مدرسه احیاءالعلوم هرات
الذهاب إلى القناة على Telegram
إظهار المزيد
1 155
المشتركون
+224 ساعات
-37 أيام
-1830 أيام
أرشيف المشاركات
💓از پیامبر صلی الله علیه وسلم سوال شد که بیشترین آنچه سبب ورود به بهشت می شود، کدام است؟
☑️فرمودند: تقوای الهی و اخلاق نیکو.
و نیز سوال شد که بیشترین آنچه سبب ورود به جهنم می شود کدام است؟
☑️فرمودند: دهان و عورت انسان است [که بادهان، گناهانی مانند: حرامخوری، کفرگویی، دروغ، غیبت، بهتان و.. انجام می دهد و با عورت، گناهانی مانند: زنا، لواط و شهوترانی های حرام را مرتکب می شود].
✍تقدیم: بخش فرهنگی مدرسه احیاءالعلوم هرات
🔶سه پیام مهم، از سه پیامبر، در سه کتاب آسمانی:
{أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَى ، وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى ، أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ، وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ، وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى ، ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى} [النجم: 36 - 41]
🔶سه پیامبر:
1⃣ موسی
2⃣ ابراهیم
3⃣ محمد
🔶سه کتاب / سه پیام:
1⃣ صحف موسی
2⃣ صحف ابراهیم
3⃣ قرآن محمد
(علیهم الصلاة والسلام)
🔶مفهوم آیات:
آیا [آن مشرکی که مشتی مال دنیا را به مشرکی مانند خود وعده نمود تا عذاب آخرت او را بر دوش گیرد] به آنچه در صحیفه های موسی و ابراهیمی که [به عهد خود] وفا کرد، آگاه نشده است که:
1⃣ أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
2⃣ وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى
3⃣ ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى.
آگاه نشده بر این که: [ترجمه آیات:]
1⃣ هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی گیرد،
2⃣ و [نیز] این که جز سعی و تلاش خود انسان، چیزی عاید او نمی شود؛ سعی و تلاشی که به زودی [در سرای آخرت] بدو نشان داده خواهد شد،
3⃣ [و این که] سپس به تمام و کمال، به نتیجه اعمال [خوب و بد] خود روبرو خواهد شد؟
🔶حاصل:
ـ دانسته شد که هیچ کس بار گناه ما را در آخرت به دوش نمی گیرد؛ پس این حماقتی است بزرگ؛ اگر بخاطر منافع دنیوی دیگران، آخرت خویش را تباه سازیم.
ـ و نیز، باید خود، اهل عمل باشیم که عمل نیک دیگران به خود شان تعلق داشته و به ما سودی نخواهد رساند.
ـ و باور داشته باشیم که هرکس [در سرای آخرت] نتیجه اعمال [خوب و بدش] را به تمام و کمال خواهد دید و زره ای فراموش نخواهد شد.
♦️تقدیم: بخش فرهنگی مدرسه احیاءالعلوم هرات.
🍀ترجمه: [روزقیامت] تا آنگاه که کار قضاوت میان خلایق تمام می شود، هرکس [از گرمای خورشید قیامت] در سایة صدقه اش قرار می گیرد.
💝ارسالی مدرسه احیاءالعلوم هرات.💖🍀💖🍀💖🍀🌺
📝ثمرات همت بلند!
برادر عزیزم همت عالی ثمرات زیادی دارد
از جمله:
1⃣ همت بلند سبب دستیابی به زندگی خوب و نیکو می گردد؛ زیرا زندگی پاکیزه و زیبا جز با همتِ بلندپروازانه، محبتِ صادقانه، و ارادهی خالصانه به دست نمی آید، به هر اندازه که همت انسان بلندتر رود، زندگی زیباتر می گردد.
انسانهای بیهمت، خوار ترین مردم بوده و کمترین محبت، تلاش و پیکار را داشته، و زندگی حیوانات از زندگی ایشان برتر و بالاتر است.
2⃣ همّت بلند همواره خوبیهای بیپایان را به همراه دارد، در رگهای انسان خون شهامت و دلاوری را به جریان انداخته و او را در میدان علم و عمل چابک می گرداند. انسان با همت همیشه در پی نیکوییها بوده و همواره بر انجام کارهای ارزشمند میپردازد.
