ch
Feedback
clinical sense

clinical sense

前往频道在 Telegram

显示更多

📈 Telegram 频道 clinical sense 的分析概览

频道 clinical sense (@clinicalsense) 阿拉伯语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 14 186 名订阅者,在 医学 类别中位列第 1 777,并在 埃及 地区排名第 1 770

📊 受众指标与增长动态

невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 14 186 名订阅者。

根据 23 六月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -14,过去 24 小时变化为 -3,整体触达仍然可观。

  • 认证状态: 未认证
  • 互动率 (ER): 平均受众互动率为 4.96%。内容发布后 24 小时内通常能获得 1.15% 的反应,占订阅者总量。
  • 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 704 次浏览,首日通常累积 163 次浏览。
  • 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0
  • 主题关注点: 内容集中在 حَالَة, إِنسَان, مُحَاضِرَة, دُكتُور, اِشتِرَاك 等核心主题上。

📝 描述与内容策略

尚未提供频道描述。

凭借高频更新(最新数据采集于 24 六月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 医学 类别中的关键影响点。

14 186
订阅者
-324 小时
-57
-1430
帖子存档
باسم الله كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة) (الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا) هنبدأ الجمعة الجاية ان شاء الله ............ إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور : المحور الأول ...التشخيص وده هنشرحه من كتاب Oxford cases in medicine and surgery وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة .. وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار) ....... المحور الثاني ...العلاج وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض ......... المحور الثالث....السونار وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله) .......... طيب أشترك في الكورس ازاي ؟ الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ ).. أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز ........ ملحوظة ١ : لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا ..... ملحوظة ٢ : كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs (وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس) وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية ...... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

باسم الله كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة) (الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا) هنبدأ الجمعة الجاية ان شاء الله ............ إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور : المحور الأول ...التشخيص وده هنشرحه من كتاب Oxford cases in medicine and surgery وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة .. وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار) ....... المحور الثاني ...العلاج وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض ......... المحور الثالث....السونار وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض  (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله) .......... طيب أشترك في الكورس ازاي ؟ الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ ).. أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز ........ ملحوظة ١ : لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا ..... ملحوظة ٢ : كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs (وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس) وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية ...... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

باسم الله Harrison chapter 2 promoting Good health او الوقاية خير من العلاج ....... بس الوقاية اللي يقصدوها هنا ..الوقاية الجذرية ...مش أنك تعالج ال risk factors بل إنك تمنع ال risk factors قبل ما تظهر يعني مش تدي علاج للضغط لما يعلي ..لا انت تظبط له اللايف استيل من الاول انه ميعلاش ...... اهم جملة في الفصل الاول كانت لا فرصة ولا مسؤلية أعظم من أن تصبح طبيبا .... أهم جملة في الفصل التاني هي Doctor أصل معناها لغويا ...المعلم فمتنساش أن كلامك مع المريض وانك تفهمه يعمل ايه وميعملش ايه ده هو أساس شغلك قبل حتي ما تكتب دوا ...... وأخيرا ..اللي بيروح يعمل فحص دوري كل سنة لكل حاجه ...ده مثبتش انه بيفرق في حاجه ...مش عاوز اقولك ان العيان اللي بيدخن وجاله جلطه في القلب وشاف الموت بعينه ...كتير منهم بيخرج ويكمل تدخين بردو ...فهل متوقع اللي هيلاقي عنده حاجه في التحاليل بتاعته هيلتزم ؟ الموضوع محتاج (تغير الخطاب الطبي ) زي ما بيقولوا واخيرا نختم بجملة أستاذنا الدكتور محسن القيعي (التحاليل بغير داعي تضل ولا تدل ) هتعمله أشعه بدون داعي ...هيظهر -oma  في اي مكان ...هيصرف عليها ٢٠ او ٣٠ الف فحوصات وياخد منها عينه ويدخل في Complication من العينه وفي الاخر هتطلع حميدة ... هتطلب التحليل اللي له داعي وهيغير حاجه في علاج المريض ....... تقدر تسمع ملخص الفصل التاني فيديو ١٠ دقايق  من هنا https://youtu.be/zYvdMjnopuQ .... والافضل تسمع البودكاست نصف ساعه هتلاقيه علي التليجرام علي جروب (قعدة نواب ) في موضوع بعنوان  ​Harrison Recap من هنا https://t.me/residentpodcast

