2 489
订阅者
无数据24 小时
+37 天
-630 天
帖子存档
2 489
✔️أسئلة عن الشيخ الأوحد الشيخ أحمد الأحسائي ـ أعلى الله مقامه ـ وأجوبتها بخطّه المبارك:
🔶الأسئلة:
🔹1. أسأل من جنابكم أن يعلّمني كيفيّة زيارة عاشوراء مع زيارة ششم [أي الزيارة السادسة].
🔹2. وأيضاً أسأل من جنابكم أنّ سلمان ـ رضي الله عنه ـ دخل في دار فاطمة ـ صلوات الله عليها ـ وتكلّم معها أم لا ؟ والأحاديث الذي يقرأ من هذه الجهة في المنابر صحيح أم لا؟
🔹3. وأسأل من جنابكم هل يجوز طلب مرتبة المعصوم لغير المعصوم عليه السلام أم لا؟
وكلّ هذه المسائل اشرح لي مع البرهان أسأل من جنابكم أن دعوتني أن يوفّقني الله في العبادة مع الإخلاص.
🔶الأجوبة:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹1.أمّا زيارة عاشوراء؛ فتصلّي ركعتين بعد الزيارة وبعد السجود ـ قريباً أم بعيداً ـ، والإحتياط في البعيد أن يصلّي ركعتين قبل الزيارة، وركعتين بعد الزيارة قبل اللعن، وركعتين بعد اللعن والتسليم، وركعتين قبل السجود، وركعتين بعد السجود.
وأمّا زيارة ششم؛ فأنا إذا زرتها صلّيت ركعتين لزيارة عليّ عليه السلام، وركعتين لعليّ عليه السلام ولآدم (ع)، وركعتين لعليّ عليه السلام و لنوح (ع).
🔹2.وأمّا تكلّم سلمان مع فاطمة ـ سلام الله عليها ـ فبقدر الضرورة، وكذلك كلامها مع غيره من الأجانب.
🔹3.والمطلب رتبة المعصوم لغير صنفه كطلبنا رتبة الأنبياء والأئمة عليهم السلام وكطلب جميع الأنبياء عليهم السلام ـ غير محمّد صلّى الله عليه وآله ـ لرتبة الأئمة الإثنى عشر عليهم السلام؛ فلا يجوز حتّى لو كان في صلوة الطالب بَطلتْ ـ كائناً من كان ـ ، وأدلّة ذلك: الأخبار، والإجماع في بعضها.
وكتب أحمد بن زين الدين (الخاتم الشریف)
➖➖➖➖➖
🔶ترجمه سؤالات:
🔹1.لطفا كيفيت زيارت عاشوراء وزيارت ششم امير المومنين عليه السلام را بيان بفرماييد.
🔹2.آيا سلمان به خانه حضرت زهرا سلام الله عليها رفته وبا ايشان تكلّم نموده يا خير؟ احاديثى كه در اين باره بر منبر ها خوانده مى شود صحيح است يا خير؟
🔹3.آيا جايز است كه غير معصوم مرتبه معصوم را طلب كند يا خير؟
🔶ترجمه جواب ها:
🔹1.كيفيت زيارت عاشورا به اين طريق است كه بعد از خواندن زيارت و سجده ـ چه زیارت از راه دور باشد و چه از راه نزدیک ـ دو ركعت نماز مى خوانى، و احتياط ـ در زيارت از راه دور ـ اين است كه دو ركعت قبل از زيارت، و دو ركعت بعد از زيارت و قبل از لعن، و دو ركعت بعد از لعن و سلام، و دو ركعت قبل از سجده، و دو ركعت بعد از سجده به جاى بياورد.
اما كيفيت زيارت ششم امير المومنين عليه السلام؛ من وقتى حضرت را با آن زيارت مي كنم، دو ركعت براى زيارت امير المومنين عليه السلام، و دو ركعت براى زيارت امير المومنين عليه السلام و حضرت آدم عليه السلام، و دو ركعت براى زيارت امير المومنين عليه السلام وحضرت نوح عليه السلام به جاى مى آورم.
🔹2.اما تكلم نمودن سلمان با حضرت فاطمه سلام الله عليها به قدر ضرورت بود، همچنین تکلم آن حضرت با غیر سلمان از نامحرمان.