3⃣ همت بلند آرزوهای پست، آرمانهای ناشایست و کارهای بیهوده را دور میکند و نهال خواری و پستی را از درونت بر میکَند، ترا به جایگاهی می رساند که به خواری تن نداده و به کمها قناعت نداری.
4⃣ همت بلند کارهای ناممکن در نزد مردم را برایت ممکن می سازد و این حرف را فقط اهل همت میفهمند و بس؛ زیرا کارهای بسیاری را که ضعیفان ناممکن میپندارند، به اراده االله انسانهای با همت انجام می دهند.
5⃣ همت بلند سبب میگردد تا انسان به درجات بلندِ از عبادت و زهد و پرهیزگاری برسد، چنانچه نمونههای زیادی از این دست در زندگی گذشتگان موجود است.
6⃣ همت بلند جامعه را از پایینی به بلندی، از غفلت به بیداری، از تنگنایی به آزادگی و از تقلید کورکورانه به آگاهیِ جوانمردانه رهنمون میسازد.
7⃣ همت بلند از انسان، مردی می سازد که در راه دستیابی به اهدافش از مال و جان می گذرد، زیرا او میداند که خوبیها با تحمل سختیها به دست میآید، و نیکیها، برکتها و خوشیها جز با دشواری و عبور از پل خستگیها به دست نمیآید.
8⃣ انسان با همت الگویی برای جامعهاش بوده که دونهمتان همواره به او مینگرند و راههای دشوار و تاقتفرسا را با تکیه به او می پیمایند.
ترجمه: عبدالقاهر فقیری فارغ مدرسه احیاءالعلوم هرات
Repost from خدمات تایپ و ترجمه آنلاین واژه یاب📖
🍃📖🍃
اگر تلاوت قرآن برایت سنگین است در ایمانت شک کن!
ابي الجوزاء الربعي (رحمهالله) می گوید:
«نزد منافق؛ حملِ سنگی بزرگ؛ راحتتر از تلاوتِ قرآن است!»
-حلية الأولياء 3 / 80)
پیام اصلاحی
با قرآن زندگی کن، در هر گام به خداوند متعال توکل کن و مراقبت اوتعالی را همیشه مد نظر داشته تا در عافیت و امنیت زندگی کنی.
❤
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
گریز از دین!
انسان بطور ناگهانی نمیتواند از چارچوب شریعت پا را فراتر بگذارد.
بلکه گامبهگام راههای گریز از شریعت را برای خود هموار میکند.
یکروز به اندیشههای بیگانه گوش میدهد و روزی دیگر جلوههای ناشایست دینستیزانه را میبیند، و زمانی افسار عقلش را به دستان اندیشهها و محاسباتی میسپارد که زهر و عسل را با هم میآمیزند.
این جریان ادامه مییابد تا اینکه بعد از یکسال خود را در وادیی میبیند و دین را در وادیی دیگری؛ طوریکه زبان و عقلش را از دست میدهد، با زبان دیگران حرف میزند و با عقل دیگران میاندیشد.
از شبهات کوچک بپرهیزید که کاخهای بزرگ دینداری را فرو میریزند.
نوشته: أدهم شرقاوی
ترجمه: عبدالقاهر فقیری، فارغ مدرسه احساءالعلوم هرات
مراحل حیات نبی(ص) به لحاظ ازدواج:
ـ تا 25 سالگی بدون ازدواج- در اوج عفاف و پاکیزگی.
- تا 48 سالگی تک زواج- با خدیجه، بیوه ای که 15 سال بزرگتر از ایشان بود و دو شوهرداری را سپری کرده بود.
ـ تا 53 سالگی بدون همسر.
ـ بعد از هجرت به مدینه همزمان با فرضیت جهاد، تعدد زوجات هم آغاز یافت (در این حین: 53 ساله بودند).
