أرواحٌ هائِمة في حُبِّ اللّٰه🤎 ")
前往频道在 Telegram
واصبِر لحُكم ربّك فَإنَكَ بِأَعيُنِنَا"🤎 البداية: 9/5/2026🤎
显示更多未指定国家未指定类别
242
订阅者
+324 小时
+67 天
+1130 天
帖子存档
الحمد لله على حياة يدبرُها اللّٰه برحمتةٌ فنطمئن أن ما ضاع منا لم يكن لنا وما كُتب لنا سيأتينا بفضله…
ما عادَ يُجدِي فِي الحَياةِ عِتابُ
فَالقَلبُ مُضنىً والشُعورُ مُصابُ
وسِنينُ عُمرِي قَد ترنّحَ خَطْوُها
تَمضِي وفِي طرَفِ الطريقِ سَرابُ
مِن أينَ تَأتِي راحَتِي فمَشاعِري
ظَمأى، وحَولِي سُدّتِ الأبوابُ
إنّي بَذلتُ الحُبَّ نَبضًا طاهِرًا
أسَفِي عَلى مَن خَيّبوهُ وَ خابُوا✨
أن يَتجاوز المَرء منا ڪُل ما يُعانيه وحدَه ،
وأن يتخطى و يُقاوم التّعثر ،
ويبدأ من جديد ليَڪمل المسير وحدَه.!
على قدر القوةِ الظّاهرة ،
وعلى قدر العناءِ الخفيّ في المُجاهدة.!
فاللهمّ آنسنا بِك ودلّنا عليك ֶֶֶֶֶָָ֢֢֢
﴿إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾.
"الإنسان في حاجة دائمًا إلى التذكر لأنه بطبيعته ينسىٰ"
محتاج تتذكر إنك مسلم!
إنك عبد،
إنك مُحاسب،
إنك في دنيا،
إنك فاني!
اللّهُـمَّ ما أَمسى بي مِـنْ نِعْـمَةٍ أَو بِأَحَـدٍ مِـنْ خَلْـقِك ، فَمِـنْكَ وَحْـدَكَ لا شريكَ لَـك ، فَلَـكَ الْحَمْـدُ وَلَـكَ الشُّكْـر.
#أذكار_المساء
.
ويحك يا فتىٰ!
أنسيت تلك الليلة؟
حينَ كاد ينفطر قلبك؛ لشدّة حُزنك علىٰ ذنب فعلته..
والآن أصبحت لا تُبالي مهما فعلت من الذنوب
بدأت تفقدُ نفسك "الملتزمة"
أما تشتاق! أما تحنّ!
ألا تريد أن يحبك اللّٰه!
انهض رعاك اللّٰه..
لا تدري متىٰ تُؤخذ "الأمانة"!
Repost from N/a
اللهم بك الكفاية وعليك التوكّل والمعتمد، وإليك يرجع الأمر كله، فلا راد ولا مانع لفضلك ولا غالب لقدرتك، يا ولي نعمتي وملاذي عند كربتي أسألك فرجاً وتيسيراً
صلاة الظهر أثابكم الله 🤍🌿🕊
ولي بحُبِّ رسُولِ اللَّهِ منزلةٌ
أرجو بِهَا الصَّفح يوم الدِّين عن جُرُمي.
