Lyrics Notes
الذهاب إلى القناة على Telegram
ای مطرب آن ترانهی تر بازگو ببین تو ترّی و لطیفی و ما از تو ترتریم «مولانا»
إظهار المزيد1 689
المشتركون
+124 ساعات
+47 أيام
+3230 أيام
أرشيف المشاركات
1 689
خب! خدا را شکر که استاد عزیز روی جلد هم ظاهر شدند و مصاحبههای مفصل و متعدد سالیان اخیرشان به روی جلد مجلات هم رسید. البته هنوز ایشان گمانشان این است که ممنوعالاسم ابدیاند و بدخواهان، راه را بر انتشار آرا و نظریاتشان بستهاند. امیدواریم با همین فرمان به زودی ایشان را در برنامهی «چشم شب روشن» هم ببینیم و چاپ چندم کتابهایشان فضای مملکت را درنوردد تا از این شائبهی همیشگی هم عبور کنند.
فقط احتمالاً ایشان در مانیفست فکریشان باید همکاری با سیستم فرهنگی دولتی و خصوصی در داخل کشور را از مصادیق خیانت به فرهنگ حذف بفرمایند.
عمرشان دراز باد
@LyricsNotes
1 689
گوگوش در اوایل دههی پنجاه و بعد از بازگشت از اروپا ترانهی «نمیاد» را اجرا کرد. ترانهای که در آن زمان بسیار مشهور شد و دوباره نام گوگوش را به صدر اخبار خوانندگان آورد.
این ترانه اولین تنظیم رسمی زندهیاد «آندرانیک» هم محسوب میشود.
آن زمان «حسن شماعیزاده» سرپرست ارکستر گوگوش در اجراهای صحنهای بوده است و طبیعتاً تلاش داشته تا ذوق آهنگسازی خود را نیز در آثاری با صدای گوگوش نشان دهد.
«آرش سزاوار» که آن زمان ترانهای از او با نام «غم تنهایی» با صدای فریدون فروغی، گل کرده بود در یکی از گفتوگوهایش با من داستانی دارد مبنی بر این که گوگوش سراغ او میرود و از او میخواهد که ترانهای برایش بسازد تا مثل «غم تنهایی» گل کند. سزاوار هم سرخوش از این پیشنهاد به پارکی میرود و طی ماجرایی ترانهی «نمیاد» را میسراید. بعد از آن با شماعیزاده و گوگوش به هتل هیلتون میروند و شماعیزاده با پیانو ملودی ترانه را هم تا انتها مینوازد و کار برای تنظیم به آندرانیک سپرده و منتشر میشود.
این میان اما در همان گفتوگو و ظاهراً در گفتوگوهایی دیگر، آرش سزاوار مدعی است که ملودی این ترانه را نیز خودش ساخته است و شماعیزاده از او خواسته تا فقط پول ملودی را بگیرد و اجازه دهد نام او در کنار ملودی بنشیند و سزاوار میپذیرد.
موضع شماعیزاده در این ماجرا بدیهی است که تکذیب باشد. اما نکتهی مهم دیگری هم هست:
«سعید دبیری» هم در گفتوگویی دیگر با من میگوید که ابتدا ملودی مذکور توسط شماعیزاده برای ترانهسرایی به او سپرده شده است و او هم ترانهی «قلک چشات» را بر روی آن ملودی نوشته است. یک بار مرور ترانهی «قلک چشات» هم نشان میدهد که این ترانه در تلفیق با ملودی «نمیاد» بر زیر و بم و میزانبندی آن کاملاً منطبق است. اما به دلایلی ترانهی «قلک چشات» با آن ملودی منتشر نمیشود و برای آهنگسازی مجدد به «فریبرز لاچینی» سپرده میشود.
در نشریات آن زمان اخباری هست که نشان میدهد ترانهی «قلک چشات» با صدای فریدون فروغی اجرا شده و آمادهی انتشار است اما در نهایت این ترانه با صدای «سیمین غانم» منتشر میشود.
