فلسفه اخلاق
前往频道在 Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
显示更多7 247
订阅者
-324 小时
-127 天
-5630 天
帖子存档
7 246
س.ک.س و عشق؛ بدون رنگ ولعاب اخلاقی
چهطور میتوان به انسانها کمک کرد تا در روابطشان سرانجام بهتری داشته باشند؟ اولاً، باید این حقیقت را به رسمیت بشناسیم که هیچیک از این نیازها (نه س.ک.س و نه عشق) برتریِ اخلاقی بر دیگری ندارد: اینکه کسی عشق را بیشتر از تنآمیزی بخواهد مثل این است که تنآمیزی را بیشتر از عشق بخواهد؛ نه «بهتر» از آن است و نه «بدتر» از آن. هر دوی این نیازها جایگاه خودشان را در مجموعهی احساسات و امیال ما دارند.
ثانیاً، ما افراد جامعه باید راهی بیابیم تا مطمئن شویم که انسانها میتوانند این دو نیاز را آزادانه، بدون ترس از سرزنش یا محکومیت اخلاقی مطرح کنند. باید تابوهای پیرامون هر دوی این امیال را تضعیف کنیم، به نحوی که نیاز به فیلم بازیکردن به حداقل برسد و درنتیجه دلشکستگی و احساس گناهِ ناشی از ریاکاری نیز تا حد امکان پایین بیاید.
تا وقتی که تنها راه برای رسیدن به تنآمیزی تظاهر به عشق باشد، برخی از ما به دروغ متوسل میشویم. و تا وقتی که تنها راه برای یافتن عشقِ طولانیمدت این باشد که وانمود کنیم یک ماجراجوی بیبندوبار ایم که حاضر ایم به خانه افرادِ غریبه برویم و با آنها رابطهی جنسی بدون قید و تعهد داشته باشیم، این خطر وجود دارد که صبح بعد از این رابطه به نحو دردناکی احساس رهاشدگی کنیم.
زمان آن است که برای نیاز به تنآمیزی و نیاز به عشق جایگاهی برابر، بدون رنگولعاب اخلاقی، قائل شویم. این دو از ارزش و اعتبار همسان برخوردار اند و هر یک آنها را میتوان مستقل از دیگری احساس کرد. و برای مطرحکردن هیچکدام نباید مجبور به دروغگفتن شویم.
#آلن_دوباتن / چگونه درباره س.ک.س بیشتر بیندیشیم
❤️☘ @filsofak
7 246
ترس از مرگ، زندگی را تباه میکند. آدم ترسو را در زندگی به طرف مرگ به اسیری میبرند. اما آگاهی به مرگ، چیز دیگری است، شدت زیستن را بیشتر میکند و سبب میشود که آدم مرگ آگاه، هر لحظه را شدیدتر و علی رغم مرگ، زندگی کند.
#شاهرخ_مسکوب
©Join | @janotancentre
7 246
| معنای زندگی |
اگر به دنبال یافتن معنایی برای زندگیتان هستید، این ویدیو برای شماست.
#انیمیشن
©Join | @janotancentre
7 246
| ۵سبک فرزندپروری |
اگر شما پدر یا مادر هستید، و میخواهید فرزند خودتون را با شیوهای درست تربیت کنید، این ویدیو برای شماست.
#انیمیشن
©Join | @janotancentre
7 246
پس از انجام تحقیقات میدانی و عملی بسیار جانورشناسان، مشخص شد که اسبها در میدان مسابقه فقط در خط راست و مستقیم حرکت کرده و نه تنها مانع جلو رفتن و تاختن سایر اسبها به جلو نمیشوند، بلکه هرگاه سوارکار خودشان یا سایر اسبها به زمین بیفتد، تا حد امکان که بتوانند آن سوارکار سقوط کرده را لگد نمیکنند.
اما خرها وقتی در خط مسابقه قرار میگیرند، پس از استارت اصلا توجهی به جلو و ادامه مسیر مسابقه به صورت مستقیم نداشته و فقط به خر رقیب که در جناح چپ و یا راستش قرار دارد، پرداخته و تمام تمرکزش، ممانعت از کار دیگران است! یعنی تنها هدفشان این است که مانع رسیدن خر دیگر به خط پایان شوند! حتی به این قیمت که خودشان به خط پایان نرسند.