ﷺ.♡
←صلوا على النبي ﷺ🤎
✍️بسبب كثرة الموبقات والفواحش في المجتمع، بقى الجيل اللي بنكلمه دلوقتي بيقيس ما يراه وتربى عليه على ما يجب أن يفعله
شُبهة من الشبهات اللي كتير من الناس بيرددوها لما نتكلم عن خروج النساء..يقولولك:(لقد خرجت المرأة للغزو مع رسول الله ﷺ، وَكُن يداوين الجَرحَى أيضًا)🙄
فهل فعلًا النساء كن يخرجن للغزو مع النبي ﷺ والصحابة؟وهل كمان كانوا بيداووا الجرحى في الغزوات؟
🖊الصحابية الجليلة(الرُبَيِّع بنت مُعَوِّذ)قالت{كُنا نغزو مع النبى ﷺ فَنَسقى القَوم ونخدمهم،ونَرُدُّ الجَرحَى والقَتلى إلى المدينة}
الصحابية بتقول إن النساء كانوا بيخرجوا في الغزو....(يعني في الغزوات والجهاد)
والموضوع دا كان موجود فعلًا لما كان عدد المسلمين قليل نسبيًا..والمرأة كانت بتخرج لمهمات معينة..لو تحققت الظروف والملابسات في زماننا مش هيكون عندنا أي مانع
تخيلوا كدا لو زوجتي لقت واحد بيموت في شارع ومفيش في الشارع أي حد أو كانوا مشغولين بقتال عدو وحاولت إنقاذه..مين يقدر يقول إن اللي عملته دا حرام؟🤷♂
🖊وفيه كمان رواية غير صحيحة..رواها ابن سعد فى الطبقات وفى سَنَدِها(محمد بن عمر الواقدى)وهو متروك بتقول إن كان هناك صحابية اسمها(أم عمارة)قال النبي ﷺ عنها(ما التَفتُّ يميناً ولا شمالاً إلا وأنا أراها تُقاتل دونى)..وطبعًا دي رواية غير صحيحة
بس فيه رواية صحيحة تانيه فيها إن(أُم سُلَيم) كان معاها خَنجَر فى غزوة حُنَين..(والرواية دي في صحيح مسلم)...سيدنا أبو طلحة لَمَّا شاف معاها خنجر أخبر النبى ﷺ،سألها النبى عن ذلك فقالت أم سُليم للنبى(اتَّخَذتُه إن دنا منى أحد من المشركين بَقَرتُ به بَطنَه)😅فضحك النبى ﷺ...يعنى كانت بتدافع عن نفسها لو تَعَرَّضَ لها أحد.
(ودا في حد ذاته مفيش فيه مشكلة)
#نيجي_للمهم_بقى؟
هل الوضع دا استمر كتير؟ يعني لو كان زي ما بقوللكوا كدا كان في حالة ضرورة ومع وجود محرم يبقى أكيد كان هييجي له وقت وينتهي مش هيستمر كتير
🖊فى سنن الترمذى برقم(3022)وصححه الألباني.. سَأَلَت أم سَلَمَة النبى ﷺ وقالت له(يَغزو الرجال،ولا تَغزو النساء)فأَنزَلَ الله تعالى (وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْض)
ودا دليل قوى جدًا على إن الموضوع كان فى حالة الضرورة فقط التى لو تكررت لقُلنا مَعَكم به
ولو اليهود مثلًا هجموا على بلادنا واحتاجنا زوجاتنا لمداواة الجرحى ومسكناهم سلاح....(أنا نفسي مش هتردد)
#بالله_عليكوا
فين كل الكلام دا من خروج النساء دلوقتي لدراسة التجارة الإلكترونية والهندسة والزحام مع الرجال في المواصلات ودروس البنات الخصوصية المختلطة مع شباب ومدرس أجنبي عنها وغيره وغيره من كل أشكال الضلال دي؟..وهل دي شبهات ممكن تحتجوا بها أمام الله في يوم هيسألك فيه عن بنتك اللي تحت ولايتك أو زوجتك ويقولك خرجتها من بيتها ليه وجعلتها تختلط بالرجال ؟
