نکات اجرائی عمران
الذهاب إلى القناة على Telegram
🏗️ کانال تخصصی نکات اجرائی عمران 📚 مرجع تخصصی مهندسی عمران اجرایی • آموزش نکات کلیدی و ریزهکاریهای اجرا • تجربیات میدانی و حل چالشهای پروژه • استانداردها، آییننامهها و روشهای صحیح اجرا ➡️ جهت همکاری و ارسال مطلب: @Civil000engineer
إظهار المزيد4 921
المشتركون
لا توجد بيانات24 ساعات
+67 أيام
+1830 أيام
أرشيف المشاركات
4 921
✅ آرماتور حرارتی که اجرا میکنی، حواست به این ۵ تا نکته باشه:
۱) حتما آج دار باشه.
۲) قطرش حداقل ۸ میلیمتر.
۳) فاصله عرضی آرماتورهای حرارتی از هم حداکثر ۲۵ سانتیمتر باشه. بعضی آییننامهها میگه ۲۰ سانت.
۴) اگه سقفت تیرچه بلوکه: آرماتور فوقانی تیرچهات رو میتونی به عنوان آرماتور حرارتی در نظر بگیری، به شرطی که ارتفاع تیرچهات ۲۷ سانت باشه.
اگه ارتفاع تیرچهات ۲۵ سانته، آرماتور فوقانی تیرچه دیگه حرارتی حساب نمیشه. چرا؟ چون تو ضخامت ۵ سانتیمتری فوقانی بتنی که واسه سقف میریزیم قرار نمی گیره.
۵) مهم نیست نوع سقفت چیه؛ هر سقفی داری کار میکنی، آرماتور حرارتی نباید بچسبه به فضای مجوف یا مشبک سقفت. چون دیگه کارکردی نداره و وجودش بی معنیه.
🤔 چی کار کنیم نچسبه؟ از میلگرد یا اسپیسر کف پهن استفاده کن. چرا؟ چون تو فضای مجوف یا مشبک سقفت فرو نمیره.
📌فضای مجوف یا مشبک سقف چیه؟ چیز خاصی نیست. مثلا تو سقف تیرچه بلوک میشه یونولیت. یعنی اگه سقفت تیرچه بلوکه، آرماتور حرارتیت نباید بچسبه به یونولیت.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻♥️👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
📌 در سازه های بتنی مفصل پلاستیک چیست؟
✅ یک عضو خمشی مثل تیرستون یا تیر را در نظر بگیرید. با افزایش مقدار لنگر تارهای بالایی و پایینی مقطع که تحت اثر بیشترین مقدار لنگر هستند، شروع به جاری شدن می کنند و به عبارتی از حالت کشسان به مومسان تبدیل میشوند.
✅ با افزایش مقدار لنگر، کم کم کلیه تارهای مقطع جاری می شوند. از اینجا به بعد مقطع توانایی تحمل لنگر بیشتری را ندارد و در حقیقت مقطع درست مثل یک مفصل عمل میکند که به آن مفصل پلاستیک گفته میشود و به لنگری که موجب ایجاد مفصل پلاستیک شده است، لنگر پلاستیک گفته می شود.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻♥️👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
✅بیان ساده مفهوم تأثیر قوس در باربری پلهای قوسی
قوسها در مواردی که ما نمیتونیم از ستون استفاده کنیم خیلی به کار ما میان و بار رو از نقطه مورد نظر انتقال میدم به قسمتی که ما بتونیم از اون قسمت بار رو به زمین منتقل کنیم.
معمولا در قسمتهایی که دره عمیق وجود داره و امکان این وجود نداره که ما در وسط پل ستونی رو به عنوان تکیهگاه احداث کنیم میایم و با ایجاد یک قوس بار رو از قسمت میانی به دو انتها منتقل می کنیم و از اونجا بار رو به زمین انتقال میدیم.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻♥️👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
✅سقف تیرچه بلوک که کار می کنی، حواست باشه ۲ تا جا باید تیرچه دوبل بزنی:
📌اولیش جایی که بار زنده زیاده! مثلا کجا؟ پارگینگ. باید وزن ماشینها رو تحمل کنه.
