ar
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

الذهاب إلى القناة على Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

إظهار المزيد
4 206
المشتركون
-424 ساعات
-197 أيام
-7130 أيام
أرشيف المشاركات
ال مبيغسلش سنانه ده زيه زي ال مبيستحماش بالظبط

لا اكتفاء بطاعةٍ لمن رَغبَ الآخرة!.

هناكَ من رحَلَ عنّي و لم يرحَلُ منّي فاللهُم إرحمه .💙

وصلنا بفضل الله ل 3000ج وفاضل 2000ج قال تعالى وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ رقم الكاش 01090235466

وعلي رأي ستي الله يرحمها شوفت الكويس و عديته... و جيت عند المنيل و نقيته😂

انت متخيل إن فيه ناس مبقتش تصلى الجمعة !! حتى لو قلة قليلة لكن الموضوع مُفزع و مر.عب .. ده النبي ﷺ قال : "من ترك ثلاث جمعاتٍ من غير عذرٍ كتب من المنا.فقين" .. نص واضح وصريح مش محتاج شرح ولا تفسير و عن عبد الله بن عمر و أبي هريرة أنهما سمعا رسول الله ﷺ على أعواد منبره يقول "لينتهين أقوام عن ودعهم الجمعات ، ليختمن الله على قلوبهم ، ثم ليكونن من الغافلين". ارجع صلى يا صديقي و اوعى تقطع حلقة الوصل بينك وبين ربنا ، قرب من ربنا خطوة هتلاقيه بيقربلك ويقربك منه الف ، ربنا يهدينا و يثبتنا جميعا على طاعته 🤲

"كالعيدِ أنت عن الأيامِ مُختلفًا لقياكَ صبحٌ وفي عينيكَ أفراحُ!"💗

حاضر يا قلبي أنا هحضر فرحك، ياه وأنتي طبعا ياروحي هجي معاكي الكوافير كمان، أنتي بقى هوزع معاكم كارت الفرح، يوه بقى والله مش محتاجة عزومة( مش هخرج من بيتنا)

‏لم أجد في حياتي سبباً يديم الحب والصداقة والشراكة مثل التماس العذر وحسن الظن ‏⁧

والله فيه راجل هتقعدي تقوليله متكلمش دي ومتعرفش دي وطريقتك مع دي ، وفيه راجل تاني من غير ما تقولي ولا حتى تنبهي عارف يحافظ على مشاعرك ازاي ويعملك قيمة ف ريحي دماغك ، يا تيجي من نفسه يا ملهاش لازمة

من تلبيس الشيطان على تارك الصلاة ‏أن يعتقد أنه سيدخل الجنة بطيبة قلبه وحبه للخير وحسن خلقه وعدم ظلمه للناس إلخ، ويلبس عليه أيضًا فيرى أن كثيرًا من المصلين منافقون وأنه أفضل منهم ‏ولا يعلم المسكين أن المصلي الذي يقع في المنكرات أفضل من تارك الصلاة ولو كان من أفضل الناس معاملة وعملاً.

مستنين ايه من شعب بيبل الطرحه عشان بيكسل يكويها.

بكره تنضج وتعرف ان مفيش حاجة الذ من طعم التوت وانك تاكل ايس كريم زبادي توت وتشرب مشروبات توت وبالتوت وتحب مربى التوت وتشيز كيك التوت

في خلوة هادئة بيني وبين نفسي.. تأملت كل ما مر بي، وقلبي يهمس: "الحمد لله على كل شيء.") الحمد لله على السّراء التي أبهجتني، والضرّاء التي أحزنتني .. الحمدُ لله على الفقد الذي ربّاني، وعلى المنع الذي كان سترًا من لطفه الخفي .. الحمد لله على الدعوات التي استُجيبت، وتلك التي تأخرت، وربما لن تُستجاب.. لكنّها كُتبت عند الله، ولم تَضع .. نؤمن أن الدعاء لا يُرد، إما عطاء، أو دفع بلاء، أو أجر مُدَّخر ليوم نحتاج فيه كل حسنة. فسبحان الله.. نحن رابحون في كل الأحوال.') الحمدُ لله أني نُلتُ ما نُلت، وفقدتُ ما فقدت.. :))

هو الطابور هيبدأ الساعه كام عشان عاوز ابقي الحق الاذاعه الجامعيه و الدسك الاول

صدقت جمله ((صاحبك اللي يقلك كلمتين عشان يصحيك احسن من اللي يطنشك و يتفرج عليك))

مين يبدأ يومه بصدقة .. عن أبي هُريرة  قَالَ: قالَ رَسُول اللَّه ﷺ: مَا مِنْ يَوْمٍ يُصبِحُ العِبادُ فِيهِ إِلَّا مَلَكَانِ يَنْزِلانِ، فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا: اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا، وَيَقُولُ الآخَرُ: اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا متفقٌ عَلَيْهِ. رقم الكاش 01090235466

