۱۳۰ هزار مترمکعب بود که پس از بررسیهای میدانی به ۷۰ هزار مترمکعب در یک دوره سه ساله کاهش یافت. لازم به ذکر است حدود ۴۰ درصد از این حجم مربوط به بهرهبرداری از درختان ناشی از اجرای پروژههای عمومی و عمرانی، ساماندهی رودخانههای اصلی و دائمی، درخواستهای مردمی، درختان مزاحم مسیر برق و موارد مشابه است که در حال حاضر نیز برداشت میشوند. مابقی این درختان (ریشهکن، شکسته و افتاده تجمعی) مربوط به بروز حواث طبیعی غیرمترقبه ناشی از طوفان، سیل، برف سنگین، لغزش و رانش زمین و سایر حوادث پیشبینی نشده است. به عبارت دیگر، ما با هدف برداشت درختان ریشهکن، شکسته و افتاده برنامه تهیه نکردهایم، بلکه چون برداشت این درختان در برخی موارد اجتنابناپذیر است، برای ساماندهی آن برنامهریزی کردهایم تا درآمد حاصل از آن در همان حوزه آبخیز و در بخشهای فنی و حفاظتی هزینه شود. این اقدام علاوه بر کمک به حل بخشی از مشکلات موجود، موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم شده و در اقتصاد محلی نیز اثرگذار خواهد بود.
🔻 چقدر از درختان شکسته و افتاده برداشت میشود؟
🔹 با توجه به اینکه موجودی حجمی درختان ریشهکن، شکسته و افتاده و پسماند چوبی در جنگلهای هیرکانی به طور متوسط ۲۰.۸۶ مترمکعب در هکتار برآورد شده است، با فرض برداشت ۴۰ هزار مترمکعب در سطح ۳۶۹ هزار هکتار طی سه سال، صرفاً حدود نیم درصد از این حجم برداشت خواهد شد و بیش از ۹۹.۵ درصد آن در جنگل باقی خواهد ماند و نقش خود را در پایداری اکوسیستم و تنظیم چرخه طبیعی مواد و انرژی ایفا خواهد کرد.
🔹 در شرایط کنونی آن چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که برداشت یا عدم برداشت این درختان چه دستاوردی در مدیریت و اجرای برنامههای فنی و حفاظتی جنگل به همراه خواهد داشت؟
🔹 در صورتی که این درختان اجتنابناپذیر برداشت و خارج نشوند، علاوه بر تشدید خسارات ناشی از سیلاب، تخریب زیرساختهای موجود به دلیل انسداد آبراههها، ورودی پلها و بستر رودخانهها و نیز افزایش خطر گسترش آتشسوزی، سایر اقدامات فنی و حفاظتی و سرمایههای موجود در جنگل نظیر ساختمانهای نظارت طرح، ایستهای بازرسی، نگهبانیها و سایر تأسیسات (به دلیل عدم تأمین یا تخصیص بموقع اعتبار دولتی) بهتدریج از بین خواهند رفت و در آینده نیازمند سرمایهگذاریهای کلان برای بازسازی خواهند بود.
🔹 آنچه مسلم است این که برنامه کوتاهمدت «فاز اول جنگلداری نوین» نه بازگشت به الگوهای جنگلداری کلاسیک است و نه استمرار وضع موجود؛ بلکه برنامهای برای گذار تدریجی، علمی و واقعبینانه به سمت استقرار مدیریت پایدار جنگل است.
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 سازمان منابع طبیعی به انتقادها درباره برداشت درختان افتاده و شکسته در جنگلهای هیرکانی پاسخ داد؛ گام موقت اجرایی در راستای جنگلداری نوین/ ۱
✍ محمدعلی فخاری
مدیرکل دفتر جنگلداری و امور بهرهبرداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
🔻 توجه به تمام جوانب اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی
🔹 علم جنگلداری، هنر تلفیق و تدوین علوم مختلف مرتبط با جنگل است. یک مدیر جنگل، به دور از نگاه انتزاعی و انتفاعی، باید همه جوانب اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار داده و برنامهای تدوین کند که پایداری اکوسیستم جنگل برای بهرهمندی نسلهای آینده تضمین شود که در واقع به آن «مدیریت پایدار جنگل» گفته میشود.
🔹 مدیریت پایدار جنگل، یک رویکرد نوین اکوسیستمی مبتنی بر حفظ، بهبود و ارتقای شاخصهای پایداری اکوسیستم جنگل است که میتوان آن را «جنگلداری نوین» نامید. جنگلداری نوین، در قالب مدیریت پایدار جنگل، در سطح حوزه آبخیز تعریف میشود. این نوع مدیریت، یک نوع مدیریت فرآیندی است که شامل چهار فاز «مقدماتی»، «مطالعه»، «اجرا» و «نظارت، پایش و ارزیابی» است که همچون حلقههای یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند.