photo content
+4

photo content

photo content

ده ملخص لاهم النقط اللي شرحناها النهارده في الضغط وان شاء الله الجمعة الجاية هنبدأ كورس السونار مع حل حالات في كورس العيادة ...... ده اعلان الكورس للي يحب يكون معانا .... باسم الله كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة) (الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا) ............ إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور : المحور الأول ...التشخيص وده هنشرحه من كتاب Oxford cases in medicine and surgery وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة .. وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار) ....... المحور الثاني ...العلاج وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض ......... المحور الثالث....السونار وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله) .......... طيب أشترك في الكورس ازاي ؟ الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ ).. أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز ........ ملحوظة ١ : لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا ..... ملحوظة ٢ : كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs (وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس) وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية ...... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

باسم الله ​Harrison Recap ........ بعد ما شرحت تطبيق NotebookLM  للاطباء،..وقلنا ده أهم وسيلة ذكاء اصطناعي حاليا في المذاكرة ..كان عندي مشروع اننا نحول كتاب زي هاريسون لبودكاست طيب نعمله انجليزي ولا عربي؟ وفيديو ولا بودكاست ؟ لقيت ناس بالفعل بدأت وعملته بودكاست انجليزي ده الرابط بتاعهم https://youtube.com/playlist?list=PLBBI8Ic_L8CS5oufEWGyfGiV8KQumc6QL&si=cNy5nCqPVMNO-37b ..... فنويت ان شاء الله احول البودكاست دي لفيديوهات عربي هنشرها علي قناة اليوتيوب ( clinical sense ) وبودكاست عربي و pdf  ..هنشرهم علي التليجرام (قعدة نواب ) .... الشابتر انجليزي هتلاقيه حوالي ٥٠ دقيقه او اكتر الفيديو عربي هعمله من ١٠ ل ٢٠ دقيقة البودكاست عربي هيبقي حوالي نصف ساعه باءذن الله .... ان شاء الله كل أسبوع هنزل شابتر علي الاقل وهحاول أنزل شابترين او تلاته الفيديو هينزل علي يوتيوب من هنا  قناة clinical sense قائمة تشغيل بعنوان  ​Harrison Recap https://youtube.com/playlist?list=PLQqfTjLudybE&si=3mmWe8l6SNSC-Oi_ ... البودكاست وال pdf  هينزل علي التليجرام علي جروب (قعدة نواب ) في موضوع بعنوان  ​Harrison Recap من هنا https://t.me/residentpodcast ..... وهننشر النهارده أول شابتر باءذن الله

باسم الله كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة) (الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا) ............ إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور : المحور الأول ...التشخيص وده هنشرحه من كتاب Oxford cases in medicine and surgery وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة .. وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار) ....... المحور الثاني ...العلاج وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض ......... المحور الثالث....السونار وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله) .......... طيب أشترك في الكورس ازاي ؟ الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ ).. أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز ........ ملحوظة ١ : لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا ..... ملحوظة ٢ : كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs (وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس) وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية ...... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