🔹3.و طلب كردن رتبه معصوم براى غير معصوم مانند اين كه ما رتبه انبياء و ائمه عليهم السلام را طلب كنيم يا مانند طلب كردن جميع انبياء ـ غير از حضرت محمد صلی الله علیه وآله ـ رتبه ائمه عليهم السلام را، اين جايز نيست واگر طلب کننده ـ هر کس که می خواهد باشد ـ در حال نماز باشد نماز او باطل می شود، وادله آن روايات و اجماع در بعضى از آنها است.
@AghayedNet
2 489
کتاب دائرة المعارف آستان قدس رضوی در دو جلد
متن کامل این دائرة المعارف در شبکه اینترنت قرار گرفته و برای استفاده از آن میتوان به این لینک مراجعه کرد.
در این کتاب، ذیل مدخل «طباطبایی نایینی، مرتضی قلی» اشاره شده که وی در میان شیعه اثنیعشریه، در مکتب شیخیه باقریه بوده است. او از علاقهمندان به عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی رفع الله شأنه بود.
متولیباشی آستان قدس در چهار دوره بوده و خدمات متعددی داشته است. پیشاز این درباره مرحوم میرزا مرتضی قلیخان نائینی و خدمات ایشان نوشتهایم.
@AghayedNet
2 489
🔺رسالهای نویافته و منتشر نشده
از عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی رفع الله شأنه
این رساله تکنسخهای را که بهتازگی یافتهایم، بهخط مرحوم محمود بن محمدعلی طباطبائی نائینی کتابت شده و تاریخ نگارش ندارد. سائل خود را «محمدابراهیم» معرفی کرده و شاید آقا محمدابراهیم همدانی باشد که رساله دیگری را هم در پاسخ او نگاشتهاند.
در این رساله از شش مطلب سؤال شده:
سؤال از فقرهای از رساله امانیه
سؤال از حدیث «اکثر اهل الجنة البلهاء»
سؤال از حدیث «من ضیّع عیاله»
سؤال از نگاه کردن به کتاب مثنوی مولوی
سؤال از ملاقات شیء با کافر یا نجاسات دیگر
سؤال از برای زیادتی حافظه
رساله ترقیمه ندارد. کاتب در پایان نگاشته است:
«تمت الرسالة بعون الله تعالی وفقنا الله بتلاوته (ظ) و اطاعة اولیائه و الصلوة و السلام علی محمد و آله.»
ایشان در جواب پرسش چهارم که پرسیده است: «نگاه کردن به کتاب مثنوی ملا از باب تفنن جایز است یا حرام است؟» مرقوم فرمودهاند:
«نگاه کردن به هر کتابی جایز است با حفظ ایمان.»
@AghayedNet
2 489
🔺رسالهای نویافته و منتشر نشده
از عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی رفع الله شأنه
این رساله تکنسخهای را که بهتازگی یافتهایم، بهخط مرحوم محمود بن محمدعلی طباطبائی نائینی کتابت شده و تاریخ نگارش ندارد. سائل خود را «محمدابراهیم» معرفی کرده و شاید آقا محمدابراهیم همدانی باشد که رساله دیگری را هم در پاسخ او نگاشتهاند.
در این رساله از شش مطلب سؤال شده:
سؤال از فقرهای از رساله امانیه
سؤال از حدیث «اکثر اهل الجنة البلهاء»
سؤال از حدیث «من ضیّع عیاله»
سؤال از نگاه کردن به کتاب مثنوی مولوی
سؤال از ملاقات شیء با کافر یا نجاسات دیگر
سؤال از برای زیادتی حافظه
رساله ترقیمه ندارد. کاتب در پایان نگاشته است:
«تمت الرسالة بعون الله تعالی وفقنا الله بتلاوته (ظ) و اطاعة اولیائه و الصلوة و السلام علی محمد و آله.»
ایشان در جواب پرسش چهارم که پرسیده است: «نگاه کردن به کتاب مثنوی ملا از باب تفنن جایز است یا حرام است؟» مرقوم فرمودهاند:
«نگاه کردن به هر کتابی جایز است با حفظ ایمان.»
