ar
Feedback
ماذا بعد! 🖤

ماذا بعد! 🖤

الذهاب إلى القناة على Telegram

ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙

إظهار المزيد
640
المشتركون
-124 ساعات
-27 أيام
-730 أيام
أرشيف المشاركات
عشان كدا أسأل ربنا دايما حسن الختام ، لأن للأسف كتير بيبقى ع الطريق الصواب و يوقع ! وكتير ف طريق الضلال و يتوب ! هل كدا انت تعرف اخرتك هتكون عامله ازاي و أو ختامك ازاي ؟ عشان كدا ادعي دايما .

يحبيبي لا أنا ولا انت مصعومين من الغلط ، ولا أنا ولا انت ضامنين الخاتمه الحسنه !

لما تلاقي حد بيعمل ذنب ، أنصحه ع قد ما تقدر ، وقول من جواك الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا ، لأنه فعلاً ابتلى ، والمبتلي بيبقى ف صراع ،ف مينفعش انت تعامله ع أنه كدا خلاص هو ف القاع وانت ف القمه !

انت مفكر أنها شطاره منك لما انت الحمدلله مش بتعمل الذنب دا ؟ لأ والله هي مش شطاره منك ع قد ما هي رحمة ربنا بيك وتوفيقه .

لأن ببساطه أنت ممكن ف يوم م الايام توقع ف الذنب دا ، ومتبقاش مدرك انك بقيت زيه ؟

بص يغالي ، لما تلاقي حد بيعمل ذنب معين ، متبصلوش نظرة استحقار ، أو مثلاً تقول هو ازاي بيعمل كدا وتعيب فيه .

السلام عليكم يحبايب قلبي 🫵. حابه اتكلم معاكم ف موضوع كدا مهم ، و إن شاء الله تفهموا قصدي ،وتستفادوا💗.

أكيد طبعاً ،الاتشانل كلها بتاعتكم🫣💗.
أكيد طبعاً ،الاتشانل كلها بتاعتكم🫣💗.

- حائرًا، كمن يريد أن يقول أشياء كثيرة ويريد أن يبقى صامتًا .

صلي ركعتين لله وادعي واسألي الله المغفره ،واستغفري وربنا يهون عليكي ويجبر بخاطرك 💗.
صلي ركعتين لله وادعي واسألي الله المغفره ،واستغفري وربنا يهون عليكي ويجبر بخاطرك 💗.

متسبيش نفسك لليأس والشيطان ، كل دا نصيب وربنا مبيعملش حاجه وحشه ، حاولي ترجعي الشغف بحاجه بتحبيها ، ولازم ترجعي علاقتك بربنا
+1
متسبيش نفسك لليأس والشيطان ، كل دا نصيب وربنا مبيعملش حاجه وحشه ، حاولي ترجعي الشغف بحاجه بتحبيها ، ولازم ترجعي علاقتك بربنا احسن من الأول ، عشان دا اختبار من ربنا ف لازم تصبري وتقاومي وتجاهدي ، اسمعي بودكاست ،مينفعش تسيبي نفسك ف الفراغ المميت دا ، ربنا هيجبر بخاطرك وفيما بعد هتعرفي أنه دا الأحسن ليكي ،بس لازم ترضي قولا وفعلا ،قاومي انتي قدها وهترجعي احسن م الأول 🤎.

ولا تزعلي نفسك هيجي اللي يعوضك، هما الاتنين شبه بعض ملهمش أمان ،ربنا هيجبلك حقك لحد عندك ، الدنيا دواره ،ارمي ورا ضهرك ومتفكر
ولا تزعلي نفسك هيجي اللي يعوضك، هما الاتنين شبه بعض ملهمش أمان ،ربنا هيجبلك حقك لحد عندك ، الدنيا دواره ،ارمي ورا ضهرك ومتفكريش فيهم دول ميستهلوش،الحمدلله بانت حقيقتهم ،ربنا يعوضك خير ويجبر بخاطرك يا رب 💗.

مشفش الدنيا غير جنبي ، ويوم ما كسر كسر قلبي !

"ما كُلُّ ما يَتَمَنّى المَرءُ يُدرِكهُ؛ رُبَّ امرِئٍ حَتفُهُ فيما تَمَنّاهُ !"

ربنا ييسرلك كل الامور ويصلح حالك وتعدي ع خير ويكون آخرها جبر خاطر 🤍.
ربنا ييسرلك كل الامور ويصلح حالك وتعدي ع خير ويكون آخرها جبر خاطر 🤍.