باسم الله إن شاء الله بعد أسبوعين هنبدأ كورس (نظري السونار ) ..ككورس هدية مع كورس العيادة ...اللي هو نفسه حاليا هدية مع كورس الامتياز .. لسه تقدر تكون معانا ...... الكورس حاليا جزئين الجزء الاول ...اللي بسميه (منحة الامتياز ) موجه للامتياز والتكليف ونواب الباطنة وهدفه يطلع (safe doctor )...وده ٤ مستويات (واربع جروبات تليجرام ) الاول المواضيع الاساسية ال general والطواريء الثاني الضغط والسكر (طواريء وعيادة) الثالث abg و ecg (وهنضيف ال cbc السنه دي ان شاء الله) الرابع باقي شباتر كتاب oxford foundation وده خدنا فيه  ٤ شباتر وحاليا في الخامس ........ المواضيع كنا بنشرحها من اول طبيب امتياز  لمستوي نايب باطنة محترم واوقات كتير كنا بنشرح من كتاب oxford clinical medicine. وبعض المواضيع زي السكر مثلا لأهميته شرحناه كمستوي أخصائي باطنة ....... الجزء التاني ...كورس العيادة وده هنشتغل فيه بالتبادل مع كورس الامتياز جمعة وجمعة باءذن الله.. اللي خدناه فيه حاليا هو ال IBS ..خدنا فيه ٤ محاضرات وهنخلصه الجمعة الجايه باءذن الله ونبدأ بعده السونار.. وده جروب واحد لكن مستويان ..مستوي بنشرح أشهر امراض العيادة ك ttt ...ومستوي نتعلم فيه التشخيص ..مثلا ال abdominal pain ك symptom...نشرحه ونحل cases عليه ...وده هنمشيه مع شرح السونار باءذن الله وعلشان كده بنشترط إن اللي يدخل كورس العيادة لازم يكون علي الأقل سمع المحاضرات الاساسية (ويوعدنا أنه هيكمل سماع باقي المستويات الاربعه الاساسية ) لأن حرام اقولك اسمع ٥ محاضرات في ال IBS (اللي هو حرفيا تحضر فيه دكتوراه ) وأنت مبتعرفش تظبط ضغط وسكر لعيان ..وكتير من اللي شرحناه في ال basics هو من مواضيع العيادة ......... أول ما بتشترك (اشتراك رمزي ٢٥٠ ج فقط) ..بتدخل المستوي الاول بس ...واما تسمعه بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا والسنة دي لان كورس العيادة لسه مشرحناش فيه كتير فاحنا عاملينه هدية بردو وبنفتحهولك مع ال basics فاستغل الفرصة دي ...وكن جزء من الرحلة ...... الفيديو ده فيه كل تفاصيل الكورس https://youtu.be/QqQVB1bDo5g ..... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

باسم الله إن شاء الله بعد أسبوعين هنبدأ كورس (نظري السونار ) ..ككورس هدية مع كورس العيادة ...اللي هو نفسه حاليا هدية مع كورس الامتياز .. لسه تقدر تكون معانا ...... الكورس حاليا جزئين الجزء الاول ...اللي بسميه (منحة الامتياز ) موجه للامتياز والتكليف ونواب الباطنة وهدفه يطلع (safe doctor )...وده ٤ مستويات (واربع جروبات تليجرام ) الاول المواضيع الاساسية ال general والطواريء الثاني الضغط والسكر (طواريء وعيادة) الثالث abg و ecg (وهنضيف ال cbc السنه دي ان شاء الله) الرابع باقي شباتر كتاب oxford foundation وده خدنا فيه  ٤ شباتر وحاليا في الخامس ........ المواضيع كنا بنشرحها من اول طبيب امتياز  لمستوي نايب باطنة محترم واوقات كتير كنا بنشرح من كتاب oxford clinical medicine. وبعض المواضيع زي السكر مثلا لأهميته شرحناه كمستوي أخصائي باطنة ....... الجزء التاني ...كورس العيادة وده هنشتغل فيه بالتبادل مع كورس الامتياز جمعة وجمعة باءذن الله.. اللي خدناه فيه حاليا هو ال IBS ..خدنا فيه ٤ محاضرات وهنخلصه الجمعة الجايه باءذن الله ونبدأ بعده السونار.. وده جروب واحد لكن مستويان ..مستوي بنشرح أشهر امراض العيادة ك ttt ...ومستوي نتعلم فيه التشخيص ..مثلا ال abdominal pain ك symptom...نشرحه ونحل cases عليه ...وده هنمشيه مع شرح السونار باءذن الله وعلشان كده بنشترط إن اللي يدخل كورس العيادة لازم يكون علي الأقل سمع المحاضرات الاساسية (ويوعدنا أنه هيكمل سماع باقي المستويات الاربعه الاساسية ) لأن حرام اقولك اسمع ٥ محاضرات في ال IBS (اللي هو حرفيا تحضر فيه دكتوراه ) وأنت مبتعرفش تظبط ضغط وسكر لعيان ..وكتير من اللي شرحناه في ال basics هو من مواضيع العيادة ......... أول ما بتشترك (اشتراك رمزي ٢٥٠ ج فقط) ..بتدخل المستوي الاول بس ...واما تسمعه بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا والسنة دي لان كورس العيادة لسه مشرحناش فيه كتير فاحنا عاملينه هدية بردو وبنفتحهولك مع ال basics فاستغل الفرصة دي ...وكن جزء من الرحلة ...... الفيديو ده فيه كل تفاصيل الكورس https://youtu.be/QqQVB1bDo5g ..... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

