ch
Feedback
فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق

前往频道在 Telegram

🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63

显示更多
7 236
订阅者
+124 小时
-187
-6330
帖子存档
فروید در نامه‌ای به لو آندره‌ئاس‌سالومه می‌گوید: «به‌هنگام روان‌کاوی، باید بر آنچه تاکنون از فرط روشنی به چشم نیامده است پرتوی از تاریکی محض افکند، تا در تاریکی‌اش هر چه بیشتر به چشم آید.» هرچند گاه از خود و دیگران چنان در شگفت می‌شویم که به‌ناگزیر انگیزه‌های ناهشیار را به یاری می‌طلبیم، ناهشیار به خودی خود ضرورتاً اسرارآمیز نیست. فروید شعبده‌باز نبود؛ سرّ غیب هم نمی‌دانست. او پدیده‌های غریب روزمره را به دقت نگریست و با جدیت در معنای آنها اندیشید. 🔸️فروید جاناتان لیر ❤️🍀 @filsofak

انسان برای آنکه حافظه‌اش خوب کار کند، به دوستی نیاز دارد. گذشته را به یاد آوردن، آن را همیشه با خود داشتن، شاید شرط لازم برای حفظ آن چیزی است که تمامیّت منِ آدمی نامیده می‌شود. برای آنکه من کوچک نگردد، برای آنکه حجمش حفظ شود، باید خاطرات را، همچون گل‌های درون گلدان، آبیاری کرد، و این مستلزم تماس منظم با شاهدان گذشته، یعنی دوستان، است. آنان آیینه‌ی ما هستند، حافظه‌ی ما هستند؛ از آنان هیچ چیز خواسته نمی‌شود، مگر آنکه گاه‌به‌گاه این آیینه را برق اندازند تا بتوانیم خود را درآن ببینیم. 🔸️هویت میلان کوندرا ❤️🍀 @filsofak

🔸️یادداشت: (تعظیم شعائر و تربیت اخلاقی در عزاداری کودکان) 🔸️نویسنده: #مصطفی_سلیمانی 🔸️منبع: سایت #جامعه_نیوز لینک: https:/
🔸️یادداشت: (تعظیم شعائر و تربیت اخلاقی در عزاداری کودکان) 🔸️نویسنده: #مصطفی_سلیمانی 🔸️منبع: سایت #جامعه_نیوز لینک: https://www.jamehnews.com/?p=152235 🍀❤️ @filsofak

☘️ تعظیم شعائر و تربیت اخلاقی در عزاداری کودکان ✍️ #مصطفی_سلیمانی 🔅والدین به طور مستقیم یا غیر مستقیم در پی اخلاقی بار آوردن کودکان خود هستند. آن‌ها با تمسک به ابزارها و دستاویزهای گوناگون، پیوسته می‌خواهند تغییراتی را که گمان می‌کنند دوست دارند در فرزندانشان ایجاد کنند. اما این تغییرات بزرگسالانی با ابعاد کوچک‌تر نیستند. تفکر کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار متفاوت است. آن‌ها توانایی استدلالی قدرتمندی ندارند و از این رو، نمی‌توانند دنیا را آن‌چنان که بزرگسالان درک می‌کنند بفهمند. بنابراین، این بزرگسالان هستند که باید خودشان را به دنیای کودکان نزدیک کنند. 🔅کودک برای درک دنیای اطراف خودش، پدیده‌ها را به هم تعمیم می‌دهد و تشبیه می‌کند. یعنی برای تفسیر پدیده‌های جدید، از منطقی که برای تفسیرِ وقایع پیشین استفاده کرده بود استفاده می‌کند. به عنوان مثال، با این‌که می‌داند خورشید نمی‌تواند مثل انسان‌ها بخوابد و بیدار شود، اما طلوع خورشید را به بیداری خورشید در صبح تعبیر می‌کند. 🔅این ویژگی کودکان، می‌تواند برای والدینی که نمی‌توانند خودشان را جای فرزندشان بگذارند دردسر-آفرین باشد. در حقیقت، بسیاری از مشکلات ارتباطی والدین و فرزندان و قطع ارتباطات صمیمانه‌ی میان آن‌ها، به این خاطر اتفاق می‌افتد که درک کودک برای والدینش سخت به نظر می‌رسد. 🔅با این اوصاف، والدینی که به تربیتِ سالم و اخلاقی کودکشان فکر می‌کنند، باید منطق‌ها و دیدگاه‌های جدید را با توجه به شرایط و با در نظر گرفتن سطح توانایی و درک کودک، به او آموزش دهند. 🗞 مطالعه متن کامل + PDF 🌾 @Sedanet | @filsofak

