Hoyami ||هُــيَـامِـي
الذهاب إلى القناة على Telegram
هُـنَا أبُـوحُ بِـمَا لَـم أسْتَطِع عَلَيهِ صَبْـرًا !… 18/8/2024
إظهار المزيد345
المشتركون
-124 ساعات
-37 أيام
+630 أيام
أرشيف المشاركات
Repost from ⤸ أمـولة'ة ١٤٢٩هـ .
-
قبل ما تقول اي كلمه لحد فكر ف الكلمه دي كويس اوي ، لان عمرك ما هتحس بالأذي اللي بتعمله لشخص بكلامك الا لما يحصلك نفس الأذي ده ، ف لو مش هتعرف تساعد الناس بلاش تأذيهم ⊁' .
Repost from 𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
الحقيقة إن كل واحد فينا عنده 'رحلة' خاصة، و'اختبار' خاص. زي ما فيه خصوصية للذكر في دفع الهم، فيه خصوصية للـ 'قناعة' في دفع الغم. لما بتركز في ورقتك، وبتسعى في طريقك، وبتؤمن إن اللي ليك هيجيلك -سواء في المذاكرة، أو الشغل، أو حتى في السعادة الشخصية- هتبدأ تحس إن الدنيا أوسع بكتير من حدود الشاشة اللي قدامك.
Repost from بقولك ايه متهزرش معايا
- اللهم خفف عني ثقل هذه الإيام، وأرزقني قوة الصبر، وأشرح صدري، و إنزع منه ما استثقلته نفسي، وأرح قلبي و أرزقني .. فأنت أعلم بما تحتاجه نفسي.
هذه الدنيا ليست كما نرجو،
إنها مقبرة تُدفن فيها الأماني حيّة،
تُعلّق فيها الأحلام على جدران الانتظار،
نُحبّ، فنُخذل..
نخطط، فيعبث القدر بكل شيء!
نمضي بخطى مثقلة،
كأننا نحمل على ظهورنا نعوش أمانينا،
نودعها واحدة تلو الأخرى.
فهل من مفرّ..
من دنيا تُحسن الدفن
ولا تُجيد الإنصاف؟
ولا طالِب شهادةٍ ثانوِيَّةً إلا وفقته، وأتيتهُ سُؤلهُ كما يرِيد وكيفما يشاء فتجعله فرِحًا لا تسِعهُ الأرضَ هو وعائلتهُ
اللهم امين 🫂
Repost from أرواحٌ هائِمة في حُبِّ اللّٰه🤎 ")
واحذَر يا بُنيَ أن تدُل الناس على اللهِ، ثم تَفقد أنت الطريق!
- الفضيل بن عياض.
-
قالَ ابـنُ القَيِّـمِ رَحِمَهُ اللّٰـهُ تَعالى :
من فَوائدِ الصَّلاة عـلى الرَّسُول ﷺ في الدُّنيا: كِفاية اللّٰـهِ العبدَ ما أهَمَّه، أَنَّـها سَببٌ لِنَفي الفَقر، أَنَّـها سَببٌ لِقَضاءِ الحَوَائج.
جلاء الأفهام ( ٤٤٦ ).
الحاجات دي م بأيدينا وبأيد ربنا ، وطبعا نا مش هسيبه لاني ف البدايه اخترته هو فهماني يعني دي حاجات م بأيدنا هو مخترش أنه يكون عقيم ، واحترامه وهيكبر ف نظري اكتر لانه جه وقلي قبل م نتجوز عارفه ليه لانه دا معناه أنه م عاوز يخسرني وحب يوضحلي كل حاجه من البدايه ♥️
وثانيا ودا الأهم كفايه هو معايا هيبقا ابني وابويا واخويا وكل حياتي فمش هحتاج حاجه من الدنيا غيره هو وهگمل معاه حياتي بحلوها ومرها معاه لانه كل حاجه بأراده ربنا لينا ♥️
وم هخليه يفتقد العيال لاني هبقا بنته لاني عيله ف الاساس 😹♥️
https://hayam093.sarhne.com
Repost from ⤸ أمـولة'ة ١٤٢٩هـ .
-
فيه مشاعر عمرها ما هتتنسي زي أول مره عيطت عشان صعبت عليك نفسك ، ولما هونت علۍ حد ڪنت فاڪر إنه بيحبك ، ولما قعدت تربط الأحداث واڪتشفت قد إيه أنت اتأذيت ، حتۍ لو تجاوزت الموقف وسامحت الشخص هيفضل إحساسك وقتها جواك ، وهيخليك تحارب علشان متقعش فيه تاني ⊁ .
Repost from 𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
"أكبر خدعة في حياتنا هي فكرة إننا 'هنرتاح لما نوصل لـ...'. لما أتخرج، لما أشتغل، لما أتجوز، لما أسافر. الحقيقة إن الراحة مش في 'الوصول'، الراحة في 'الطريق'. الدنيا مش دار قرار، هي محطة، ولو علقت سعادتك بـ 'النتيجة'، هتعيش طول عمرك مستني. الحكمة بتقول: 'ارضَ بما قسم الله لك تكن أغنى الناس'. الغنى مش باللي تملكه، الغنى باللي في قلبك من رضا. اللي مش بيرضى بالشوكة، مش هيرضي بالوردة، فافتح عينك وشوف النعم اللي حواليك دلوقتي، مش اللي بتتمناها في خيالك."
Repost from 𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
"المعاصي والذنوب بتخلي حياة الإنسان فيها نكد. زي ما ربنا قال سبحانه وتعالى: "ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا ونحشره يوم القيامة أعمى". يعني عمر المعصية ما بتجيب السعادة أو الحياة الطيبة. المعاصي ممكن يكون فيها لذة، يعني لذة لحظية، لكن هي مش... يعني مش بتخلي الإنسان سعيد. السعادة الحقيقية في طريق الله سبحانه وتعالى، في العمل الصالح. قال الله تبارك وتعالى: "من عمل صالحا من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة". فهنا الأعمال الصالحة مع الإيمان، ومن الأعمال الصالحة الذكر. ده بسبب إن هو عمل صالح فالإنسان يرجو ثوابه، وبسبب إن الذكر نفسه له خصوصية في مسألة دفع الهم وزوال الغم، عشان كدة الشيخ بيقول إن ده من أكبر الأسباب لانشراح الصدر ..♡
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
