Tarek Elabyad ✌️
📈 نظرة تحليلية على قناة تيليجرام Tarek Elabyad ✌️
تُعد قناة Tarek Elabyad ✌️ (@tarek_exams) في القطاع اللغوي العربية لاعباً نشطاً. يضم المجتمع حالياً 12 426 مشتركاً، محتلاً المرتبة 16 134 في فئة التعليم والمرتبة 9 792 في منطقة العراق.
📊 مؤشرات الجمهور والحراك
منذ تأسيسه في невідомо، حقق المشروع نمواً سريعاً وجمع 12 426 مشتركاً.
بحسب آخر البيانات بتاريخ 27 يونيو, 2026، تحافظ القناة على نشاط مستقر. خلال آخر 30 يوماً تغيّر عدد الأعضاء بمقدار 1 169، وفي آخر 24 ساعة بمقدار 439، مع بقاء الوصول العام مرتفعاً.
- حالة التحقق: غير موثّقة
- معدل التفاعل (ER): يبلغ متوسط تفاعل الجمهور 12.20%. وخلال أول 24 ساعة من النشر يحصد المحتوى عادةً 6.78% من ردود الفعل نسبةً إلى إجمالي المشتركين.
- وصول المنشورات: يحصل كل منشور على متوسط 1 494 مشاهدة. وخلال اليوم الأول يجمع عادةً 830 مشاهدة.
- التفاعلات والاستجابة: يتفاعل الجمهور بانتظام؛ متوسط التفاعلات لكل منشور يبلغ 24.
- الاهتمامات الموضوعية: يركز المحتوى على مواضيع رئيسية مثل اَللّٰه, دَور, عَام, حَاجِه, جَدوَل.
📝 الوصف وسياسة المحتوى
يصف المؤلف القناة بأنها مساحة للتعبير عن الآراء الذاتية:
“قناه خاصه بالدكتور طارق الابيض .”
بفضل وتيرة التحديث المرتفعة (أحدث البيانات بتاريخ 28 يونيو, 2026) تحافظ القناة على حداثتها ومستوى وصول مرتفع. وتُظهر التحليلات تفاعلاً نشطاً من الجمهور، ما يجعلها نقطة تأثير مهمة ضمن فئة التعليم.
نيجي لتالت واهم بوينت معانا انهارده اذاكرهاا ازاي معلش لو طولت عليكم بقي ههههه دلوقتي انت اول حاجه هتعملها هتسمع شرح المستر عادي وبعدها هتقرا السبوره والشرح من المذكره وتلخصو ف الكراسه بطريقتك سواء عاميه او هتكتب السبوره عادي هتحاول تركز ف التلخيص انك تعمل القوانين بلون معين وليكن اسود وباقي الكلام بالازرق عادي بعد ما سمعت الشرح ولخصت وذاكرت هتبدأ انك تطبق علي طول عشانن متنساش عن نفسي كنت بحل كتاب الامتحان مع مستر محمد وصفي ف الاول خالص وبعدها لو كان عندي وقت كنت بحل مذكره مستر محمود مجدي لوحدي لو معنديش كنت ببقي مخصصه وقت لحل المذكرات ويوم السبت مكنش عندي في اي محاضرات كنت بحل فيه المصدر الاخير لوحدي اللي هو كتاب التفوق او احل امتحان مستر محمود مجدي بحيث المحاضره الجديده اما تنزل يكون قدامي المحاضره بس
نيجي بقي لاهم المصادر الخارجيه في المقدمه من غير جدال كتاب الامتحان ده لازم تحلو من اول السنه وانصحك تحلو مع مستر محمد وصفي قناه الفيزياء والحياه لانه بيفصل كل سؤال ف الكتاب وبيقول افكار مشابهه للسؤال وطبعا هقول ف الاخر انا كنت بذاكر ازاي بالتفصيل. الكتاب التاني عشان يرفع مستواك ويه كتاب التفوق افكاره عاليه وبجد هو في كل المواد حلو اوي كافكار ومستويات فاختيار موفق لو حبيت تجيبو بجانب ادكتاب الامتحان طيب نحل كم كتاب وكده طبعا رايي انك هتجيب مذكره المستر واي كتاب من اللي فوق دول وتحل التاني بي دي اف لو في مقدرتك تجيب التلاته عادي عايز تركز علي كتاب ومذكره المستر يبقي كويس بس اهم حاجه تحلها كتاب الامتحان