🎥 تفاوت بين عشق سالم و ناسالم 📀 مدت كليپ: ١٢دقيقه و ١٨ ثانيه 🍀❤️ @filsofak

 اگر زمانی حس کردیم با فرد نامناسبی ازدواج کرده ایم، هیچ اشکالی ندارد. لازم نیست او را ترک کنیم. تنها چیزی که باید ترک کنیم نظریه رومانتیکی ست که مفهوم غربی ازدواج در طول ۲۵۰ سال گذشته بر مبنای آن پایه گذاری شده است: این که یک آدم تمام و کمال وجود دارد که می تواند همه ی نیازهای ما را برطرف و تمام آرزوهای مان را برآورده کند. باید دیدگاه رمانتیک مان را با این آگاهی حزن انگیز_و گه گاه خنده دار- جایگزین کنیم که هر موجود انسانی ما را دلخور، ناراحت، عصبانی، درمانده، دیوانه و دلسرد خواهد ساخت؛ و ما نیز -بدون هیچ قصدوغرضی_همین کار را با او خواهیم کرد. شاید حس تهی بودن و ناکامل بودن ما هرگز پایان نپذیرد. اما هیچ کدام اینها غیرطبیعی و یا پیش زمینه ای برای طلاق نیست. در واقع انتخاب کسی که یک عمر خودمان را به او متعهد بدانیم، صرفا مانند این است که مشخص کنیم چه نوع اخلاق بدی را حاضریم یک عمر تحمل کنیم. 👤 #آلن_دوباتن 📕 #جستارهایی_در_باب_عشق ❤️🍀 @filsofak

لحظه دارچین |دکتر مجتبی شکوری سروش صحت| + با دقت ببینید. 🍀❤️ @filsofak

🔸 چه موقع و چگونه با بچه‌ها در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟ ۱. صحبت در این زمینه را متناسب با سن کودک آغاز کنید. خیلی از والدین منتظر «زمانِ مناسب» می‌مانند. برخی هرگز در این مورد صحبت نمی‌کنند یا آن را به بعد از بلوغ موکول می‌کنند، که خیلی دیر است. اطلاعات را مناسب با سن کودک ارائه دهید. نیازی نیست همه چیز را یک‌جا بیان کنید. به‌ عنوان مثال، در سنین اولیه‌ی کودکی، تمرکز بر یادگیریِ اسامی صحیح آناتومیکِ تمام قسمت‌های بدن است. دانستنِ این‌که افراد مختلف، بدن متفاوتی دارند و لمس نامناسبِ بدن‌شان توسط دیگران چه تعریفی دارد. با افزایش سن کودک، می‌توانید در مورد چگونگی تولد نوزادان و تغییرات بدنی‌ای که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد صحبت کنید؛ و در نوجوانی با توجه به شرایط سنی و نیاز به شیوه‌های ایمنِ رابطه و نحوه هدایت روابط بپردازید. به‌طور خلاصه، صحبت در این زمینه را به‌عنوان یک‌سری گفت‌وگو ببینید که به‌ تدریج، بر اساس آن‌چه کودک شما باید در آن زمان بداند پیش می‌رود. ۲. همواره اطلاعاتی از این‌که بچه‌ها در مورد مسائل جنسی چه چیزهایی در مدرسه می‌آموزند داشته باشید. در برنامه‌های آموزش جنسی مدارس شرکت کنید (البته اگر این گزینه وجود داشته باشد) و بدانید فرزندانتان در معرض چه اطلاعاتی هستند. با معلمِ فرزند خود در مورد این‌که تحت چه آموزش‌هایی قرار خواهند گرفت صحبت کنید. تصور نکنید کودکان، دانشِ مورد نیاز را در مدرسه به‌طور کامل به‌ دست می‌آورند. باید بدانید مدرسه چه اطلاعاتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا در صورت لزوم آن را کامل کنید، یا اطلاعاتِ غلط را تصحیح کنید و برای پاسخگویی به سوالات فرزندتان آماده باشید. ۳. بدانید که عدم اطمینان و خجالت، واکنش‌های متداولی است، اما اجازه ندهید این مسئله جلوی شما را بگیرد. بسیاری از ما هرگز با پدران و مادران خود صحبت جنسی نکرده‌ایم و این باعث سخت شدن روند صحبت با بچه‌هایمان می‌شود، زیرا ما الگویی برای نحوه انجام این امورنداریم. حقیقت این است که یک روش «صحیح» برای آموزش در مورد مسائل جنسی وجود ندارد و می‌توانید روش و مسیر خود را ترسیم کنید. 🔸️زهره عابدینی ❤️🍀 @filsofak