🔹 سؤال اینجاست که با فرض تهیه و تدوین طرح مدیریت پایدار برای ۱۰۴ حوزه آبخیز جنگلی، برای دو فاز اجرا و نظارت و پایش چه باید کرد؟ آیا اجرای آن نیازمند زیرساختهای فنی و حفاظتی، ساختار اجرایی و نظارتی نیست؟ آیا به امکانات و تجهیزات حفاظتی و فنی، نیروی انسانی آموزشدیده و باتجربه و کارشناسان فنی و حفاظتی متخصص در بخش اجرا و نظارت نیازی نیست؟ دراین راستا چه باید کرد؟
تا استقرار کامل مدیریت پایدار و جنگلداری نوین آیا جنگلهای هیرکانی نیاز به برنامه فنی و حفاظتی ندارد؟
🔹 اگر چنین است!؟ پس با ۳۲۰ هزار هکتار جنگلکاری سنواتی در هیرکانی چه باید کرد؟ با ۴۰ هزار هکتار سوزنیبرگان استان گلستان که غالباً در اثر تنش آبی و رقابت با گونههای پهنبرگ دچار خشکیدگی شده یا از بین رفتهاند و اکنون خطر آتشسوزی را افزایش دادهاند، چه باید کرد؟ با زراعت چوب گیلان (۷ هزار هکتار) چه باید کرد؟ با سیلآوردهها و طوفانزدهها چه باید کرد؟ با برداشتهای اجتنابناپذیر ناشی از اجرای طرحهای عمومی و عمرانی و برخی درخواستهای عمومی و مردمی چه باید کرد؟
🔹 با توجه به تجربیات میدانی و ستادی، صراحتاً عرض میکنم که تنها راهحل برای ساماندهی مسائل و پاسخگویی به ضرورتهای فوق، تهیه یک برنامه فنی - حفاظتی کوتاهمدت تا زمان استقرار مدیریت پایدار جنگل و جنگلداری نوین در دورانگذار است. زیرا اهداف حفاظت و صیانت از جنگل صرفاً در چارچوب طرح و برنامه مدون و مصوب محقق خواهد شد.
🔹 حفاظت از جنگل دارای ابعاد چند گانه است و از دیر باز مهمترین هدف و وظیفه سازمان است، به عبارت دیگر همه فعالیتهایی که در داخل جنگل انجام میشود چه اقدامات فنی و چه حفاظتی به نوعی در راستای دستیابی به پایداری اکوسیستم و حفاظت از آب و خاک (دو جز مهم اکوسیستم جنگل) است، بنابراین نباید حفاظت را صرفاً در بعد حفاظت فیزیکی تعریف و خلاصه کنیم، زیرا ابعاد دیگر آن یعنی حفاظت فنی بسیار مهم و ضروری است. برخلاف تصور، کمبود اعتبار مشکل اول سازمان نیست؛ مشکل اصلی، نحوه هزینهکرد و زمان هزینهکرد اعتبارات است. به عبارت دیگر، تصویب و تخصیص بهموقع اعتبار از چالشهای بودجههای عمومی کشور محسوب میشود. از آنجا که پروژههای منابع طبیعی بشدت به زمان و برنامه زمانی وابستهاند، وابسته کردن برنامهها و پروژهها به بودجه عمومی، تاکنون نتایج قابل قبولی در پی نداشته است؛ زیرا غالباً تخصیص منابع اعتباری در زمان مناسب انجام نمیشود.
🔻 برنامه اجرایی کوتاه مدت همزمان با طرح مدیریت پایدار
🔹 با عنایت به مسائل و شرایط فوق، آنچه در حال حاضر در اولویت برنامههای سازمان و معاونت امور جنگل، بویژه دفتر جنگلداری، قرار دارد، این است که همزمان با تهیه طرح و انجام مطالعات تفصیلی مدیریت پایدار، یک برنامه اجرایی کوتاهمدت سه تا پنجساله تحت عنوان «فاز اول یا فاز مقدماتی جنگلداری نوین» تهیه و اجرا شود. هدف این برنامه، حفظ زیرساختها، جذب و تربیت کارشناسان جوان، ارتقای وضعیت کمی و کیفی بخشهای فنی و حفاظتی، تقویت صف و حضور بیشتر کارشناسان و نیروها در خط مقدم جنگل، ایجاد و استقرار ساختار نظارتی و مدیریت حوزه آبخیز، تأمین امکانات و تجهیزات، بهرهگیری از فناوریهای نوین و در مجموع ایجاد شرایط مناسب برای اجرا، پایش، نظارت و ارزیابی طرح مدیریت پایدار جنگل یا استقرار جنگلداری نوین است؛ برنامهای که بهرغم همه محدودیتها و مشکلات موجود، دفتر جنگلداری و امور بهرهبرداری با بضاعت اندک اما با رویکردی هوشمندانه، مبتنی بر برنامه زمانی و به دور از حاشیهسازی و هیاهو، آن را در دستور کار قرار داده است.