اول ماده هنبدأ بيها بعبع الثانويه العامه الفيزيا الصراحه هي مش بعبع ولا حاجه هي بس عايزه حد يكون بيتدرب ويحل كتير لانها كلها عباره عن افكار ومتربطه ببعض. نبدأ اول حاجه باحسن المدرسين هقولهم علي حسب المستوي لو انت طالب هتاخد في سنتر بتاخد مع مدرس كمل معاه عادي لو بيشرح كويس واهم حاجه بيحل كتير طيب لو هتبقي اونلاين وعايز مدرسين عندك مستر عبدالمعبود لو مستواك حلو في الفيزيا وعالي الصراحه هو بيدي افكار عاليه اوي بيدربك هليها من اول السنه هو ممكن يكون الشرح مش مبسط شويه بس هينفع لو انت طالب مستوي اففهم عند عالي طب لو انت طالب نص نص في الفهم بس عايز حاجه تعلي مستواك مستر محمود مجدي وانا معاه من اول السنه بيدي افكار عاليه وبيشرح بطريقه مبسطه وكمان بيشرح كمستويات وبيعلي سنه سنه غير المذكره بتاعته برضو فيها اسئله افكارها عاليه وبيحل افكار الكتب الخارجيه وبعد كل درس ما يخلص في امتحان عليه لوحدو وامتحان علي كل اللي اخدتوو. فمن رائي هو اختيار موفق جدا عندنا برضو مستر كريلس كويس وبيحل كتب خارجيه فلو انت طالبت بتحب انك تركز علي الكتب الخارجيه خد معاه عادي وبس دول احسن ٣ مدرسين فيزيا انا جربتهم بس اكتر واحد ارتاحت معاه هو محمود مجدي
💫حابين الماده دي تكون اي فيزيا❤️ احياء👍 كيميا😍 عربي 🔥 انجليزي💯لو عايزين اتكلم في اي حاجه في الماده غير التلاته دول قولو دي قناه الويتيوب https://youtube.com/@study_with_astbiso?si=e9o_MgBq27xOCau1
السلام عليكم ازيكم يا ابطال 🤍مع بداية سنة تالتة ثانوي فـ إحنا ناويين نبدأها جد ونعمل اللي علينا وبإذن الله هنقف معاكم في كل حاجة ودا رابط الفولدر الخاص بينا فيه 4 قنوات هيفيدوكم وجروب المناقشة ⤵⤵ https://t.me/addlist/0p-mu0pU8844M2Y0 ⭐ اعملوا إضافة للفولدر هيفيدكم جدا وهيكمل بعضه..🤍
🛎️✨ بعض النصايح تبدأو بيها من أول يوم في تالتة ثانوي 💗📚> 💬 السنة دي مش سهلة، بس هتبقى بداية لحياة مختلفة… ابدأ صح وامشي خطوة بخطوة لحد ما توصل لـ هدفك 💪🎯 💥 أول حاجة:- 💭 إنوي من جواك إنك تبدأ، وتلتزم، وتكون مستعد تتحدى نفسك علشان مستقبلك✨. 🕓 نظم وقتك:- ⏰ كل دقيقة بتقضيها في التنظيم، هتوفرلك دقايق من يومك. 📅 اعمل جدول يناسبك وخليه مَرن علشان تلتزم بيه. 📚 جهز مكانك:- ✨ رتب كتبك وأدواتك وخلي مكان المذاكرة يكون منظم وهادي. 📎 ده هيكون ركنك الخاص للتركيز. 🚫 "فاقد الشغف" مش حجة:- 🧠 النفس لازم تتعود على الالتزام حتى لو مفيش رغبة. 🔥 الشغف بيتولد من الالتزام والإنجاز، مش العكس. ⏳ خليك ماشي على وقت محدد:- 🔔 مثلاً اضبط تايمر 35 دقيقة تركيز + 5 دقايق راحة (مش شرط يكون الوقت ده بالظبط ممكن تزود أو تقلل ع حسب طريقه مذاكرتك🫵). 🔁 كررها كذا مرة، وفي الآخر هتلاقي إنك أنجزت كتير جدًا🗒. 📝 خلي نوت جنبك:- ✍️ أي فكرة أو حاجة تشتتك وسط المذاكرة، اكتبها في نوت وارجع لها بعد ما تخلص. 📵 قلل استخدام الموبايل:- 📱 الموبايل بيسحب وقتك من غير ما تحس. لو بتذاكر من عليه، اقفل الإشعارات، خصوصًا الواتس وتطبيقات السوشيال. 