ch
Feedback
chilaboard چیلابرد

chilaboard چیلابرد

前往频道在 Telegram

✅ آموزشهای متنوع و کاربردی طراحی سخت افزار الکترونیک 📚 کتابخانه جامع و رایگان آلتیوم 📌 پست مهم کانال 👇 https://t.me/chilaboard/2125

显示更多
5 835
订阅者
+224 小时
+57
+3830
帖子存档
🎬 انگولک مدل سه بعدی در التیوم این یه نکته رو شاید در ویدئوهای جلسه های اول کارگاه صفر تا صد التیوم یادم رفته باشه بگم کار بسیار ساده و راحتیه https://www.aparat.com/v/dja30t2

📣 سه شنبه ها یه مسابقه نقلی و جایزه داریم ساعتش رو بگید کی باشه مایلید و اون ساعت ببشتر تلگرام رو می چکید؟ اونایی که میگن ۱۱ تا ۱۳ با 👍 واکنش بدن ساعت ۱۸ تا ۲۰ با ❤️ ساعت ۲۰ تا ۲۲ با 😍

سپاس از همراهی تون این پست رو در کانال چیلابرد پیام رسان بله هم همزمان منتشر کردم، اما واقعا دیدگاه های مطرح شده در اینجا ارزنده تر بود دوستانی که روی توضیحاتشون با 👍 واکنش نشان دادم میتونن به مسوول دسترسی پیام بدن و به انتخاب خودشون یکی از ۳ مورد زیر رو به عنوان جایزه بخوان: ۱. مبلغ ۲۰۰ هزار تومان کارت به کارت ۲. خط کش مدارچاپی ۳. تخفیف ۱۰ درصد دوره های آموزشی چیلابرد

🤔 کدوم طراحی رو دوظ داری؟ طراحی طرف چپ یا راست؟ دلیلش هم بوگو خو لطفا رعایت کنید و هر شخص محترم توضیحاتش رو فقط در قالب یک پ
🤔 کدوم طراحی رو دوظ داری؟ طراحی طرف چپ یا راست؟ دلیلش هم بوگو خو لطفا رعایت کنید و هر شخص محترم توضیحاتش رو فقط در قالب یک پیام جمع و جور کنه، ممنونم که رعایت می کنید ❤️ 🆔 @chilaboard

📣 کارگاه منعطف از 200 شرکت کننده گذشت خانم احمدوند به پاس همراهی شون به عنوان نفر 200 ام، یک خط کش ویژه طراحان مدارچاپی بهشو
📣 کارگاه منعطف از 200 شرکت کننده گذشت خانم احمدوند به پاس همراهی شون به عنوان نفر 200 ام، یک خط کش ویژه طراحان مدارچاپی بهشون اهدا میشه لطفا برای گرفتن خط کش به مسوول دسترسی پیام بدید 🆔 @chilaboard

❓هوشنگی و آینده شغلی ما هوش مصنوعی با ما و آینده مون چه میکنه؟ سوالی که فکر خیلیا رو مشغول کرده 🆔 @chilaboard 👈👈 متن ویس با اندکی کسر و اضافات و افاضات در اولین کامنت

