ch
Feedback
أرواحٌ هائِمة في حُبِّ اللّٰه🤎 ")

أرواحٌ هائِمة في حُبِّ اللّٰه🤎 ")

前往频道在 Telegram

واصبِر لحُكم ربّك فَإنَكَ بِأَعيُنِنَا"🤎 البداية: 9/5/2026🤎

显示更多
未指定国家未指定类别
245
订阅者
+324 小时
+67
+1130
帖子存档
‏﴿ وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ ﴾ ‏- سُبحان الله . ‏- الحَمد لله . ‏- لا إله إلا الله . ‏- الله أكبر . ‏- لا حَول و لا قوة إلا بالله . ‏- سُبحان الله و بِحمده . ‏- سُبحان الله العَظيم . ‏- أستغفِرُ الله الْعَلِيُّ الْعَظِيم وَأَتُوبُ إِلَيْهِ. -لا إِلَهَ إِلا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ. -اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ. -يا مقلِّبَ القلوبِ ثَبِّتْ قلبِي على دينِك .

💘 -إنَّ خَير المَجالس وَأزكَاها وَأطْهرهَا وَأشْرفهَا وَأَعلاها قَدرًا عندَ الله وَأَجلها مَكانة عِندهُ، مجَالس الذّكر، فهيَ حياةُ القلوبِ، وَنَماء الإيمَان، وَزڪاء النَّفس، وَسَبيل السّعادة وَالفَلاح فِي الدُّنيا وَالآخِرَة..💜 💘 ┈┉━━•✿✿•━━┉┈

سنة هجرية جديدة نسأل الله أن يرزقنا خيرها ويصرِف عنا برحمتهِ شرها سنة جديدة نتأمّل من الله أن نُغاث فيها ويُغفر لنا ما مضىٰ و
سنة هجرية جديدة نسأل الله أن يرزقنا خيرها ويصرِف عنا برحمتهِ شرها سنة جديدة نتأمّل من الله أن نُغاث فيها ويُغفر لنا ما مضىٰ وصلَّى اللُه وسلَّم وبارك على صاحِب الهجرة.🤍

- لا اخفي عليكم سراً ولكن الدنيا أصبحت مليئة بالفتن ، انت ونازل المدرسة أو الكلية ، على السوشيال ميديا ، كل مكان فيه فتنة شكل ولا حول ولا قوه الا بالله 💔 ـ فلازم تنظر في خلوتك كيف هو حالك بها ، أنت شخص الحمدلله عارف وواعي وبتحفظ حرمات الله ،ولا إذا خلوت بنفسك انتهكت حرمات الله !! ـ انت هتلاقي فتن حوليك في كل مكان ، فلازم ليڤل المجاهدة بتاعك تزوده ، وكمان تزود طاعة عشان تعرف تحفظ قلبك !٠ ـ طيب انا ابتليت بذنوب الخلوات ، تُب يا صديقي ، ارجع لربنا الف مرة ، اجلس مع نفسك ، عاتبها واندم على ما فعلت من ذنوب ، حط خطوط عريضة تمشي عليها ، ارجع لاورادك ولا تضيعها ، افهم حقيقة الدنيا !! ـ دائماً خليها قاعدة اعتزل اي مكان فيه فتنة ليك ، اعتزل اي مكان فيه معاصي ، السوشيال ميديا سيئة ؟؟ اعتزلها صدقني العالم مش هيتحول في غيابك بالعكس انت هتريح دماغك ، صحابك سيئين متقابلهمش تاني ، التليفون سبب المشاكل ابعد عنه بأي طريقة ، الجامعة غض بصرك واحفظي نفسك ! - مهم تنظر إلى حال قلبك هل نمى الإيمان فيه أم على حاله منذ مدة ، يبني أنت كلها فكرة وقت وهتموت وهتحاسب ،واما جنة وإما نار ، فعلى حسب الطريق اللي مشيت فيه في الدنيا هيكون جزائك في الآخرة !!👀 ـ صدقني مفيش لذة أو شهوة تستحق إنك بسببها تجعل الله اهون الناظرين اليك ، يخي تدبر الفكرة نفسها ، ربنا لو نظرلك نظرة غضب فقد خبت وخسرت !💔 ـ استدرك نفسك قم تُب إلى الله ، راقب خلواتك و جاهد نفسك دائماً ، زود قرآن ده هيعينك ، زود صحبة صالحة ، اسمع دروس تزكية النفس ،زود ذكر ،ومتنساش تُكثر من الدعاء ، ولا تنسونا ♥️ يلاا، سلااام 🌸 #فضفضة.