ازدواج شان با دختران روسای قبایل و مشاهیر بود؛ ازدواجی که پیوند شان را با قبایل، تحکیم می بخشید و از خصوم شان می کاست و در حامیان شان می افزود. (یعنی: از ادواج شان نقش عمل سیاسی را داشت که در کنار عمل نظامی(جهاد) برای توسعة اسلام تأثیرش را می گذاشت).
ـ وچون نصرت حاصل شد و جنگ بارش را فرو نهاد آن زمان نازل شد: {لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدُ} (بعد از این، ازدواج با زنان برایت روا نیست).
ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
Repost from 📚رفعت سعیدی📝
📗 عنوان کتابچه: ۲۰ نکته دربارهٔ پایداری پس از #رمضان
📝 نویسنده: شیخ محمد صالح المنجد
🖊 مترجم: واحد ترجمهٔ بینش
📑 تعداد صفحات: ۳۱
لذت غذا!
در یکی از نوشتههای که آنرا خانمِ فرزانه و محترم نوشته بود میخواندم که: درآن از زندگیِ مادیگرایانه و ماشینی که زن را در چرخهٔ آن قرار دادند، طوریکه خسته و کوفته ، همراه با غذای آمدهشده از بازار که هیچ حس، خاطره و عشقی در آن نهفته نیست، از کار میآید تا با خانواده خالی از شور، هیجان و پراکندهاش غذا بخورد، شکایت میکرد.
عشق و احساسی که در حین پختن غذا از دستودل یک زن در غذا میتراود، میتواند نسلهایی را بسازد کسی تا حالا به چشم ندیده باشد.
بسیاری از ما فکر نمیکنیم که وعدههای غذایی ما تنها با طعمِ لذیذ غذا لذتبخش نمیشود؛ بلکه با فضای گرمابخش خانه، ایثار و ازخودگذری در تقسیم غذاهای خوبتر بین افراد خانواده، وقتی پدر و مادر در جلویچشم فرزندان غذا به دهان هم میکنند، زمانیکه پدر با محبت و عشق به بچههایش غذا میدهد، در هنگام غذاخوری حرفهای شاد و خرامان گفتن و شادی و طراوت در دلِ اطرافیان کاشتن، سپاسگزاری از مادر و کسانیکه با او همکاری کردند با این حرفها:« دستت درد نکند، بسیار مزه داد...»، و سپاسگزاری از پدر که مواد غذایی را آماده کرده است...، با اینها است که غذای مان لذیذ میشود و طعم به یادمانی به خود میگیرد.
تمام این کارهای خوب را میتوان با یک سفارش برگر و یا مرغ همراه با برنج در بستهی پلاستیکیِ جداگانه، آمیخته با سکوت و اخم و تروشرویی و گاهی هم با تَقتَق بر صفحه مبایل بادست دیگر، خورد. و اما با این کار بعد از یک روز می بینی که توان پدرومادر در این چرخهٔ مادی و خشک از بین رفته است.
این کجا و آن کجا.
برای فرزندان خویش خاطرات بهیادماندنی به جای بگذارید، زیرا این خاطرات ریسمان محکمیاست که آنها را در برابر گرباد سرکش فساد و هرزگی حفظ میکند.
نوشته: د. ایاد قنیبی
ترجمه: عبدالقاهر فقیری، فارغ مدرسه احیاءالعلوم هرات
🚨۳۰ بلاء وآفت که پیامبراسلام از آنها به خدا پناه جسته اند.
در احادیث صحیح ثابت شده است که رسول الله ﷺ دعا میکردند
✅ بارالها! من به تو پناه می آورم از :
❁از ناتوانی ودرماندگی.
❁از سستی وکاهلی درکار.
❁از ترس.
❁ازبخل.
❁از دین وقرض.
❁از سنگدلی.
❁ از غفلت وفراموشی.
❁ازفقر وتنگدستی.
❁از ذلت و زبونی.
❁از بیچارگی.
❁از کفر.
❁از شرک.
❁از فسق.
❁از بدبختی وشقاق.
❁ازنفاق.
❁ازسمعه وخود پسندی.
❁از ریاء.
❁از کوری و نابینایی.
❁از گنگی و بازماندن زبان از تکلم.
❁از دیوانگی.
❁از بیماری بندخورگی ( جذام).