گوش کن و فراموش مکن! خدّامِ خائنان، کثیف‌تر از خودِ خائنان هستند. بازویی که از مغز اطاعت می‌کند، اگر نباشد، مغز فقط فرمانِ عربده‌جویی خواهد داد. دهان هم اگر نباشد، چه بهتر. این حکّام نیستند که به ملّت‌ها خیانت می‌کنند، این اَمربَرانِ حکّام هستند که از ملّتند و پشت کرده به ملّت. یک ستارۀ دریایی بدونِ آن همه بازو، یک لاشخور بدون آن بال‌ها و منقار، یک تیرانداز بدون تیر... این‌ها هیچ نیستند و هرگز چیزی نخواهند شد. اوّلین کسی که فرمانِ ستم داد، اگر فرمانبری در کار نبود، صدایش یک لحظه در هوا می‌ماند، آب می‌شد، می‌چکید روی شن‌های برشته، و تمام. اوّلین کسی که فرمانِ ساختنِ زندان را داد، در مقابلِ آن که اوّلین زندان را ساخت، صفر است. فرمان می‌داد، عربده می‌کشید، می‌نالید، قلبش می‌ترکید، و تمام. اگر می‌خواهی ظالم را ذلیل کنی، ایادیِ ظلم را ذلیل کن! همین! 🔸️بر جاده های آبی سرخ نادر ابراهیمی ❤️🍀 @filsofak

وقتی نظر همه مخالف شماست، آیا جرات می‌کنید عقیده خود را بلند بیان کنید؟ آیا جرات مخالفت با جمع را دارید؟ نتایج مطالعات دانشمندان در این زمینه تکان‌دهنده است. ❤️🍀 @filsofak

http://tarjomaan.com/neveshtar/9743/   بعد از قطع یک رابطه چقدر باید صبر کنیم تا مهیای آغاز رابطه‌ای تازه شویم؟ سرخورده از رابطه‌ای عاطفی، در جستجوی رابطه‌ای عاطفی     کلاودیا برومباو ترجمۀ: پدرام شهبازی مرجع: aeon قطع‌شدن یک رابطۀ عاطفی، آدم‌ها را غم‌زده و پریشان می‌کند. از دست دادن کسی که او را شریک زندگی خود می‌دانسته‌اید، سخت است. سخت‌تر هم می‌شود اگر پیوندتان عمیق و طولانی بوده باشد. اما واقعیت را نمی‌شود تغییر داد. زندگی ادامه دارد و شما تنها مانده‌اید. آیا باید زودتر رابطۀ تازه‌ای شروع کنید؟ یا صبر کنید تا خاطره و درد رابطۀ قبلی آرام بگیرد؟ یک روان‌شناس می‌گوید شروع تازه می‌تواند فوایدی داشته باشد.   @towardinside

با عشق، زندگی یک لذتِ تماشایی است. یک مستیِ مداوم؛ که هر لحظه‌اش از لحظه قبل دیوانه‌کننده‌‌تر است و هر چقدر کش می‌آید با مزه‌
با عشق، زندگی یک لذتِ تماشایی است. یک مستیِ مداوم؛ که هر لحظه‌اش از لحظه قبل دیوانه‌کننده‌‌تر است و هر چقدر کش می‌آید با مزه‌تر می‌شود. اما بی ‌عشق... بی‌ عشق، زندگی یک پروژه رخوتناک است از کارهای تمام‌نشدنیِ طاقت‌فرسایِ ملال‌آور؛ که هر لحظه‌اش از لحظه قبل دیوانه‌کننده‌تر می‌شود و معلوم نیست کی می‌خواهد تمام بشود... #مصطفی_سلیمانی #عشق #استوری 🍀❤️ @The_meaningoflife