@AghayedNet
2 489
▪️أللهم کُن الطّالِبَ لَها مِمّن ظَلَمَها وَ استَخَفَّ بِحَقِّها وَ کُنِ الثّائرَ اللهُمّ بِدَمِ أولادِها
@AghayedNet
2 489
▪️...یا رَبّ مُحمّد إنتَقِم لِابْنَةِ مُحمّد.
▪️فضائل ذاتی و شئونات اصلی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این فرمایش خدای متعال مجتمع است: إنّها لَإحدَی الکُبَر، نَذیراً لِلبَشَر.
@AghayedNet
2 489
🔺کتاب تازه منتشر شده
بدعة السفارة و البابیة فی البحرین
نقد و ردّی است بر مدعیان باطل بابیت و سفارت امام زمان عجل الله فرجه در منطقه بحرین.
کتاب سه فصل دارد و یک ملحق. فصل اول «قصة البدعة» نام دارد و فصل دوم «من وثائق الأحداث» و فصل سوم «من رسائل البصری». در ملحق بعضی سندها نقل شده.
بصری، یکی از مدعیان سفارت و بابیت در بحرین است. نام او عبدالوهاب بصری است که به او «باب المولی» هم میگویند. در این دعوت باطل بر بانوان تمرکز دارند و اندیشههایی خرافی و انحرافی میان طرفداران منتشر میکنند. از جمله اینکه امام زمان گنجشکی را برای مراقبت از این گروه فرستاده که نام آن «فرقد» است و این گنجشک همه آنچه میان طرفداران رخ دهد، برای او نقل میکند. از این جهت بعضی از ایشان هر گنجشکی که میبینند سکوت میکنند!
@AghayedNet
2 489
✔️🔻زیارت مکانیکی
سنت زیارت عتبات بهخوبی میان اهل عراق رسوخ کرده و بحمدالله به این مهم اهتمام فراوان دارند. اما این سنت از معضلی نامحسوس رنج میبرد.
زیارت از نسلِ گذشته به نسلِ امروز منتقل شده اما فقط کالبد آن، بدون هیچ روحی. یک زیارت مکانیکی بدون معنویت. از پدران و اجداد خود شنیدهاند باید سنت زیارت را حفظ کرد و انجام داد؛ اما آنچه سبب ارزش فوقالعاده آن است چندان پررنگ نیست. آنچه وجود ندارد شناخت مَزور است و آشنایی با مقامات معصومین علیهم الصلوة و السلام و اینکه امام معصوم اقلاً مفترضالطاعه است.
پساز آن، آشنایی با آداب زیارت و اخلاق و رفتار پسندیده با انسانهای دیگر. اینها هیچکدام چندان پررنگ نیست و این تعبیر در خوشبینانهترین حالت است وگرنه باید گفت که سوسو میزند.
در سفرهای قبل مشاهده میکردیم سختگیریهایی از ناحیه مجریان عتبههای معصومین صورت میگرفت و به جوانانی که لباسهای نامناسب و مدل موهای عجیب و غریب داشتند تذکر داده میشد و در مواقعی دیده میشد که جوانی را به حرم راه ندادهاند. اما دیگر از این برخوردها خبری نیست و صحیح هم همین است. مجریان قوانین دیدند اکثریت جوانان عراقی چنیناند و این خطکشیها و سختگیریها سبب محرومیت قشر پرتعدادی خواهد شد. هرچند بانوان عراقی برای ورود به بینالحرمین باید چادر عراقی بهسر داشته باشند.
یکی از مسئلهگویانِ حرمِ حسینی میگفت: نوع پرسشهای اهل عراق ابتدائیترین مسائل است و این بهعلت دوری ایشان است از اوساط علمیه و آموزشهای فراگیر دینی در سطح جامعه. و به جرأت میتوان گفت که حتی کیفیت خواندن نماز و قرائت صحیح حمد و سوره را نمیدانند.
حساب زائران سیدالشهداء از هر قشری، با سیدالشهداء است و ایشان با فضل و کرمش و مناسب استعداد و قابلیت هرکسی اجر و پاداش ارزانی میکند. اما وظیفه زائران چیست؟ آیا در بخش شناخت مزور، زائر نباید بداند در کجا قدم گذاشته؟ و نزد چه کسی آمده؟ در بخش آداب زیارت، نباید بداند حرم خانه فامیل نیست؟ که حتی خانه فامیل هم آداب و رسوم خود را دارد؛ اما در حرمهای معصومین، آداب زیارت رعایت نشود!