❁از پیسی.
❁از انواع بیماری های بد.
❁از غلبه وفشار قرض.
❁از خشم و غضب زورمندان.
❁از دور شدن نعمت پروردگار.
❁از دور شدن عافیت وصحتمندی.
❁از قطع شدن نفقه.
❁وبالاخره از تمامی غضب پروردگار.
مراجع حدیثی آن:
📚[جامع الاحادیث الصحیحة].
✅تقدیم: مدرسه احیاءالعلوم.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
پیام تبریکی عید سعید فطر
عید گشـــاد ابـرو، بربست رخـــت روزه
این را حضر خجسته، آن را سفر مبارک
فرارسیدنِ فرخنده ایام عید سعید فطر؛ عید بندگی و برازندگی را به تودهی هممیهنان خویش تبریک و تهنیت میگوییم و از بارگاه باریتعالی، برای مردم و ملتمان مستدعیِ سال خرم و حال خوشایم تا باشد در پرتوِ رحمات مهربانپروردگارمان، توانسته باشیم بهرههای تقوا و پرهیزگاری این ماه میمون و مبارک را کمایی کرده، در زمرهی نیکانِ نیکنام امت خویش درآییم!
بهامید پیروزی و بهروزی
باعرض حرمت
مدرسه احیاءالعلوم هرات
#مدرسه_احیاءالعلوم_هرات
@Aehyaa
Repost from مدرسه احیاءالعلوم هرات
🌙 صدقه فطر چيست و بر چه کسی واجب می شود؟
[سال۱۴۰۲ش]
✍ ضیاءاحمد فاضلی، واعظ مسجد جامع بزرگ و مسؤول مدرسه احیاءالعلوم هرات.
🌮صدقة فطر عبارت است از مقداری خوراکي و يا قيمت آن که بر ذمه شخصی که جدا از نيازمنديهاي اصلي خود به ارزش يک نصاب شرعي -جنس و يا نقد- داشته باشند، واجب می شود تا از خود و فرزندان نابالغ خود به فقرا و مساکین بپردازند.
🔶️ نبی(ص) در باره اهمیت آن فرمودند که روزهی روزه دار همچنان معلق است تا صدقه فطرش را بپردازد.
🔶 زمان واجب شدنش :
زمان واجب شدن صدقه فطر، صبح روز عید فطر است؛ بناءً، اگر شخص ثروتمند، در صبح عید، صاحب طفلی شد، صدقهي فطرش بر ذمهي پدرش واجب می شود و اگر شب عید، کسی فوت کرد و صبح عید را در نیافت، صدقة فطرش ساقط می شود.
🔶 زمان پرداخت صدقه فطر:
زمان پرداخت آن، صبح عید، قبل از نماز عید است. البته قبلاً در جریان رمضان نیز می تواند بپردازد. اگر از نماز عید تاخیر شد دیگر یک صدقه عادی بوده و فضیلت صدقه فطر را از دست می دهد.
🔶 حکمت و فلسفه صدقه فطر:
حکمت از آن:
✅دستگیری به فقرا
✅و پاکی روزه است.چنان چه رسول خدا می فرمایند: «زَكَاةَ الْفِطْرِ طُهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ وَطُعْمَةً لِلْمَسَاكِينِ مَنْ أَدَّاهَا قَبْلَ الصَّلاَةِ فَهِىَ زَكَاةٌ مَقْبُولَةٌ وَمَنْ أَدَّاهَا بَعْدَ الصَّلاَةِ فَهِىَ صَدَقَةٌ مِنَ الصَّدَقَاتِ» (سنن ابی داود)
ترجمه: صدقه فطر، به منظور پاک ساختن شخص روزه دار است از بیهودگی و سخنان زشتی که بر زبان آورده و [نیز] طعامی است برای مساکین. هر کس آن را قبل از نماز عید ادا کند صدقهی مقبولی است که انجام داده است و هر کس آن را بعد از نماز عید بپردازد، صدقه ای از سر سایر صدقات برایش محسوب می شود [و ثواب صدقه فطر را نخواهد داشت].
♦️علما گفته اند: صدقه فطر، نواقص روزه را همان گونه جبران می کند که سجده سهو نواقص نماز را.
