جمع مدیران نامدار ایران
前往频道在 Telegram
با بزرگترین جمع مدیران خصوصی و نامدار ایرانی در داخل و خارج از کشور همراه شوید حامد پاک طینت @Hamedpaktinat
显示更多📈 Telegram 频道 جمع مدیران نامدار ایران 的分析概览
频道 جمع مدیران نامدار ایران (@excellentmanagers) 波斯语 语言赛道中的 是活跃参与者。目前社区聚集了 27 610 名订阅者,在 商业 类别中位列第 2 286,并在 伊朗 地区排名第 12 234 位。
📊 受众指标与增长动态
自 невідомо 创建以来,项目保持高速增长,吸引了 27 610 名订阅者。
根据 26 六月, 2026 的最新数据,频道保持稳定运转。过去 30 天订阅人数变化为 -178,过去 24 小时变化为 -9,整体触达仍然可观。
- 认证状态: 未认证
- 互动率 (ER): 平均受众互动率为 22.01%。内容发布后 24 小时内通常能获得 10.10% 的反应,占订阅者总量。
- 帖子覆盖: 每篇帖子平均可获得 6 079 次浏览,首日通常累积 2 788 次浏览。
- 互动与反馈: 受众积极参与,单帖平均反应数为 0。
- 主题关注点: 内容集中在 مدیر, جا, آقا, وقت, کس 等核心主题上。
📝 描述与内容策略
作者将该频道定位为表达主观观点的平台:
“با بزرگترین جمع مدیران خصوصی و نامدار ایرانی در داخل و خارج از کشور همراه شوید
حامد پاک طینت
@Hamedpaktinat”
凭借高频更新(最新数据采集于 27 六月, 2026),频道始终保持新鲜度与高覆盖。分析显示受众积极互动,使其成为 商业 类别中的关键影响点。
27 610
订阅者
-924 小时
-317 天
-17830 天
帖子存档
27 610
🔴 گزارشی تکاندهنده از فقر به روایت یک پژوهش
🔻حجت میرزایی، پژوهشگر میگوید نرخ فقر در برخی استانهای ایران به شرایط نگرانکنندهای رسیده است. به طوری که بیشتر از ۸۰ درصد جامعه روستایی و ۴۵ درصد جامعه شهری سیستان و بلوچستان فقیر هستند و زمان تخصیص یارانه معیشتی، تقریبا تمام ساکنان این استان به جز گروه بسیار کوچکی مستحق یارانه شناخته شدند.
🔻بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت چابهار، ۴۰ درصد جمعیت بندرعباس و ۳۰ تا ۳۵ درصد جمعیت مشهد حاشیهنشین هستند.
🔻فقر خشن به حدی رسیده که بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، دهک اول درآمدی برای خانهدار شدن به ۲۴۸ سال زمان نیاز دارد.
🔻بر اساس گزارشی که در سال ۱۴۰۰ برای وزارت کار تهیه شده، میزان فعالیتهای انسانستیز غیررسمی مانند کولبری، شوتیها، زبالهگردی و ... به ۴۰ درصد و در برخی استانها به ۶۰ درصد رسیده است.
🔻در حال حاضر ۸۵ درصد جمعیت کشور در استانهایی زندگی میکنند که درآمد سرانهشان نصف درآمد سرانه تهران است و ۴۰ درصد جمعیت کشور ساکن استانهایی هستند که نرخ بیکاری پایدار و بلند مدت بالاتر از ۱۵ درصد در یک دهه و بیشتر داشتهاند.این وضعیت در کرمانشاه، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به بیشتر از دو دهه میرسد.
🔻درآمد سرانه تهران پنج برابر سیستان و بلوچستان است و امید به زندگی مردان این استان بین ۸ تا ۱۰ سال و زنان ۶ سال کمتر از میانگین کشوری است.
🔻در حال حاضر دغدغه دولت از تامین زیرساختهای توسعهای به تامین مایحتاج اولیه مانند آب، نان، گاز و کالاهای اساسی رسیده و استانهای ایران گورستان طرحهای عمرانی زمین مانده شدهاند.
پ.ن: مشروح این گزارش در صفحه ۴ روزنامه شرق امروز
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
🔴 چرا قدرتمندان احمق می شوند؟!
♈️یک دانشمند عصبپژوه در دانشگاه مکمستر آزمایشی انجام داد. سرِ دو دسته (افراد قدرتمند و افراد نهچندان قدرتمند) را زیر دستگاه تحریک مغناطیسی مغز قرار داد. او دریافت قدرت در افرادی که احساس قدرت میکنند فرآیند عصبی خاصی بهنام بازتاب را مختل میکند. چیزی که مبنای درک دیگران است و این باعث می شود که قدرتمندان در دیدنِ مسائل از نگاه دیگران ناتوان میشوند.
♈️یکی از دانشمندان این مساله را «پارادوکس قدرت» نام گذاری کرده: ما به خاطر یک سری توانمندیها، قدرتمند می شویم، اما زمانی که قدرتمند میشویم بخشی از تواناییهایی خود را از دست میدهیم.