1 643
🔹 تأکید رئیس سازمان منابع طبیعی بر تقویت و ساماندهی صندوقهای حمایت از توسعه سرمایهگذاری
🔹 در نشست مشترک معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایهگذاری بخش کشاورزی و جمعی از مدیران دو مجموعه، راهکارهای تقویت، ساماندهی و ارتقای نقش صندوقهای حمایت از توسعه سرمایهگذاری در پیشبرد مأموریتهای سازمان مورد بررسی قرار گرفت.
🔹 رضا افلاطونی در این نشست با تأکید بر اهمیت راهبردی صندوقهای حمایت از توسعه سرمایهگذاری اظهار داشت: این صندوقها باید به بازویی توانمند، چابک و اثرگذار برای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تبدیل شوند و نقش مؤثرتری در اجرای برنامهها و مأموریتهای عملیاتی ایفا کنند.
🔹 وی با اشاره به ظرفیتهای قانونی پیشبینیشده در بند (ج) ماده ۳۳ قانون برنامه هفتم توسعه افزود: این قانون فرصت مناسبی برای بازآرایی، ساماندهی و تقویت صندوقها فراهم کرده است تا از ساختارهای پراکنده و صرفاً حمایتی عبور کرده و به نهادهایی کارآمد، اقتصادیمحور و عملیاتی تبدیل شوند.
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: رویکرد ما این است که صندوقها علاوه بر برخورداری از ساختار مناسب و حکمرانی صحیح، به سمت خودگردانی، بهرهوری بیشتر و نقشآفرینی مؤثر در اجرای پروژههای میدانی حرکت کنند.
🔹 وی با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای مردمی گفت: صندوقها باید در خدمت تشکلها، بهرهبرداران، جوامع محلی و ظرفیتهای مردمی قرار گیرند و زمینه مشارکت مؤثر آنان را در حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی فراهم سازند.
🔹 معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: هر میزان بتوانیم حضور مردم و تشکلها را در فرآیندهای اجرایی پررنگتر کنیم، موفقیت ما در صیانت، احیا و بهرهبرداری اصولی از منابع طبیعی پایدارتر خواهد بود و صندوقها میتوانند نقش کلیدی در این مسیر ایفا کنند.
🔹 وی با اشاره به ضرورت استقرار حکمرانی مطلوب در شرکت و صندوقها خاطرنشان کرد: شفافیت، مدیریت کارآمد، برنامهمحوری و نظارت دقیق از الزامات اساسی موفقیت صندوقهاست و باید در تمامی سطوح مورد توجه قرار گیرد.
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی همچنین بر جهتدهی اقدامات اقتصادی صندوقها به سمت مأموریتهای عملیاتی تأکید کرد و گفت: فعالیتهای اقتصادی صندوقها باید مستقیماً در راستای تقویت پروژههای اجرایی سازمان از جمله جنگل کاری، زراعت چوب، جنگلداری اجتماعی، بهره برداری اقتصادی پایدار، آبخیزداری، آبخوانداری، احیای مراتع، بیابانزدایی و حفاظت از جنگلها تعریف شود.
🔹 وی در پایان تأکید کرد: انتظار ما این است که صندوقها به ابزاری مؤثر برای تسریع در اجرای برنامههای میدانی تبدیل شوند و بهعنوان بازوی اجرایی و اقتصادی قدرتمند، سازمان را در تحقق اهداف کلان بخش منابع طبیعی و آبخیزداری یاری کنند./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 رئیس جمهور: کشور نیازمند مطالعات آیندهنگر برای مدیریت منابع طبیعی و معدنی است
🔹 رئیس جمهور در نشست تخصصی با رئیس و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست، بر ضرورت تحول در ساختارها، برنامهها و شیوههای مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد و گفت: پیشنیاز هرگونه تصمیمگیری مؤثر در حوزه محیط زیست، احصای دقیق وضعیت موجود منابع طبیعی و زیستمحیطی کشور و دستیابی به تصویری جامع و واقعی از شرایط است.
🔹 مسعود پزشکیان با تأکید بر ضرورت استقرار حکمرانی دادهمحور در حوزه محیط زیست، ایجاد سامانههای هوشمند رصد و پایش برخط مناطق تحت مدیریت را از اولویتهای اساسی این سازمان دانست و افزود: در دنیای امروز امکان نظارت لحظهای بر منابع طبیعی و اراضی وجود دارد و باید از فناوریهای نوین برای پیشگیری از تعرض و تخریب منابع طبیعی بهره گرفت، نه اینکه پس از سالها ساختوساز و مداخلات غیرمجاز از وقوع تخلفات مطلع شویم.
🔹 وی همچنین بر استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاهها، مراکز علمی و متخصصان محیط زیست در فرآیندهای تصمیمسازی و سیاستگذاری تأکید کرد و گفت: کشور نیازمند مطالعات آیندهنگر درباره نحوه بهرهبرداری از منابع معدنی و طبیعی است تا بتوان برای دوران پس از اتمام ذخایر و تأمین پایداری توسعه ملی برنامهریزی کرد.