#افيقوا_يرحمكم_الله ☝
=اخرج بيها وفسحها واعمل اللي إنت عاوزه ، ولو زوجتك محتاجه تروح تغير جو عند أهلها مفيش مشكلة تأذن لها بكده ، لكن لو لقيت في خروجها خطر عليها أو إيذاء وفتنة ليها اخرج معاها متسيبهاش لوحدها
-طب واللي كل يوم في الشارع على أي حاجة دي ياشيخ حكمها إيه ؟
=دي خالفت كل الأصول اللي فاتت يامصطفى ، وملهاش حجة عند ربها لو سألها عن ترك البيت باستمرار لغير حاجة في ظل مجتمع ملئ بكل ما تراه ، اللي بتشوفه من خروج امرأة لسنوات علشان تدرس علوم مش هتنفعها لأجل تحصيل شهادة واختلاطها ليس من الشرع في شئ يامصطفى ، والواجب على كل ولي أمر يتق الله فيمن هو تحت ولايته ، قال تعالى: (یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ قُوۤا۟ أَنفُسَكُمۡ وَأَهۡلِیكُمۡ نَارࣰا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَة)
وقال النبي ﷺ: (كُلُّكُمْ رَاعٍ ومَسْؤُولٌ عن رَعِيَّتِهِ ، فَالإِمَامُ رَاعٍ وهو مَسْؤُولٌ عن رَعِيَّتِهِ ، والرَّجُلُ في أهْلِهِ رَاعٍ وهو مَسْؤُولٌ عن رَعِيَّتِهِ)
-والله عندك حق يامولانا فعلًا الموضوع زاد عن الحد جدًا ، دا إحنا اللي بقينا نمشي على حافات الطريق منهم 🤣
شكرًا جدًا ياشيخ
#اللهم_احفظ_نسائنا 🤲
#اللهم_ارزقهن_العفاف 💓
=دا كمان فيه خروج مُستَحَب يامصطفى ، زي صلاة العيد ، شايف أُمِّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْها بتقول إيه : (أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ ﷺ أَنْ نُخْرِجَهُنَّ فِي الْفِطْرِ وَالأَضْحَى الْعَوَاتِقَ [وَهِيَ مَنْ بَلَغَتْ الْحُلُم أَوْ قَارَبَتْ , أَوْ اِسْتَحَقَّتْ التَّزْوِيج] وَالْحُيَّضَ [اللي عندها الحيض] وَذَوَاتِ الْخُدُورِ [الأبكار] ، فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَعْتَزِلْنَ الصَّلاةَ وَيَشْهَدْنَ الْخَيْرَ وَدَعْوَةَ الْمُسْلِمِينَ . قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِحْدَانَا لا يَكُونُ لَهَا جِلْبَابٌ . قَالَ : لِتُلْبِسْهَا أُخْتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا )
شايف التواصي بالخروج رايح فين ؟ (لِتُلْبِسْهَا أُخْتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا)
-طيب ياشيخ ما هو الخروج عادي أهوه برضو 😀
=الخروج لو عادي يامصطفى مكنش جه فيه نصوص تحددلك أمور معينة وتشرحه بالتفصيلات دي
-مش فاهم 😏
=يعني الخروج لو عادي ليه النبي ﷺ هينهى الرجال عن منع النساء من (الخروج للمسجد) وهيحث النساء على الخروج لصلاة العيد طالما كدا كدا بيخرجوا ؟..فكرت في دي؟
-اممم . فعلًا ، هو لو عادي مكنش قعد يشرح ويوضح أماكن وأزمنة وحالات معينة للخروج