📌دومیش چی؟ جایی که طول دهانه *بیشتر از ۷ متره.* حواست باشه این طول بیشتر از ۷ متر، *نهایتا ۸ متره.* اونی که باهاش میتونی بدون ستون میانی بیشتر از ۱۰ متر دهانه بزنی پیشتنیده است. بابل دکه. وافله. کوبیاکسه. یوبوته. اینتل دکه.
📚 اونا هم طبیعتا گرونتر از تیرچه بلوکه. پیمانکار متخصصش هم کمتره. پس پیمانکارش هم گرونتره.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
📚 خب داستان این 0.7 که گفتی چیه؟
📌 بدیهیه خیلی از این فرمولها کارگاهی و بر اساس تجربه است اما یه بیس کارگاهی هم میگم که بدونی.
⬅️سطح هر یونولیت یک مترمربعه! ۲ در نیمه دیگه! معمولا ۳۰ درصد سطح طبقه میشه راه پله و مشاعات و تیر و تیرچه و کلاف میانی! پس سطح طبقه ضرب در هفت دهم میشه تعداد یونولیتی که باید بخری! مثلا ۲۰۰ مترمربعه باید ۱۴۰ مترمربع یا همون ۱۴۰ تا یونولیت بخریم!
✅ برای محاسبه تیرچه، مساحت طبقه رو بر ۰.۷ تقسیم کن متر طول تیرچه مورد نیازت به دست میاد. چرا ۰.۷؟ فرض کردم تیرچه ها همه در یک جهت باشه و فاصله تیرچه ها هم ۶۰ سانتی متر! پس مساحت تقسیم بر این فاصله باید متر طول تیرچه ات رو بده. اما تیرچهها از داکت و راهپله و ... رد نمیشن. پس عدد حاصل رو در ۰.۸۵ ضرب میکنم. یعنی ۱۵ درصد کم کردم. اگر ۰.۸۵ رو ببرم تو مخرج میشه ۰.۶ تقسیم بر ۰.۸۵ یعنی ۰.۷ ! به همین راحتی!
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
بعد از یه مدت طولانی بریم سراغ یه محاسبات سرانگشتی کارگاهی.
📌سقف تیرچه بلوکت چقدر تیرچه و یونولیت میخواد؟
✅ مساحت سقفت رو که داری. ضرب در 0.7 کن میشه تعداد یونولیتهات. تقسیم بر 0.7 کن میشه متر طول تیرچهت که لازم داری!
📚 با یه مثال میگم جا بیفته. فرض کن مساحت سقفت ۲۰۰ متر مربعه. ۲۰۰ ضرب در 0.7 میشه ۱۴۰. یعنی سقفت ۱۴۰ تا یونولیت میخواد.
📚 حالا چند تا تیرچه میخواد؟ میشه ۲۰۰ تقسیم بر 0.7؛ یعنی ۲۸۵ متر طول، تیرچه میخوای. طول هر تیرچهت چند متره؟ میانگین ۶ متر در نظر میگیریم. میشه چند تا تیرچه؟ ۲۸۵ تقسیم بر ۶ یعنی حدودا ۴۷ تا تیرچه لازم داری. حله؟
حالا این 0.7 از کجا اومد؟
پست بعدی رو حتما ببین ؟
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
4 921
درود بیپایان به دوستان و همکارام عزیز🌱
در شرایط دشواری که این روزها با هم گذراندیم ، بر خود دیدم که جویای حال دلتون باشم.
امیدوارم در کنار خانوادههای محترمتون در سلامت و امنیت کامل باشید.
خب… بالاخره بعد از گذشت حدود ۳ ماه تونستیم مجدد کنار شما عزیزان باشیم
امیدوارم بتونم مثل سابق، محتواهای آموزشی مناسبی به جهت ارتقاء سطح معلومات شما در اختیارتون بگذارم.
به امید روزهای بهتر برای تمام مردم ایران 🤍
کانال آموزشی نکات اجرائی عمران
https://t.me/NokatOmranEjraei
4 921
سلام خدمت همه مهندسان عزیز
امیدوارم در صحت و سلامت کامل بوده و در کنارعزیزانتان برقرار باشید.
