| أنا حيثُ الفَـن |👩🏻🌾𐚁̸.
前往频道在 Telegram
666
订阅者
+524 小时
+847 天
+8430 天
帖子存档
- أوقات بفكر… إحنا دموعنا على الناس اللي غابت، ولا على الأيام اللي كانت بينا وبينهم ومش هترجع، ولا على تفاصيل كتير بقت تعدّي من غيرهم وإحنا جوانا رغبة نحكيلهم كل حاجة ومش قادرين؟
ولا على الإحساس اللي سايبينه جوانا، إن في جزء ناقص ومفيش حاجة قادرة تملاه؟
كل اللي أعرفه إن الفقد وجعه ثابت، ملوش دواء حقيقي، وإن الحزن اللي بيسكن القلب أكبر من أي كلام.
الصدمة من الرحيل صعبة، ويمكن عمرنا ما نخف منها تمامًا…
لأن اللي بنحبهم لما بيمشوا، بياخدوا حتة من روحنا معاهم.
الخِلاف وارد لكن الأسلوب هو اللّي بيفرق ، أي اتنين في الدنيا لازم يختلفوا يوم سواء أهل ، أصحاب ، حبايب : الخِناق جزء من العلاقات ؛ لكِن فيه نوعين من الناس : ناس أوّل ما تزعل معاهم يرموا كلام سِم ، يوجّعوا ، وكأن الخلاف فرصة يطلّعوا فيها كل اللّي جواهم ، وفِيه ناس ولاد أصول حتىٰ وهُم زعلانين لسانهم نِضيف ، لا يعايروك ، ولا يفكّروك بجمِيل ، ولا يدوّروا علىٰ نقطة ضعف يرمُوك منها ؛ الخصام معاهم بيكون عتاب نِضيف فضفضَه مِش خَنق .. ولاد الأصول دول الخِصام مَعاهم مُحترم ، والقُرب منهم مَكسب 🫶🏻🫀.
الخِلاف وارد لكن الأسلوب هو اللّي بيفرق ، أي اتنين في الدنيا لازم يختلفوا يوم سواء أهل ، أصحاب ، حبايب : الخِناق جزء من العلاقات ؛ لكِن فيه نوعين من الناس : ناس أوّل ما تزعل معاهم يرموا كلام سِم ، يوجّعوا ، وكأن الخلاف فرصة يطلّعوا فيها كل اللّي جواهم ، وفِيه ناس ولاد أصول حتىٰ وهُم زعلانين لسانهم نِضيف ، لا يعايروك ، ولا يفكّروك بجمِيل ، ولا يدوّروا علىٰ نقطة ضعف يرمُوك منها ؛ الخصام معاهم بيكون عتاب نِضيف فضفضَه مِش خَنق .. ولاد الأصول دول الخِصام مَعاهم مُحترم ، والقُرب منهم مَكسب 🫶🏻🫀.
صباح الخيࢪ❤🎀"من الذكاء إنك ماتدخلش فى صراعات تستهلك طاقتك وإنك تقلل من الحورات فى حياتك على قد ما تقدر وتبعد عن التجمعات و مجالس النميمه و القيل و القال ، إنك متدخلش معارك لاقيمة لها ترهقك و تستنزف طاقتك و إن دخلت أخرج بسرعه ، إنك تركز مع نفسك و حياتك و حلمك و تبعد عن اللى بيحاولو يستفزوك او يهبطوك ، إنك متدخلش منافسة مع حد على شيئ مش فى إيدك و إنك تسعى دايما إن بكره يكون أحسن من النهاردة ، إنك ماتبصش فى طبق غيرك و إنك تنقى قلبك من الحسد و الحقد و العْل ، وإنك تكون متيقن إن نصيبك هتاخده و إن الاقدار بيد الله وحده ، إنك تجعل قلبك متعلق دايما بالخالق لا المخلوق ، و إنك تعتبر حياتك دى رحلة جاى تستمتع فيها بنعم ربنا عليك و ترضيه و تسيب أثر طيب فيها عند الناس وتمشى.