♈️تا به حال فکر می کردیم که قدرت فساد می آورد، اما یافته های دانشمندان نشان می دهد که قدرت، حماقت نیز می آورد.
♈️پژوهشگر دیگری که استاد روانشناسی دانشگاه برکلی است، پس از سالها تلاش آزمایشگاهی به این نتیجه رسیده است: آزمایششوندگان قدرتمند (احساس قدرت می کنند) چنان عمل میکنند که گویی ضربۀ مغزی خوردهاند!
♈️در یک مطالعه در سال ۲۰۰۶، از شرکتکنندگان خواسته شد تا حرف E را روی پیشانی خود جوری رسم کنند که دیگران آن را ببینند، کاری که مستلزم آن است که خود را از دیدگاه مشاهدهگر ببینید. آنهایی که خود را قدرتمند احساس میکردند، ۳ برابر بیشتر احتمال داشت که حرف E را برای خودشان درست رسم کنند، و برای دیگران وارونه.
♈️آزمایشهای متعدد دیگر نشان داده است که افراد قدرتمند در تشخیص احساس انسانها در یک عکس، یا دریافتن اینکه همکاران چگونه یک اظهارنظر را تفسیر خواهند کرد، عملکرد ضعیفی دارند. افراد قدرتمند «از شبیهسازی تجربۀ دیگران» نا توان می شوند و در نهایت به چیزی منجر میشود که «کمبود فهم دیگران و همدلی» نامیده می شود. (منبع: فصلنامه ترجمان)
♈️قدرت بدان معنا نیست که ما وزیر و وکیل باشیم. معلم مدرسه هم صاحب قدرت است. پدر یا مادر نیز صاحب قدرت است. راننده اتوبوس هم صاحب قدرت است. قدرت همه جا هست. بچه ای که رستوران امشب را تعیین می کند هم صاحب قدرت است. قدرتمندی ناشی از مقام یا مرتبه نیست بلکه یک تجربه ذهنی است که حتی میتواند ناشی از نشستن پشت فرمان یک ماشین باشد (کاملا به شما احساس قدرت می دهد).
بنابراین ما همه در معرض حماقت و فساد ناشی از قدرت هستیم.
🔰سه تجویز زیر قابل پیشنهاد است:
♈️️بازگشت ذهنی به گذشته معمولی:
اگر زمانی را به خاطر بیاورید که احساس قدرتمندی نمیکردید، مغزتان میتواند با واقعیت ارتباط برقرار کند. پس هر از گاهی خاطراتی را مرور کنید که در آن زمان قدرتمند نبودید.
♈️در انتخاب اطرافیان دقت کنید:
بر اساس متون مذهبی اگر قدرتمند هستید باید کسانی را برای همراهی خود انتخاب کنید که تندترین و صریح ترین زبان را نسبت به شما دارند. همین نکته کوچک بسیار راهگشاست. هر چه شما قدرتمندتر، نیازمند اطرافیان مستقلتر و شجاعتر و منتقدتر ...
♈️️گاهی جای تان را با زیردستان (افراد فاقد قدرت در آن مساله) عوض کنید:
مثلا رانندگی را به فرد دیگری بسپارید. تصمیم گیری را به افراد دیگر تفویض کنید. آن موقع تازه می فهمید که وقتی دیگران بدون ملاحظه اعمال قدرت میکنند چه حالی به انسان دست میدهد.
♈️لازم نیست فرعون باشیم تا احمق شویم، پیروی چشم بسته از قدرت نیز حماقت میآفریند. فرعون نمی تواند برده بسازد این برده ها هستند که فرعون می سازند. همه ما وظیفه داریم قدرت را مهار کنیم چه خود صاحب آن باشیم چه در معرض آن.
♈️جامعه ما برای پیشرفت نیازمند قدرت قاعدهمندست. در درون همهی ما یک قدرتمند احمق وجود دارد؛ ما باید کنترلش کنیم. توسعه از من و خانه من آغاز می شود.
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
Repost from انجمن بازرگانی ایران و کانادا
همین چهارشنبه برابر با ۲۷ اردیبهشت برابر با ۱۷ مه
مباحث این برنامه:
🔺برای فعالیت در بازار آمریکای شمالی، تا چه حد نیاز به شناخت مسائل فرهنگی و زبان دارید؟
🔺چگونه میتوانید از تجربیات کسب شده از کار با بازار آمریکای شمالی بهرهمند شوید؟
🔺آیا میدانید چطور میتوانید بهترین استراتژیهای بازاریابی را برای بازار آمریکای شمالی طراحی کنید؟
🔺چگونه با استفاده از فناوریهای ارتباطی جدید، مانعهای ارتباطی با بازار آمریکای شمالی را برطرف کنید؟
🔺آیا میخواهید با روشهای ارتباطی مؤثر، روابط تجاری خود را با بازار آمریکای شمالی بهبود بخشید؟
وبینار چالش های تجارت با آمریکای شمالی با حضور دکتر مسعود دانشمند، آقایان مجید قلم شاهی، حبیب موسوی و محمد وحیدی راد برگزار خواهد شد.