ازطرفی زائرِ حسین است و نفْسِ همین زیارت مغتنم. و ازطرفی در روایت است و مرحوم آقای شریف طباطبائی اعلیاللهمقامه طبق این روایت فتوا دادهاند که اگر آداب حضور در کربلای معلی رعایت نشود، زیارت نکردن بر زیارت کردن ترجیح دارد. بیان ایشان چنین است:
«مسئله: زيارت بايد کرد آن بزرگوار علیهالسلام را بهطورى که از زيارت نکردن بهتر باشد و آنطور آن است که مانند عزاداران با حال پريشان محزون و اندوهناک باشند و نبايد زيارت کرد آن بزرگوار علیهالسلام را بهطورى که زيارت نکردن بهتر باشد و آنطور آن است که بدون حزن و اندوه از روى غفلت به زيارت آن بزرگوار علیهالسلام بروند و غذاهاى لذيذ بخورند و خوش بخورند و خوش بياشامند. چنانکه در احاديث وارد شده و خلافى در آن نيست.»
از کربلا برای زیارت سرمنرأی و کاظمین، اتوبوسی را سوار شدیم. میان جمعیت مسن و پیر اتوبوس، هفت جوان عراقی هم بودند عاری از اخلاق، بیادب و بیحیاء و بدون رعایت آداب همسفری و خصوصیاتی دیگر که مناسب نیست اشاره کنم. شخصی از یکی از آنها پرسید: مگر برای زیارت سوار اتوبوس نشدهاید؟! جسورانه گفت: به کسی ارتباطی ندارد، به سامراء میرویم.
آنها تمام روز را در مسیر زیارت بودند. در اتوبوس به همراهیان و سایر مسافران توهین میکردند. حضرت سید محمد را در منطقه بلد زیارت کردند (فقط وارد حرم شدند) و پس از آن به سرمنرأی و بعد هم به کاظمین مشرف شدند. تمام سختی سفر را تحمل کردند و حالاتشان همان حالات ابتدای سفر بود. شبهنگام با اتوبوس به کربلاء بازگشتند و به خانههای خود رفتند. کربلائی بودند... .
بهراستی پدیده عجیبی است. با نگاهی، قضیه فوقالعاده جالب است. سنت زیارت و نماز (هرچند سرودستوپاشکسته) در قشر جوان رسوخ کرده و به آن پایبندند. و از دیدی و جهتی، جز کالبدی از زیارت چیزی باقی نمانده.
این رفتار جوان عراقی درسی دارد و عبرتی. درس خوبش این است که جوانان از دین و دیانت و سنت زیارت فاصله نگیرند. جوانان عراقی را الگو قرار دهند که چگونه این مناسک با خونشان عجین شده.
عبرت آن این است که جوانان بدانند در زیارتگاه نباید قَشَمشَم و خودنما بود و جایی برای حرکات جلف و سبک نیست. در عین رسوخ این سنت پسندیده و مؤکَد، باید آن را احیاء کرد و به روح ایمان، معرفت و بصیرت، حیاتِ دوباره بخشید. وگرنه جز ظواهری از مناسکی مهم چیزی باقی نمیماند و این ضربه سنگینی به میراث گرانبهای زیارت است.
جمادی الاولی ١۴۴٣
@AghayedNet
2 489
🔺فایل کتاب الفقیه البحرانی و محنة خراب البحرین
درباره شخصیت مرحوم شیخ یاسین بحرانی رحمة الله علیه.
درباره ارتباط عالم ربانی مرحوم شیخ احمد اَحسائی اعلی الله مقامه و شیخ یاسین بحرانی در لینک زیر:
https://t.me/AghayedNet/2791
2 489
✔️وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْك [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]
💠بخش دوم
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلیاللهمقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔸و به ابیبصیر فرمودند و حال آنکه ابوبصیر کور بود و صورت جمادی را نمیدید، الست تراه فی وقتک و نفرمودند ان معرفتی بالجمادیة و النباتیة و الحیوانیة و الانسانیة هی معرفة الله؛ بلکه فرمودند ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل.
