ch
Feedback
Parenting Maznah Ibrahim

Parenting Maznah Ibrahim

前往频道在 Telegram

Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

显示更多

📈 Telegram 频道 Parenting Maznah Ibrahim 的分析概览

频道 Parenting Maznah Ibrahim (@ehsabar) 马来语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 16 004 名订阅者,在 家庭与儿童 类别中位列第 961,并在 马来西亚 地区排名第 2 303

📊 受众指标与增长动态

невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 16 004 名订阅者。

根据 30 八月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -115,过去 24 小时变化为 -2,整体触达仍然可观。

  • 认证状态: 未认证
  • 互动率 (ER): 平均受众互动率为 5.09%。内容发布后 24 小时内通常能获得 2.21% 的反应,占订阅者总量。
  • 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 814 次浏览,首日通常累积 353 次浏览。
  • 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0

📝 描述与内容策略

作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
Channel ini bertujuan pendidikan hati ❤ emosi dan spiritual anak dan ibubapa melalui sharing ilmu psikologi, parenting dan kesihatan mental ibu bapa anak.

凭借高频更新(最新数据采集于 31 八月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 家庭与儿童 类别中的关键影响点。

16 004
订阅者
-224 小时
-217
-11530
帖子存档
Taqabballahu minna wa min kum Semoga Allah menerima amalan saya dan amalan kalian semua. Mana yang baik, amalan sewaktu bulan Ramadhan, kita teruskan, untuk bulan-bulan seterusnya.. Maznah Ibrahim.

photo content

Nak Raya Ni, Sepanjang Masa Dengan 'Kanak-Kanak' Yang Ramai, Suasana Pula Bukan Biasa/Rutin untuk Mereka, Akan Ada Banyak 'Muzik dan Aksi Bising' Sebab Mereka 'Excited' Sebenarnyaa..... 😁 . 5 ALTERNATIF KEPADA 'SAYING NO' agar anak-anak bijak kita boleh beri kerjasama dan kita pun aman dan baik-baik emosi. . 1. Berbanding berkata tidak/jangan SAHAJA, beritahu apa yang BOLEH atau yang KITA MAHU DIA BUAT. Cth : Jangan panjat, katakan "Turun, sayang, sofa untuk diduduk. (Nanti petang kita gi panjat kat playground)". Jangan sepak, katakan "Kaki untuk jalan atau lari bukan sakitkan badan orang lain". Atau bila nak juga sebut TAK atau JANGAN tu, boleh, cuma biasanya saya katakan sebut TAK dulu kemudian disusuli YA. "Tak payah lari... jalan elok-elok aja". "Tak boleh lompat-lompat atas sofa, lompat kat lantai ni" Dan lain-lain ya. . . 2. Berbanding JANGAN/BERHENTI MERENGEK, katakan: "Cuba Adik cakap betul-betul apa yang Adik mahu, Mama akan lebih faham kalau Adik cakap elok-elok". (Seek to understand) "Yeke... adik naaaak sangat XXYYZZ, bestnya kalau dapat kan.... Mama ada kayu sakti mesti mama terbangkan XXYYZZ tu sekarang jugak! Jum kita bawak sekarang XXYYZZ tu nak! 🤩🤩 (Empati/TUNE IN) . . 3. Berbanding Mama TAKKAN BELIKAN X (apa yang anak nak sangat), katakan "Mama TAK DAPAT belikan barang X, TAPI APA KATA MAMA BELI yang Y ni atau kita buat Z sendiri 😍". . . 4. Berbanding Jangan sedih/marah-marah, tetapi katakan : "Mama kalau jadi abang, mama pun akan rasa saaaaaaaangat marah, geram, geram lagi. Tapi mama sabar sikit dan akan beritahu orang tu tak boleh rampas, minta elok-elok, .... Mama tak pukul dia". (Empati juga dan beri solusi skrip dan tindakan betul). . . 5. Berbanding "Papa tak boleh main dengan adik sekarang", katakan : "BOLEH, kita main ABC selepas Papa siapkan sikit lagi kerja ini/ sembang 5 minit dengan uncle ni. Sementara tu adik main dulu / buat XXYYZZ dulu, ok. Adik ingatkan Papa kalau Papa terlupa. TQ Sayang!". . . . Beri RUANG, ALTERNATIF & SOLUSI, bukan tutup terus. . Refleksi, Maznah Ibrahim. Telegram psikologi anak dan keibubapaan positif: T.mazn.me/chan

photo content

photo content

Plan. Tidak membiarkan saja mengalir (ikut flow) arus persekitaran semasa. Beritahu anak siap-siap apa mereka akan lalui, apa batasan mereka TIDAK boleh dan BOLEH lakukan, agar mengurangkan kepeningan kita mengurus emosi dan tingkahlaku anak-anak. Suasana tidak biasa untuk mereka, Juga merupakan tidak rutin untuk kita (sedia cekap/efisien). Namun sebagai individu yang lebih dewasa, matang dan lebih berpengalaman, Kita bertanggungjawab lebih untuk SABAR, dan MEMBIMBING suasana ke arah paling minima risiko tidak selamat.. Take care everyone. 💚 Maznah Ibrahim p/s: 💖 Selamat pulang berhari raya ke kampung halaman masing-masing, 💖 Puasa kita masih berbaki 3.5 hari, 3 malam dan 1 malam ganjil di bulan Ramadhan tahun ini, InsyaAllah. 💖 Sudah cek email - surat kasih sayang saya?