جهت رزرو در این برنامه روی لینک زیر کلیک کنید:
https://canadairan.ca/webinar-registration/
🇨🇦🇮🇷 @canadairanca
27 610
🔴 برای فرزند مان باغبان باشیم یا نجار؟
نجار، قبل از اینکه شروع به ساختن چیزی کند، باید نقشۀ دقیق همهچیز را بکشد.
او پیش از اینکه یک صندلی بسازد، دقیقاً میداند نتیجۀ کارش چه خواهد شد و اگر به اندازۀ کافی مهارت و تجربه داشته باشد، هیچ خطایی رخ نخواهد داد.
اما باغبان چطور؟
او هم همۀ تلاشش را میکند، به جزئیترین نشانهها توجه دارد و بهترین شرایط را برای رشد گلها و گیاهانش فراهم میکند.
اما با وجود این، نمیتواند تعیین کند که درختی که کاشته، یا گلی که پرورش داده، چه شکلی خواهند شد.
باغبان، برخلاف نجار، همیشه منتظر چیزهای پیشبینینشده است.
یک روز صبح از خواب بیدار میشود و میبیند درختها زودتر از چیزی که انتظار داشت شکوفه کردهاند. یا میبیند گلدانِ سرسبزی ناگهان پژمرده شده است.
بعضی از پدر و مادرها میخواهند برای بچهشان نجار باشند.
از همان کودکی نقشۀ راه موفقیت او را پیش خودشان کشیدهاند.
پسرم باید دانشمند شود، دخترم باید پزشک شود و بعد لحظه لحظۀ زندگی کودکشان را مثل نجارها با خطکش و پرگار و گونیا اندازه میگیرند.
۴۰دقیقه بازی، دو ساعت درس، ۲۰دقیقه تلویزیون و همینطور تا آخر.
آنها تحت هیچ شرایطی اجازه نمیدهند این برنامه به هم بریزد،
اما نکتۀ بزرگی را فراموش کردهاند:
نجارها با چوب بیجان کار میکنند، ولی بچهها نهالهای زندهاند.
آلیسون گوپنیک، نویسندۀ کتاب علیه تربیت فرزند، میگوید باید برای بچهها باغبان بود.
باید به آنها توجه کنیم، شرایط رشد و بالندگیشان را فراهم کنیم، اما بدانیم که آنها باید راه خودشان را بروند.
با بازی، زندگیکردن را بیاموزند و با شلختگی و بههمریختگی، اهمیت نظم و برنامهریزی را درک کنند.
یادمان نرود که مرغوبترین میز و صندلیها هم هیچوقت شکوفه نمی دهد.
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
Repost from کارگزاری تمدن
مسابقه اینستاگرامی پیج کارگزاری تمدن
🎉همراه شو، جایزه ببر!
💰برای شرکت در قرعه کشی ۳ جایزه ۱۰ میلیونی کافیست تا روی لینک زیر بزنید و وارد صفحه اینستاگرام کارگزاری تمدن شوید.
1️⃣ پیج ما را فالو کنید.
2️⃣پاسخ صحیح را در کامنت درج کنید.
لینک پست مسابقه:
https://www.instagram.com/p/CsN8h2uIEad/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==
27 610
🔴 ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیمِ سخن دان فردوسی و گرامیداشت زبان پارسی
✍️ محمّدعلی اسلامی نُدوشن
چرا شاهنامه به وجود آمد، چرا شاهنامه نوشته شد؟
هر زمانی اقتضایی دارد و چیزی میطلبد که مورد احتیاج است... در مورد شاهنامه یک چنین وضعی بود. در آن زمان ایرانی میخواست ترکیب تازهای به زندگیِ خود ببخشد. شخصیّت خود را از نو احیاء کند و برای این کار دست به اقدامهای متعدّدی زده بود؛ از جمله در آغاز تعدادی مقاومتهای نظامی بود، در برابر دستگاه بنیامیّه و بنیعبّاس که میخواستند ایران را در زیر تسلّط خود داشته باشند. اینها هیچ کدام به نتیجهی مطلوب که رهاییِ کاملِ ایران بود نرسید، گرچه ثمرههایی به بار آورد. بنیامیّه به همّت ایرانیان سرنگون شدند و همهی سران آنها نابود گردیدند و این تا حدّی جوابِ «قادسیّه» بود، خلافت آمد به دست بنیعبّاس که رفتار مساعدتری نسبت به ایرانیها داشتند ولی کشمکش ظاهر و پنهان در جریان بود و در واکنش قدرتهای محلّی چون صفّاریان و آلِ بویه نمود میکرد و حتّی گاه خلافت عباسی را تا آستانهی زوال پیش برد.
سامانیها که ایرانیترین و با ثابتترین حکومتهای ایرانی بودند با بغداد راه مماشات در پیش گرفتند و از این طریق فرصت یافتند که استقلالِ کشور را از طریقِ احیاء فرهنگِ ایرانی پایهریزی کنند.
مهمترین واقعه در این زمان سر بر آوردنِ زبان فارسیِ دَری و نیرو گرفتنِ آن بود که بر اثر آن دورِ تازهای در زندگیِ ایرانی آغاز گشت سیل آثار به نظم و نثر جاری گردید، و به همراه آن آیینهای دیرینهی ایرانی جان گرفتند. سامانیان که نسبتِ خود را به بهرام چوبینه میرساندند، تمدّنِ ایرانِ بعد از اسلام را پی افکندند...