photo content

مريض يبلغ من العمر 66 سنة مبيتعالجش من أي حاجة، لا سكر ولا ضغط، إلا مشاكل بسيطة زي البروستاتا والقولون العصبي.. دخل ابنه عليه لقاه شبه فاقد للوعي.. جاره صيدلي على طول جه قاس له السكر لقاه 45.. بسرعة خد حاجات مسكرة وفاق الحمد لله.. بعدها بيوم راح عيادة أستاذنا الدكتور رضا ياسين من باب الاطمئنان فقط.. أستاذنا قاس له السكر طلع 55! وهو في كامل وعيه! وده أخطر أنواع نقص السكر اللي بنسميه (Hypoglycemia unawareness) .. وده معناه إن المريض بقاله فترة بيدخل في نقص سكر متكرر... لدرجة إن الإنذار اللي المفروض ربنا عمله لتنبيه الإنسان في حالة نقص السكر.. زي العرق والرعشة وضربات القلب وو.. معدتش موجودة... وبيبقى المريض معرض إنه يدخل في غيبوبة مباشرة... وعلشان كده أستاذنا أصر إنه يتحجز في المستشفى فوراً... نحميه من نقص السكر لحين الوصول للسبب. وبالفعل تم حجز المريض بقسم الباطنة بمستشفى المجمع الطبي النموذجي بطنطا.. وكانت أول ملاحظة.. إن المريض سكره بينزل الفجر.. رغم إنه على جلوكوز مستمر.. أو ما يعرف بالـ (Fasting hypoglycemia) ... وده اللي لازم تدور فيه وتتعب نفسك أوي لحد ما توصل للسبب... بعكس الـ (Postprandial) .. اللي بتيجي بعد الأكل.. بنسبة كبيرة بتتعامل معاها بهدوء أكبر... بعد ما راجعنا الأدوية اللي المريض بياخدها.. والتأكد إن مفيش أي دوا هو السبب في نقص السكر.. أول خطوة طلبنا الأنسولين والـ C-peptide... الاثنين طلعوا عاليين جداً، والأنسولين لوحده سجل 167 uIU/mL... ده يساوي إن فيه حاجة جوة البنكرياس بتطلع أنسولين.. ودي الخطوة الأهم.. الخطوة التانية.. إنك تصور البنكرياس وتحدد مكان الورم ده بالظبط... عملنا أشعة مقطعية بالصبغة على البطن وتحديداً (Pancreatic protocol) ... مظهرش أي حاجة.. عملنا رنين على البطن... مظهرش حاجة.. بس الكلينيكال والتحاليل بتقول إن فيه حاجة بتطلع أنسولين.. وقتها أستاذنا طلب سونار بالمنظار على البنكرياس (EUS) .. وده دقته بتوصل لفوق 90%... وبرضه بيعتمد على مهارة الطبيب اللي بيعمله.. الـ EUS بيّن وجود كتلة صغيرة في جسم البنكرياس أقل من 1 سم (بالظبط أبعادها 8.5 × 6 مم) ... وتم أخذ عينة شفط خلوي منها وتبين وجود ورم مفرز للأنسولين (Insulinoma) .. والحمد لله من النوع الحميد (ودي أغلب أنواع الإنسولينوما).. لكن مشكلتها إنها بتسبب نقص سكر وبتهدد حياة المريض فعلشان كده لازم تدخل جراحي لإزالتها. ونسأل الله العظيم أن يمن على مريضنا بالشفاء التام.. والشكر لأساتذتنا في قسم الباطنة برئاسة أستاذنا الدكتور رضا ياسين اللي أصر علي عدم خروج المريض حتي الوصول للتشخيص ولإدارة المستشفى برئاسة أستاذنا الدكتور أحمد سالم على الصبر علي طول مدة حجز المريض و توفير كل ما يلزم للوصول بالمريض إلى بر الأمان. https://youtu.be/59xrAF1b_nQ