كنت طالعة من بيتي رايحة الجامعة ويومها سمعت أبويا بيقول لعمي: معلش هات خسمين جنيه لحد بكره! واستلف منه عشان ميقوليش معيش فلوس مواصلاتك، خوفت أقوله مش رايحة النهاردة يشك إني سمعته! ومن أول ما خرجت من البيت وانا دماغي بيفكر في شكل أبويا وهو بياخد من عمي فلوس عشاني، بقيت حاسة بثقل في قلبي رهيب وكأنه مليان دخان مانعه ينبض، كنت طول اليوم حاسة بخنقة وبدعي ربنا يرزقني بشغل كويس أساعد بيه أهلي. وبرغم وجع قلبي وشتاتي بصيت للسما وقولت في نفسي: انا هحوّش من الفلوس اللي معايا وأشتري سبحة إلكترونية، أذكر ربنا كتير كل يوم عليها وأكيد هيرزقني! ولما فكرت في الفكرة قلبي نبض بفرحة وحسيت بإرتياح وهدوء. لكن لما جيت أركب العربية لاقيت راجل كبير في السن واقف يعيط وبيقولي: معلش يابنتي معكيش عشرين جنيه أصل الفلوس اللي كانت معايا اتسرقت مني ومش عارف أرجع بلدي! بصيت للفلوس اللي معايا وكنت متأكدة إني مش هعرف أشتري السبحة كدا بس توكلت على الله وقسمت الفلوس بيني وبينه وقولتله: حضرتك بتعيط ليه؟ الأمر مش مستاهل أنا زي بنتك. لاقيته بصلي بعيون كلها امتنان وقعد يدعيلي بالرزق والنجاح وكأن ربنا أنطقه بالدعوتين دول بالذات عشان يرزقني بسببه! خلصت يومي في الكلية وركبت المواصلات وقعدت أقول: " اللهم من اعتز بك فلن يذل ومن اهتدى بك فلن يضل ومن استكثر بك فلن يقل ومن استقوى بك فلن يضعف ومن استغنى بك فلن يفتقر ومن استنصر بك فلن يخذل ومن استعان بك فلن يغلب ومن توكل عليك فلن يخيب ومن جعلك ملاذه فلن يضيع ومن اعتصم بك فقد هدي إلى صراط مستقيم اللهم فكن لنا وليا ونصيرا وكن لنا معينا ومجيرا إنك كنت بنا بصيرا " وده دعاء كان أبويا بيحفظهولي في وقت الشدة بالذات! ببص لاقيت بنت راكبة جنبي باين عليها الثراء كانت بتتكلم مع أختها في التليفون وبتقولها: متأكدة إن عمك وزع على الجيران كلها؟ وتقريبًا كدا كان جدها ميت وهي كانت شارية سبح توزعها بس لقت عمها وزع، قفلت مع أختها وفتحت الكيسة وطلعت السبح ووزعتها علينا.. بس كانت سبح شكلها جميل وباين عليها غالية! ببص على السبحة بتاعتي لاقيت ملزوق فيها ورقة لونها فضي زي لون السبحة ومكتوب عليها: وانتِ بتصلي.. فِ سورة الفاتحة ما توصِليش مابين آية {ولا الضآلين} ب (آمين)، لأن آمين مش من الفاتحة فَـ مينفعش نوصِلها، خلي في سكتة بسيطة ما بينهم ومينفعش تنسِ (بسم اللّٰه الرحمن الرحيم) لأنها بتكون آيه فِ الفاتحة. وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ. وقتها قلبي كان هينط من الفرحة، وبقيت مستغربة الموقف جدًا وبقول: اشمعنا السبح؟ واشمعنا عمو اللي اديته فلوس دعالي بالرزق بالذات؟ محسيتش بنفسي غير وانا بعيط وبقول: يارحيم يارب! لاقيت نفس البنت اللي وزعت علينا السبح طبطبت عليا وقالتلي: فيكي حاجة؟ هزيت راسي بالنفي وضحكتلها.. لاقيتها ضغطت على إيدي وقالت: قوليلي بس مالك يمكن أقدر أخفف عنك.. متحرمنيش الثواب! لاقيتني بقولها على اللي حصلي وحسيت في وشها القبول. أول ما خلصت كلامي بصت وقالتلي: انتي كلية إيه؟ استغربت سؤالها وقولت: كلية تجارة! لاقيت وشها اتهلل من الفرحة وقالت: شايفة تدابير ربنا بقى؟ لسه هتكلم لاقيتها قاطعتني وقالت: محتاجاكي معايا في الشغل! قولتلها شغل إيه؟ ردت وقالت: جدي كان قاعد محاسب معانا في مصنع الملابس بتاعنا ولما مات حبينا نجيب مكانه بنت شاطرة بس حسيت إن مفيش حد هيحافظ على مالنا في الزمن ده، وانا حساكي أمينة. تقبلي تشتغلي معانا؟ لاقيت نفسي بهز راسي بفرحة وانا ساكتة، مش عارفة أتكلم! أحلامي كلها اتحقتت بصدقة واحدة بس طلعت بنية الإيثار على النفس، عشان فضّلت عمو على نفسي رزقني بالسبحة ورزقني بالشغل ورزقني بالخير ❤ ارخي يدك بالصدقة تُرخى حبال المصائب من على عاتقك. واعلم أن حاجتك إلى الصدقة أشد من حاجة من تتصدق عليه ❤. لقائله❤️.

وجودك ومجهودك ف قلبي💗. شكراً ع الكلام العسول دا ،م شخص عسول بردو💗."
وجودك ومجهودك ف قلبي💗. شكراً ع الكلام العسول دا ،م شخص عسول بردو💗."

عارف ،لما تبقى مش مستعد للجاي ؟ ولا أصلا لحقت تتعافى من اللي فات ؟ ولا قادر تكمل ف اللي انت فيه دلوقت ؟ (بس انت مجبر ف كل الحالات تكمل وتواجه وبطولك )

❤️‍🩹.
❤️‍🩹.

وددتُ لو ألتقيِه مرّة أخيرة لأسأله كيف هُنت ؟ وكيف ارتضيت لي كُل تلك الندوب ؟ وكيف استطعت السير كأن شيئًا لم يكُن ؟