💧 خليك نشيط خلال اليوم:- 🧃 اشرب مياه، شاي، قهوة أو أي مشروب تحبه. 🏃♂️ اتحرك شوية وقت البريك علشان تنشط جسمك وعقلك. 🧠 ركز في حاجة واحدة بس:- لما تذاكر، ذاكر بس. ❌ بلاش تفتح مليون حاجة في نفس الوقت، ده بيقلل تركيزك وبيضيع مجهودك. 💡 يعنى بـ اختصار لما حياتك تبقى منظمة، هتعرف تذاكر وتعيش كمان. بس لو سبت كل حاجة تبقى عشوائية، الدراسة هتاخد كل وقتك وهتحس بضغط مستمر.. 👀 شوف الناس اللي بتنجح وبتعيش حياتها في نفس الوقت… السر مش في عدد الساعات، السر في "التنظيم"..!⚡️ 🚀 ابدأ أول خطوة… ومع كل خطوة هتلاقي الطريق بيبان قدامك🔥 بالتوفيق للجميع🫶🏻✨
https://t.me/el1nogoum1
https://t.me/el1nogoum1
السلام عليكم ازيكم يا ابطال 🤍مع بداية سنة تالتة ثانوي فـ إحنا ناويين نبدأها جد ونعمل اللي علينا وبإذن الله هنقف معاكم في كل حاجة ودا رابط الفولدر الخاص بينا فيه 4 قنوات هيفيدوكم وجروب المناقشة ⤵⤵ https://t.me/addlist/0p-mu0pU8844M2Y0 ⭐ اعملوا إضافة للفولدر هيفيدكم جدا وهيكمل بعضه..🤍
لازم تـظـبـط نـومـكفكرة انك من النوع الى مفكر هينجز حاجات كتيره دى غلط جدا يومك هيبقى متشقلب وانجازاك مش هيبقى افضل حاجه ولما نومك يتظبط مستوى تركيزك هيبقى كويس جدا هتفهم اسرع استيعابك هيظبط مستواك هيبدأ يبقى كويس
تـجـنـب الـهـࢪوب مـن الـمـسـؤلـيـه... ؟بمعنى اصح ركز على اولوياتك ونظمها ومتشغلش نفسك بحاجه غير مذاكرتك .... دا الى هوا ازاى فى اشخاص بيحسو اوقات المذاكره كتيره او بمعنى اصح متعودش يذاكر ف بيشغل نفسوا انو يتعلم المهارات وحاجات جديده لا ده غلط احنا اهم حاجه مطالبين نركز فيها المذاكره
لازم تعرف دماغك بتفكر ازاى....!!حرفيا دى من اهم النصايح الى هتفرق معاكم لما تعرف ازاى تشغل دماغك هتظبط كل حاجه وهتنجز فى الوقت يعنى بدل م بتذاكر ساعات كتيره من غير اى نتيجه لا هتذاكر وقت اقل ب إستيعاب اكبر لانك شغلت دماغك ولازم تعرف تخزن المعلومات فى دماغك صح ما هوا مش حشو معلومات فى الدماغ وخلاص.... ✋ هنزلكم لينك بيتكلم فى النقطة دى بشكل اكبر
متخدش كل حاجه بسرعهيعنى متقولش هذاكر 6 ساعات مره واحده مش بتتاخد كده والله ابدأ واحده واحده عشان متجيش ف النص وتتعب ويبقى عندك تسويف ابدأ اول شهر ساعه ساعتين وبعد كدا زود ولو حسيت بعد مزودت ارجع تانى لساعتين تلاته هيفرقوا جدا معاكم
لازم تهيئ موبايلك معاك مش ضدكالفون حرفيا بيسرق الوقت جدا جدا حاول تخليه ميأثرش عليك وعلى المذاكره خليه ينفعك بدل م يضيع وقتك لانو والله بيضيع الوقت جدا ولو مأخدتش بالك انو بيسرق وقتك انت كده هتستنزف طاقتك وانت كده حرفيا هتقع ف مشكله.....!! وهتلاقى نفسك دايما مرهق وعايز تنام وقلقان ليه لاعارف تذاكر ولا عارف تبعد عن الفون!!!!! من الاخر الموبايل بقا عامل زى سهاية الاطفال 😆 لو اخدناه منك هتقعد تتعصب وتزعق وتعيط لحد ما تاخده........ صدقونى مش هتعࢪفوا تقاوموا جذب السوشيال ليكم لانها بتجذب جدا جدا واقلموا نفسكوا من دلوقتي عشان متندموش......