آنگاه نوبت به فردوسی رسید که از حُسن اتّفاق همهی عواملِ مساعد در او جمع شد. مردی دهقانزاده از توس، توس یکی از شهرهای فرهنگیِ خراسان، ناحیهی ناآرامی بوده، محلّ برخورد عقاید ملّی و دینی، و هر دو تا حدّی همراه با افراط. داستانی که نظامی عروضی دربارهی آن مذکّرِ توس آورده که مانع از دفن جنازهی فردوسی شد، نشانهی تعصّبِ گذشت ناپذیری است. در عین حال روحِ ملّی و ایرانگرائی در همین شهر دامنهای داشته. شاهنامهی ابومنصوری به نثر که ترجمهی خداینامهی عهد ساسانی بود و به فارسیِ دری درآمد، پایهی کار قرار گرفت. همین مانده بود که آن را به شعر در آورند تا بتواند در درونِ مردم جا بیفتد.
ایرانی میخواست باور داشته باشد که هنوز زنده است. تنها خاکستری بر روی این آتش گرفته بود، فردوسی آمد و این خاکستر را کنار زد، ایرانی در زیر تسلّطِ عربِ اموی و عبّاسی «عجم» شده بود، او میخواست دوباره ایرانی باشد، و شاهنامه این امکان را برای او فراهم کرد.
فردوسی جوابدهنده به ندای مردمِ زمان بود، چون چشمهای از قعرِ ضمیرِ ایــرانی جوشید، زیرا ایرانی خود را محکوم به زنده بودن میدید، بناگهان شاهنامه مانند صبح بر کاروانِ گمشدهای سر برآورد.
فردوسی احساس کرده بود که این کتاب برای قوم ایرانی ارزش حیاتی دارد بنابراین همهی زندگیِ خود را بر سرِ آن نهاد، زیرا ایمان داشت که کاریست کارِستان و سرنوشتِ یک ملّت را رقم میزند.
شاهنامه در شرایطی پدید آمد که نموداری از زنده بودنِ قومِ ایـــرانی باشد.
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
Repost from انجمن بازرگانی ایران و کانادا
همین چهارشنبه برابر با ۲۷ اردیبهشت برابر با ۱۷ مه
مباحث این برنامه:
🔺برای فعالیت در بازار آمریکای شمالی، تا چه حد نیاز به شناخت مسائل فرهنگی و زبان دارید؟
🔺چگونه میتوانید از تجربیات کسب شده از کار با بازار آمریکای شمالی بهرهمند شوید؟
🔺آیا میدانید چطور میتوانید بهترین استراتژیهای بازاریابی را برای بازار آمریکای شمالی طراحی کنید؟
🔺چگونه با استفاده از فناوریهای ارتباطی جدید، مانعهای ارتباطی با بازار آمریکای شمالی را برطرف کنید؟
🔺آیا میخواهید با روشهای ارتباطی مؤثر، روابط تجاری خود را با بازار آمریکای شمالی بهبود بخشید؟
وبینار چالش های تجارت با آمریکای شمالی با حضور دکتر مسعود دانشمند، آقایان مجید قلم شاهی، حبیب موسوی و محمد وحیدی راد برگزار خواهد شد.
جهت رزرو در این برنامه روی لینک زیر کلیک کنید:
https://canadairan.ca/webinar-registration/
🇨🇦🇮🇷 @canadairanca
27 610
تئوری اسب مرده
پویا بختباری
اسبی که مرده دیگر حرکت نمیکند!
سرخپوستان یک ضربالمثل خیلی معروف دارند که میگوید:
وقتی دیدی اسبت مرده، پیاده شو!
این مثل آنقدر معروف شد که حتی به تئوریهای مدیریت یک تئوری جدید وارد شد تحت عنوان: تئوری اسب مرده شاید فکر کنید این جمله خیلی بدیهی است، ولی اینطور هم نیست، همه ما اسب مرده زیادی داریم.
بیایید با چند مثال شروع کنیم:
مثلا شرکت و سازمانهای زیادی را میبینید که رسما ورشکسته هستند یا محصولی میفروشند که دیگر تقاضایی برایش وجود ندارد یا خودمان سهمی را در بورس میخریم که ضرر کردیم و امیدی به سود کردن از آن نداریم، در اینجا بجای پیاده شدن از اسب مرده کارهای عجیب غریب میکنیم.
کسانی که اسب مرده دارند ویژگیهای مشترکی دارند و کارهای مشترکی انجام میدهند از جمله:
۱. شلاق جدید میخرند:
معتقدند اگر اسب حرکت نمیکند بخاطر شلاقش است، شلاق را باید عوض کرد و محکمتر بر اسب زد تا اسب مرده حرکت کند. مثلا روی سهمی که قرار نیست رشد کند دائم خرید میزنیم یا برای محصولی که بازاری برای فروش ندارد تولید را مجهزتر میکنیم.