تا زمان ایجاد شرایط پایدار و وصل شدن اینترنت بین الملل، فعالیتی نخواهیم داشت تا همگی بتوانید از مطالب استفاده کنید.
به امیدپیروزی مـردم ایران💚
4 921
🌱نکته مهم
محاسبه طول وصله در ستون ها برای میلگرد تک (گروه نباشد) طبق بند
🏡 ۱-۵-۴-۲۱-۹ 🏡
مفروضات : میلگرد نمره ۲۰
Fy: 400
🔻🔺فرمول مورد استفاده :
0.71 × (Fy) × (db)
✅حل:
0.71*400*20= 568mm~60cm
در صورتی که اطلاعات طول وصله در نقشه کارگاهی موجود نباشد یا استاد کار در مورد وصله ستون از ناظر اطلاعات فنی بخواهد با استناد به این بند ناظر میتواند عدد مورد نظر را محاسبه کند ، اما باید توجه داشت بند فوق مخصوص عضو فشاری ، و وصله پوششی ان میباشد و حتما تنش تسلیم میلگرد باید کمتر از 420باشد تا بتوان از این بند استفاده کرد.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
«روز مهندس بر تمامی تلاشگران عرصه علم و ساختمان خجسته باد. در میان هیاهوی ساختوسازها، گاهی صدای شکستنها را نمیشنویم. امروز، در آستانه این روز، گوش دل میسپاریم به تمام صداهایی که خاموش شدند؛ بهیاد آنان که جانشان را برای رسیدن به زندگی بهتر فدا کردند. باشد که مهندسی ما، در کنار محاسبات دقیق، سرشار از تعهد به انسانیت، همدلی و تلاش برای ساختن سرزمینی امن و آرام برای تمام هموطنان باشد. یاد و خاطره همه عزیزان از دست رفته گرامی باد.»
🩵🩵
🏡 کانال نکات اجرائی ساختمان 🏡
https://t.me/NokatOmranEjraei
4 921
🏡کاربرد بتن scc
مواقعی که تراکم آرماتوربندی بسیار زیاد هست و امکان ویبره زدن وجود ندارد توصیه می شود که از بتن خود تراکم یا scc استفاده گردد.
برای مطالعه بیشتر در مورد بتن خود متراکم روی لینک بالا کلیک کنید 👆🏻
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
📌آیا میدانستید!
ماموران شهرداری تنها به حکم قانون و تایید حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ میتوانند، دست به تخریب یا اعمال حاکمیتی کنند . در غیر این صورت مستوجب مجازات خواهند بود.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
🏡ضوابط عمل آوری بتن فونداسیون و دالها در دمای پایین
- میانگین دمای هوا در سه شبانهروز متوالی از ۵ درجه سلسیوس فراتر نرود.
- در طول سه روز متوالی هیچگاه دمای هوا برای مدت بیش از ۱۲ ساعت، بالاتر از ۱۰ درجه سلسیوس نباشد.
اگر دو شرط فوق در محل ساخت برقرار باشد، باید بهمدت ۷ روز عملیات کیورینگ بتن را با هدف حفظ دمای آن در محدوده بالاتر از ۵ درجه سلسیوس در دستور کار قرار دهید. به این ترتیب جلوی یخ زدن و افت مقاومت بتن را میگیرید.
🌱 عایقبندی مانند پشم شیشه، پلی استایرن، پشم سنگ، الیاف سلولزی، لاستیک اسفنجی، فوم وینیل
🌱 بخاریهایی با سوختهای فسیلی همراه با یک هواکش مناسب برای تخلیه گازهای آلاینده
🌱 در هوای سرد، رادیاتورها از انتقال حرارت همرفت استفاده می کنند. در این سیستمها خطوط لوله آب گرم در سطح بتن اجرا میشوند.
🌱دوربندها مانند برزنت، نایلون پلی اتیلن، تا حدی جلوی نفوذ هوای سرد به داخل ساختمان بهویژه در محیطهای بادخیز را میگیرد.
