ar
Feedback
لحد إمتي"ي

لحد إمتي"ي

الذهاب إلى القناة على Telegram

لأن ضِحكتك بمفردها عِناق ‏كُنت آتيك بكل ما أوتيت من تعب @Aldaghet_bot @Drisbv https://t.me/+aTdQxDBE8Zc2YTlk

إظهار المزيد
4 720
المشتركون
+624 ساعات
+77 أيام
+5930 أيام
أرشيف المشاركات
يا رب أنا لا أطمعُ في شيء سوىٰ عفوكَ عنَّي، وأَن تغْفِرْ لِي وَتدخلني الجَنّة. فاللَّهمَّ لَا تحرمني!

- بوقف تاكس عشان اروح شارع اسمه توت عنخ امون وحسبي الله ونعم الوكيل ف اللي سمااه ، والدنيا زحمه ومافيش ولا تاكس راضي يوقف ، كل شويه اقول تووووووت وملحقش اكمل الجملة يروح...اضغط لمتابعة القراءه ➪
⏎ افضل اتشانل ميمز فـِ التلي كله جوين .
⏎اللي مش فِـ الاتشانل دي يبقي مش عنده تلي اصلاا

سُبحان من تنفسَ الصبح بأمره اللهم بكَ أصبحنا وعليك توَكلنا وأنتَ خيرُ الحافِظين . الحمد لله الذي أذن لنا بيوم جديد لنعبده ونشكره ونتوب إليه.

يوم عرفة بإذن الله هيكون الثلاثاء ٢٦ - ٥ - ٢٠٢٦ .. أُذِّكر نفسي وأُذكِّركم، بإن الصحابة كانوا بيجهّزوا دعواتهم استعدادًا لليوم العظيم ده، وكان عندهم ثقة ويقين إنّه "يوم عرفة" العام اللي بعده كل دعواتهم هتكون مُستجابة .. يقول أحد الصالحين : "واللهِ ما دعوتُ دعوةً يوم عرفة ودار عليها الحول إلا رأيتها مثل فلق الصبح". 🤍 اللهُم بلّغنا يوم عرفة واجعل لنا فيه دعوةً لا تُرَد. 🤍

الدُنيا علمتني اڪُون ضد مبدأ الفُرصه التانيه ، مثلا انا مره فـ حياتك يا تڪَسبني يا تخسرني .

*مجرد استيكࢪ بتبعته وانت مش مدرك معناة* سامُو عليكم!!! تعالىٰ اقولك يعني اي سامُو عليكم الكُفار أيام زمان لما كانو بيشوفو الن
*مجرد استيكࢪ بتبعته وانت مش مدرك معناة* سامُو عليكم!!! تعالىٰ اقولك يعني اي سامُو عليكم الكُفار أيام زمان لما كانو بيشوفو النبي ﷺ كانو بيقولو السامو عليك يا محمد ومعنىٰ السام الموت ف كانو بيقولو الموت عليكَ شُوف انتَ كام واحد دعِيت عليه بكلمة سامُو عليكم ال انتَ ماشي توزع فيها دي اسمها السلام عليكم ابعتها ل غيࢪك علشان غالباً كله ماشي مع المُوضه وبيقولها (خليك مُسلم وقولها صح ومتنساش تصلِ علىٰ النبي)♥

Repost from ECLIPSE
‏إكتشفت إن الإنسان بيبقى فِ أفضل حال لما يكون (مشغول)، إلتفاتاتّه لنفسُه، لأفكاره، لمشاعره، لأحلامه وكأن الإنشغال رحمةٌ خفيّة.

من ذاق طعم الحج والعمرة، تقطّع قلبه شوقًا كلما هبّت نسائمه وحلّ موسمه.. ومن لم يأذن الله له بالذهاب بعد، يتمزّق قلبه رغبةً في الوقوف بتلك الرحاب الطاهرة. *الحنينُ إلى مكة لا يُشفى إلا باللقاء*. اللهم ارزق كل مشتاقٍ حج بيتك الحرام وعمرةً تُرِيح بها قلبه،وتغفر بها ذنبه مراتٍ عديدة وأزمنة مديدة من حيث لا نحتسب..🤲🏻🕋

يظنّ المرءُ أنَّ لديه مشكلاتٍ مُؤرِقة، إلى أن يُبتلى ويَمرَض، حينها فقط يُدركُ أنَّ الصِّحَّةَ هي الرفاهيَّةُ الحقيقيَّة، وأنَّ ما عداها تفاصيلُ يمكنُ تدبيرُها، وأنَّ كلَّ ما كان يُثقِلُ قلبَه لم يكن سوى أمرٍ عابرٍ أمام نعمةِ العافية. فابقَ ممتنًّا، شاكرًا لما تملك، قبل أن تُدركَ قيمتَه مُتأخِّرًا.

حينما أتزوج بالذي أُحِب، أتمنى أن أكتب في يومٍ مثلما كتبت رضوى عاشور: ‏غريبٌ أن أبقى مُحتفظة بنفس النظرة إلى شخصٍ ما طوال ثلاثين عامًا، أن يمضي الزمن وتمُر السنوات وتتبدل المشاهد وتبقى صورته كما قرّت في نفسي في لقاءاتنا الأولى.

فيه جملة بتقول "أبيع عُمري لمن يعاملني برفقٍ ، حتَّى في اقرأ المزيد  .
هنا كل ما بداخلك  .
ملجَـ𓂆ـئِي ♡

بما أننا في فتره الامتحانات الثانويه العامة حابه افكر نفسي وافكركم ب انو "Life goes on" يعني لو مدخلتش الكلية اللي أنا عايزها مش هيحصلي حاجة هدخل غيرها، مدخلتش طب هدخل صيدلة ، وأبقى شاطرة، مدخلتش صيدلة هدخل تربية هدخل تجارة وهبقى شاطرة، هدخل السُن وأبقى شاطرة بردو.. "there are so many choices" ايًا كان ربنا كاتبلنا ايه لازم نكون شاطرين فيه، always remember، الشاطر فينا مش اللي جاب مجموع عالي في الثانوية، الشاطر فينا اللي هيعرف يثبت نفسه في الكلية أو المجال اللي ربنا اختاره! ♡ حبيت أكتب الكلام ده دلوقتي عشان الناس اللي بتقول إنها مكتئبة وإن الثانوية بالنسبة ليهم أخر الدنيا، الدنيا مش هتقف يجماعة والله وهتكمل, and you have to deal with it احنا مُكلفين بالسعي لكن النتيجة دي مش بتاعتنا ، دي بتاعت ربنا ♡:)) ﴿وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ﴾ – [هود: 88]

⁠بمرور الوقت الدُنيا هتعلمك درس مُهم جدًا وهو أن وجود الناس جنبك مش مُرتبط خالص باللي بتقدمه ليهُم، إللي عايز يفضل جنبك هيفضل من غير ما تديلُه حاجة وإللي عايز يمشي هيمشي مهما عملت علشانه؛ بإختصار الأمر مُتوقف على قدر مكانتك في قلوبهم.

يا رب نعدي كل المعارك الـ مبنحكيش لحد عنها يا رب كل حاجه ترجع كويسه ،حتي أنا.!