۲. اسب سواران را عوض میکنیم:
کسانی که اسب مرده دارند معتقدند ما همیشه از این روش استفاده میکردیم و جواب میگرفتیم، پس الان باید سوارکار عوض شود. مثلا در شرکتها بجای اصلاح فرآیند، کارمندها را اخراج میکنند یا مثلا در بورس بجای تحلیل کردن و یاد گرفتن سراغ کانالهای vip میروند و وقتی ضرر کردند، سراغ یک کانال vip دیگر میروند.
۳. کمیتهای برای بررسی نحوه بهبود عملکرد اسب مرده تعیین میکنند:
مثلا در شرکت اتاق فکرهای بیجهت تشکیل میدهند که هیچ خروجی خاصی ندارد، یا بعضا در جمعهای خانوادگی میبینند یک نفر کارهای غیر اخلاقی انجام میدهد، جمع میشوند دور هم تصمیم میگیرند آن فرد باید ازدواج کند تا به راه راست هدایت شود و نه تنها درست نمیشود بلکه یکی دیگر را هم بدبخت میکند.
۴. استانداردها را پایین میآورند تا اسب مرده را هم شامل شود و اسب مرده در طبقه زنده بیتحرک قرار گیرد.
معمولا برای توجیه عملکرد ضعیف یک مورد بدتر از خودمان پیدا میکنیم و میگوییم ببین بدبخت تر از من هم وجود دارد، مثلا در بورس برای سهم زیانده میگویند این سهم را به دید بلندمدت خریدم.
۵. عملکرد اسب مرده را عادی و عملکرد بقیه اسبها را ایدهآل تصور میکنیم. مثلا در خودروسازی میگویند صنعت خودرو وضعیت خوبی دارد و در شرایط نرمال به سر میبرد، عملکرد خودرو سازهای اروپایی حالت خاص و استثنا دارد. پس چرا باید تغییر کنیم؟
۶. حقوق هیات مدیره اسب مرده را زیاد میکنیم تا انگیزه مدیران را حفظ کنیم: مثلا بچهمان را به زور میفرستیم پزشکی بخواند و وقتی بخاطر عدم علاقه درس نمیخواند به او جایزه میدهیم که انگیزه بگیرد، یا مثلا یک فرد اشتباه را در یک سمت خاص قرار میدهیم و وقتی عملکرد ضعیفش نمایان شد حالا بجای اخراج، حقوقش را بیشتر میکنیم.
توجیهگری را کنار بگذارید و واقعگرا باشید اسبی که مرده دیگر زنده نمیشود
هزینه نگهداری اسب مرده خیلی زیاد است، نه تنها به ما سواری نمیدهد، بلکه کلی هم ما را عقب میاندازد.
یک نگاه به ساختار شرکتها بیاندازید ببیند چند واحد اسب مرده در شرکت هستند، در زندگی شخصی هم همینطور اسب مرده را کنار بگذارید
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
Repost from انجمن بازرگانی ایران و کانادا
چالشهای تجارت با آمریکای شمالی
۲۷ اردیبهشت برابر با ۱۷ مه روز جهانی ارتباطات فرصتی است تا در یک وبینار دور یکدیگر باشیم و به بررسی راهکارهای ارتباط محور در مدیریت چالشهای تجارت با آمریکای شمالی بپردازیم.
ورود در این وبینار برای اعضای انجمن بازرگانی ایران و کانادا رایگان است، اما بدیهی است که به دلیل محدودیت ظرفیت اولویت با ثبت نام کنندگان است.
جهت رزرو روی لینک زیر کلیک کنید:
https://canadairan.ca/product/trade-challenges-with-north-america/
🇨🇦🇮🇷 @canadairanca
27 610
🔵 مهاجرت نخبگان و کارآفرینان
✔️ سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ هزار دانشجو از ایران مهاجرت کرد، سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶۶ هزار دانشجو رسید
✔️ دریافت ۲ هزار روادید تاسیس استارتاپ، کارآفرینی، سرمایه گذاری یا خود اشتغالی در دو حوزه کانادا و بریتانیا طی 4 سال (۲۰۱۹ تا نیمه ۲۰۲۲) تلخ و هولناک است.
«دوست داشتم بمونم برای کشورم مفید باشم، درس خوندم، تلاش کردم، اما نشد...»؛ این گونه حرفها و پستها این سالهای اخیر در فضای مجازی کم نیست. جوانانی که در این سرزمین تحصیل و رشد میکنند، اما آنجا که انتظار دارند، برایشان قدمهای جدی برداشته شود، برداشته نمیشود؛ یا آنطور که باید برداشته نمیشود.
در سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ هزار دانشجو از ایران مهاجرت میکردند، اما این میزان در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶۶ هزار دانشجو رسیده است. به بیان دیگر، طی ۲۰ سال اخیر با رشد ۷۵ درصدی در مهاجرت دانشجو مواجه بودهایم.» صدور سالانه ۸۶ هزار روادید غیرگردشگری برای ایرانیان مرور آخرین آمارها و تحلیلها ما را با آمار ناراحت کنندهای مواجه میکند: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در اروپا و آمریکا سالانه حدود ۸۶ هزار روادید یا اجازه اقامت غیرگردشگری برای ایرانیان صادر شده است.