اصعب حاجه في الضغط ..تشخيصه مش علاجه ولا ايه رايكم ؟
اصعب حاجه في الضغط ..تشخيصه مش علاجه ولا ايه رايكم ؟

بكره ان شاء الله هنشرح (الضغط ) محاضرة سريعه لاهم الشغل في العيادة ...والجمعة الجاية هنستأنف كورس العيادة بأمر الله

باسم الله (منحة الامتياز ) ...... إن شاء الله ده أفضل استثمار ممكن تعمله في امتيازك ..هو مش مجرد كورس..هو سيستم ومجتمع بتدخله ..متقسم درجات وأنت وهمتك اللي هتقرر توصل لمستوي إيه المستوي الاول ..وده فيه السبع محاضرات الاساسية (اللي بتجاوب علي سؤال أين الطريق ؟)..اللي هي جوهر الكورس ...ودي لازم نسمعها علشان يتفتح لك باقي مستويات الكورس  ...وفي المستوي الاول حطينا كمان اهم مواضيع الطواريء اللي شرحناها اللي ليها الاولوية في السماع ... المستوي الثاني ...السكر والضغط علي مستوي الطواريء،والعيادة .... المستوي التالت  ABG ,ECG ...... والمستويات دي كلها موجوده مسجلة ..وبنضيف عليهم cases او مواضيع جديدة باستمرار ..... المستوي الرابع ..وده باقي شباتر اكسفورد شرحنا فيه cardio ,git ,endocrine  nephro  وجزء من الشيست وهنكمله ان شاء الله بعد العيد ....... دي المستويات ال basics وكل ده باشتراك رمزي واحد (٢٥٠ ج)فقط بتاخد المستوي الاول ..وبمجرد ما تسمع المحاضرات الاساسية السبعه بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا غير اضافتك لجروب واتس لمتابعة ٣ حالات اسبوعيا من كتاب ١٠٠ case in acute medicine ......... ...... مش بس كده....بدأنا كورس advanced (عيادة الباطنة ) ..شرحنا فيه ٤ محاضرات وهنستأنفه الاسبوع الجاي باءذن الله وده متاح (مجانا ) حصريا للناس اللي سمعت المحاضرات الاساسية ....... ولو حابب تفهم كل حاجه عن الكورس ممكن تسمع الفيديو المفصل من هنا (ساعتين ) https://youtu.be/QqQVB1bDo5g اوالفيديو المختصر  ( ٦ دقايق) من هنا https://youtu.be/7-Dhb1ohZ04 .... أوعي تخلي الاشتراك مانع ليك انك تدخل ..لو ظروفك متسمحش دلوقتي كلمني هضيفك والاشتراك اي وقت  متحملش هم واللي ميقدرش خالص فالكورس ليه فري باذن الله ..... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