🔶 صدقه فطر از چه چیزهایی، داده می شود؟
در صدر اسلام، لستی از نیازهای اولیهی فقرا، پیشنهاد شده بود تا از یکی از آنها بپردازند که مهمترین آنها موارد زیر بود:
1⃣از گندم ، نصف صاع (تقریبا دو کیلو)،
2⃣ از جو ، یک صاع (سه کیلو و ششصد گرام)
3⃣از خرما ، یک صاع (سه کیلو و ششصد گرام)
و از کشمش، یک صاع (سه کیلو و ششصد گرام).
✅ نکته۱:
به نظر می رسد که در صدر اسلام، گندم از سایر خوراکی ها گرانتر و دو کیلوی آن، معادل چهار کیلو خرما و کشمش بوده است.
✅ نکته۲ :
می توان بجای یکی از موارد بالا، قیمت آن را داد، بخصوص اگر به نفع فقرا، باشد.
🔶مناسب است، افرادی که توانمندی مالی بالایی دارند، صدقه فطر خود و اطفال خود را از خرما و کشمش بسنجند و کسانی که از توانمندی متوسطی برخوردارند از جو اندازه گیری کنند و کسانی که از توانمندی کمی برخوردارند، از گندم تعیین کنند.
🔶 صدقه فطر به چه کسی داده می شود؟
صدقه فطر به کسی که فقیر باشد، پرداخت می شود، بناء، اگر به کسی داده شد که غنی بود، صحیح نمی شود.
🔶 صدقه فطر بر چه کسی واجب می شود؟
بر کسی واجب می شود که به اندازهی پائین ترین نصاب شرعی که همانا نصاب نقره است(۱۴۰ مثقال آن)، جواهرات، پول، یا مال تجارت، و یا مِلک و مانند آن را و نیز هر چیز زیاده از حاجات اصلی زندگی را داشته باشد.
♦️معادل نصاب نقره به افغانی در این چند سال نزدیک به سی هزار افغانی می شود.
♦️ نیازهای اصلی شخص (مانند: خانه نشیمن، وسیله سواری، اثاثیه مورد نیاز خانه) به حیث بخشی از نصاب، حساب نشده و معاف اند..
♦️البته برای پوره شدن نصاب صدقه فطر، هر چیز اضافه از حاجت اصلی حساب می شود، مثلاً: کسی که در تعمیر دو منزله ساکن هست و ضرورتش به یک منزل رفع می شود، منزل دیگر حساب می شود و نیز از لباسها، زیاده از سه دستش حساب می شود..از اثاثیه منزل، آنچه بیشتر از مقدار ضرورت هست و به همین گونه سایر موارد.. چنان که اگر قیمت تقریبی همهی اینها به ارزش نزدیک به سی هزار افغانی می رسید این شخص صاحب نصاب هست و بر او صدقه فطر واجب می شود.
♦️کسی که مالک چیزی به قدری که گفته شد نباشد، بر وی صدقه فطر واجب نیست.
🔶 صدقه فطر همسر و فرزندان بر دوش کی است؟
از همسر، بر دوش خود اوست که اگر غنی بود می دهد و اگر فقیر بود معاف است.
رواست اگر شوهر به عوضش بپردازد.
♦️از فرزندان بالغ هم بر دوش خود آنهاست.
♦️از فرزندان نا بالغ، بر دوش پدر شان است که اگر غنی ( صاحب نصاب) بود، از خود و آنان را می پردازد؛ ورنه معاف است.
🌺 تذکر: صدها طلبه لیلیه و اساتید وپرسونل مدرسه را در دعاهای خیر تان یاد نمایید. *معلومات:* 0790453022🌺🌸🍀🌴
4️⃣ تفریحات ناسالم:
درست است که در ایام عید، شادی و سرگرمی پسندیده است؛ اما نباید در آن، حدود شرع شکسته شده و سلامتی جامعه به خطر روبرو شود. پس تفریحاتی مانند: بازی با پتاقی و موادآتش افزا و خطرناک، تیزرانیِ رعب آور، بازیهای خطرناک و آسیب رسان، خلطیت زن و مرد در محیطهای تفریحی و میله جاها، بدحجابی به بهانه شادی عید، چشم چرانی و مزاحمت به ناموس دیگران، سگ جنگی، کبوتربازی بر روی بامها، قمار و بردوباخت در برخی بازیها وسرگرمیها و...