امروزه از این موضوع در علم مدیریت بسیار استفاده میشود و بدین معناست که افراد ناتوان که میدانند خود به خط پایان نمیرسند، با سنگ اندازی و ایجاد مشکلات و چوب لای چرخ دیگران گذاشتن، به بهانه مختلف، مانع رسیدن دیگران به اهدافشان میشوند و در اصطلاح میگویند: «فلانی، مسابقه خر سواری راه انداخته است».
#رابرت_کیوساکی
©Join | @janotancentre
7 246
| دربارهی معنی زندگی - ویل دورانت |
آدمهای مشهوری هستند که خوشبختاند، و آدمهای خوشبخت زیادی هستند که زندگیهای ناشناختهای دارند و مشهور نیستند. خوشبختی نه نژادی است، نه مالی، اجتماعی، نه جغرافیایی. پس خوشبختی چیست و از چه چاه عمیقی میجوشد؟
عقل ما میگوید که خوشبختی شکلی از رضایتمندی ذهنی روانی است. گفتهاند ذهن، این توانایی را دارد که از ماده فراتر برود. آیا در اشتباه هستیم اگر این تلقی را داشته باشیم که تحت هر شرایطی حتی در زندان میتوان به رضایتمندی ذهنی دست یافت؟
#پاراگراف
❤️☘ @filsofak
7 246
| زندگی نزیستهات را زندگی کن - رابرت الکس جانسون |
یونگ گفته بود بزرگترین باری که کودک باید به دوش بکشد، زندگی نزیسته والدین است. منظور او این بود که هر جا و هرگونه که والدین در زمینه رشدشان در زندگی گیر کرده بودند به عاملی درونی برای ما تبدیل میشود و ما نیز در همان جا گیر میکنیم. ما اغلب خودمان را در حال دست و پنجه نرم کردن با مسائل حل نشدهی والدینمان میبینیم. گاهی ممکن است الگوهای نیاکانمان را تکرار کنیم یا شاید شورش کنیم و سعی کنیم کاری خلاف آنها انجام دهیم. ضدیت با تاثیر والدین همان قدر محدود کننده است که سازش با آن.
#پاراگراف
❤️☘ @filsofak
7 246
دکتر میگفت ارزش قلم از تفنگ بیشتر است. انقلاب مشروطیت این را نشان داد. کاغذ اگر زبان داشته باشد، از هر چریکی چریکتر است. قلم بهترین چریکهاست. بیخود نیست که دولت زبان نویسندههای مملکت را بریده.
#رضا_براهنی
❤️☘ @filsofak
7 246
در زمینههایی که شدت پیچیدگی در آن به حدی زیاد است که دیگر از دست علم حقیقی هم کار خاصی ساخته نیست، در این مواقع ما باید به سراغ فلسفه و حکمت برویم و به آن تکیه کنیم.
#ریچارد_فاینمن (یکی از ده فیزیکدان برتر تاریخ)
©Join | @janotancentre
7 246
| چرا وقتی به نظر میرسد همه چیز خوب پیش میرود، ناگهان ورق برمیگردد!؟ |
#انیمیشن
©Join | @janotancentre
7 246
| نه گفتن |
اگر نه گفتن برای شما سخت است، حتی در مواقعی که روی سلامت جسم یا روان شما تاثیر میگذارد، این ویدیو برای شماست.
#انیمیشن
Join | @janotancentre
7 246
| چرا افراد در رابطه اشتباه میمانند؟ |
۱. نگرانی از بار روانی، شکست عاطفی و قضاوت دیگران
۲. احساس مسئولیت و وفاداری نسبت به طرف مقابل
۳. وابستگی و چسبندگی عاطفی به جای دلبستگی سالم
۴. نداشتن عزتنفس و لایق ندانستن خود برای رابطهای سالم
۵. احساس ضرر برای انرژیهای گذاشته شده در رابطه
۶. تصور فایده داشتن آن رابطه در آیندهای مبهم
۷. ترس از تنهایی و آیندهی مبهم
#رهنمود
☘❤️ @filsofak
7 246
| کتاب جیرجیرک - احمد غلامی |
هر کس که ساختن زندان انفرادی به کلهاش زده آدم جالبی بوده و خوب میدانسته چطور با آدمها بازی کند؛ یعنی درستتر آن است که بگویم میدانسته آدم بزرگترین دشمن خودش است، لازم نیست او را بزنند یا زیر شکنجه لت و پارش کنند. بهترین راه این است که خودش را با خودش تنها بگذارند تا خودش دخل خودش را بیاورد!