🌱 در کیورینگ با بخار آب معمولا حجم زیادی از بخار آب با فشار زیاد و دمای بالا در یک محیط سربسته حبس میشود. (دمای سطح بتن حداکثر ۶۵ درجه)
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
سلام و وقت بخیر خدمت همکاران عزیز
در روزهایی که نفسهای جامعه به شماره افتاده، شاید کلمات هم به راحتی نتوانند بار سنگین غم و نگرانی را بر دوش بکشند. ما هم در این فضای آموزشی، بیش از هر زمان دیگری به یاد داریم که دانش و آگاهی، نه تنها نور راه فردا، که پناهگاهی امن برای امروز ماست.
اکنون بعد از مدتی دوری اگر تمایل داشته باشید با ادامه آموزش ها در خدمت شما دوستان عزیز باشیم
لطفا نظراتتون رو با مدیریت کانال به اشتراک بگذارید
این کانال، در کنار شماست ❤️
به امید روزهایی روشن تر برای تمام مردم ایران 🌱
https://t.me/NokatOmranEjraei
4 921
در این روزهای سخت و تاریک، قلبهای بسیاری از هموطنانمان به درد آمده است. داغ از دست دادن عزیزان و فشارهای اقتصادی، سایهای سنگین بر زندگی مردم انداخته است💔.
اینترنت، که روزگاری پل ارتباطی ما بود، اکنون به مانعی برای بیان احساسات و نیازهای ما تبدیل شده است.
ما در این شرایط، باید همدیگر را درک کنیم و با همدلی و همبستگی، به یکدیگر قوت قلب دهیم. بیایید در کنار هم بایستیم و برای روزهای بهتر تلاش کنیم. یاد عزیزان از دست رفتهمان را گرامی میداریم و امیدواریم که روزی برسد که آرامش و شادی به سرزمینمان بازگردد.
@nezartsakhteman
4 921
دستمزدی که بر کاغذ، مترمربعی محاسبه میشود،در گذر از صرافیِ وحشیِ روزگار،
به جِرمِ یک قاشقِ ماستِ بیچرب تقلیل مییابد.
این، دیگر محاسبهی اقتصادی نیست؛
معادلهی شکستنِ پُلههای پیشرفت است.
مهندسی که باید بر بلندای ساختمانها، خطِ افق را ترسیم کند،پایینتر از قفسهی لبنیاتِ سوپرمارکتها ایستاده است.
طنزِ گزندهی این تناسب،آینهی تمامنمایِ وارونگی ارزشهاست:جسمِ بنا با میلگردهایِ فولادی استوار میشود،
اما ستونِ فقراتِ حرفهایِ ناظر،تحتِ فشارِ بیوزنیِ دستمزد،خُرد میشود.
در این مُحاسبه،نه عددها که شرافتِ کار در حالِ تخریب است.و تو گویی که جامعهی بیملاط،دارد با همان قاشقِ ماست،فوندانسیونِ امنیتِ خود را میخورد.
تنها یک متر مربع نیست که بهایش فرومیریزد؛این، متراژِ حرمتِ یک ملت است که در حالِ کوچکشدن است.
لطفا تا میتونید این پست رو برای دوستان و همکاران خود ارسال کنید بلکه بیدار شدن 🙏
به امید روزهایی بهتر برای همه ی مردم ایران ❤️
https://t.me/NokatOmranEjraei
4 921
🏡 نکات پخ ساختمان
احداث پخ ۴۵ درجه در صورتی که پلاک مجاور پخ ۴۵ درجه را اجرا کرده باشد باید اجرا شود، در غیر این صورت میتوان پخ ۴۵ درجه را
پوشاند.
تبصره : با گرفتن رضایت محضری از پلاک مجاور میتوان پخ ۴۵ درجه را اجرا نکرد
در صورت عدم رضایت از مالکین پلاک مجاور و پوشاندن پخ ۴۵ درجه
پرونده به کمیسیون داخلی ارجاع داده می شود.
احداث بازشو یا پنجره در پخ ۴۵ درجه مجاز نمی باشد.