متأسفانه این گونه منکرات در جامعه ما بسیار است. الله(ج) ما، فرزندان و خانواده های ما را از آنها محفوظ بدارد.
5️⃣- اسراف در سفره عید:
منکر دیگر، چشم وهم چشمی بر سر سفره ی عید است؛ طوری که اگر وجهش را هم نداشته باشد، باید قرض کرده و سفرة مجلل پهن کند و از دیگران کم نیاورد و بلکه جلو زند. این رقابت منفی، زیانهای زیادی را متوجه جامعه ما ساخته است. الله متعال مردم ما را از آن نجات بخشد.
6️⃣-خلطیت ها و بی حجابی ها:
منکر دیگر، خلطیت بی رویه ی زن ومرد و بدحجابی بسا خانمها در ایام عید است. چنان که به بهانة عید و شادی، حدود میان زن و مرد بیگانه در بسا جاها شکسته می شود؛ دختران و پسران جوان که قبلاً از هم دوری میکردند، حالا به بهانة عید با فتنه انگیزترین سیما وقیافه با هم روبرو و نزدیک می شوند و مجال را برای شیطانها باز میگزارند تا آنها را به رگبار وسوسه های گمراه کننده گیرند و دین و آبروی شان را آسیب رسانند. خداوند از شرّ آن، ملت ما را پناه دهد.
7️⃣- مرزشکنی ها در باره لباس نو:
َمنکر دیگر این است که به بهانة عید و این که در اسلام به لباس نو در عید تشویق شده ایم، مدلهای فتنه انگیز و بیگانه با فرهنگ اسلامی و عنعنات پسندیده ملی ما، از جانب بسا دختران و جوانان انتخاب میشود و در نتیجه، همه ساله، عید که وجهة اسلامی دارد و باید ما را به ارزشهای ما متعهدتر ونزدیکتر سازد، ضربه بدی بر پیکرة ارزشها وفرهنگ اسلامی ما قرار میگیرد.
💓تقدیم: مدرسه احیاءالعلوم هرات.🌸🌸
معلومات: ۰۷۹۰۴۵۳۰۲۲
فضایل و مسایل نماز عید و منکرات این ایام
✍تقدیم: ضیاءاحمد فاضلی، واعظ مسجدجامع بزرگ و مسوول مدرسهی احیاءالعلوم
🔶نماز عید: این نماز که در هرسال، فقط دوبار است از فضایل وبرکات بی شماری برخوردار است.
امام ابوداود در حدیث صحیحی از أم عطية(رض) نقل میکند که گفت: «أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نخرج ذوات الخدور يوم العيد قيل فالحيض قال ليشهدن الخير ودعوة المسلمين قال فقالت امرأة يا رسول الله إن لم يكن لإحداهن ثوب كيف تصنع قال تلبسها صاحبتها طائفة من ثوبها.»
♦️ترجمه: پیامبر(ص) به ما دستور دادند که زنان خانه را روز عید به نماز ببریم. و چون از رفتن زنانی که در عادت ماهواراند سوال شدند، گفتند: در عیدگاه [بدور از محل نماز] حضور یابند تا از خیر و دعاهای مسلمین بهره مند شوند. [در این حین] زنی گفت: ای رسول خدا! اگر برخی، پوشش و چادری نداشته باشند چه کنند؟ فرمودند: زنان همراه شان برخی از پوشش های شان را بدیشان بپوشانند.
♦️نکته: حال که دانستیم اهمیت نماز عید تا بدان حد است، پس حیف است اگر برخی برادران ما نمازعید را فدای اموری مانند: تفریح، سلمانی، زیارت قبور و.. سازند.
🔸حکم نماز عید:
بر هرکسی که نماز جمعه فرض است، نماز عید بر وی واجب است. برای زنان واجب نیست؛ اما در صورت فراهم بودن شرایط، رفتن شان به نماز عید مستحب است.