🔄 بازگشت به تنظیمات کارخانه چرا گاهی دستگاه‌ها به "بازگشت به تنظیمات کارخانه" نیاز دارند؟ 🔧 در دستگاه‌های پیچیده (موبایل، روتر و...) مشکل معمولاً از فایل‌سیستم و داده‌های پیکربندی خراب‌شده میاد، نه از خود سخت‌افزار حافظه. Factory Reset یعنی پاک کردن داده و کش کاربر و بازنویسی تنظیمات با مقادیر پیش‌فرض کارخانه؛ فریمور اصلی دست‌نخورده می‌مونه. اما در میکروکنترلرهای ساده (۸/۳۲ بیتی) چطور؟ ✅ اگه میکرو از EEPROM استفاده نکنه و فقط از Flash برنامه (ثابت) و RAM کار کنه، اصلاً همچین مشکلی پیش نمیاد. کافیه Watchdog Timer + مدار Brown-out Reset (BOR) داشته باشیم تا گیر کردن‌های ناشی از نویز یا افت ولتاژ خودکار رفع بشن. ⚠️ اما اگه از EEPROM برای ذخیره تنظیمات استفاده بشه، قطع برق حین نوشتن می‌تونه داده رو خراب کنه مستند در فروم‌های ST، NXP، Microchip و Arduino راه‌حل: نگه‌داشتن یک کپی فقط‌خواندنی از تنظیمات پیش‌فرض و کپی کردن آن روی تنظیمات فعال هنگام Reset 🔄 و اگه قابلیت آپدیت OTA/UART داشته باشیم، با طراحی Dual-Bank (A/B Partitioning) و Bootloader ، اگه فریمور جدید معیوب باشه، خودکار به نسخه قبلی سالم برمی‌گردیم. #الکترونیک #میکروکنترلر #embedded 🆔 @chilaboard اگه نخسه ی کامل این مقاله رو میخوای کافیه برام در دیدگاه بن وی سی

🥸 فاصله قطعات، و track ها از لبه های برد 🙄 یعنی این رو اگه من به مرغ سرخ شده انقدر گفته بودم، از خجالت میسوخت! عسیسم، عژقم،
🥸 فاصله قطعات، و track ها از لبه های برد 🙄 یعنی این رو اگه من به مرغ سرخ شده انقدر گفته بودم، از خجالت میسوخت! عسیسم، عژقم، برو اون چک لیست وامونده ی ECSS رو یه بار نگاه کن، واللا فقط برای ماهواره هوا کردن نیست، به درد همه جات میخوره! نخ سوزن برای مونتاژ ما شی نی! اخیرا با یکی از اساتید این کار می صحبتیدم، فرموده باشن که "قطعات SMD رو از لبه های برد فاصله بدید که دس گا نزنه تشتک قطعه رو موقع place کردند بپرونه هوا" البته این عین فرمایش اون بزرگوار نبود، زبان حال رو عرض کردم 😉 🆔 @chilaboard پی نوشت: اون تصویر لامصب بالا هم یه تیکه از چک لیست ecss می باشه