=دا حتى لما تخرج مأمورة تمشي على حواف الطريق متمشيش في وسط الطريق ، إنت سمعت النبي ﷺ لما وجد الرجال اختلطوا بالنساء في الخروج من المسجد قال للنساء إيه ؟
-قال إيه ؟
=قالَ ﷺ للنِّساءِ: (استأخِرنَ فإنَّهُ ليسَ لَكنَّ أن تَحقُقنَ الطَّريقَ [يعني مينفعش تمشوا في وسط الطريق] عليكنَّ بحافَّاتِ الطَّريقِ فَكانتِ المرأةُ تلصَقُ بالجدارِ حتَّى إنَّ ثوبَها ليَعلَقُ بالجدارِ)
يعني ملابسها تتعلق بالجدار
-يعني حتى وهما في الصلاة المسموح بيها كان فيه ضوابط ؟
=دا مش كدا وبس ، دا الشريعة اللي رغبت في خروجهن للصلاة هي نفسها اللي حَدَّت من الخروج ده وبينت إن الخير في خلافه
-إزاي الخير في خلافه يعني ؟🙄
=أُمِّ حُميدٍ امرأةِ أبي حُميدٍ السَّاعديّ جاءتِ للنَّبيَّ ﷺ : فقالت: يا رسولَ اللهِ إنِّي أُحِبُّ الصَّلاةَ معك قال: ( قد علِمْتُ أنَّك تُحِبِّينَ الصَّلاةَ معي وصلاتُك في بيتِك [حجرة المعيشة] خيرٌ مِن صلاتِك في حجرتِك [الصالة] وصلاتُك في حجرتِك خيرٌ مِن صلاتِك في دارِك [فناء البيت مما يدخل في حدود مساحته في الخارج] وصلاتُك في دارِك خيرٌ مِن صلاتِك في مسجدِ قومِك وصلاتُك في مسجدِ قومِك خيرٌ مِن صلاتِك في مسجدي) قال: فأمَرَت فبُني لها مسجدٌ في أقصى شيءٍ مِن بيتِها وأظلَمِه وكانت تُصلِّي فيه حتَّى لقيَتِ اللهَ جلَّ وعلا
واخد بالك يادرش..يعني صلاتها في غرفة معيشتها أفضل 4 مرات من صلاتها خلف النبي ﷺ في مسجده
-يااااه ، للدرجادي ؟
=دا أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها تقول بعد موت النبي ﷺ بسنوات قليلة: (لَوْ أنَّ رَسولَ اللهِ ﷺ وسلَّمَ رَأَى ما أحْدَثَ النِّساءُ لَمَنَعَهُنَّ المَسْجِدَ)...فين إحنا دلوقتي من فقه عائشة رضي الله عنها اللي هي أعلم مننا بالشريعة علشان نخالف لأي سبب..وفين نسائنا من نساء هذا الجيل؟
واخد بالك من فَهم الخروج للصلاة المأذون فيه كمان عندهم كان واصل فين؟
-بس يعني إيه اللي يضر امرأة تخرج ياشيخ بكامل حجابها الشرعي ؟..إيه المشكلة يعني ؟
=يقول النبي ﷺ: (المرأةُ عورةٌ فإذا خرجتْ اسْتَشْرَفَها الشيطانُ وأقربُ ما تكونُ مِن وَجْهِ ربِّها وهي في قَعْرِ بيتها)...شايف النبي ﷺ بيقول إيه؟
الشيطان بيعمل كدا مع المرأة حال خروجها لكونها عورة و"استشرَفَها الشَّيطانُ"، أي: تَطلَّعَ إليها الشَّيطانُ، فزيَّنَها للنَّاسِ، ورفَعَ البصرَ إليها، ووكَلَ النَّظرَ عليها؛ ليَغْوِيَها أو يغوِيَ بها غيرَها، فيُوقِع أحدَهما، أو كليْهما في الفتنةِ...وهو ده أكبر مفتاح شر تم فتحه على الأمة يامصطفى ، الناس اللي معتقدين إن الحجاب الشرعي مُبيح للخروج مش فاهمين إن فيه مشكلة في الخروج نفسه
-يعني خروج المرأة من بيتها أصلًا حرام ؟
=لأ مش حرام يامصطفى ، النبي ﷺ قال: (إنَّه قدْ أُذِنَ لَكُنَّ أنْ تَخْرُجْنَ لِحَاجَتِكُنَّ)
-يعني لازم الخروج يكون لحاجة أو لضرورة ؟