🔸چگونگی ادای نمازعید:
نماز عید دو رکعت است؛ در هر رکعت، 3 تکبیر واجب زیاده از دیگر نمازها دارد. در رکعت اول: بعد از سبحانک اللهم، سه تکبیر پی هم گفته می شود. در هرکدام دستها بالا و سپس رها می شود و بعداً قرائت آغاز می یابد. در رکعت دوم بعد از ختم قرائت و قبل از رکوع نیز 3 تکبیر به همان شیوه گفته میشود، امام با تکبیر چهارم به رکوع میرود.
نماز عید اذان و اقامت ندارد. گوش دادن به خطبة عید سنت است و بعد از نماز خوانده می شود.
🔸مستحبات روز عید:
1 - غسل كردن و مسواك زدن.
2 - بهترين لباس را پوشيدن.
3 - خوشبويي زدن.
4 - پيش از رفتن به نماز در عيد فطر خرما يا ديگر شيريني خوردن و در عید اضحی، قبل از نماز عید، چیزی نخوردن و بعد از نماز، از گوشت قرباني خويش – و اگر قربانی نبود، چیزی دیگر- خوردن.
5- رفتن به عیدگاه از يك مسير و برگشتن از مسيري ديگر.
6- پياده رفتن به طرف نماز عید.
7 - پيش از نماز عيد و بعد از آن، نخواندن نماز نفل، چه در خانه و چه در عیدگاه.
🔶منکراتی در ایام عید:
شماری از مردم ما از روی نادانی، برخی منکراتی را در ایام عید مرتکب میشوند که مایه ی تأسف است؛ خداوند ما را از آنها دور بدارد. مشهورترین آنها به قرار زیراند:
1️⃣- پایبندی به زیارت قبور در صبح عید:
برخی، رفتن به زیارت قبور در صبح عید را برای خود امری حتمی ساخته اند که گویی، شرع مبین به آن دستور داده باشد که اصلاً چنین نیست؛ بلکه آن را برای خود حتمی ساختن، یک بدعت سیئه است.
این بدعت –اقلاً- ضررهای آتی را به دنبال دارد:
- شادی روز عید را که امری شرعی است، مکدر می سازد.
ـ غالباً سبب از دست دادن نماز عید -و یا بازماندن از غسل و آمادگی لازم برای آن- میگردد.
- ازدحام ترافیکی در صبح عید را ایجاد کرده و غالباً خلطیت میان زن و مرد را سبب میشود.
پس زیارت قبور را باید در فرصتی دیگر گذاشت.
2️⃣- تجدید و از سرگیری عزاداری: چنان که اگر از فوت فردی، ماهها هم سپری شده باشد، روز عید که آن را به نام عید اول مرده نام گذاشته اند، کسان میت خود را عزادار جلوه داده از پوشیدن لباس نو خودداری می کنند؛ میوه خشک را از سفره عید دور کرده به جای آن خرما قرار می دهند و به خانه می نشینند تا دیگران به تعزیه ی ایشان بیایند. بیشک، که این منکری است آشکار. پیامبر(ص) فرمودند: «روا نیست به هیچ زنی که به خدا ورسولش ایمان دارد اینکه که به مرگ کسی بیش از سه روز عزادار باشد؛ مگر خانم میت که در وفات شوهرش چهار ماه و ده روز عزادار است». [صحیح البخاری]
3️⃣ دوام کینه و آشتی نکردن:
فرصت عید، مناسب ترین فرصتی است برای شستشوی دلها از کینه و کدورت علیه همدیگر. پس خوش سعادت کسی است که از دیگران سبقت گرفته و جلوتر، دست آشتی را به سوی برادرش دراز کند و وی را در آغوش بگیرد و دل از کینه ی او پاک سازد. پیامبر(ص) فرمودند: «برای مسلمان روا نیست که با برادر مسلمان خود بیش از سه روز قطع رابطه کند؛ طوري که چون با هم روبرو شوند، هر يکي از ديگري روي گرداند. و بهترين شان هماني است که در سلام کردن پيش قدم شود». [سنن ابوداود]
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