🔹 رئیسجمهور با تأکید بر اینکه دادهها زمانی ارزشمند هستند که به تصمیم، اقدام و نتیجه منجر شوند، خاطرنشان کرد: میان ظرفیتهای طبیعی کشور و نحوه بهرهبرداری از آنها فاصله معناداری وجود دارد و اصلاح این وضعیت مستلزم تبدیل اطلاعات و دادهها به سیاستها و اقدامات عملیاتی است.
🔹 وی همچنین با ابراز تأسف عمیق از خسارات وارده به محیط زیست کشور در جریان جنگ اخیر، تصریح کرد: آسیب به محیط زیست محدود به یک کشور نیست؛ تخریب طبیعت، زیستبومها و منابع طبیعی در واقع آسیب به زمین، حیات و آینده بشریت است و سلب حق حیات از موجودات زنده محسوب میشود.
🔹 پزشکیان با تأکید مجدد بر ممنوعیت توسعه صنایع آببر در مناطق دارای تنش آبی گفت: به هیچ عنوان نباید مجوز توسعه صنایع آببر در مناطق کمآب کشور صادر شود و لازم است تصمیمگیران و سیاستگذاران با آثار و پیامدهای بلندمدت مداخلات غیرکارشناسی در طبیعت آشنا شوند.
🔹 رئیسجمهور تهیه و تولید فیلمهای مستند، تصاویر و شواهد میدانی برای تبیین آثار تخریب محیط زیست را مؤثرتر از ابلاغ صرف دستورالعملها دانست و افزود: بسیاری از تخریبها ناشی از فقدان آگاهی است و سازمان حفاظت محیط زیست باید با بهرهگیری از زبان علمی و در عین حال هنرمندانه، قدرت و توان خود در اقناعسازی مدیران و سیاستگذاران را ارتقا دهد.
🔹 دکتر پزشکیان همچنین بر ضرورت تدوین سازوکارهای مؤثر برای جلب و سازماندهی مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست تأکید کرد و گفت: دستورالعمل جامع مشارکت مردمی در فرآیندهای محیط زیستی تدوین شود تا پس از بررسی، برای اجرا به تصویب برسد.
🔹 رئیسجمهور با تأکید بر لزوم بهرهگیری از ظرفیت تمامی گروهها، متخصصان، نهادهای مدنی و ذینفعان حوزه محیط زیست افزود: حل مسائل پیچیده این حوزه صرفاً با صدور بخشنامه و دستورالعمل امکانپذیر نیست، بلکه مستلزم تقسیم کار ملی، مشارکت همه ذینفعان و آزادسازی ظرفیتهای اجتماعی و تخصصی کشور است.
🔹 پزشکیان با اشاره به ضرورت بازنگری در نظام منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بر تعریف مأموریتها، اهداف و نیازهای واقعی سازمان پیش از هرگونه توسعه نیروی انسانی تأکید کرد و گفت: نظام پرداخت و ارزیابی عملکرد باید مبتنی بر بهرهوری و تحقق مأموریتها طراحی شود.
🔹 رئیسجمهور همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از طرحهای کلان ملی که شخصاً پیگیری میکند دارای پیوست و مبنای محیطزیستی هستند، مدیریت مصرف انرژی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی را از مهمترین الزامات توسعه پایدار برشمرد و تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست یکی از ارکان اصلی سیاستهای توسعهای در کشورهای پیشرفته است و باید در تمامی برنامههای ملی مورد توجه قرار گیرد و با توجه به آثار عمیق و مطلوب کاهش مصرف سوختهای فسیلی بر محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید در ترویج اصلاح الگوی مصرف در کنار دیگر دستگاهها به وظایف خود در این زمینه عمل کند.
🔹 دکتر پزشکیان همچنین با اشاره به شائبههای بیاساس در خصوص تداخل مأموریتهای دستگاههای اجرایی و دانشگاهها، تأکید کرد: بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان زمینهساز نگاه جامعتر، استفاده از روشهای علمی روزآمد و افزایش اثربخشی سیاستها و برنامههای اجرایی خواهد بود./ پاد
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 میزان اسناد صادره برای کل اراضی و املاک کشور
🔹 عرصه خاکی کشور بالغ بر ۱۶۲ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام شد که شامل اراضی شهری و حومه، بافتهای مسکونی روستایی، اراضی زراعی، باغات، مراتع، جنگلها، مناطق بیابانی و همچنین اراضی و املاک دستگاههای اجرایی است.
🔹 تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۳۲ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور، معادل ۹۹ درصد مساحت اراضی ملی، سنددار شد./ میزان
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 «سرخدار»؛ سریال جدید شبکه یک روی آنتن میرود
🔹 سریال «سرخدار» با روایتی از نبرد میان حافظان طبیعت و سوداگران جنگل، از روز سه شنبه دوم تیرماه از شبکه یک سیما روی آنتن میرود؛ مجموعهای که در آن، عمار تفتی و مجید پتکی در دو نقش مقابل یکدیگر ظاهر شدهاند.