با این اوصاف آیا ادعای آهنگسازی ترانهی «نمیاد» از جانب جناب آرش سزاوار را باید جدی گرفت؟ یا این ادعا هم در کنار ادعای سرودن ترانههای «زندون دل»، «سکهی ماه»، «من همینم»، «حسود» و امثال آنها قرار میگیرد؟
@LyricsNotes
1 689
«نمیاد»
خواننده: گوگوش
ترانهسرا: آرش سزاوار
ملودی: حسن شماعیزاده
تنظیم: آندرانیک
@LyricsNotes
1 689
«خاک خسته»
خواننده: داریوش
ترانهسرا: ایرج جنتیعطایی
ملودی: بابک افشار
تنظیم: زاره کشیشیان
@LyricsNotes
1 689
«از خون جوانان وطن»
خواننده: محمدرضا شجریان
ترانهسرا: عارف قزوینی
ملودی: عارف قزوینی
تنظیم: فرامرز پایور
@LyricsNotes
1 689
«وطن»
خواننده: داریوش
ترانهسرا: ایرج جنتیعطایی
ملودی: خوزه فلیسیانو
تنظیم: واروژان
@LyricsNotes
1 689
بعید است فارسیزبان ایرانی باشی و ترانهای از «اردلان سرفراز» را نشنیده باشی! نشنیده باشی؟ زندگی نکرده باشی!
تاریخ ترانهی ایران ترانهسرایی که آثارش تا این اندازه در میان همهی اقشار نفوذ کرده باشد را به یاد ندارد.
اردلان ساحری است که برای مسحور کردن مخاطبانش نیازی به خزیدن زیر سایهی قاعدهها و اسلوبهای رایج و منسوخ ندارد. ترانههای او مصداق بارز «آن چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» است. سادگی ممتنع او در زندگی و گفتار و کردارش نیز هویداست.
زادروز خاطرهآفرینترین ترانهسرای سرزمینمان فرخنده باد.
@LyricsNotes
https://youtu.be/BNl9Y4vJiCk
1 689
«ماهپیشونی»
بازخوانی بیاجازه: حامی
ترانهسرا: ایرج جنتیعطایی
موسیقی: واروژان
بازاجرای موسیقی: علی موثقی
(با استفاده از پارتیتور تنظیم واروژان)
آقای حامی اخیرا در پاسخ به گلهی اردلان سرفراز بابت بازخوانیهای بیاجازه مدعی شده که هیچ بازخوانی بیاجازه و بدون توافق مالی تا امروز نداشته است و تلویحاً اردلان سرفراز را با ارائهی یک سند بیارزش به دروغگویی متهم کرده است.
«ماهی تنگ بلور» تنها بازخوانی بیاجازهی ایشان از ترانههای سرفراز نیست و ایشان ترانهی «من و گنجشکای خونه» را هم از همین ترانهسرا و بدون اجازه در فیلم «گل یخ» بازخوانی کرده است. جز اینها آقای حمید حامی فقط در یک مورد، یک آلبوم کامل با نام جعلی «بوی گندم» از آثار واروژان و شهیار و ایرج بدون اجازهی خالقین آثار و توافق مالی با آنها اجرا کرده است.
ترانهی «ماهپیشونی» یکی از چند نمونه اجراهای بیاجازهی حامی از آثار دیگران است که هرگز پولی هم بابت آن پرداخت نکرده است. جالب این که این ترانه یکی از زیباترین ترانههای «زنانه» و از زبان یک زن خطاب به مرد خود است!
@LyricsNotes
1 689
برای «صنف موسیقی» آگهی ترحیم طراحی کردهاند و خودشیرینانه و بیمنطق روی نام خواننده خط کشیدهاند! اما آنقدر از مرحله پرتاند که مغزشان بایدیفالت، «ترانهسرا» را حتی در حد «دیجی» و «فروشندهی بلیت» عضو این صنف نمیشناسد! و همین دم خروسشان کافی است که قسم حضرتعباسِ «خطخطی کردن نام خواننده» را باور نکنیم.
@LyricsNotes
1 689
اقتصاد موسیقی ایران به شدت وابسته به کنسرتهاست. در کشوری که قوانین حقوقی، کارآیی لازم برای حمایت از خالقین و مجریان آثار ندارد چنین شرایطی عجیب نیست.
در کشورهایی که قانون کپیرایت برقرار است در ایام کرونا و محدودیت و تعطیلی اجتماعات، مارکت موسیقی از درآمدهای فروش فیزیکی و مجازی و حق پخشهای رسانهای آثار ارتزاق میکند و چهبسا در شرایطی اوضاع، بهتر هم شده است؛ اما در کشور ما که ساختار حقوقی و اجرایی لازم برای چنین درآمدهایی وجود ندارد عملاً اقتصاد موسیقی، یک افلیج رو به موت است.