افزایش ۴ برابری مهاجرت دانشجویان طی ۱۰ سال این آمار به طور مشخص درباره مهاجرت دانشجویان هم غمانگیز است: طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تعداد دانشجوفرستی ایران ۴ برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ رتبه جهانی مهاجرفرستی ایران ۱۴ بوده که در سال ۲۰۲۰، این رتبه به ۱۷ افزایش یافته است که مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تامین هزینههای مهاجرت، دلایل کاهش مهاجرت بیان شده است.
۲ هزار روادید تاسیس استارتاپ و کارآفرینی طی ۴ سال در کنار تمامی آمارهای مهاجرت، یک مورد آن قطعا بر غصه هایمان میافزاید؛ آن هم دریافت روادید تاسیس استارتاپ، کارآفرینی، سرمایه گذاری یا خود اشتغالی در دو حوزه کانادا و بریتانیا طی سالهای ۲۰۱۹ تا نیمه ۲۰۲۲ است. این آمار یعنی پول، سرمایه و ایده استارتاپی در کشورمان وجود داشته، اما جذابیت آن طرف آب برای کار بیشتر بوده است. با یک حساب سرانگشتی و بررسی میزان مبالغ موردنیاز سرمایه گذاری در این کشورها میتوان ارقام فاجعه آمیز خروج سرمایه از کشور را استخراج کرد؛ اعداد و ارقامی که احتمالا سرمان موقع شنیدن آن سوت میکشد. اما عقل میگوید، ضرر و خسران این اعداد و ارقام حتی به اندازه سر سوزنی از ارزش و اندازه خروج سرمایههای انسانی کشور نیست.
ما امروز با غصه خروج سرمایههای انسانی و کسانی که با تخصصهای مختلف میتوانند باری از دوش کشور بردارند، روبه رو هستیم؛ غصهای که به سادگی التیام نمییابد. آنها جذابند، ما پر از چالشیم امروز دیگر نمیتوان واقعیتها را کتمان کرد؛ برای یافتن پاسخ این که چرا این میزان میل به مهاجرت افزایش یافته است، به هر سو برویم، پاسخ همان است که بارها از آن سخن گفته شده است.
کشورهای پیشرو و در این سالهای اخیر کشورهای همسایه، به منظور جذب نیروی انسانی توانمند و کارآمد، تسهیلات و جذابیتهای متعددی را پیش روی جوانان دیگر ملل پهن کرده اند در حالی که ما همچنان اندر خم کوچه اولیات و بدیهیات متوقف مانده ایم. مرور فقط دو مورد از این رویکرد درباره دو همسایه رو به توسعه، از یک «واقعیت» پرده برمیدارد که شاید ما از تبعات آن غافلیم.
عربستان سعودی ماههای قبل در چشم انداز توسعه سند ۲۰۳۰ خود از تسهیلات روادیدهای تحصیلی بلندمدت و کوتاه مدت برای دانشجویان خارجی بدون نیاز به پشتوانه مالی رونمایی کرد. آنها که بلندپروازیهای خود را با همین گونه تسهیلات آغاز کرده اند، امیدوارند که با اجرای این طرح علاوه بر ارتقای استانداردهای آموزشی و ارتقای رتبهبندی دانشگاههای این کشور در سطح جهانی، با استفاده از دانشجویان بینالمللی تصویر مثبتی از کشور خود به جهانیان ارائه کنند.
امارات نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای همسایه ما با سرعت توسعه بالا، در سالهای اخیر در حمایت از استارتاپها غوغا کرده است. امارات در سال ۲۰۲۲ برای کاهش هزینههای تأسیس کسبوکار، معافیت کارآفرینان از پرداخت هزینههای صدور مجوزهای مقرر و اتخاذ تدابیری برای افزایش صادرات شرکتهای کوچک، در تسهیلات خود بازنگری کرد. کاهش عوارض خدمات دولتی، کاهش هزینههای صدور مجوز شرکت ها، ابتکار شهروند کارآفرین، استراتژی صنعتی، راهکارهای تأمین مالی، فرصتهای خود اشتغالی، برنامه بازنشستگی اختیاری پیش از موعد و صندوق فارغ التحصیلان برخی از ابتکارات جدید این کشور بود که بسیاری از توجهات را به خود جلب کرد از جمله در کشور ما.
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
Repost from انجمن بازرگانی ایران و کانادا
همین چهارشنبه برابر با ۲۷ اردیبهشت برابر با ۱۷ مه
مباحث این برنامه:
🔺برای فعالیت در بازار آمریکای شمالی، تا چه حد نیاز به شناخت مسائل فرهنگی و زبان دارید؟
🔺چگونه میتوانید از تجربیات کسب شده از کار با بازار آمریکای شمالی بهرهمند شوید؟
🔺آیا میدانید چطور میتوانید بهترین استراتژیهای بازاریابی را برای بازار آمریکای شمالی طراحی کنید؟
🔺چگونه با استفاده از فناوریهای ارتباطی جدید، مانعهای ارتباطی با بازار آمریکای شمالی را برطرف کنید؟
🔺آیا میخواهید با روشهای ارتباطی مؤثر، روابط تجاری خود را با بازار آمریکای شمالی بهبود بخشید؟
وبینار چالش های تجارت با آمریکای شمالی با حضور دکتر مسعود دانشمند، آقایان مجید قلم شاهی، حبیب موسوی و محمد وحیدی راد برگزار خواهد شد.