🔹و آن صورت ظهور الله است مثل آنکه صورت قیام زید، ظهور زید است و آن ظهور وجه الله است که بدون او محال است توجه به خدا کردن حتی انبیاء علیهمالسلام توجه به آن ظهور میکردند هر وقت که اراده توجه به خدا میکردند.
🔸و هیچ فرقی در میان ظاهر و ظهور نیست مگر اینکه ظاهر اصل است و ظهور فرع و ظاهر در ظهور، اوجد و اظهر از نفس ظهور است که بعد از ذهول از ظهور، به غیر ظاهر چیزی نیست. مثل آنکه قیام زید، ظهور زید است و چون کشف حجاب ظهور را کردید، زید را مشاهده میکنید به طوری که به غیر از او چیزی نمیبینید؛ بلکه با قطع نظر از زید، ظهور زید وجودی نخواهد داشت و عدم محض خواهد بود و با زید و به زید برپا خواهد بود.
فان کنت ذافهم تشاهد ما قلنا
و ان لمیکن فهم فتأخذه عنا
🔹باری پس شما الان توجه میکنید به رسول خدا صلی الله علیه و آله و زیارت میکنید او را و عرض میکنید السلام علیک یا رسول الله.
🔸و در این حال، توجه به او دارید و حال آنکه صورت جمادی ایشان را ندیدهاید و در حال زیارت ایشان، به غیر ایشان توجه ندارید و ایشان را از جمیع کسانی که غیر ایشان هستند جدا کردهاید و تمیز دادهاید.
🔹و بعد، توجه به حضرت امیر صلوات الله علیه و آله میکنید و عرض میکنید السلام علیک یا وصی رسول رب العالمین و ایشان را از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید.
🔸و بعد رو میکنید به حضرت فاطمه و عرض میکنید السلام علیک یا بضعة الرسول صلی الله علیه و آله و ایشان را از پدر و شوهر و فرزندان او علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید و حال آنکه صورت جمادی را ندیدهاید.
🔹و همچنین است در هر امامی بعد امامی تا میرسید به امام زمان روحی له الفداء و عجل الله فرجه و عرض میکنید السلام علیک یا حجة الله السلام علیک یا بقیة الله فی الارض انت خیر لنا راع لنا غیر مهمل لمراعاتنا و لا ناس لذکرنا و لولا ذلک لاصطلمتنا اللأواء و احاطت بنا الاعداء یا خلیفة الله و القائم مقام الله انت الجاه الذی یتوجه الیه الاولیاء صلی الله علیک و علی آبائک الطیبین الطاهرین و رحمة الله و برکاته الیک ایابی و علیک حسابی انا لله و انا الیه راجعون ان شاء الله ما شاء الله و لا قوه الا بالله.
————————
🔹توضیحات بیشتر درباره تفاوت «معبود» و «جهت عبادت»
🔸در لینک زیر:
🔻🔻🔻
https://t.me/AghayedNet/3408
2 489
✔️ و انْوِ عِنْدَ افْتِتَاحِ الصَّلَاةِ ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْك [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]
💠بخش اول
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلیاللهمقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔹معنی این حدیث چه چیز است که: اذا اردت انتفتح صلوتک فاجعل واحدا من الائمه نصب عینیک به چه نحو باید آن امامها را با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم و صورت مبارکشان را زیارت نکردهایم در نظر گرفت؟
🔸عرض میشود: که اولاً بدانید که یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر در جمیع مراتب جاری است و مکلفٌبه در جمیع مراتب میسورات است نه مشکلات و معسورات. پس هرکس معرفت چیزی میسور او است، که به آسانی عمل میکند به مقتضای آن و اگر میسور او نیست و مشکل است از برای او که تکلیف از او ساقط است.
🔹و اما مضمون عبارتی را که نقل فرموده بودید داخل مسلمیات مذهب شیعه اثنیعشری است و در اغلب دعاهای وارده از ائمه طاهرین علیهمالسلام است که اللهم انی اتوجه الیک بمحمد و آل محمد، و اللهم انی اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة.