🔹 عمار تفتی در این مجموعه نقش یک جنگلبان متعهد و دلسوز را ایفا میکند؛ شخصیتی که برای حفاظت از منابع طبیعی و جنگلهای سرخدار از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. در سوی دیگر این ماجرا، مجید پتکی در نقش قاچاقچی چوب قرار گرفته؛ فردی که منافع شخصی خود را بر حفظ طبیعت ترجیح میدهد و با اقداماتش چالشهای بزرگی را رقم میزند.
🔹 تقابل این دو شخصیت، یکی در جبهه حفاظت و دیگری در مسیر تخریب، از محورهای داستان «سرخدار» به شمار میرود و مخاطبان را با کشمکش روبهرو خواهد کرد.
🔹 سریال سرخدار با مشارکت و همکاری دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاونت امور استان های سازمان صدا و سیما تولید شده و از شبکه یک سیما پخش خواهد شد./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 ایجاد و تأسیس پارکهای جنگلی «زندگی» در اراضی ملی؛ نهضتی برای توسعه فرهنگ منابع طبیعی و مشارکت مردمی
🔹 مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از آغاز اجرای طرح ملی ایجاد و تأسیس پارکهای جنگلی «زندگی» در اراضی ملی کشور خبر داد و گفت: بر اساس دستور ریاست محترم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مقرر شده است تا پایان سال جاری در هر شهرستان، با رعایت کامل ضوابط فنی، قانونی و ملاحظات زیستمحیطی، حداقل یک پارک جنگلی «زندگی» احداث و به بهرهبرداری برسد.
🔹 ترحم بهزاد این طرح را یکی از برنامههای مهم سازمان در حوزه توسعه فرهنگ منابع طبیعی، افزایش مشارکتهای مردمی و ارتقای مسئولیتپذیری اجتماعی نسبت به حفاظت از منابع طبیعی دانست و گفت: پارکهای جنگلی «زندگی» با هدف ایجاد فضاهای سبز پایدار، توسعه فعالیتهای آموزشی و ترویجی، تقویت ارتباط مردم با طبیعت و فراهمسازی بستر مناسب برای حضور خانوادهها و جوامع محلی در عرصههای منابع طبیعی طراحی و اجرا میشوند.
🔹 وی با اشاره به رویکرد مردمی این طرح اظهار داشت: حفاظت و احیای منابع طبیعی بدون مشارکت و همراهی مردم امکانپذیر نیست و از همین رو، در اجرای پارکهای جنگلی «زندگی» از ظرفیت تشکلهای مردمی، سازمانهای مردمنهاد، گروههای جهادی، جوامع محلی، دانشآموزان، دانشجویان و سایر علاقهمندان به محیطزیست بهره گرفته خواهد شد.
🔹 بهزاد خاطرنشان کرد: این پارکها صرفاً کارکرد تفرجی نخواهند داشت، بلکه به عنوان مراکز آموزش و ترویج فرهنگ منابع طبیعی نیز ایفای نقش خواهند کرد و برنامههای متنوع آموزشی، فرهنگی و مشارکتی در آنها اجرا میشود تا آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفاظت از جنگلها، مراتع و منابع طبیعی افزایش یابد.
🔹 وی تصریح کرد: در انتخاب عرصهها و طراحی پارکهای جنگلی «زندگی»، رعایت اصول فنی، حفظ ظرفیتهای طبیعی منطقه، استفاده از گونههای بومی و سازگار با شرایط اقلیمی و توجه به پایداری اکولوژیک در اولویت قرار دارد تا ضمن افزایش سرانه فضای سبز، به حفظ تنوع زیستی و ارتقای کیفیت محیطزیست نیز کمک شود.
🔹 مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان منابع طبیعی تأکید کرد: اجرای این طرح ملی در تمامی شهرستانهای کشور میتواند زمینهساز شکلگیری یک حرکت فراگیر اجتماعی در حوزه منابع طبیعی باشد و نقش مؤثری در نهادینهسازی فرهنگ درختکاری، حفاظت از اراضی ملی و مشارکت داوطلبانه مردم در برنامههای منابع طبیعی ایفا کند.