‏أنت أعلَم بمَكان فِتنتك!! فاهجرهُ ولاتكذّب علىٰ حَالِك "بَلِ الْإِنسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ".

اسوأ حاجة إن الدنيا تسلب منك الشعور بالأمان ناحية كل حاجة ،بحس أي شعور تاني ممكن تتخطاه إلا إنك تفقد الأمان ناحية حاجات بتحبها اووي بحس بعدها بتبدأ تشوف كل حاجة مملة ومخيفة شوية ...؟!!

وفهمت لأول مرة كيف يرى المرء في الكون شخصًا واحدًا، ما إن يصل إليه حتى يرى في شخصه الواحد الكون كله.
- يوسف الدموكي.

لو سألوك: "مين أحسن أم في الدنيا؟" أكيد هتقول: "مامتي." ليه؟ لأنها الوحيدة اللي عرفتها ، مفيش غيرها قدامك، فهتفضل أحسن أم حتى وهي بتعاقبك.... ونفس الكلام للبنت اللي مش اتكلمت مع ولاد، لما تتزوج هيبقى زوجها أحسن راجل في نظرها، لأنه أول راجل في حياتها. وكذلك الولد اللي مش اتكلم مع بنات، لما يتزوج هتبقى زوجته أحسن امرأة في عينه، لأنها أول أنثى عرفها يعني مش يعرف غيرها ف هي المثالية بالنسباله لكن لما يكون في حد قبل كدا، سواء ولد أو بنت بتبدأ المقارنات بين الماضي والحاضر، ودي بداية المشاكل. مقتبس لأحد الشيوخ حفظه الله ونصيحتي لكم: احفظوا قلوبكم، وجاهدوا أنفسكم، وتوبوا إلى الله عن أي ذنب مضى.. وسلامًا لقلوبكم الطيبة 🤎

أعِدَّ نفسَك؛ فلاَ تدرِي مَتىٰ تُسْتَعمَل. - الشَّيخ أحمد عبدُالمنعِم.

تخيّل أنّك تدلّ صديقًا أو قريبًا على فضل "سُبحانَ الله والحَمدلله ولا إله إلا الله واللهُ أكبَر" فكُلّما قالها غُرِسَت لهُ شجرة في الجنّة، وغُرِسَت لك مثلها فرُبَّما كُنتَ نائمًا أو تتناول طعامك أو مُنهَمكًا في عمل، واللهُ يغرس لكَ نخلةً في الجنّة بسبب أقوامٍ دللتهم وذكَّرتهم. - ابراهيم السكران.

”‏إنَّ لأهلِ الفجرِ غنائم لا ينالُها نائم 🤎.“ صَلاةُ الفَجْر أثابڪم اللّٰه

كانَ رسُول الله يُحب الفالَ الحَسَن ويُكثر من قول أبْشِر .. فصلُّوا عليهِ وأبشِروا

ادعولي اليوم يعدي بخير ..

﴿الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ

خَفّفوا متابعات، قَلّلوا مُشتّتات، لا تهربوا للمواقع عن الواقع، خذ حاجتك وامضِ لنفسك وغرسك وثغرك، وبعدين معك؟!

يا مش بتاعتنا او مش وقتها !
يا مش بتاعتنا او مش وقتها !

ويحك! لا تحتقر نفسك فالتائب حبيب _ابن القيم