بی‌سوادی در رابطه . گوشی‌اش را کوبید توی دیوار روبه‌روش و پشت‌بندش داد کشید عوضیِ بی‌لیاقت. پشت فرمان بودم. توی یک خیابان فرعی. نزدیک یک بوستانِ کوچک. سرعتم را کم کردم. مردد بودم ماشین را پارک کنم یک‌ گوشه و بروم باهاش حرف بزنم، یا بی‌خیال بشوم و بروم، که دیدم صداش به گریه بلند شد. سر صبح بود و پرنده پر نمی‌زد. بعضی گریه‌ها آدم را بی‌طاقت می‌کنند؛ جوری که آدم هر کار کند نمی‌تواند خودش را بزند به آن راه، که یعنی ندیدم. ماشین را پارک کردم و رفتم سمت گوشی. راستش ترسیدم بروم سمت خودش. گفتم نکند از دخالتم یکهو بهش بربخورد و قاطی کند. دل و روده‌ گوشی‌اش پخش شده بود روی زمین. تا خم شدم بَرِشان ‌دارم متوجه شد. گفت شما چرا زحمت می‌کشید، و آمد طرفم. گوشی و باتری را از لای چمن‌ها برداشتم و رفتم سمتش. ال‌سی‌دی‌اش کمی شکسته بود. هر دو را دادم دستش و گفتم داداش، ببخشید دخالت می‌کنم، من کارم مشاوره است. دیدم داری سرِ صبحی این‌طور سوزناک گریه می‌کنی، گفتم شاید کاری از دستم بربیاید. و سر حرف باز شد. بیست و هفت هشت سالش بیشتر نبود. می‌گفت چند وقتی بوده که به نامزدش شک کرده. به این‌که دارد با یکی دیگر می‌پرد. و امروز صبح، دیگر شک‌اش به یقین تبدیل شده. می‌گفت «قصد دعوا ندارم. حتی نمی‌خواهم سرزنش‌اش هم بکنم، فقط دلم بدجوری سوخته». و دکمه پاور گوشی‌اش را زد. می‌گفت «یک فیلم به شما نشان می‌دهم، ببین جای من باشی دلت نمی‌سوزد»؟ فیلم خودش و نامزدش بود. سلفی‌طور فیلم گرفته بودند. دخترِ توی فیلم می‌گفت: «ببین، روی عشق من حساب کن. می‌خوام با تو زندگی بسازم. تا وقتی بمیرم می‌خوام با تو باشم. تو سختی‌ها و آسونیا. من از اوناش نیستم که یه ذره هوا پس بشه جا بزنم». و یک چپه از موهاش را از زیر روسری کشید بیرون و گرفت نزدیک‌ دندان‌هاش و گفت: «این فیلمو می‌گیرم واسه وقتی که رنگ موهام عین دندونام سفید شده باشه. که نگاش کنیم با هم و دلمون غش بره واسه عشق اسطو‌ره‌ای‌مون». فیلم را قطع کرد. و نگاهش را چرخاند سمت من. گفت «خیلی زود موهاش سفید شد! چند ماهه»! و زد توی پیشانی‌ش و گفت «خاک بر سر ساده من». نمی‌شود زود قضاوت کنم. نمی‌شود همه تقصیرها را گردن یکی بیندازم و خلاص. ولی بعضی کارها هیچ توجیهی ندارند. بعضی بدقولی‌ها خیلی بدقولی‌اند. این‌که دل یک نفر را این‌جوری گرم کنیم و بعدش عین آبِ خوردن بزنیم زیرش، خیلی نامردی است. اصلن اگر بخواهم اصلش را بگویم از بی‌سوادی است. بی‌سوادی توی رابطه. کاش رابطه نگیریم با آدم‌ها، اگر آسیب می‌زنیم. اگر قول می‌دهیم و بی‌اعتماد می‌کنیم... #مصطفی_سلیمانی #خاطرات_من_و_مراجعین 🍀❤️ @filsofak