photo content

Saya nak share sesuatu hari ini. Anak bermain, panjat, lari, nak cuba buat susu sendiri, nak buat macam-macam, kita akan katakan "Hati-hati..." aja, dan itu sudah memadai. Dan inilah yang kita nak sematkan ke dalam diri kita, hati-hati nanti memandu pulang ke kampung halaman ya. Saya hadiahkan X sebagai subscriber email saya, 2 video penting percuma ini. P/S: nantikan dan buka email ya, sebelum pulang ke kampung. Selamat bersungguh-sungguh mengejar amalan akhir Ramadhan dan sekaligus membuat persiapan sambutan kemenangan 1 Syawal bersama keluarga tersayang nanti.. 💖💖💖

*Tarikh: 20 April 2022 (Rabu)* *Masa: 10.00 pagi - 12.00 tgh* *Penceramah: Puan Maznah Ibrahim* *Pautan: https://www.facebook
*Tarikh: 20 April 2022 (Rabu)* *Masa: 10.00 pagi - 12.00 tgh* *Penceramah: Puan Maznah Ibrahim* *Pautan: https://www.facebook.com/PKKAUPNM/videos/?ref=page_internal*

Tidak Perlu Rushing. Percaya kepada Proses. Salam Nuzul Quran, Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

photo content

Asbab Ramadhan kita usaha perbuat amalan yang baik-baik, kan? Dan betapa anak-anak juga terpalit. Usahalah agar yang dididik yakni diri kita itu tanpa sedar telah memberi manfaat melalui mata kecil yang melihat dan merasainya. Latih diri kita, tahan diri kita. Maznah Ibrahim. T.mazn.me/chan

photo content

👆 Rabu depan 10 pagi - 12 tengahari, Live di pautan FB PKKA UPNM https://www.facebook.com/PKKAUPNM/videos/?ref=page_internal

*JEMPUTAN MENGHADIRI PROGRAM CERAMAH WARGA SEJAHTERA: PENAT EMOSI (URUS EMOSI IBU BAPA) ANJURAN BERSAMA PEJABAT PENDAFTAR DAN
*JEMPUTAN MENGHADIRI PROGRAM CERAMAH WARGA SEJAHTERA: PENAT EMOSI (URUS EMOSI IBU BAPA) ANJURAN BERSAMA PEJABAT PENDAFTAR DAN PUSAT KAUNSELING, KERJAYA & ALUMNI (PKKA), JHEPA UPNM* Assalamualaikum WBT, YBhg. Datuk/Dato’/Prof./Dr./Tuan/Puan, Adalah dimaklummkan bahawa Pejabat Pendaftar dengan kerjasama PKKA, JHEPA UPNM akan mengadakan Program Ceramah bertajuk PENAT EMOSI (URUS EMOSI IBU BAPA) pada ketetapan seperti butiran berikut: *Tarikh: 20 April 2022 (Rabu)* *Masa: 10.00 pagi - 12.00 tgh* *Penceramah: Puan Maznah Ibrahim* *Pautan: https://www.facebook.com/PKKAUPNM/videos/?ref=page_internal* Justeru itu, pihak penganjur ingin menjemput YBhg. Datuk/Dato’/Prof./Dr./Tuan/Puan untuk turut serta dalam menjayakan program yang diadakan ini. Segala kerjasama yang diberikan bagi perkara ini amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Sekian terima kasih.

Bila rasa penat dan hampir mengalah, hanya ingati semula perkara besar yang lebih penting - APA TUJUAN hidup kita dan perbuatan / usaha kita selama ini. Kita tidak perlu terlalu melekat dengan 'permasalahan', kerana masalah/cabaran itu bukanlah diri kita. Kita adalah diri kita. Teruskan perbuat yang betul dan lakukan secara konsisten Dan semoga semuanya akan lebih baik - alah bisa tegal biasa... Hypnoscript anak dengan sabar dan sebut yang elok-elok sehingga meresap ke dalam separa sedar dia akan kebaikan yang kita ingin terapkan agar menjadi kepercayaan dia ya. Anda boleh!!! Maznah Ibrahim. T.mazn.me/chan

photo content

Permudahkan keadaan bila ada isu dengan orang lain (anak-anak, pasangan, dll), Fokus kepada diri kita, apa yang kita boleh kawal... Didoakan agar kita semua terus sabar dan chill, lebih-lebih lagi kepada anak-anak kita yang masih dalam peringkat pembinaan karektor dan pandangan mengenai dunia ini, Kitalah dunia kecil dia buat masa ini, kan? Banyak yang dia belajar dari respon kita kepada dia saban masa. . Refleksi, Maznah Ibrahim T.mazn.me/chan

photo content

Bersabar dan terus perbuat, akhirnya pasti ada hasil. Lakukan aktiviti kecil-kecil, dan konsisten, akhirnya selesai dengan baik. Kalau diperhatikan yang cepat cepat, banyak yang damage/rosak, sebab proses tak ada. Proses pembuatan. Proses penghasilan. Tak ada yang magic dalam perubahan tingkahlaku anak, cepat dan drastik, sewaktu bersekali dengan besarnya tenaga kita sewaktu melempiaskan emosi amarah kepada anak, Pindahkan kepada besar tenaga banyak sabar untuk proses dan usaha berubah sedikit demi sedikit kita itu, usah mengalah, walau perlu solat sunat taubat setiap malam sekalipun, tak mengapa... Yakin dan percaya, Tuhan bantu. Selamat menjalani proses seterusnya dalam bulan Ramadhan ini dengan penuh sabar dan hikmah. Bulan yang baik sekali untuk niat, dan perbuatan baik. Amin untuk hasrat semua. Maznah Ibrahim. T.mazn.me/chan