=الخروج في الأصل مباح بضوابط شرعية حتى في العبادات المشروعة ، ممكن المرأة تخرج لقضاء حاجياتها أو تخرج للتَنَزُه أو للصلوات ، ولكن ينبغي عليها ترك الخروج إذا وُجِدَ ما يُفسِده
-ما يُفسِده زي إيه ياشيخنا ؟
=زي المشهد اللي بنشوفه في صلاة العيد يادرش مثلًا ، والمشاهد اللي بنشوفها في المواصلات ، والمشاهد اللي بتتعرض ليها الأخوات في الشوارع
-بس صلاة العيد دي الخروج فيها مستحب زي ما كنت بتقوللي ؟
=صحيح ، ولكن لو المستحب هيجر علينا حرام يبقى مفيش مستحب يامصطفى
قال ابن مسعود رضي الله عنه: (ما تعبّدت الله امرأة بمثل تقوى الله وجلوسها في بيتها)
يعني غاية عبادة المسلمة بعد تقوى الله هي جلوسها وقرارها في بيتها
-يعني مش ممكن لما أتزوج أخرج بزوجتي ياشيخ ؟
#وَقَرۡنَ_فِی_بُیُوتِكُنَّ 🧕🏡
✍️مع تغير الزمان وأوضاع الناس ضاعت الكثير من ثوابت وأصول الشرع وسط ركام من الضلالات والبدع ، كان من بينها ضياع أحكام خروج المرأة المسلمة من بيتها ، فصرنا نرى ما نراه في شوارعنا ليل نهار ولا حول ولا قوة إلا بالله ، ولتأصيل هذا الأمر كان لا بد لنا من هذا الحوار 👇
-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، إزيك ياشيخ أحمد ، كنت عاوز اسألك في حاجة كدا عملالي قلق شوية
=وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، الله يسلمك يامصطفى ، اتفضل ياحبيبي تحت أمرك
-كل ما بقرأ لحضرتك ياشيخ وأشوف تشديدك في خروج النساء من البيوت وأقارن ده بالمجتمع المحيط والفتاوى المنتشرة أتلخبط ، مش عارف فين الصح وفين الغلط ، وليه المرأة ممنوع تخرج من بيتها ياشيخ ؟..ليه متقدرش تخرج مشوار مهم مثلًا أو تعمل أي مصلحة ؟
=مين قال إن المرأة مينفعش تخرج يامصطفى ؟..أنا قلت كدا ؟
-مش بالضبط يعني ، بس اللي بنفهمه من كلامك يعني لو طبقناه مش هنخرجهم خالص
=شوف يامصطفى ، أي حاجة لما تلاقي فيها خلاف لازم ترجع وتشوف الشرع بيقول فيها إيه ، الأصل للمرأة هو [القرار] في بيتها كما أمرها الله تعالى وقال: (وَقَرۡنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَـٰهِلِیَّةِ ٱلۡأُولَىٰۖ) [سُورَةُ الأَحۡزَابِ: ٣٣]
يعني الله تعالى أمرهن بالقرار في البيوت
-ولكن ياشيخ دا كان لأمهات المؤمنين مش لكل النساء ، أنا كدا فاهم الآية صح ؟
=لأ مش صح يامصطفى ، وعلشان علماء الإسلام كانوا عارفين إن هييجي ناس يفصلوا خطاب أمهات المؤمنين عن خطاب المؤمنات من أتباع الدين [من غير تخصيص] لتضييع الشرع لقينا واحد زي الإمام ابن كثير رحمه الله بيقول في الآية: (هَذِهِ آدَابٌ أَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى بِهَا نِسَاءَ النَّبِيِّ ﷺ ، وَنِسَاءُ الْأُمَّةِ تَبَعٌ لَهُنَّ فِي ذَلِكَ)
-طب والتخصيص دا في إيه ياشيخ مثلًا ؟