در صورت احداث بالکن در پخ ۴۵ درجه درب دسترسی به بالکن نباید
مشرف به سمت پلاک مجاور باشد.
پیش آمدگی روی پخ دو گذر ، در محدوده سند مالکیت به میزان حداکثر ۱/۵ متر عمود بر پخ و به شرط رعایت ۳/۵ متر ارتفاع از
کف پیاده رو مجاز است.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
🍁ضوابط راه پله و آسانسور برای زمین های زیر ۲۰۰ متر مربع👇🏻👇🏻
طبق پیوست ۲ مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ، حداقل ابعاد مفید چاله آسانسورهای ۴ نفره نیمه اتوماتیک ، عرض ۱۴۰ وطول ۱۶۰ سانتیمتر درنظر گرفته شده است . که باتوجه به اینکه طبق ضوابط ابلاغی ابعاد مفید چاه آسانسور۱۶۰*۲۰۰ سانتیمتر میباشد ، می توان در بعضی مناطق با کسب اجازه از مرجع صدور پروانه ابعاد مفید را حداقل ۱۴۰*۱۶۰ سانتیمتر برای املاک ریزدانه با مساحت سند حداکثر ۲۰۰ مترمربع ویاکمتر ، ملاک قرار گیرد .
🏡طبق بند ۳-۱-۴-۴-۴ ویرایش ۱۳۹۲ و بند ۳-۶-۴-۳-۲ ویرایش ۱۳۹۵ مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ، راه پله باید دست کم ۱۱۰ سانتیمتر عرض مفید داشته باشد ، مگرآنکه مجموع تعدادمتصرفان تمام طبقات استفاده کننده از راه پله کمتر از ۵۰ نفر باشد که دراینصورت عرض مفید می تواند به حداقل ۹۰ سانتیمترکاهش داده شود . لذا چنانچه مساحت سند حداکثر ۲۰۰ مترمربع ویا کمترباشد ، و ساختمان مربوطه نیز حداکثر تا ۵ سقف طراحی گردد وتعداد کل ساکنین آن نیزکمتر از ۵۰ نفر باشند ، عرض پاگرد میانی ، یک متر( پله ای در پاگرد قرار نگیرد) و عرض پاگرد درب ورودی آپارتمان (هم تراز با سطح واحد) ۱٫۲۰ متر باشد و در صورت باز شدن درب آسانسور در پاگرد باید ۱۵۰ س.م فضا داشته باشد.
🌱در ریزدانه درب ورودی واحد و فضای لابی آسانسور می تواند در پاگرد پله باشد
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
4 921
🍁🏡🍁ماده ۹ و ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در خصوص الزام وجود مهندس مجری
🌱ماده ۹ - کلیه عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان بهعنوان مجری، طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی انجام شود و مالکان برای انجام امورساختمانی خود مکلفند از اینگونه مجریان استفاده نمایند.
🌱ماده ۱۰ - مجری ساختمان در زمینه اجرا، دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت مسکن و شهرسازی است ومطابق با قراردادهای همسان که با مالکان منعقد مینماید اجرای عملیات ساختمان را براساس نقشههای مصوب وکلیه مدارک منضم به قرارداد برعهده دارد.
مجری ساختمان، نماینده فنی مالک در اجرای ساختمان بوده وپاسخگوی کلیه مراحل اجرای کار به ناظر و دیگر مراجع کنترل ساختمان میباشد.
تبصره - شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظفند نام و مشخصات مجری واجد شرایط راکه توسط مالک معرفی شده و نسخهای از قرارداد منعقد شده با او را که در اختیار شهرداری و سازمان نظام مهندسیساختمان استان قرار داده است، در پروانه مربوط قید نمایند. مالکانی که دارای پروانه اشتغال به کار در زمینه اجرامیباشند نیازی به ارایه قرارداد ندارند.
❁ کپی ممنوع، مگر با ذکر منبع
🗯نظرات خود را در گروه زیر مطرح فرمایید.
گروه تبادل نظرات 👇🏻👇🏻👇🏻
https://t.me/mabahessakhteman
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