جهت رزرو در این برنامه روی لینک زیر کلیک کنید:
https://canadairan.ca/webinar-registration/
🇨🇦🇮🇷 @canadairanca
27 610
🔴 22 ارديبهشت روز تولد ذهن زيبا
⭕️ خواندني هايي در باره پروفسور مريم ميرزاني
🔰 یحیی تابش، استاد بازنشسته دانشکده ریاضی دانشگاه شریف، در شماره پاییز فصلنامه معرفی و نقد کتاب تهران به روایت نکاتی کمتر شنیده شده از زندگی علمی مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته جهانی، پرداخته و مي نويسد:
💎 اول بار که مریم را دیدم، پانزده سالش بود. یک دوره تابستانی در دانشگاه صنعتی شریف راه انداخته بودیم تا بچههای دبیرستانی علاقهمند را با مطالب شوقآفرین و انگیزهبخش در زمینه ریاضیات آشنا کنیم. حدود صد نفر دختر و پسر پانزده، شانزده ساله در دوره شرکت داشتند، ولی از همان روز اول همه فهمیدند که مریم با آن جثه کوچک کاملا متفاوت است.
💎 یکی از استادان در این دوره یک مثال خاص از یک مسئله را در زمینه نظریه گرافها که جنبه شهودی خوبی داشت، مطرح کرد و به بچهها گفت هرکس یک مثال دیگر پیدا کند، هزار تومن جایزه میگیرد. بعد از مدتی، مریم حالت کلی مسئله را اثبات کرد و شد اولین مقاله تحقیقاتیاش در پانزده سالگی.
💎 سال تحصیلی بعد مریم در مسابقات داخلی المپیاد ریاضی شرکت کرد و پس از موفقیت در مراحل مختلف آزمونها به عضویت تیم ششنفره المپیاد ریاضی ایران درآمد و در المپیاد بینالمللی ریاضی که در تابستان سال ۱۹۹۴ در هنگکنگ برگزار شد، با نمره ۴۱ از ۴۲ مدال طلا گرفت.
💎 در المپیاد جهانی بهندرت شرکتکنندگان موفق به کسب نمره کامل یا نزدیک به آن میشوند، ولی مریم سال بعد نیز که هنوز دانشآموز دبیرستانی بود، به عضویت تیم کشورمان درآمد و در المپیاد بینالمللی ریاضی که در سال ۱۹۹۵ در کانادا برگزار شد، با کسب نمره کامل ۴۲ مجددا مدال طلا گرفت.
💎 مریم در پاییز ۱۳۷۳ وارد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شد… یکی از استادان جوان دانشکده در آن دوره به نام دکتر سعید اکبری یک درس در دوره دکتری در زمینه نظریه الگوریتمی گرافها ارائه کرده بود که مریم هم این درس را گرفته بود.
💎 دکتر اکبری به عنوان یکی از تکالیف درسی یک مسئله بسیار دشوار را که بیش از بیست سال بود حل نشده بود، به بچهها میدهد و برای آن ده دلار هم جایزه میگذارد. بعد از چند روز مریم راه حل مسئله را ارائه میکند و جایزه را میبرد. حل مسئله در یکی از ژورنالهای معتبر منتشر میگردد. راه حل مریم بعدها به عنوان یک مطلب کلاسیک در کتابهای درسی پیشرفته نیز چاپ شد.
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
.
🔴ضریبِ هوشی ایرانیان چقدر است؟
✅ریچارد لین و گرهارد میشنبرگ، پژوهشی اصیل را با هدف سنجش ضریبِ هوشیِ(IQ) یکصد و هشت ملیت از سراسر جهان انجام دادهاند. عصارهی این پژوهش نیز در قالب مقالهای باعنوان: «هوشِ عقلانیِ ملیِ محاسبه و رواییشده برای ۱۰۸ ملیت»، در مجلهی هوش بهچاپ رسیدهاست.
⭕️ بر اساس یافتههای این دو پژوهشگر، میانگینِ هوش یا ضریبِ هوشی ایرانیان ۸۴ است (این شاخص میتواند بالاتر از ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ نیز باشد)! این درحالیستکه شاخص مورد اشاره برای دو رقیب منطقهای ما یعنی ترکیه و عمان، به ترتیب ۹۰ و ۸۵ است. همچنین، با بقیه کشورهای منطقه (چون عربستان: ۸۰، قطر: ۸۳ و ...) که اغلب ما ایرانیان آنها را بادیهنشین و کمهوش میانگاریم، تفاوت چندانی نداریم!
⭕️ از سوی دیگر، شاخص یادشده برای کشورهای زردنژادی چون چین، هنگکنگ، سینگاپور و تایوان که ظاهرا به دلیل داشتن چشمانی بادامی آنها را نیز کمهوش میانگاریم، ۱۰۵ و ۱۰۸ به بالاست!