🔸و کم دعایی یافت میشود که وارد از ائمه علیهمالسلام باشد و این مضمون در آن نباشد و در بسیاری از زیارات ایشان این مطلب هست خصوص در جامعه صغیر و کبیر که از بدو امر الی حال علماء ابرار و سایر شیعیان اخیار، ایشان را به آن زیارتها زیارت کردهاند.
🔹و فقراتی که با فقرات ادعیه مطابق است این فقرات است: السلام علی الذین من عرفهم فقد عرف الله و من جهلهم فقد جهل الله، و من عرفکم فقد عرف الله و من جهلکم فقد جهل الله و من اطاعکم فقد اطاع الله، و من اراد الله بدأ بکم و من وحده قبل عنکم و من قصده توجه بکم، و مقدمکم بین یدی طلبتی و حوائجی فی الدنیا و الاخرة و آیه شریفه فابتغوا الیه الوسیلة دلالت بر همین مطلب میکند.
🔸اما اینکه فرمودهاید با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم چطور صورت ایشان را در نظر بگیریم؟
پس عرض میکنم که صورت ایشان را اگر همین صورت جمادی گمان کردهاید، که بعضی از مردم سابق ایشان را دیدند و ماها در این زمان خدمت آنها نمیرسیم. چنین صورت جمادی فایدهای در این مطلب ندارد و بسیاری از کفار و منافقین سابق آن صورتها را دیدند و مع ذلک خدمت ایشان نرسیدند و ایشان را ندیدند و زیارت ایشان را نکردند.
🔹بلکه صورت ایشان آن صورتی است که اکبر حجة الله علی خلقه است و آن صورتی است که فرمودند: من رآنی فقد رأی الحق و آن صورتی است که فرمودند: ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل و معرفة الله عز و جل معرفتی.
⏳ادامه دارد...
@AghayedNet
2 489
✔️وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْك [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]
💠بخش دوم
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اع
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔸و به ابیبصیر فرمودند و حال آنکه ابوبصیر کور بود و صورت جمادی را نمیدید، الست تراه فی وقتک و نفرمودند ان معرفتی بالجمادیة و النباتیة و الحیوانیة و الانسانیة هی معرفة الله؛ بلکه فرمودند ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل.
🔹و آن صورت ظهور الله است مثل آنکه صورت قیام زید، ظهور زید است و آن ظهور وجه الله است که بدون او محال است توجه به خدا کردن حتی انبیاء علیهمالسلام توجه به آن ظهور میکردند هر وقت که اراده توجه به خدا میکردند.
🔸و هیچ فرقی در میان ظاهر و ظهور نیست مگر اینکه ظاهر اصل است و ظهور فرع و ظاهر در ظهور، اوجد و اظهر از نفس ظهور است که بعد از ذهول از ظهور، به غیر ظاهر چیزی نیست. مثل آنکه قیام زید، ظهور زید است و چون کشف حجاب ظهور را کردید، زید را مشاهده میکنید به طوری که به غیر از او چیزی نمیبینید؛ بلکه با قطع نظر از زید، ظهور زید وجودی نخواهد داشت و عدم محض خواهد بود و با زید و به زید برپا خواهد بود.
فان کنت ذافهم تشاهد ما قلنا
و ان لمیکن فهم فتأخذه عنا
🔹باری پس شما الان توجه میکنید به رسول خدا صلی الله علیه و آله و زیارت میکنید او را و عرض میکنید السلام علیک یا رسول الله.
🔸و در این حال، توجه به او دارید و حال آنکه صورت جمادی ایشان را ندیدهاید و در حال زیارت ایشان، به غیر ایشان توجه ندارید و ایشان را از جمیع کسانی که غیر ایشان هستند جدا کردهاید و تمیز دادهاید.
🔹و بعد، توجه به حضرت امیر صلوات الله علیه و آله میکنید و عرض میکنید السلام علیک یا وصی رسول رب العالمین و ایشان را از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید.
🔸و بعد رو میکنید به حضرت فاطمه و عرض میکنید السلام علیک یا بضعة الرسول صلی الله علیه و آله و ایشان را از پدر و شوهر و فرزندان او علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید و حال آنکه صورت جمادی را ندیدهاید.
