نصائح و استشارات برمجية
الذهاب إلى القناة على Telegram
• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24
إظهار المزيد1 449
المشتركون
-124 ساعات
+27 أيام
+1530 أيام
أرشيف المشاركات
• في برامج تسوي فحوصات
• و في برنامج اساسي تابع للنظام لو انت ويندوز
• و في اوامر بتكتبها بال command prompt
• و في اوامر بتكتبها بال run او تبحث عنها
الطرق كثيرة و معظمهم من اليوتيوب تلاقيها بالتفصيل
و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته
اول شئ خلي بالك واختار النوع الاقل اذى للمسلمين، مثل
Asus
MSI
Acer
Lenovo
Huawei
Samsung
للان ما لقيت غير دول اقل ضرر
و ثاني شئ تشوف ايش استخدامك بالتحديد وبرامجك حسب هؤلاء تدور على المواصفات المناسبة والسعر وما الى ذلك .. وانصحك كمان نصيحة ركز على التفاصيل جداً لانها بتفرق مثل لو تبي الشاشة يُسمح بها الانعكاس او مطفية و اعرف و تثقف و اختار شئ يناسبك مع عدم اذية المسلمين بقدر الامكان
السلام عليكم
حابه استفسر عن شي بسيط.
وش اكثر الاشياء الي اركز عليها اذا جيت اشتري لاب عشان مجال البرمجه؟
عرفت متغير ال bn بقيمة ليست من نفس النوع المطلوب حيث انك وضعت له قيمة string و كان المفروض تكون int
و ممكن تسوي العكس، تخلي المتغير من الاصل string و خلاص
System.out.print("""
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
""");
-----
• حسب علمي لازم تستخدم لغة برمجة امرية و في مفهوم اسمه Handling لازم تتعلم ما فيه لانه يخص التعامل مع الملفات و ما الى ذلك، ابيك تتعلم الاتي فيه
- Handling Files
- Handling Errorsالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اذا كان عندي فورم في html والمستخدم يدخل معلومات فيها كيف احظ المعلومات في file txt
Repost from برمجة
< اختصارات Android Studio & Intellij IDEA />
للـ IOS و Windows و Linux 💙⬆️
System.out.print("""
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
""");
- ايميل الجامعه اقدر استفاد بيه ف ايه تاني ؟
= في منصات لتتيح خدمات خاصة للطلبة فقط، منها برامج مجانية بس بشروط زي مثلا شركة jetbrains و غيرها، باختصار شديد في منصات او شركات بتديك مميزات اكتر كتقدير انك طالب و حابب تستخدم منتج من منتجاتهم
- ربنا يوفقك للخير و يجبر خاطرك، ممكن يبقى عندك رهبة حبتين قدام الناس الكتير وانصحك يعني نصيحة الناس لما تخطب في المساجد في منها بيعملها، اي هى؟
بصي على الجبهات متبصيش لعين حد، و اتدربي على كلماتك اللي هتلقيها برضو بنفس الصوت اللي هتتعاملي بيه في المناقشة باذن الرحمنالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته يابشمهندس
ايميل الجامعه اقدر استفاد بيه ف ايه تاني ؟
حاجه كمان دعواتك عشان بإذن الله مناقشة المشروع بكره
والدكتور ناوي يبدأ بيا🙂
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