#پاراگراف
❤️☘ @filsofak
7 246
| عشق؛ هست کردن آنچه که نیست |
صادق هدایت «معشوق» را «موهوم» مینامد و مینویسد: هیچ حقیقتی خارج از وجودِ خودمان نیست. در عشق این مطلب بهتر معلوم میشود؛ چون هر کسی با قوّهی تصوّرِ خودش کس دیگر را دوست دارد.
هدایت غلط نمیگوید اما در «عشق بزرگ» به قول نیچه عاشق و معشوق قرار نیست همانی بمانند که پیش از عشق بودهاند. امروزه یک پادکست از هلاکویی بین مردم دست به دست میگردد که میگوید «این منم» میخوای بخواه نمیخوای نخواه. هیچکس از خود نمیپرسد آخر این «من» از کجا آمده است؟ آیا ما میرویم در ناکجاآباد «من» میشویم و بعد منمان را میآوریم در یک رابطهی عاشقانه و از آن بدبخت مقابلمان میخواهیم که ما را با همهی معایبمان بپذیرد؟
مگر دو نفر در جزیره ی خالی از سکنه گیر کردهاند که به اجبار با هم کنار بیایند؟ چرا زندگی ما با طلوع عشق به جای این که متحوّل گردد متوقف میماند؟ انسان تا روزی که زنده است باید توانایی تغییر داشته باشد. کسی که به ثبات میرسد و دیگر تغییر نمیکند یک مردهی متحرک است. خاصیت عشق این است که زمینهای برای «دگرگونی» فراهم میآورد وگرنه عشق به چه کار میآید؟ عشق یعنی «شدن» و انسان موجودیست همیشه در حال شدن و پوست انداختن همین که بگویی «این منم» خود را زنده به گور کردهای با «من گفتن» که نمیتوان معشوق شد؛ «من» را باید به «شدن» سپرد.
عاشق به قول هدایت معشوق خود را فراتر از واقعیت میبیند و دچار بزرگنمایی میشود و موهوم میپرورد. عشق همین است. به هوش باشید عشق یعنی هست کردن آنچه که نیست. عشق خمیرمایهی آفریدن است و عاشق آفریننده. عاشق از یک موهوم میتواند یک معشوق بیافریند وقتی که من تو را بالا میبرم تو اگر اهل شدن باشی نمیگویی توهم نزن توقعات را بیار پایین که بلکه خواهی کوشید به همان بلندایی برسی من برای تو متصوّر شدهام.
پیگمالیون در اسطورههای یونان یک استاد پیکرتراش بود که زنی مرمرین به نام گالاتئا در نهایت زیبایی ساخت و سپس چنان به اثر خویش دل باخت که سنگ جان گرفت و انسان شد ژان لئون ژروم - نقاش زبردست - لحظهی زنده شدن مجسمه و هم آغوشیاش با مجسمهساز را در شاهکاری به تصویر کشید. این دگردیسی شگرف به روانشناسی نیز راه یافت و نظریهی «اثر پیگمالیون» را رقم زد.
#حامد_حجتخواه
❤️☘ @filsofak
7 246
دردی که انسان را به سکوت وا میدارد بسیار سنگینتر از دردیست که انسان را به فریاد میدارد. و انسانها فقط به فریاد هم میرسند؛ نه به سکوت هم…
#فروغ_فرخزاد
❤️☘ @filsofak
7 246
آزادی بیان و آزادی قلم را میتوان با قدرت گرفت، اما آزادی اندیشه را هرگز.
#ایمانوئل_کانت
❤️☘ @filsofak
7 246
آنچه در دقیقترین معنا خوشبختی مینامیم از ارضای کاملا یکبارهی نیازهایی ناشی میشود که تا اندازهی زیادی مهار شده است. سرشت خوشبختی چنین اقتضا میکند که فقط چونان پدیداری گهگاهی امکانپذیر باشد.
#فروید
❤️☘ @filsofak
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