✅در رابطه با برآورد میانگین هوش ملیتهای گوناگون، اصلی وجود دارد باعنوان: «میلِ روند به سمت میانگین». یعنی مقدار عددیِ هوشِ عقلانیِ افرادِ متعلق به هر نسل در هر جامعه، به سمت میانگین هوش ملیِ نسلهای موجود (مجموع سه نسل) در آن جامعه میل میکند!
✅فرض شود یک سیاستپیشهی ایرانی و همسرش از ضریب هوشی کمابیش ۱۱۰ برخوردار باشند! دراینصورت، فرزندان آنها هیچگاه از ضریب هوشیِ ۱۱۰ یا بیش از آن برخوردار نخواهند بود، حتی اگر درطول تمام دوران تحصیلشان شاگرد اول بوده باشند! زیرا حد هوش نسل بعدی (یعنی فرزندان آنها) به سمت میانگین هوش ملیِ ایرانیان یعنی ۸۴، میل خواهد کرد.
✅بنابراین ادعای برخی از سیاسیزادگان ایرانی مبنی بر اینکه حاوی هوش یا حامل ژن خوبتر هستند(!) ادعایی پوچ و بیاساس است.
✅بهسخنی دیگر و بر اساس یافتههای لین و میشنبرگ، عامل ژن یا وراثت بهتنهایی نمیتواند تعیینکنندهی ضریب هوشیِ افراد باشد بلکه محیطی که افراد در آن آموزش میبینند و برهمکنشهایی که ایشان با افرادی با ضرایب هوشی بالا یا پایینتر از خود دارند نیز در میزان انباشت یا کاهش هوش آنها دخیلاند.
⭕️ پرسش: آیا غالبِ سیاستپیشگان ایرانی باهوشاند؟
🔸پاسخ: خیر!
✅اگر جامعه کمابیش ۸۵میلیون نفری ایران را به مثابه یک بانک ژن یا استخری از ژن که حاوی کمابیش ۸۵میلیون ژن است در نظر بگیریم، برداشت یا مهاجرت هر ژنِ با کیفیت از آن، موجب کاهش میانگین کیفیت ژنهای باقیمانده خواهد شد.
✅بنابراین، خروج و یا فرار سالانه حدود ۱۵۰هزار نفر از باکیفیتترین مغزهای ایران به کشورهای توسعهیافته، تنها بهمعنای کاهش تدریجی میانگین هوش ملی ایرانیان نیست بلکه پس از چند نسل، منجر به تخلیهی جامعه ایران از ژنهای ناب نیز خواهد شد. همان ژنهای ناب و نداشتهای که فرزندان سیاستپیشگان غالبا ناکارآمد ایران، آن را به خود نسبت میدهند!
✅بر این اساس، مهاجرت هوشهای سرآمد از کشورمان به کشورهای توسعهیافته و عدم چرخش نخبگان پس از هر چرخش سیاسی در فراگرد مدیریت سیاسی ایران، موجب پایین آمدن میانگین انباشت هوش یا ضریب هوشیِ سیاستپیشگان ایرانی و فرزندانشان نیز میشود!
✅در واقع، اگر بستن راه ورود نخبگان ایرانی به عرصههای تصمیمگیریهای کلان توسط سیاستپیشگان غالبا کمهوش و سالخوردهی ایرانی را «زرنگی» بنامیم، پدیدهی «زرنگی» خود، نوعی واکنش ایستا در برابر کمبود هوش در آنهاست.
⭕️ در واقع سیاستمداران زرنگی که مدارک علمی، مدارج آکادمیک و پستهای سیاسیشان را با رانت و پول و رابطه و خفهکردن دیگران کسب میکنند و در فرایند تصميمگیریهای کلان کشور، نیاز به نخبگان را احساس نمیکنند، افرادی کمهوشاند نه باهوش! زیرا این «کمهوشهای زرنگ» اگر صاحب هوش بودند، مدارک و مدارج خود را با تلاش و زحمتهای آبرومندانه و با تکیه بر جوهرهی هوشیشان بهدست میآوردند، نه با رانت و پول و رابطه و فساد و خفهکردن دیگران! /کوروش برارپور
با مدیران نامدار ایران همراه شوید
telegram.me/excellentmanagers
و اینجا در اینستاگرام خبری در راه است
📌https://instagram.com/paktinat.hamed?igshid=z97nhxyu259o
27 610
Repost from انجمن بازرگانی ایران و کانادا
چالشهای تجارت با آمریکای شمالی
۲۷ اردیبهشت برابر با ۱۷ مه روز جهانی ارتباطات فرصتی است تا در یک وبینار دور یکدیگر باشیم و به بررسی راهکارهای ارتباط محور در مدیریت چالشهای تجارت با آمریکای شمالی بپردازیم.
ورود در این وبینار برای اعضای انجمن بازرگانی ایران و کانادا رایگان است، اما بدیهی است که به دلیل محدودیت ظرفیت اولویت با ثبت نام کنندگان است.
جهت رزرو روی لینک زیر کلیک کنید:
https://canadairan.ca/product/trade-challenges-with-north-america/
🇨🇦🇮🇷 @canadairanca
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