✅ *طراحی برد - رازهای تولید انبوه کم دردسر* لوس بازی: مدت مطالعه: نیم دقیقه!! 🤪 در طراحی PCB برای تولید (DFM) ، هدف اصلی، کاهش هزینه‌های ساخت، مونتاژ و تست، افزایش بازدهی و جلوگیری از مشکلات تولید است. رعایت استانداردهای IPC مثل IPC-2221 (طراحی کلی برد)، IPC-7351 (فوت‌پرینت قطعات SMD) و IPC-A-600 (پذیرفتنی بودن برد) کلیدی است. DFM = Design for Manufacturability * نکات کلیدی طراحی برای تولید انبوه:* - قطعات فقط در یک سمت برد: ترجیحاً تمام قطعات روی یک طرف (معمولاً Top) قرار بگیرند. این کار هزینه مونتاژ را به شدت کاهش می‌دهد، چون نیازی به flip کردن برد یا فرآیند دوطرفه نیست. در فرآیند تست و عیب یابی هم به شدت این نکته کار آمد است. - اولویت SMD: تا حد ممکن از قطعات Surface Mount (SMD) استفاده کنید. قطعات Through-Hole یا اختصارا THD را فقط برای کانکتورها یا قطعات پرقدرت که نیاز به استحکام مکانیکی دارند، به کار ببرید. این انتخاب با IPC-7351 کاملاً همخوانی دارد و سرعت مونتاژ ماشینی را بالا می‌برد. - فاصله مناسب قطعات: - برای مونتاژ دستی: حداقل ۱٫۵ میلی‌متر فاصله. - برای مونتاژ ماشینی: فاصله کمتر هم قابل قبول است، اما حداقل clearance طبق IPC-2221 رعایت شود تا stencil printing و reflow بدون مشکل باشد. - حاشیه لبه برد (Keep-Out Area): حداقل ۵ میلی‌متر (ترجیحاً بیشتر) از لبه برد فاصله بگذارید. فقط کانکتورهای edge-mount می‌توانند روی لبه باشند. این کار از آسیب در پنل‌سازی و روتینگ جلوگیری می‌کند. - تست‌پوینت‌ها (Design for Test - DFT): برای هر نت مهم تست‌پوینت بگذارید. ترجیحاً همه روی یک سمت، با قطر حداقل ۱ میلی‌متر، فاصله مناسب از قطعات (حداقل ۲٫۵ میلی‌متر) و فاصله از لبه برد. این کار تست flying probe یا bed-of-nails را آسان و ارزان می‌کند. - شکل هندسی و ابعاد: ابعاد را با اعداد گرد (مثل 100/50/20/10/5/1mm) انتخاب کنید. رعایت تقارن در شکل برد یا استفاده از زوایا و کمانهای round شده روی اعداد 30/45/60/90 و از این قبیل در کمک به پنل کردن آسان به شدت کارگشا است. - تقارن در چیدمان، به زیبایی برد کمک می کند. - بلوک‌بندی مدارات (مثلاً بخش تغذیه، MCU، سنسورها جدا) تست و عیب‌یابی را آسان می کند. - قرارگیری پیچ‌ها مطابق با جعبه‌های استاندارد بازار، هزینه های اضافی بابت ساخت جعبه را حذف می کند (خصوصا اگر قرار است با تیراژ کم مثلا 100 عدد تولید محصول را آغاز کنید و زیر بار جعبه های زشت پرینت سه بعدی هم نروید!) - قطعات قابل تعمیر: قطعات حساس یا پرمصرف را طوری قرار دهید که دسترسی برای تعویض آسان باشد (فاصله مناسب، بدون زیر قطعات بلند). *سایر الزامات:* - علائم Fiducial برای مونتاژ دقیق ماشینی. - پنل‌سازی مناسب با V-score یا tab-routing. - رعایت rules trace/space، annular ring و via طبق قابلیت سازنده و IPC-2221 🆔 @chilaboard پی نوشت: مطالب این کانال رو موکدا عرض می کنم هوش طبیعی براتون تهیه می کنه و صد البته برای کاربر ایرانی مطالب بهینه و بومی سازی میشن

*📣 شگفتانه غدیریه* دوره های آموزشی طراحی برد فقط و فقط پنج شنبه و جمعه یعنی تا آخر شب ۱۵ خرداد تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصد داره این هم به مناسبت غدیر و راه افتادن آریامدار فقط به مسوول دسترسی پیام بدید 🆔️ @chilaboard

✅ تیک موهوووم Net Antenna قربونش، یه سر برو design rule check و اون تیک لامصب پدسگ net antenna رو برای حالت batch (گروهی بزن)
✅ تیک موهوووم Net Antenna قربونش، یه سر برو design rule check و اون تیک لامصب پدسگ net antenna رو برای حالت batch (گروهی بزن) که این گنده کاری هات رو بهت بگه، خودت که حواست نیست برداشتی نت سیگنال رو دو بار fanout کردی! 🆔 @chilaboard

✅ حداقل فاصله هر گونه مس از لبه ی برد! حداقل شما 0.5mm در نظر بگیرید. مثل تصویر بالا خیلی جاها که فکر می کنید نمیشه، به راحتی
✅ حداقل فاصله هر گونه مس از لبه ی برد! حداقل شما 0.5mm در نظر بگیرید. مثل تصویر بالا خیلی جاها که فکر می کنید نمیشه، به راحتی با اصلاحات جزئی میشه، خوب هم میشه 👈👈 توصیه موهوم: همیشه یک کادر فرضی در اطراف برد خودتون در نظر بگیرید. حتی میتونید guideline هم بکشید براش، یعنی فضای برش و outline برد هر چه که هست، نیم میلی متر بیا توتر عزیز دل برادر، آماشاللللا 🆔 @chilaboard پی نوشت: اگر یه بار چشمات به اون چک لیست ECSS که قبلنا در کانال تلگرام گذاشتم افتاده بود الان اینطوری نمی طراحیدی!