بشري لمحب العلم ده موقع أستاذنا الدكتور محمد الألفي تم استعادة الموقع بعد توقف لسنوات https://mnalfy.com وإن شاء الله يتم نشر الحالات الجديدة قريبا

باسم الله (منحة الامتياز ) ...... إن شاء الله ده أفضل استثمار ممكن تعمله في امتيازك ..هو مش مجرد كورس..هو سيستم ومجتمع بتدخله ..متقسم درجات وأنت وهمتك اللي هتقرر توصل لمستوي إيه المستوي الاول ..وده فيه السبع محاضرات الاساسية (اللي بتجاوب علي سؤال أين الطريق ؟)..اللي هي جوهر الكورس ...ودي لازم نسمعها علشان يتفتح لك باقي مستويات الكورس  ...وفي المستوي الاول حطينا كمان اهم مواضيع الطواريء اللي شرحناها اللي ليها الاولوية في السماع ... المستوي الثاني ...السكر والضغط علي مستوي الطواريء،والعيادة .... المستوي التالت  ABG ,ECG ...... والمستويات دي كلها موجوده مسجلة ..وبنضيف عليهم cases او مواضيع جديدة باستمرار ..... المستوي الرابع ..وده باقي شباتر اكسفورد شرحنا فيه cardio ,git ,endocrine  nephro  وجزء من الشيست وهنكمله ان شاء الله بعد العيد ....... دي المستويات ال basics وكل ده باشتراك رمزي واحد (٢٥٠ ج)فقط بتاخد المستوي الاول ..وبمجرد ما تسمع المحاضرات الاساسية السبعه بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا غير اضافتك لجروب واتس لمتابعة ٣ حالات اسبوعيا من كتاب ١٠٠ case in acute medicine ......... ...... مش بس كده....بدأنا كورس advanced (عيادة الباطنة ) ..شرحنا فيه ٤ محاضرات وهنستأنفه بعد العيد باءذن الله وده متاح (مجانا ) حصريا للناس اللي سمعت المحاضرات الاساسية وده متاح السنة دي فقط ....... ولو حابب تفهم كل حاجه عن الكورس ممكن تسمع الفيديو المفصل من هنا (ساعتين ) https://youtu.be/QqQVB1bDo5g اوالفيديو المختصر  ( ٦ دقايق) من هنا https://youtu.be/7-Dhb1ohZ04 .... أوعي تخلي الاشتراك مانع ليك انك تدخل ..لو ظروفك متسمحش دلوقتي كلمني هضيفك والاشتراك اي وقت  متحملش هم واللي ميقدرش خالص فالكورس ليه فري باذن الله ..... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