نکتهی مهم این است که این اقتصاد در دورهی رونق و برقراری کنسرتها هم برای «خالقین» آثار، فلج و ناقصالخلقه و تقریباً بیمصرف بوده است.
امروز که اهالی موسیقی، فریاد وای و واویلا از مشکلات مالی سردادهاند هم اگر قرار است شرایطی ایجاد شود که باز هم خواننده و تهیهکننده از حاصل ذوق آفرینشگران آثار، جیبشان را پر کنند و طلبکارانه خود را صاحب عمدهی حقوق مادی و معنوی آثار بدانند چرا باید آهنگساز و ترانهسرا هم از آنها حمایت کنند؟
شرایط امروز فرصت خوبی است برای تغییر و اصلاح قوانین موجود ابتدا برای دریافت حقوق مادی و معنوی آثار و بعد برای توزیع عادلانه و منصفانهی آن میان خالقین و مجریان. تنها در این شرایط است که اقتصاد موسیقی ایران به استانداردهای حقوقی و مالی نزدیک خواهد شد و در نهایت نفع این اتفاق را همهی اهالی موسیقی خواهند برد.
رونق و کیفیت موسیقی کشورهای پیشرو در چنین فضایی اتفاق افتاده است. پس اگر تهیهکنندگان و خوانندگان، تصمیم به حل مشکلات مالی موسیقی کشور دارند و در این مسیر حمایت خالقان آثار را هم میخواهند باید تن به انصاف و عدالت بدهند. در غیر این صورت بعید است اتفاق مثبتی را در این عرصه شاهد باشیم.
@LyricsNotes
1 689
آیا در دورهی ریاستجمهوری احمدینژاد میشد چنین مصاحبهای از او گرفت؟ آیا چنین خبرنگاری میتوانست به حضور ایشان برسد؟ آیا خبرنگاری میتوانست این چنین رها و لمیده و کول با ایشان مصاحبه کند؟ اساسأ رها و لمیده بودن خبرنگار در حال حاضر و در همهجا مجاز است یا فقط در مقابل احمدینژاد امروزین؟ آیا این خبرنگار در آن دوران هم در رسانهای با همین صراحت از خوانندگان و موسیقی حرف میزد؟ آیا از حبیب و داریوش و ستار و شجریان گفتن در شرایط فعلی حرکت خارقالعادهای است؟ آیا ملت هنوز با این شوآفها گول میخورند؟ آیا این گفتوگو رپرتاژآگهی احمدینژاد با استفاده از شهرتطلبانِ به هر قیمت است؟
جواب سوالات را خودتان پیدا کنید.
من فقط جواب سوال آخر را به یقین میدانم: آری!
@LyricsNotes
1 689
«گفتوگو با دل»
خواننده: داریوش
ترانهسرا: رحیم معینیکرمانشاهی
ملودی: عماد رام
تنظیم: احمد پژمان
@lyricsnotes
1 689
«احمد پژمان» استاد بلامنازع موسیقی است.
از آن دست هنرمندان کمیابی است که به واژهی «استاد» اعتبار میدهند.
اما نگاه این استاد بزرگ به انواع موسیقی و خصوصاً موسیقی پاپ، با رویکرد معمول موزیسینهای آکادمیک سنخیتی ندارد.
هر چند همچنان به تکنیکهای غربی و کار با موتیفهای استاندارد موسیقی علاقه دارد اما در حوزهی موسیقی پاپ هم آثار درخشانی پدید آورده است و البته در همین آثار هم نشانههای علاقهی او به استانداردهای موسیقی کلاسیک هویداست.
پژمان در کنار چکناواریان و چند موزیسین انگشتشمار دیگر، بازماندگان نسل واروژاناند. اما از این نسل در موسیقی پاپ ایران، پس از واروژان قطعاً دکتر احمد پژمان برجستهترین چهره است.
برشی از گفتوگویی مفصل را به مناسبت هشتاد و پنجمین زادروز موسیقیدان برجستهی ایران، استاد «احمد پژمان» با شما قسمت میکنم.
@lyricsnotes
1 689
«بیمحبت»
خواننده: مهستی
ملودی: حبیبالله بدیعی
ترانهسرا: لیلا کسری
تنظیم: احمد پژمان
@lyricsnotes
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