🔹 وی ابراز امیدواری کرد با همکاری دستگاههای اجرایی، نهادهای محلی و مشارکت گسترده مردم، پارکهای جنگلی «زندگی» به کانونهای مؤثر آموزش، ترویج، نشاط اجتماعی و حفاظت از منابع طبیعی تبدیل شده و الگویی موفق برای توسعه پایدار، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و تقویت سرمایه اجتماعی در سراسر کشور باشند./ ایانا
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 #اینفوگرافی | مساحت اراضی تحت مدیریت و حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 وزیر جهاد کشاورزی از تلاش دولت برای احیای جنگل های شمال کشور خبر داد
🔹 غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامههای مرتبط با جنگلهای شمال کشور گفت: بر اساس احکام برنامه توسعه، طرحهای لازم برای حفاظت، احیا و مدیریت جنگلهای شمال تدوین شده و به زودی وارد مرحله اجرا خواهد شد تا از این سرمایه ارزشمند ملی به شکل پایدار صیانت شود./ پاج
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 تهدید امنیت غذایی جهان با تشدید بیابانزایی/ طرحهای ایران الگوی منطقهای برای مقابله با بیابانزایی است/ ۲
🔹 نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، همزمان با روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی، نسبت به روند فزاینده فرسایش خاک و گسترش بیابانزایی هشدار داد.
🔹 فرخ طایرو با اشاره به آمارهای فائو اعلام کرد: تاکنون ۱.۷ میلیارد هکتار از اراضی جهان دچار فرسایش شده و دو میلیارد هکتار دیگر نیز در معرض خطر قرار دارند.
🔹 به گفته وی، از دست رفتن سالانه ۱۲ میلیون هکتار زمین، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و آینده نسلهای بعدی به شمار میرود.
🔹 نماینده فائو، موقعیت جغرافیایی ایران را به دلیل قرار گرفتن در مرز مناطق پربارش و بیابانی، بسیار آسیبپذیر در برابر تغییرات اقلیمی دانست و تأکید کرد: بهرهگیری از دانش بومی در کنار تحقیقات علمی، نقش مهمی در مقابله با بیابانزایی دارد.
🔹 طایرو همچنین از همکاری فائو با نهادهای بینالمللی و پژوهشگران ایرانی در اجرای طرحهای احیای زیستبومها، از جمله پروژه احیای دریاچه ارومیه، خبر داد و مشارکت جوامع محلی را کلید موفقیت در مدیریت این بحران عنوان کرد.
🔹 نماینده مقیم موقت برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) با اشاره به قرار گرفتن ایران در خط مقدم چالشهای اقلیمی، بر ضرورت تقویت تابآوری در برابر خشکسالی، بیابانزایی و گرد و غبار تأکید کرد.
🔹 آیشانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی، با بیان اینکه ایران بیش از بسیاری از کشورهای جهان ضرورت مقابله با چالشهای زیستمحیطی را درک میکند، گفت: خشکسالیهای شدید، تخریب سرزمین و پدیده گرد و غبار، معیشت و زندگی میلیونها نفر را تحت تأثیر قرار داده است.
🔹 وی با اشاره به اهمیت اکوسیستمهای زاگرس، البرز، فلات مرکزی و دشت لوت، این مناطق را بخشی از هویت، فرهنگ و تاریخ ایران دانست و از توجه برنامه هفتم توسعه به آبخیزداری، احیای مراتع و افزایش تابآوری اقلیمی استقبال کرد.
🔹 نماینده UNDP همچنین پروژه «کمربند سبز» را نمونهای از تعهد ایران به حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد و بر توسعه راهکارهای نوآورانه، از جمله بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر در زیرساختهای کشور، تأکید کرد.
🔹 آیشانی در پایان، هدف اصلی طرحهای زیستمحیطی را فراتر از کاشت درخت دانست و گفت: ایجاد تابآوری، تقویت مشارکت مردمی و افزایش امید اجتماعی، مهمترین دستاورد این پروژهها است./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 تهدید امنیت غذایی جهان با تشدید بیابانزایی/ طرحهای ایران الگوی منطقهای برای مقابله با بیابانزایی است/ ۱
🔹 نمایندگان سازمانهای بینالمللی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی ضمن هشدار در مورد تشدید بحران بیابانزایی و پیامدهای تغییرات اقلیمی در جهان، طرحهای ایران را الگوی منطقه ای برای مقابله با بیابانزایی دانستند.
🔹 دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در این مراسم با هشدار نسبت به تشدید بحران بیابانزایی و پیامدهای تغییرات اقلیمی در منطقه، بر ضرورت تقویت همکاریهای فرامرزی میان کشورهای عضو تأکید کرد.
🔹 اسد مجیدخان با اشاره به شرایط اقلیمی کشورهای عضو اکو از جمله ایران، ترکیه، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی، سوءمدیریت منابع آب و فرسایش خاک، این منطقه را با وضعیتی اضطراری روبهرو کرده است.
🔹 وی ضمن تقدیر از ایران برای اجرای پروژه «کمربند سبز فرودگاه امام خمینی(ره)»، و طرح کاشت یک میلیارد درخت، این طرحها را گامی موثر در مسیر مقابله با بیابانزایی و افزایش تابآوری زیستمحیطی منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این تجربه در سایر کشورهای عضو اکو نیز مورد استفاده قرار گیرد.