الكورس عبارة عن نقلة من الأكاديمي للكلينيكال بطريقة ممنهجة وبسيطة ،بياخد بإيد كل دكاترة الامتياز ،وبيمشي معاهم الطريق خطوة بخطوة كإنة أخ كبير ذا ثقة عَبَر الطريق قبلهم. أنا دخلت الكورس ٢٠٢٤ في أول امتيازى لكن مكنتش متابعة لانى مكنتش فاهمة نظام الكورس كويس ،حاليا بعد ما سمعت المحاضرات الأساسية تمنيت لو كنت سمعتها وقت ما اشتركت علطول لان كان فيها إجابات للأسئلة كتيره عندى ،وكمان معلومات قيمة وبسيطة بردو كان ممكن أنقذ بيها حياة إنسان في الطوارئ ،دا غير مصادر المعلومات اللى معانا وناقصنا بس نعرف ازاى نستخدمها ، وفكرة إن الكورس عبارة عن مستويات وتعلم الكلينيكال تدريجي تحت اشراف معلم دا كنز حقيقى . أنصح كل زمايلى الأكبر والأصغر يشتركوا فيه هيضيف لهم كتييييير أوى وهو فرصة ربما متتعوضتش مرة تانية. ........ قلت : الفيدباك ده مهم أوي ...ناس كتيره بتكلمني ان افتح لها المستويات التانية زي السكر والضغط مثلا وهي لسه مسمعتش المحاضرات الاساسية ..ودايما بقولهم معلش ..دول سبع محاضرات اضغط علي نفسك واسمعهم الاول ....لان اهم حاجه عندي إنك تعرف طريقك ...ده هيخليك تهدي وتركز ...وميفرقش عندي هتسمع السكر والضغط وو... مني او من غيري ...المهم أنت عرفت الطريق ..هتقدر تمشي حتي لو موضوع لسه متشرحش..لو معاك الادوات هتعرف تذاكره ازاي ...غير كده هتقعد تلف كتير ... محاضرة زي اختيار التخصص دي ممكن توفر عليك بدون مبالغه سنين من التخبط ...هتلاقي ناس تاخد تخصص وتسيبه وتاخد غيره وتسيبه ...في حين في الامتياز كان عندهم الوقت الكافي لاختبار كل ده .. ( كان فيها إجابات للأسئلة كتيره عندى)..معلش اضغط علي نفسك واسمعهم وبعد كده براحتك الحمد لله الاسبوع ده ناس كتير بعتت لي انها خلصت المحاضرات الاساسية وبقوا معانا في كورس العيادة ومن بعد العيد ان شاء الله هنستأنف اللايفات لكورس العيادة حاول تكون معانا

باسم الله (منحة الامتياز ) ...... إن شاء الله ده أفضل استثمار ممكن تعمله في امتيازك ..هو مش مجرد كورس..هو سيستم ومجتمع بتدخله ..متقسم درجات وأنت وهمتك اللي هتقرر توصل لمستوي إيه المستوي الاول ..وده فيه السبع محاضرات الاساسية (اللي بتجاوب علي سؤال أين الطريق ؟)..اللي هي جوهر الكورس ...ودي لازم نسمعها علشان يتفتح لك باقي مستويات الكورس ...وفي المستوي الاول حطينا كمان اهم مواضيع الطواريء اللي شرحناها اللي ليها الاولوية في السماع ... المستوي الثاني ...السكر والضغط علي مستوي الطواريء،والعيادة .... المستوي التالت ABG ,ECG ...... والمستويات دي كلها موجوده مسجلة ..وبنضيف عليهم cases او مواضيع جديدة باستمرار ..... المستوي الرابع ..وده باقي شباتر اكسفورد شرحنا فيه cardio ,git ,endocrine nephro وجزء من الشيست وهنكمله ان شاء الله بعد العيد ....... دي المستويات ال basics وكل ده باشتراك رمزي واحد (٢٥٠ ج)فقط بتاخد المستوي الاول ..وبمجرد ما تسمع المحاضرات الاساسية السبعه بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا غير اضافتك لجروب واتس لمتابعة ٣ حالات اسبوعيا من كتاب ١٠٠ case in acute medicine ......... ...... مش بس كده....بدأنا كورس advanced (عيادة الباطنة ) ..شرحنا فيه ٤ محاضرات وهنستأنفه بعد العيد باءذن الله وده متاح (مجانا ) حصريا للناس اللي سمعت المحاضرات الاساسية وده متاح السنة دي فقط ....... ولو حابب تفهم كل حاجه عن الكورس ممكن تسمع الفيديو المفصل من هنا (ساعتين ) https://youtu.be/QqQVB1bDo5g اوالفيديو المختصر ( ٦ دقايق) من هنا https://youtu.be/7-Dhb1ohZ04 .... أوعي تخلي الاشتراك مانع ليك انك تدخل ..لو ظروفك متسمحش دلوقتي كلمني هضيفك والاشتراك اي وقت  متحملش هم واللي ميقدرش خالص فالكورس ليه فري باذن الله ..... للاشتراك التواصل ع الواتس 01148273567 بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا) وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي .... معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس

clinical sense - Telegram 频道 @clinicalsense 的统计与分析