😵‍💫 رینگ زمین دور نت دیگر! به جون شما، رینگ زمین (در تصویر خطوط خاکستری رنگ) به دور یک نت دیگر، خودش یک تکنیکه که جاهای بسی
😵‍💫 رینگ زمین دور نت دیگر! به جون شما، رینگ زمین (در تصویر خطوط خاکستری رنگ) به دور یک نت دیگر، خودش یک تکنیکه که جاهای بسیار نادری استفاده میشه، چجوری به این درجه ی اجتهاد می رسید که با اصرار فراوان در یک ناحیه دیجیتال از برد این کار رو می کنید؟! 🆔 @chilaboard 👈👈👈 پی نوشت: از جمله اون موارد نادر استفاده صحیح از رینگ زمین، مثل بخش آنالوگ - ورودی آپ امپ های بسیار حساس که گین بالا و امپدانس ورودی بالا دارند

✅ تنظیمات clearance در التیوم! عزیز دل برادر، این تنظیمات خیلی موهومممممه، پس بی خودی توی هر سوراخی رو انگول نکن! اولا حتما ر
✅ تنظیمات clearance در التیوم! عزیز دل برادر، این تنظیمات خیلی موهومممممه، پس بی خودی توی هر سوراخی رو انگول نکن! اولا حتما روی Different nets only باشه ثانیا Hole to all یعنی فاصله صولللاخ تا بقیه موارد رو حتما حتما حتی در بردهای چند لایه با هر نرم افزاری که طراحی می کنی روی 0.2mm بذار، نه بیشتر مرسی عه 🙄 🆔 @chilaboard پی نوشت: یعنی از دست این کارهای بعضی از شما مغزم سابیده شد!

🎬 کنترل امپدانس W5500 آیا کنترل امپدانس میخواد؟ آیا محاسباتم درسته؟ آیا طراحی ام درسته؟ https://www.aparat.com/v/nhc64e9
🎬 کنترل امپدانس W5500 آیا کنترل امپدانس میخواد؟ آیا محاسباتم درسته؟ آیا طراحی ام درسته؟ https://www.aparat.com/v/nhc64e9

*📣 کوچ از گوگل درایو به سرورهای داخلی* "ما آزموده‌ایم در این شهر بختِ خویش بیرون کشید باید از این وَرطه رَختِ خویش" خدا رو ش
*📣 کوچ از گوگل درایو به سرورهای داخلی* "ما آزموده‌ایم در این شهر بختِ خویش بیرون کشید باید از این وَرطه رَختِ خویش" خدا رو شکر با مجاهدت های فراوان و البته صرف کلی هزینه برای اینترنت و خرید سرویس داخلی، این کوچ اتفاق افتاد و همه ی آموزش ها به سرورهای داخلی منتقل شد. برای اطلاع از نحوه ی شرکت در دوره ها و دسترسی به آموزش ها لطفا فقط به آی دی مسوول دسترسی که در پیام همیشه پین شده کانال قابل مشاهده است پیام بدید. 🆔 @chilaboard پی نوشت: در این چند سال اخیر استفاده از گوگل درایو زخم های متعددی برداشتیم! چون ما تحریم بودیم و خرید سرویس گوگل وان همان و بسته شدن چپ و راست اکانت و پریدن پول همان! علاوه بر آن، در این جنگ تحمیلی دوم و سوم بی ناموسی گوگل بر ما محرز شد، فلذا به امید حق علیه باطل میخوایم کم کم تا جای ممکن از انواع سرویس گوگل فاصله بگیریم (نمیدونم موفق میشم یا نه) اما فعلا با "پاول" دوستیم و تلگرام رو ترک نمیکنیم.

