𝐅𝐎𝐑 𝐌𝐎𝐇𝐀𝐌𝐌𝐀𝐃.
前往频道在 Telegram
سجين لأفكاري .
显示更多未指定国家未指定类别
438
订阅者
无数据24 小时
+357 天
+4830 天
帖子存档
Repost from ﮼سَـعد العرفِي .
ليس الوقوع عيباً يلام عليه الإنسان، بل البقاء في موضع السقوط بعدما تمتد إليه يد النهوض، فكل طريق عظيم مر عليه متعثرون، وكل قلب قوي عرف يوماً مرارة الإنكسار، وما السقوط إلا لحظة تكشف للمرء حدوده، ليكتشف بعدها من القوة ما لم يكن يعرفه في نفسه، لذلك لا يقاس الإنسان بعدد مرات وقوعه، بل بعدد المرات التي نهض فيها وهو يحمل من الشجاعة ما يكفي لمواصلة الطريق، وكأن كل عثرة كانت درساً، وكل سقوط كان خطوة خفية نحو نضج أكبر، وحياة أعمق معنی .
Repost from مُحَمَّد عقِيلة .
عارف كيف تحسبها صح ، طلع روحك من المعادلة وبحت في الموضوع كأنك حكم ، خليك براني ومحايد توا تفهمها وتصفالك ، لكن مدام أنت تحسب فيها وأنت طرف في القصة ، حتقعد تجيب فيها شورك وتتعب ، لأنك تبي توصل لنتيجة راسمها في راسك وخلاص حتى لو كانت مش هي الحقيقة .
Repost from ﮼حمِيَد،الحمِࢪي .
لما تشوفني مش ع طبيعتي ومعش نتعامل زي نا أنت كنت متعود أعرف انه الدنيا جايه علياا وحاول انك اتحملني مش تكون انت والدنيا عليا .
Repost from أُفُقُ الطُّمَأْنِينَة
الأهل نوعين.. في أهل بيكبروا عيالهم بالكلمة الحلوة، ويدعموهم وقت ضعفهم، ويزرعوا جواهم الثقة والأمان، فيطلعوا للحياة وهم عارفين قيمتهم وقدرهم. وفي أهل تانيين، كل اللي بيعملوه هو النقد والتقليل والكسر، يفضلوا يوجعوا في عيالهم بالكلام والتصرفات لحد ما يكبروا وهم شايلين جروح نفسية عمرها ما كانت ذنبهم.
ويمكن أوحش حاجة في النوع التاني إنهم بيبقوا سبب في ألم شخص المفروض كانوا مصدر أمانه ، لأننا بنكون مستنيين منهم الحب والدعم مش الخوف والكسر.
عشان كده مش كل الناس اللي كبرت كانت محظوظة ببيت مريح وسوي نفسياً، في ناس كانت بتحارب من جوه البيت قبل ما تحارب الدنيا كلها.
بجد عمري ما قدرت أفهم إيه اللي ممكن يخلي أب أو أم يكسروا عيالهم بإيديهم. إيه المكسب لما تفضل تقلل من ابنك أو بنتك وتشككهم في نفسهم وقدراتهم؟ إيه الهدف من كلام وافعال جارحة هتفضل محفورة في ذاكرتهم سنين؟
الغريب إن أكتر ناس المفروض تكون مصدر أمان ودعم، ساعات بتكون هي السبب في أكبر جرح. واللي بيوجع أكتر إن الطفل بيكبر وهو مصدق كل كلمة اتقالتله، وبيفضل سنين يحاول يصلح صورة مشوهة عن نفسه كان المفروض عمرها ما تتكون من الأساس...
Repost from N/a
تحدث عني خلف ظهري ما شئت، املأ مجالس الغيبة بكلماتك، واصنع من اسمي حكاياتك. أقسم لك، لن أتأثر، ولن تهتز شعرة واحدة مني. فقلبي أصلب مما تتخيل، وروحي أسمى من أن تنال منها همساتك البائسة.
ولكن، دعني أقول لك شيئاً: ودّع حسناتك التي صارت الآن فوق أكتافي، فقد أصبحت ملكي بفضلك. ورحّب بسيئاتي التي انتقلت لتستقر فوق أكتافك، فهي تليق بك تماماً، وتناسب مقامك الجديد.
أتمنى لك مزيداً من التقدم والازدهار، ولكن ليس في الخير، بل في جمع السيئات. فكل كلمة قلتها عني، هي خطوة جديدة لك نحو الهاوية، ودرجة لي نحو العلو.
استمر في حديثك، فكلما تحدثت، زدتني رفعة، وزدت نفسك سقوطاً.
Repost from ݺ،وسام،الزوي🇱🇾
•توجيه ونوجه منك المثبت💎
تبادل مع اشتراك اتغادر انغادر ➡️
بنغازي _ ليبيا🇱🇾.نورتو القناه🔂
𝑻𝒉𝒆 𝒓𝒐𝒔𝒆 𝒐𝒇 𝒂𝒅𝒗𝒆𝒓𝒔𝒊𝒕𝒚 𝒉𝒂𝒔 𝒘𝒊𝒕𝒉𝒆𝒓𝒆𝒅 𝒂𝒏𝒅 𝒘𝒆 𝒏𝒐 𝒍𝒐𝒏𝒈𝒆𝒓 𝒄𝒂𝒓𝒆.-😃
💜التبادل _معـشـتࢪاكك💜
🪶🤎 @w_i_s_a_m_98 🤎 🪶🌟
« 𝐋𝐢𝐛𝐲𝐚 » 🇱🇾 ✔️
🌟✔️✔️
https://t.me/bngaze_2022
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
