ar
Feedback
نصائح و استشارات برمجية

نصائح و استشارات برمجية

الذهاب إلى القناة على Telegram

• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24

إظهار المزيد
1 449
المشتركون
لا توجد بيانات24 ساعات
+17 أيام
+1630 أيام
أرشيف المشاركات
ممكن حدا يشرح هل برنامج ما فهمت كيف عم بستخدموا if هاد برنامج لادخال علامة طالب
ممكن حدا يشرح هل برنامج ما فهمت كيف عم بستخدموا if هاد برنامج لادخال علامة طالب

sticker.webp0.07 KB

موجود على موقع w3schools

فيه اسئلة نفس كذا؟
فيه اسئلة نفس كذا؟

sticker.webp0.07 KB

ماذا عن الذي بدأ ب js هل هذا طريق غير جيد؟ أحس أني فلت شيء ما بٱختياري هذا، يعني هل سيفرق في تعلمي إذا لم أبدأ low level prog Lang?

sticker.webp0.07 KB

هيفقد مفاهيم مهمة جداً هتفيده باذن الرحمن في رحلته للاحتراف، لو ما عرفها هيكون صعب نسبياً انه يتعلمها لانه هيكون عنده التزامات فا ممكن يسبب هذا الامور توقف لحياته مؤقتاً و ممكن نهائياً لو ما كان بيترقى او مثلا بيشتغل في اماكن تطلب انه الواحد يعرف اساسيات معينة عشان يكون باني توقع معين و يعرف ينجز شغله + ابعد عن scratch

ماهي سلبيات لو شخص لم يبدأ بجافا أو c++ أو c. لنقل بدأ ب scratch؟

sticker.webp0.07 KB

شوف موقع w3resource فيه اسئلة كويسة و كثيرة

جافا

ممكن مواقع اسئلة عن ال output في جزئية الoop؟

sticker.webp0.07 KB

■ عالم البرمجة عالم واسع، الطريق فيه باختصار شديد بيبقى كالأتي: ١. اول شئ تتأسس كويس و تعرف المفاهيم البرمجية بلغة تكون عالية المستوى و في نفس الوقت قريبة من اللغات منخفضة المستوى، مثل C و C++ و Java • في مفاهيم مطلوب منك تعرف ما بداخلهم: - basics - oop - data structures - algorithms - testing & debugging - design patterns - best practices ٢. ثاني شئ تحل مسائل كثيرة جداً على اللي تعلمته بنفس اللغة اللي تأسست بها. ٣. تشوف المجالات و تختار المجال اللي تريده. ٤. تدرس لغات المجال واحد تلو الأخر، مو كلهم سوا بنفس الوقت. ٥. تحل مسائل كتير جداً باللغة اللي تعلمتها من المجال اللي اخترته. ٦. تعمق في المشاريع الخاصة بالمجال و حل مسائل عليها كثير جداً. ٧. لو في لغة ثانية تابعة للمجال و هتشتغل بيها مع اللغة اللي هتتعلمها يبقى عيد النقاط ٤ و ٥ و ٦ ⬆️ لها، اما لو مفيش لغات تانية هتشتغل بيها تمام استكمل طريقك ⬇️ ٨. لو انتهيت يبقى تمام اهلاً و سهلاً بك اصبحت Junior، المستويات المتعارف عليها مبدأياً هى: 1. Junior 2. Mid-Level 3. Senior - طبعا الطريق لم يتوقف لهنا، لازم تتطور اكتر واكتر و تعرف اكتر عن المجال اللي اخترته و تتعمق فيه عشان تكون محترف و مش معنى انك اصبحت محترف كدا ختمت كل شئ و لا تحتاج انك تستكمل دراسة، بل بالعكس انت كدا هيبقى مطالب منك تكون دارس كل شئ جديد بمجالك عشان تظل محترف و مستواك يكون اعلى واعلى باذن الرحمن.

sticker.webp0.07 KB

كل شئ و له استخداماته مافي شئ اسمه ايهما افضل بشكل عمومي، كل شئ متغلب على شئ اخر او متساوي مع المقارن معه

طيب اين افضل فلاتر او ماوي؟ وماوي اقدر يكون التصميم ب xd ونرجع نحوله؟

sticker.webp0.07 KB

نصائح و استشارات برمجية - إحصائيات وتحليلات قناة تيليجرام @softwareconsulting