🔹و همچنین است در هر امامی بعد امامی تا میرسید به امام زمان روحی له الفداء و عجل الله فرجه و عرض میکنید السلام علیک یا حجة الله السلام علیک یا بقیة الله فی الارض انت خیر لنا راع لنا غیر مهمل لمراعاتنا و لا ناس لذکرنا و لولا ذلک لاصطلمتنا اللأواء و احاطت بنا الاعداء یا خلیفة الله و القائم مقام الله انت الجاه الذی یتوجه الیه الاولیاء صلی الله علیک و علی آبائک الطیبین الطاهرین و رحمة الله و برکاته الیک ایابی و علیک حسابی انا لله و انا الیه راجعون ان شاء الله ما شاء الله و لا قوه الا بالله.
————————
🔹توضیحات بیشتر درباره تفاوت «معبود» و «جهت عبادت»
🔸در لینک زیر:
🔻🔻🔻
https://t.me/AghayedNet/3408
2 489
✔️ و انْوِ عِنْدَ افْتِتَاحِ الصَّلَاةِ ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْك [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]
💠بخش اول
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اع
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔹معنی این حدیث چه چیز است که: اذا اردت انتفتح صلوتک فاجعل واحدا من الائمه نصب عینیک به چه نحو باید آن امامها را با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم و صورت مبارکشان را زیارت نکردهایم در نظر گرفت؟
🔸عرض میشود: که اولاً بدانید که یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر در جمیع مراتب جاری است و مکلفٌبه در جمیع مراتب میسورات است نه مشکلات و معسورات. پس هرکس معرفت چیزی میسور او است، که به آسانی عمل میکند به مقتضای آن و اگر میسور او نیست و مشکل است از برای او که تکلیف از او ساقط است.
🔹و اما مضمون عبارتی را که نقل فرموده بودید داخل مسلمیات مذهب شیعه اثنیعشری است و در اغلب دعاهای وارده از ائمه طاهرین علیهمالسلام است که اللهم انی اتوجه الیک بمحمد و آل محمد، و اللهم انی اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة.
🔸و کم دعایی یافت میشود که وارد از ائمه علیهمالسلام باشد و این مضمون در آن نباشد و در بسیاری از زیارات ایشان این مطلب هست خصوص در جامعه صغیر و کبیر که از بدو امر الی حال علماء ابرار و سایر شیعیان اخیار، ایشان را به آن زیارتها زیارت کردهاند.
🔹و فقراتی که با فقرات ادعیه مطابق است این فقرات است: السلام علی الذین من عرفهم فقد عرف الله و من جهلهم فقد جهل الله، و من عرفکم فقد عرف الله و من جهلکم فقد جهل الله و من اطاعکم فقد اطاع الله، و من اراد الله بدأ بکم و من وحده قبل عنکم و من قصده توجه بکم، و مقدمکم بین یدی طلبتی و حوائجی فی الدنیا و الاخرة و آیه شریفه فابتغوا الیه الوسیلة دلالت بر همین مطلب میکند.
🔸اما اینکه فرمودهاید با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم چطور صورت ایشان را در نظر بگیریم؟
پس عرض میکنم که صورت ایشان را اگر همین صورت جمادی گمان کردهاید، که بعضی از مردم سابق ایشان را دیدند و ماها در این زمان خدمت آنها نمیرسیم. چنین صورت جمادی فایدهای در این مطلب ندارد و بسیاری از کفار و منافقین سابق آن صورتها را دیدند و مع ذلک خدمت ایشان نرسیدند و ایشان را ندیدند و زیارت ایشان را نکردند.
🔹بلکه صورت ایشان آن صورتی است که اکبر حجة الله علی خلقه است و آن صورتی است که فرمودند: من رآنی فقد رأی الحق و آن صورتی است که فرمودند: ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل و معرفة الله عز و جل معرفتی.
⏳ادامه دارد...
@AghayedNet
2 489
🔺کتاب تازه منتشر شده
تبیین قاعده الواحد و کاربستهای آن در علوم عقلی
با اشاره به معیار اللغة و نقل عبارت این کتاب درباره لفظ هورقلیا
@AghayedNet
2 489
🔺کتاب تازه منتشر شده
تحقیقی تازه از کتاب
الدرة الیتیمة
از تصنیفات عالم ربانی مرحوم حاج محمدکریم کرمانی رَفَعَ اللهُ شَأنَه
@AghayedNet
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