في بداية الحريق، الشغل وقف، فقررت أنزل اتغدى في واحد من المطاعم الموجودة في الدقي، وأنا مش مدرك أني عادي زي كل يوم، مش ماشي بفلوس كاش، وطلبت اللي أنا عايزه، وقعدت كلت، ثم جالي تليفون من واحد صاحبي بيقولي ان كل البنوك السيستم فيها واقع ومفيش مكن شغال. دخان الحريق اللي في رمسيس، كان وصل الدقي، وكنت قادر أشوفه بعيني كأنه قريب جدًا، فـ بدأت أدرك أن فيه تقريبًا مشكلة هتحصل، وخلصت أكل، ولاحظت ان فيه كذا حد في المطعم عايز يحاسب بالفيزا زي ما متعودين كل يوم، لكن المكن كله مش شغال، وكمان الـ ATM، في الشارع مفيش ولا واحدة فيهم شغاله. وبعد نصف ساعة تقريبًا من المحاولات، قرر مدير المطعم، أنه يتحمل المسؤولية، ويقولنا اتفضلوا ولما المشكلة تتحل ابقوا حولولنا الفلوس "الدنيا مطارتش"، ورغم اعتراض كام واحد من اللي شغالين معاه، لكن الراجل كمل في قراره وفعلًا مشيت وأنا حتى معرفش اسمه ولا هو يعرفني. وفضلت قاعد في الشغل، وبعدها رحت أجتماع شغل تاني، ثم طلعت على القهوة قعدت مع أصحابي اللي كلهم بيعانوا من نفس المشكلة، فـ اللي معاه كاش حاسب لنا، ومشينا وقلنا أكيد أكيد المشكلة اتحلت، ولأن معييش العربية اليومين دول والوقت اتأخر قلت أطلب اندرايف، وأروح أسحب فلوس على ما العربية توصل. مفيش ولا ماكينة ATM في المنطقة شغاله، والعربية كانت وصلت، فقلت للسواق ثواني بحاول اسحب فلوس، وبردو مفيش أي حاجة شغاله، مكن البنك الأهلي كله على سبيل المثال جايب ERROR، فقلت للسواق تعالى نجرب انستاباي قبل ما نتحرك، بردو مش شغال!!. فقلت للراجل خلاص أنا آسف جدًا لكن مش هعرف اكمل المشوار، أنا معيش فلوس كاش خالص، فتفاجئت بالرد، وقالي، وهتروح ازاي مشوارك بعيد واحنا الفجر؟، فعشان اخليه يمشي وكفاية إحراج لحد كده، قلتله كتر خيرك، أنا هتصرف، فـ قالي هتتصرف ازاي؟، قلتله هشوف توكل أنت على الله، فقالي طب أركب بس، ووالله قالي نفس الكلمة اللي قالها لي الراجل بتاع المطعم "الدنيا مطارتش.. بس مينفعش أسيبك متسوح كده ابقى ابعتلي الفلوس لما الدنيا ترجع تشتغل". لما كنت بقابل حد سوري، من الناس اللي جت مصر بعد الحـ ر.ب عندهم، ويقعد يقول شعر في تعامل المصريين معاهم، كنت بقول بيأفور، بيجاملني عشان أنا مصري، لكن ده طلع حقيقي، أنا النهاردة كلت وشربت وركبت علشان أروح زي الباشا، ومدفعتش جنية، علشان عايش في بلد شعبها محترم، وفيها بني أدمين بيقدروا بعض، وبيقفوا جنب بعض حقيقي في الأزمات. Ahmed Shaarany

لما تحبى بجد ⁦♥️⁩ متخبيش عليه حاجه صارحيه بالحقيقه حتى لو كانت هتزعله مفيش راجل بيطمن ل واحده كدبت عليه تمام.. الراجل مبيعرفش يحكی مبيعرفش يقول اللی واجعه لما تحسی انه مهموم ومرهق متزنيش عليه علشان يحكيلك خليكی جمبه وبس.. 💗 مش البنت بس اللی بتحب تسمع كلام حلو ، الكلمة الحلوه للراجل ممكن ترجعه طفل ف ثوانی..⁦ فی عز تعبك حاولی تضحكی ف وشه بلاش تحسسيه دايما انك نكديه و بتشكی من طوب الارض خليکی الحاجه الحلوه اللی ف حياته اللی بتنسيه اي تعب.. اتعلمی تثقی ف نفسك طول الوقت مهما شاف ومهما قابل خليكی عارفه ومتأكده انه بيحبك انتی وبس لان الراجل لو حب واحده بيتعمي مهما قابل هيفضل معمي لانه بيلاقيها ماليه كل حياته حتي عينه ملياها لدرجه انه مش بيشوف الراجل لو حبك هيحب روحك قبل ملامحك متهتميش ب شكلك علی حساب تصرفاتك زي ما بتحاولی تلبسی اشيك واجمل لبس يليق عليكی علشان تعجبيه حاولی برضو تعملی مواقف تعيش جواه وتثبتيله انك حلوه من جوه وبره.. اهتمی بيه اوي لان الراجل الاهتمام بالنسباله حاجه كبيره اوي و اهتمي باهدافه واحلامه وساعديه يكبر اكتر ف تعلیمه وشغله شجعيه و قويه لان الراجل لو حب بياخد قوته و امله من حبيبته واسنديه كلمه منك هتفرق اوی.. 💗 عوديه ميهربش منك ل صحابه عوديه يهرب من كل الدنيا ليكی آنتی 💗 كونی الحضن ف وقت الوجع والوحده كونی الاهل والصحاب ف الغربه كونی الفرحه ف ليالی الحزن والضحكه ف سنين الألم كونی الراحه والسند والأمل كونی امه قبل ما تكونی حبیبته 💗 خلیکی النقطه الحلوه آللی بتنور حياته 🖤

تخيل بس تتحسّن 1% يوميًا لمدة سنة فالنتيجة ان تصبح أفضل بـ 37 ضعف ولكن عندما ينقص جهدك 1% يوميًا ففي نهاية السنة تقريبًا لنا
تخيل بس تتحسّن 1% يوميًا لمدة سنة فالنتيجة ان تصبح أفضل بـ 37 ضعف ولكن عندما ينقص جهدك 1% يوميًا ففي نهاية السنة تقريبًا لنا يبقى من جهدك شيء الفرق بسيط في التغير من يوم الى يوم، لكن التراكم هو الذي يصنع الفرق 1. الاستمرارية بالعمل أهم من كمية وقدر ما تقوم بعمله 2. العادات الصغيرة تغيّر حياتك للأفضل أو للأسوأ