=في الآية اللي بعدها مثلًا: (وَٱذۡكُرۡنَ مَا یُتۡلَىٰ فِی بُیُوتِكُنَّ مِنۡ ءَایَـٰتِ ٱللَّهِ وَٱلۡحِكۡمَةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا }[سُورَةُ الأَحۡزَابِ: ٣٤]
مش كل مسلمة مأمورة تنقل الشرع اللي في بيتها زي أمهات المؤمنين اللي كُن مأمورات بنقل الكتاب والسنة للأمة بعد موت النبي ﷺ علشان معاهم النبي
وعلشان كدا نلاقي واحد زي الإمام القرطبي (رحمه الله) في الجامع لأحكام القرآن يقول في آية [القرار]: (معنى هذه الآيةِ الأمرُ بلزومِ البيتِ، والخِطابُ وإن كان لنِساءِ النَّبيِّ ﷺ فقد دخَل غيرُهنَّ فيه بالمعنى ، هذا لو لم يَرِدْ دليلٌ يخصُّ جميعَ النِّساءِ، كيف والشَّريعةُ طافحةٌ بلزومِ النساءِ بيوتَهنَّ، والانكفافِ عن الخروجِ منها إلا لحاجةٍ)
-دا بيقول الشريعة طافحة بلزوم النساء بيوتهن ياشيخ 🙄
=طبعًا يامصطفى ، شوف الواقعة دي 👇
كان النبي ﷺ في بيت أم المؤمنين عائشة (رضي الله عنها) ، وفي هذه الليلة خَرَجَتْ سَوْدَةُ بَعْدَما ضُرِبَ الحِجَابُ لِحَاجَتِهَا [يعني أم المؤمنين سَودَة خرجت لقضاء الحاجة في الصحراء لإن العرب زمان مكنش في بيوتهم حمامات ، لما حد بيقضي حاجته كان بيطلع الصحراء ، والنساء بالذات كُنَّ يخرجن ليلًا كي لا يراهم الرجال ، والكلام دا كان بعد فرض الحجاب بالكامل]
وكَانَتِ سَودَة امْرَأَةً جَسِيمَةً لا تَخْفَى علَى مَن يَعْرِفُهَا ، فَرَآهَا عُمَرُ بنُ الخَطَّابِ فَقالَ: يا سَوْدَةُ، أما واللَّهِ ما تَخْفَيْنَ عَلَيْنَا، فَانْظُرِي كيفَ تَخْرُجِينَ [يعني عُمَر شافها وعرفها وهي منتقبة ومش باين منها حاجة بسبب إنها سمينة]
فَانْكَفَأَتْ رَاجِعَةً [يعني رجعت من غير قضاء الحاجة وراحت تشتكي للنبي ﷺ من اللي حصل من عُمَر رضي الله عنه]
تقول عائشة اللي شافت الواقعة علشان سَودَة راحت بيتها: (ورَسولُ الله ﷺ في بَيْتِي، وإنَّه لَيَتَعَشَّى وفي يَدِهِ عَرْقٌ [قطعة عَظم عليها بعض اللحم] ، فَدَخَلَتْ فَقالَتْ: يا رَسولَ اللَّهِ، إنِّي خَرَجْتُ لِبَعْضِ حَاجَتِي، فَقالَ لي عُمَرُ كَذَا وكَذَا، قالَتْ: فأوْحَى اللَّهُ إلَيْهِ ثُمَّ رُفِعَ عنْه، وإنَّ العَرْقَ في يَدِهِ ما وضَعَهُ، فَقالَ: إنَّه قدْ أُذِنَ لَكُنَّ أنْ تَخْرُجْنَ لِحَاجَتِكُنَّ)
[يعني الوحي نزل على النبي ﷺ بإن ربنا أذن للنساء الخروج لقضاء الحاجة]
-ياشيخ ، هو الموضوع للدرجادي كان محتاج وحي ؟🙄
=يامصطفى ، الشريعة شددت جدًا في خروج النساء مش زي ما بنشوف كدا
سَودَة نفسها مقدرتش ترد على عُمر اللي بينكر عليها الخروج والناس يعرفوها ، والنبي ﷺ نفسه منتظر الوحي في قضية زي دي
-ولكن ياشيخ النساء مباح لهن الخروج في نصوص تانيه كتير ، أنا سمعت إن النبي ﷺ قال: (لا تمنعوا إماءَ اللهِ مساجدَ اللهِ ، وبيوتهنَّ خيرٌ لهنَّ)
يعني الخروج مباح أهوه
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