🔹 دبیرکل اکو همچنین بر اجرای عملی «بیانیه سمرقند» و «چارچوب همکاریهای زیستمحیطی اکو» تأکید کرد و خواستار تبدیل این اسناد از مرحله تدوین به اقدام عملی شد.
🔹 وی پروژه کمربند سبز فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) را نمونهای موفق و الهامبخش در احیای اراضی خشک دانست و تصریح کرد: تجربه ایران نشان میدهد که با بهرهگیری از دانش بومی و مشارکت متخصصان، میتوان روند بیابانزایی را مهار کرد.
🔹 مدیر مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم)، نیز طی پیام ویدئویی که در مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی پخش شد، اظهار داشت: احیای سرزمین تنها به معنای حفاظت از محیط زیست نیست، بلکه زمینهساز ایجاد فرصتهای جدید، تقویت تابآوری و بهبود کیفیت زندگی جوامع است.
🔹 لیتزیا روسانو با اشاره به تجربههای منطقهای اپدیم در آسیا و اقیانوسیه، طوفانهای شن و گرد و غبار را از مهمترین پیامدهای تخریب سرزمین و فشار بر اکوسیستمها دانست و گفت: ارزیابیهای منطقهای نشان میدهد این پدیدهها ارتباط مستقیمی با ناپایداری و تخریب اراضی دارند.
🔹 مدیر اپدیم، پروژه توسعه کمربند سبز را گامی مؤثر در احیای سرزمینهای تخریبشده و افزایش تابآوری جوامع دانست و تصریح کرد: این پروژهها فراتر از برنامههای صرف درختکاری بوده و سرمایهگذاریهایی راهبردی برای حفاظت از اراضی آسیبپذیر و تقویت اکوسیستمها محسوب میشوند.
🔹 وی در پایان با قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بر ضرورت گسترش همکاریهای منطقهای، تبادل دانش و اقدام جمعی برای مقابله با بیابانزایی و خشکسالی تأکید کرد.
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
1 643
🔹 مقابله با بیابانزایی نیازمند اقدام جهانی؛ ایران بر توسعه همکاریهای منطقهای تأکید کرد
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی که به میزبانی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تسلیت ایام عزاداری ماه محرم و گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهدای حمله هشتم فروردین دشمنان آمریکایی صهیونیستی به سازمان منابع طبیعی و گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی و روز تأسیس جهاد سازندگی به دستور امام راحل (ره)، بر تعهد به ادامه راه شهدا در مسیر حفاظت و احیای منابع طبیعی و سرسبزی کشور تأکید کرد.
🔹 رضا افلاطونی اظهار داشت: روز جهانی مقابله با بیابانزایی تنها یک مناسبت تقویمی نیست، بلکه فراخوانی برای اقدام فوری جهانی است. اکنون زمان مدیریت هوشمند، مشارکتی و پیشگیرانه این بحران فرا رسیده و دیگر نمیتوان تنها به مقابله مقطعی با پیامدهای آن اکتفا کرد.
🔹 وی با اشاره به گسترش پدیده بیابانزایی در جهان، این چالش را یکی از مهمترین تهدیدهای زیستمحیطی عصر حاضر دانست و تاکید کرد: در جهانی که با چالشهایی نظیر خشکسالیهای شدید، گردوغبار و فشار روزافزون بر منابع آب مواجه است، هیچ کشوری به تنهایی قادر به حل این مسائل نیست و همافزایی و تبادل تجربه میان کشورها ضرورتی اجتنابناپذیر است.
🔹 افلاطونی به وضعیت بیابانزایی در ایران اشاره کرد و گفت: حدود ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کشور، معادل ۲۰ درصد اراضی ایران، در زمره مناطق بیابانی قرار دارد و ۲۲ استان کشور از پدیده بیابانزایی و فرسایش بادی تأثیر میپذیرند.
🔹 رئیس سازمان منابع طبیعی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای عضو کنوانسیون مقابله با بیابانزایی بوده و از دهه ۱۳۴۰ برنامههای مقابله با بیابانزایی، تثبیت شنهای روان و احیای اراضی تخریبشده را آغاز کرده است و امروز نیز از کشورهای پیشرو در این حوزه در سطح منطقه و جهان به شمار میآید.
🔹 افلاطونی بر نقش برنامههای احیایی، توسعه پوشش گیاهی، مدیریت کانونهای گرد و غبار و اجرای طرحهای مشارکتی تأکید کرد و افزود: ایران بهعنوان مرجع ملی کنوانسیون مقابله با بیابانزایی، آمادگی دارد تجربیات خود را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد.
🔹 وی با اشاره به شعار سال ۲۰۲۶ «مراتع، شناخت، احترام و احیا»، بر توسعه همکاریهای سازنده بینالمللی و تبادل دانش و تجربیات موفق در حوزه مدیریت سرزمین تأکید کرد.
🔹 مدیرکل امور بینالمللی محیطزیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه، با تشریح دستاوردهای تاریخی و اقدامات میدانی ایران، بر ضرورت تقویت همکاریهای منطقهای برای مهار پدیده گردوغبار تاکید کرد.