الحُب الغير مشروط يجي مع الشخص المُناسب فقط بتلقاه يحبك بدون مُقابل ومش مستعد يخسرك أبدًا ، مَهما ظهرت مِنك أفعال سلبيّه أو عُيوب ، مَهما عدّت عليك أوقات صعبه ، مش هتلاقيه بينتظر منك أي مُبرّرات أو توضيح أو أسف ، بتلقاه دايمًا يسندك ويوقف جنبك ويديك إهتمام ومَشاعر مِن غير ماتطلب ، يتقبّلك زي ما أنت ، يحبّك تمامًا زيّ ما انت بكل مساوئك وعيوبك ومخاوفك وظنونك وشُكوكك ، بتلقاه يحبّ الندَبه الصغيرة أعلى حاجبيك ، والبُقع السوداء حول يدك ، بيحب شكلك ووزنك وطولَك مَهما كانت وبيحبّ عقلك وتفكيرك ومُيولك وإعتقادك .. بإختصَار يَعني يحبك لأنك أنت فقط💗💗💗💗💗💗💗💗💗🎀""
: أيوه انا عارف اني ڪلامي عليها ڪتير أصل حڪايتي معاها حڪاية حُب ڪبير 💕 ,
الواقع أحيانًا بيقول إنك ممكن تتنسي ، ممكن تكون قابل للتجاوز ، ممكن يتم إستبدالك ، وده مش لعيب فيك أبدا ، ولا معناه إنك ناقص أو غيرك أفضل منك ، بس بيحصل إننا بنقابل بشر مابيقدروش يشوفوا جمالنا صح ، مابيعرفوناش كويس ، بيستغنوا عشان ماعرفوناش كويس ، ماقدروش قيمة الحلو اللي كُنّا بنقدمه بإخلاص .. دافع الحب في الأساس هو السعي للشعور باستحقاق المحبة ، بنحب وبنمنح بلا حدود ؛ وإحنا مستنيين المثيل .. بنكبر، وبنستوعب إن كلام "محمود درويش" لما قال: "تُنسى كأنك لم تكن".. كلامه هنا أصبح قابل للتحقق أحيانًا ، من غير ما يكون في الأمر انتقاص مننا.
صباح الخير 💗فِكرة إن ربنا يتولّى أمورك دي حاجة مُريحة جدًا، إنّك تعتمد على ربنا في كُل قراراتك وترجع له في كل خطواتك وقتها هتحس بقوة مش طبيعية وفي سَكِينة ربانية بتنزل على قلبك بتحسسك بالأمان.. الشيخ الشعراوي مرة قال: "حينما يتولّى الله أمرك فهو يُسهل لك كُل صعب، ويُسير أمورك كما تحب، ويُحقق لك ما كنت تظنه مُستحيلًا" لذلك ردد دائمًا: "اللَّهُم اِحتويني برحمتك وتولَّني بقُدرتك فأنت يا رب خير المُنصفين🫀🤍".
لسه متقالي من شوية: “إنت من كتر ما عاشرت الكدابين ما بقاش عندك ثقة في حد”،وحقيقي يمكن دي من أكتر الجُمل اللي حسّيت إنها وصفت اللي جوايا بدقة. الإنسان طول حياته بيدي الأمان والثقة بحسن نية، وبيندفع في التصديق لأنه بيحب يشوف الناس شبهه، ويفترض فيهم الخير. لكن وهو ماشي في الطريق، بيرجع أوقات كتير بخيبته، شايل عشم ما اتردّش، ووجع ما كانش مستنيه من ناس كان ممستثنيها من كل الاحتمالات الوحشة. ومرة بعد مرة، الثقة ما بتروحش من شخص واحد بس، لكنها بتقل في كل اللي حوالينا،نبقى خايفين نصدق، مترددين ندي الأمان، ونبتدي نظلم ناس ما غلطتش في حقنا، ونحاسب قلوب جديدة على ذنوب ناس قديمة وبنظلم نفسنا قبل الكل.
- مهما كنت ضامن اللى قدامك و واثق فى محبته ليك فحاول إنك متربطش سعادتك فى وجودة بشكل كامل، أو إنك تشوفُه محور الكون مثلاً لأنه فى النهاية مُجرد بشر وفى لمح البصر وارد يتغيّر عليك أو يكون مش موجود من أصلّه، ووقتها هتروح معاه لحته مُتعبه جداً ومش بس هتكون مُرهقه نفسياً هي حرفياً هتخليك تايه عن نفسك وعن كل شيء حواليك، هتبقى فى حيرة مع كتير من التفاصيل اللى محدش هيعرفها ولا هيحس بقسوتها عليك إلا أنت وهيكون صعب جدًا على أي شخص إنه يداويك منها للأسف .
أُقدم لك نِصف قلبي عندما تحنو عليّ ولك قلبي كاملًا عندما لا أهون عليك❤🌷 .
- حَـرفيـاً الواحد بيفهم متأخر إن الأمان أهم بڪتير مِن دقة القلب الزيادة والحيرة ، فڪرة إنك تڪون مع شخص هو اللي مختارك ومتمسك بيك دي نعمة عظيمة أوي ، تخيل تبقى مع حد شايفك جايزة فاز بيها م مُجرد اختيار إضافي فـِ حياتـه . حد بيحاول يسبق أفڪارك عشان يفرحك ، وبيخاف عليك من الهوا ، وبيشتري خاطرك فـِ عز زعلـه لما بتاخد اللي بيحبك ، بتعيش مَلك في تفاصيل حياتـه وإنك فـِ عينيه سيد الناس وڪفاية جداً حقيقي دَ العوض اللي بيخلي الروح ترتاح وتلمع مِن تانـۍ ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️🏡 ⊁ .
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