ࢪكــز فــى الــحاضــࢪ ومــفــكــࢪش فــى الــمــســتـــقــبـل....!؟كلنا بتيجلنا افكاࢪ زى لو معࢪفتش اجيب مجموع طيب لو متدخلتش كذا الافكاࢪ دى هتسيطر عليك ومش هتخليك تعرف تذاكࢪ ف ببساطه حاول متفكࢪش فى الافكاࢪ دى ودايما خلى ف بالك انك تࢪكز على الى بتعمله دلوقتي وبس، وتستغل يومك صح ازاى
الـثـانـويـه مـش سـبـاق......؟متخدش كل حاجه كأنك بتتسابق وحد بيجرى وراك لا خدها خطوه ثابته كأنك فى مارثونى امشى برتم ثابت بسرعه على قدك وفى نفس الوقت انت بتتقدم ومتحرقش بنوين على فاضى لانك هترجع لنقطة الصفر ومشكلتنا اننا محتاجين شوية تقدير لقيمة الوقت الى معانا وتنظيمه كويس وانا وال حد هحاول اطبق ده
الـبـيـئـه الـى حـوالـيـك لازم تــكـون مـهـيـئـه......!!لازم يكون عندك مكان مخصص لمذاكره تكون حاطط فيه كل حاجه محتاجها وتكون منظمه وترتبه بعد المذاكره ليه عشان تلاكيك هجيب مايه محتاح اجيب قلم وتلاكيك دى عشان متشتتش نفسك... ☠️
اخـࢪ واهـم حـاجـه كـلـنا بـنـقـع يـاصـديـقـى.؟مفيش حد عرف يمشى على خط مستقيم من غير ما يقع لازم يجيلك وقت وتقع بس الصادق ف طريقه هوا الى يتعلم يشوف وقع فى اى؟! اى الى خلاه يقع؟؟ بمعنى اصح يتعلم من كل وقعه وقعها انك محتاج دايما تفصل حتى يوم تاخدو اجازه عشان تجدد طاقتك وتقدر تكمل ودا مهم جدا جدا ومتنسوش تدعولنا بـ التوفيق يانجوم✨ رابط القناه
https://t.me/el1nogoum1رابط الواتس اب
https://whatsapp.com/channel/0029VbApuRHK0IBmW15pqH0S#النجوم
السلام عليكم ازيكم يا ابطال 🤍مع بداية سنة تالتة ثانوي فـ إحنا ناويين نبدأها جد ونعمل اللي علينا وبإذن الله هنقف معاكم في كل حاجة ودا رابط الفولدر الخاص بينا فيه 4 قنوات هيفيدوكم وجروب المناقشة ⤵⤵ https://t.me/addlist/0p-mu0pU8844M2Y0 ⭐ اعملوا إضافة للفولدر هيفيدكم جدا وهيكمل بعضه..🤍
تنورونا ⬇️⬇️https://t.me/Thanawy_Books 🤍
📌 تـأسـيـس لغـه انجليزيـه ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8295
📌 تـأسـيـس ريـاضـيات ⬇️⬇️https://t.me/el1nogoum1/8315
📌 تـأسـيـس لغـه فـرنسـيه ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8330
📌 تـأسـيـس لغـه عـربـيه ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8334
📌 تـأسـيـس كـيميا ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8335
📌 تـأسـيـس فـيزيا ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8337
📌 تـأسـيـس أحـياء ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8339
📌 تـأسـيـس تـاريـخ ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8345
📌 تـأسـيـس جغرافـيا ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8346
📌 تـأسـيـس مـواد الأزهـر ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8347
📌 تـأسـيـس اللغـه التـانيـه ⤵⤵https://t.me/el1nogoum1/8350 لـو استفـدتم ، تفـاعل وشيـر للقنـاه علشـان غيركم يستفـاد 💜
رابــط قـنـاة التليجـرام 🤍🤍https://t.me/el1nogoum1
رابــط قـنـاة الواتـس اب 🤍🤍https://whatsapp.com/channel/0029VbApuRHK0IBmW15pqH0S
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