❓ دستمزد مونتاژ دستی؟ چالش قیمت دهی و قیمت گذاری 👈 پیش از همه باید بگم اولا عزیز من اینجا جای جنگ و دعوا نیست، ثانیا اگر کمک کنید یک بحث خوب و مسالمت آمیز داشته باشیم، می تونیم به کمک هم، همیشه قیمت هامون رو به روز نگه داریم و به مشتری با برآورد صحیح، قیمت درست بدیم. ثانیا بعضی موارد مثل مونتاژ یا طراحی برد، طبق روال سنتی میشه بر اساس تعداد پد یا پین یه قیمتی داد (هر چند شاید کاملا درست و منطقی نباشه، اما از هیچی بهتره)، اما بعضی موارد مثل کد نویسی شاید نشه براش خط کش درستی استفاده کرد، اما قطعا با کمک هم می تونیم یه قاعده و قانون منطقی برای هر موضوعی پیدا کنیم شرکت JLCPCB برای مونتاژ 5 عدد از برد مثالی با مشخصات زیر هزینه مونتاژ رو 130 دلار اعلام کرده: تعداد پدها: حدودا 600 تعداد قطعات SMD حدود 120 قطعات SMD passive حدود 106 از 120 تنوع قطعات: 41 تنوع حالا شمایی که خدمات مونتاژ انجام میدید، بفرمایید با توجه به این اطلاعات اگر میخواستید برای این سفارش قیمت بدید، قیمتتون چطور بود؟ توضیح فنی بدید 👈 اول بگید مونتاژ دستی یا ماشینی انجام میدید و بعد کمی توضیح بدید که تعرفه قیمتتون چطوره و در نهایت قیمت کلی رو بفرمایید 🆔 @chilaboard

📻 برد HackRF این برد، مثل یک "رادیوی خیلی هوشمند و قابل برنامه‌ریزی" است که با نرم‌افزار کامپیوتر کار می‌کند. کاربردهای کلی:
📻 برد HackRF این برد، مثل یک "رادیوی خیلی هوشمند و قابل برنامه‌ریزی" است که با نرم‌افزار کامپیوتر کار می‌کند. کاربردهای کلی: • شنود و گوش دادن به رادیوهای مختلف FM، AM، پخش‌های هوایی، پلیس، آمبولانس و غیره. • تحلیل و بررسی سیگنال‌های بی‌سیم اطراف مثل WiFi، بلوتوث، keyless car و pager • ارسال سیگنال مثل پخش رادیو، شبیه‌سازی سیگنال‌های ساده. • تست و یادگیری امنیت رادیویی، هکینگ قانونی RF و پروژه‌های DIY. • مناسب برای هابیست‌ها، دانشجویان، محققان امنیتی و علاقه‌مندان به ارتباط بی سیم 👈👈 توضیحات بیشتر درباره ی PortaPack در کامنت اول 🆔 @chilaboard

🥸 اتصال وایا سرتاسری!! در عکس بالا، اتصال وایا به این شکل به Polygon زمین اشتباهه، همیشه اشتباهه! یعنی در هیچ شرایطی درست نی
🥸 اتصال وایا سرتاسری!! در عکس بالا، اتصال وایا به این شکل به Polygon زمین اشتباهه، همیشه اشتباهه! یعنی در هیچ شرایطی درست نیست! ایها الناس اتصال وایا باید سرتاسری یا Direct یا full contact باشه! The Vias connection to copper pour in all pcb and in all situation must be full contact (Direct)! Vias with thermal relief connection is not acceptable in any situation!!! ☝️☝️ این انگلیسی اش، میخواید ترکی اش رو هم از مامانم بپرسم براتون بذارم! به خدا من این چیزها توی بردهایی که سفارش میذارید لحظه ای به چشمم میخوره هزینه سفارش شده 100 میلیون تومن، عزیز دل داره تیراژ سفارش میده، باز هم این موارد 100 درصد بدیهی و ابتدایی و پیش و پا افتاده رو رعایت نکرده!! واقعا دلم میسوزه! 🫤 🆔 @chilaboard