🔹 سید محمد ساداتینژاد با تأکید بر ضرورت تکمیل زنجیره اقدامات مقابله با آسیبهای محیطزیستی گفت: کنترل مؤثر پدیده گردوغبار، بهویژه در مناطق تحت تأثیر کانونهای خارجی، مستلزم گسترش همکاریهای منطقهای و اجرای برنامههای مشترک برای مهار و تثبیت کانونهای گردوغبار در کشورهای همسایه است.
🔹 وی افزود: وزارت امور خارجه در چندین سطح برای مقابله با بیابانزایی و گردوغبار نقشآفرینی کرده است که از جمله میتوان به ارائه قطعنامههای مرتبط در سازمان ملل متحد، نامگذاری روز جهانی مقابله با گردوغبار، پیگیری ایجاد دهه بینالمللی مقابله با گردوغبار، انجام مذاکرات دوجانبه و منطقهای با کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، مشارکت فعال در نشستهای کنوانسیونهای زیستمحیطی و تلاش برای جذب منابع و حمایتهای مالی بینالمللی اشاره کرد.
🔹 ساداتی نژاد در پایان یادآور شد: با وجود چالشهایی چون تحریمهای ظالمانه و عدم همکاری کافی برخی کشورهای همسایه، ایران با تکیه بر دانش بومی و کنشگری فعال در کنوانسیونهای بینالمللی، برنامههای خود را برای احیای اراضی با جدیت دنبال میکند.
🔹 مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، توسعه مفهوم «فرودگاه سبز» را راهکاری کلیدی برای کاهش اثرات زیستمحیطی و پیشگیری از بیابانزایی در مناطق پیرامونی فرودگاهها دانست و تأکید کرد:این اقدامات ارتباط مستقیمی با هدف پانزدهم توسعه پایدار سازمان ملل در حفاظت از اکوسیستمهای خشکی دارد.
🔹 رامین کاشف آذر اقدامات عملی در چارچوب فرودگاه سبز را شامل کاهش گازهای گلخانهای، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و آب باران، و ایجاد کمربند سبز با کاشت گونههای بومی مقاوم به خشکی برای کنترل فرسایش خاک و گردوغبار برشمرد.
🔹 وی به تجربههای موفق جهانی از جمله فرودگاه چانگی سنگاپور در توسعه فضای سبز و بازیافت، دنور آمریکا در بهرهگیری از نیروگاه خورشیدی، اسلو در استفاده از انرژی پاک، کوچین هند به عنوان نخستین فرودگاه با تراز کربن صفر و ایجاد کمربند سبز در فرودگاههای اقلیم خشک مانند دبی و سئول اشاره کرد./ پيام طبیعت ایران
1 643
🔹 پیشگیری و مشارکت مردمی، کلید مدیریت آتشسوزی در منابع طبیعی است
🔹 معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در نشست با دستگاههای درگیر در مدیریت حریق عرصههای منابع طبیعی، با انتقاد از پراکندگی اعتبارات حوزه اطفای حریق، بر ضرورت ایجاد ردیف بودجهای مستقل، تقویت جوامع محلی و تأمین تجهیزات مورد نیاز برای مدیریت آتشسوزی در عرصههای طبیعی تأکید کرد.
🔹 اکبر کنعانی، پراکندگی اعتبارات و نبود مدیریت یکپارچه را از مهمترین چالشهای حوزه اطفای حریق منابع طبیعی دانست.
🔹 وی با اشاره به تجربه کشورهای موفق در مدیریت آتشسوزی، «پیشگیری هوشمند»، «مشارکت مردمی» و «توانمندسازی جوامع محلی» را سه رکن اصلی مدیریت حریق عنوان کرد و افزود: برآوردها نشان میدهد حداقل ۵۰ هزار داوطلب محلی میتوانند پس از آموزش و تجهیز، در مهار آتشسوزیها نقش مؤثری ایفا کنند.
🔹 کنعانی با بیان اینکه بیش از ۲۹۰ شهرستان و هفت هزار روستا در مجاورت عرصههای طبیعی قرار دارند، تصریح کرد: آموزش و تجهیز جوامع محلی، کمهزینهترین و مؤثرترین راهکار برای کنترل آتشسوزیها در مراحل اولیه است.
🔹 معاون هماهنگی پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور همچنین با انتقاد از حذف اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی اطفای حریق هوایی در بودجه سال جاری، خواستار توجه بیشتر به تأمین منابع مالی و حمایت از طرحهای پیشگیرانه شد.
🔹 وی خاطرنشان کرد: هزینهکرد در حوزه پیشگیری، بهمراتب کمتر از خسارتهای جبرانناپذیر ناشی از آتشسوزی در منابع طبیعی است./ پيام طبیعت ایران
☘ @frw_hamyar | کانال همیار طبیعت
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