ویتگنشتاین در باب عشق: ✅ انسان‌ها را برای خودشان در آغوش بگیر و نه برای خودت. ✅ دشوار است چنان عشق بورزیم که عشق را نگه داریم
ویتگنشتاین در باب عشق: ✅ انسان‌ها را برای خودشان در آغوش بگیر و نه برای خودت. ✅ دشوار است چنان عشق بورزیم که عشق را نگه داریم و نخواهیم عشق، ما را نگه دارد. دشوار است چنان عشق را نگه داریم که اگر به جایی نرسد، مجبور نباشیم آن را بازی باخته‌ای بدانیم بلکه بتوانیم بگوییم: برای چنین چیزی آماده بودم و این طور هم اشکالی ندارد. ✅ یک کاری که عشق مثلاً برای من کرده این است: سایر دغدغه‌های حقیر، مربوط به آن سِمَت و کار، را به پس‌زمینه می‌راند؛ دست‌کم برای زمانی کوتاه. ✅ در عشق راستین، آدمی به این فکر نیز هست که دیگری رنج می‌برد. آخر، دیگری هم رنج می‌برد، دیگری هم آدم بیچاره‌ای است. ✅ عشق واقعی به شهامت نیاز دارد. ولی البته اینکه شهامت هم داشته باشی که دست بکشی و دل بکنی، یعنی شهامت داشته باشی زخمی مرگبار را تحمل کنی. ✅ عشق سعادت است. شاید سعادتی همراه با درد، ولی سعادت است. ✅ بزرگ‌ترین خوشبختی انسان عشق است. 🔸️ویتگنشتاین و حکمت، مالک حسینی 🍀❤️ @filsofak

🎬 زبان‌های مختلف دنیا چگونه تکامل یافتند؟ زبان به عنوان ابزار ارتباطی انسان، درست مثل گونه های جانداران دچار تکامل می شود و انواع مختلفی پیدا می کند. برای فهم روایتی از چگونگی تکامل زبان این ویدئو را ببینید. #دانستنی 🍀❤️ @filsofak

دربارهٔ خوشبختی - زیگمونت باومن #فلسفه‌ورزی، #شادکامی ▪️مترجم: حسین محمدی‌زاده ❤️🍀 @filsofak

ممکن است به‌صورت فردی و در رقابت مستمر با دیگران موقتا کامیاب شویم اما در بلندمدت با روحیه جمعی و همبستگی به کامیابی مستمر و پایدارتری می‌رسیم. ❤️🍀 @filsofak

ترس در مخمل احترام فرق است میان احترام گذاشتن به قانون و ترسیدن از پلیس و پاسبان. فرق است میان احترام گذاشتن به والدین و ترس از نفرین و دلگیری‌شان. فرق است میان احترام گذاشتن به معلم و استاد و ترس از نمره ندادن و یا اخراج شدن از مدرسه. فرق است میان احترام گذاشتن به پروردگار و ترس از عذابِ دوزخ. اگر روزی این "تر‌س‌ها" وجود نداشته باشد می‌توان نام آن‌چه را که می‌ماند احترام، محبت و یا عشق گذاشت. ❤️🍀 @filsofak

شمار خودشیفته‌ها در سال‌های اخیر رو به تزاید بوده. خودشیفته‌ها خودشان را خیلی قبول دارند و دست بالا می‌گیرند، عزت‌نفس کمی دارند و تقریبا اعتماد‌ به‌نفس ندارند. اظهار نظرهای آشنایان، دوستان و اعضا خانواده، زندگی آن‌ها را می‌سازد یا خراب می‌کند. آنها از هر کسی که راجع‌ به موفقیت‌ها یا پیروزی‌هایشان حرف بزند یا موفقیت‌ها و پیروزی‌هایشان را به رخ بکشد بیزارند چون این احساس را در خودشیفته‌ها ایجاد می‌کنند که به قدر کافی برای آن‌ها قدر و منزلت قائل نیستند. خودشیفته آدم خود محور و خودخواهی است که اعتقاد دارد تک است و هر طور شده میخواهد ممتاز باشد. ✍🏽 #جفری_دوسن 📕 برداشتن صورتک ❤️🍀 @filsofak

فرزندی پدید نیاورید مگر زمانی که قادر باشید آفریننده‌ای بیافرینید. بی‌حساب بچه‌دار شدن اشتباه است، بچه‌دار شدن برای کاستن از تنهایی خویش غلط است، هدف دار کردن زندگی با تولید چون خودی اشتباه است. و اشتباه است اگر با تولید مثل، در صدد رسیدن به جاودانگی باشیم، تنها به این دلیل که نطفه، حاوی بخشی از آگاهی ماست! #وقتی_نیچه_گریست #اروین_د_یالوم ❤️🍀 @filsofak