02:08
الذهاب إلى القناة على Telegram
همه چیز از 02:08 شروع شد بدون دوربین | همون که ناشناسه
إظهار المزيد852
المشتركون
-224 ساعات
+57 أيام
+230 أيام
أرشيف المشاركات
852
+1
میتوانم به آسانی درک کنم که غم، خشم و درد چگونه میتوانند شخص را وادار کنند همهٔ مرزهایی را که هرگز فکرش را نمیکرد، زیر پا بگذارد.
ریچل کین
852
مسأله امروز:
خیلی وقت ها دیدیم که بازی کردن مردا با ماشین های اسباب بازی یا بازی کردن و بالا و پایین پریدن با بچه ها و یا حتی شوخی های مضحک با دوستانشون رو توی سوشال مدیا با عنوان «مردها بچه های بزرگ هستن».
اما آیا این جمله میتونه نتیجه ناخودآگاه منفی ای داشته باشه؟
اول باید بگم که فروید، تمایل به لذت و رقابت در مردها رو با بازی کودکانه مقایسه کرده.
حالا به اینکه این حرف بعدا چطور تبدیل به این شده که «مردا بچه های بزرگن» الان کار ندارم اما خب خیلی باب شده که میگن مردا هیچوقت بزرگ نمیشن، فقط اسباب بازی هاشون گرون تر میشه.
آسیبهای پنهان این نگاه اینه که هرچند این جمله در ظاهر شوخطبعانه است، اما در واقع بلوغ و مسئولیتپذیری مردان رو زیر سوال میبره.
یعنی هر علاقهای — از ماشین گرفته تا بازی، موسیقی یا تکنولوژی — بهعنوان نشانهی «نابالغ بودن» تلقی میشه و خیلی وقت ها صرفا بخاطر برچسب نخوردن از طرف زنها با حتی بقیه مردها؛ از خوشی های ساده ای که میتونه اونارو به دنیای کودکی پیوند بده دست کشیدن.
این نگاه سنگین که «مگه بچه ای؟» همراه با وظیفه «بزرگ و عاقل و ستبر و پشتبان بودن» ترکیب میشه و مرد فکر میکنه اگر بخواد کودکی کنه دیگه قابل اعتماد و اتکا نیستن چون بقیه بهشون به چشم کودک نگاه میکنن.
در جامعه مدرن، این کلیشه حتی مانع از ابراز احساسات یا علایق طبیعی مردان میشه، چون ترس از «مسخره شدن» وجود داره.
نتیجه اش هم سرکوب احساسات و در نهایت فرسودگی روانی مرداست.
درحالیکه در روانشناسی رشد، حفظ روح بازی و تخیل در بزرگسالی نشانهی سلامت ذهنه، نه نابالغی.
یعنی اتفاقاً اون مردی که هنوز از ماشین، موسیقی، یا بازی لذت میبره و کیف میکنه و بقول بقیه «بچگی میکنه» از نظر هیجانی سالمتره چون هنوز با کودک درونش در تماس باقی مونده.
اما فرهنگ رایج، همین ویژگی سالم رو تمسخر میکنه
البته من همیشه گفتم که مشکل از خود ما مردها هم هست. اینکه خودمون اونقد پوست کلفت یا بیخیالیم که با این شوخی ها خودمون هم میخندیم و خودمون به خودمون این حرفارو میزنیم درحالیکه زنان توی این مسایل حساسیت و البته همبستگی بیشتری دارن
852
+1
۱۹ نوامبر روز مردانه. برخلاف زنان که چندین روز در سال با عبارات مختلف به اسمشون گذاشته شده؛ مردان نه تنها روزشون از طرف سازمان ملل رسمیت نداره بلکه میزان اهمیتش دو پله از روز جهانی «توالت» هم کمتره!
به این مناسبت از الان تا ۱۹ نوامبر نگاهی داریم به چند مساله پیرامون مردان.
مسأله امروز؛ ماجرای خیلی مشهور در مجازیه. یعنی: «سرماخوردگی مردان»
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
