ar
Feedback
Lyrics Notes

Lyrics Notes

الذهاب إلى القناة على Telegram

ای مطرب آن ترانه‌ی تر بازگو ببین تو ترّی و لطیفی و ما از تو ترتریم «مولانا»

إظهار المزيد
1 685
المشتركون
-324 ساعات
لا توجد بيانات7 أيام
+2730 أيام
أرشيف المشاركات
فروغ فرخزاد در دفتر شعر «دیوار» سروده‌ای بی‌پروا و تابوشکن دارد به نام «گناه». شعری که خصوصاً با توجه به زمانه‌ی سروده‌شدن، جسارت عریانی را در مواجهه با سنت و آیین و عرف نشان می‌دهد و از نشانه‌های بارز آوانگاردیسمِ موضوعی و محتوایی در آثار فروغ است: گنه کردم گناهی پر ز لذت در آغوشی که گرم و آتشین بود گنه کردم میان بازوانی که داغ و کینه‌جوی و آهنین بود اما ترانه‌ی «تابو» سروده‌ی ایرج جنتی عطایی هم با همان بی‌پروایی به همان موضوع پرداخته است. جنتی عطایی ترانه‌های زنانه و از زبان یک زن را به شکلی استادانه و خارق‌العاده می‌سراید. آثار مشهوری مانند «ماه‌پیشونی/ گوگوش»، «آشپزخونه/گیتی»، «مرد من/سیمین غانم» و «بخشش/ هایده» فارغ از فرم و طراحی کم‌نقص، برخلاف عمده‌ی سروده‌هایی این‌چنین در زمانه‌ی خود، به شکلی شگفت‌انگیز عاری از جنسیت‌زدگی‌های مرسوم‌اند و به زن و حقوق او نگاهی بسیار انسانی دارند که نه سهواً و نه عمداً، تعابیر و رویکردهای مردمَدارانه به آن‌ها (حتی در همان حد تعبیر) راه نیافته و مانند عمده‌ی آثار مدعی حقوق زنان به ورطه‌ی فمینیسم افراطی نیز فرو نیافتاده‌اند.  «تابو»ی جنتی عطایی همان روایت «گناه» فروغ است. با زبانی بی‌پروا و عاری از حس پشیمانی. با این حال ایرج جنتی عطایی مانند همیشه با مضمون‌پردازی‌ شگرفش از منظر تکنیکی اثری چندلایه‌تر آفریده است. هر اندازه که فروغ در روایتش ساده و بی‌آلایش از گناه می‌گوید، ایرج، روایتی پر از اشاره و کنایه به حواشی این تابوشکنی دارد. اما سروده‌ی ایرج با تمام شاعرانگی و تکنیکال بودنش از منظر حس و لحن زنانه به شعر فروغ نزدیک هم نمی‌شود. زنانگی شعر فروغ عنصری ذاتی در آثار اوست که جدا از فرم و شیوه‌ی مضمون‌پردازی، به شکلی طبیعی در اشعار او جاری است.  با این حال «تابو» نیز مانند «گناه» از بهترین سروده‌های زنانه‌ی فارسی تا امروز است. درباره‌‌ی «تابو» باید بیشتر نوشت. هر سطر این ترانه یک کارگاه آموزشی تمام عیار است. به عنوان نمونه در سطر : تب تند التهاب تو منُ زنِ غزل کرد ترانه‌سرا از زبان زنِ راوی، «زن شدن» به واسطه‌ی اولین رابطه‌ی عاشقانه‌ی غیررسمی را (که بر مبنای سنت و آیین، ننگین محسوب می‌شود) رسیدن به مفهوم زن در غزل، که تعریفی والا و ارزش‌مند از معشوق است می‌داند. این تعبیر را هم در سطری که نمونه‌ی دلپذیری از واج‌آرایی در ترانه‌ی فارسی است ارائه می‌کند. «توکا» با همین ترانه به عرصه‌ی پاپ فارسی قدم گذاشته است. خواننده‌ای که همکاری‌های متعددی با جنتی عطایی و دیگر بزرگان داشته و دارد و تا امروز نشان داده که خواننده‌ی قابلی است. ترانه‌ی «تابو» توسط مهرداد آسمانی آهنگ‌سازی شده است و فرم ملودی همان رنگ و بوی همیشه‌ی ملودی‌های آسمانی را دارد و حتی لحن خوانندگی مهرداد آسمانی را می‌شود در صدای توکا به راحتی ردگیری کرد. اتفاقی که به واسطه‌ی تجربیات حرفه‌ای توکا در موسیقی کلاسیک و اپرا در ترانه‌های بعدی او به درستی، کم‌رنگ و یا بی‌رنگ شده است. تنظیم منوچهر چشم‌آذر هم مثل همیشه غافلگیرکننده و زیبا و حاوی سازآرایی دل‌انگیز و استادانه‌ی اوست. #نقدوبررسی @LyricsNotes

«زخم کاری» خواننده: محسن چاووشی ترانه‌سرا: علی‌اکبر یاغی‌تبار ملودی: محسن چاووشی تنظیم: رضا فؤادیان گیتار الکتریک: عادل روح‌نواز گیتار آکوستیک: بهروز میرزایی @LyricsNotes

«پاره‌سنگ» خواننده: مهدی یراحی ترانه‌سرا: روزبه بمانی ملودی: مهدی یراحی تنظیم: هومن نامداری @LyrucsNotes

«پادشاه» خواننده: سیامک عباسی ترانه: هنرجویان کارگاه ترانه‌سازی سیامک عباسی ملودی: سیامک عباسی تنظیم: همایون آرام‌فر @LyricsNotes

«شیاد» خواننده: فریدون فروغی ترانه‌سرا: فرهنگ قاسمی موسیقی: فریدون فروغی @lyricsnotes

Repost from Lyrics Notes
نکته‌ی مهمی را در مطلب پیشین فراموش کردم: من چند بار و به مناسبت‌های مختلف به ماجرای ترانه‌ی «دلخوشی» پرداخته‌ام. از جمله در دو مصاحبه‌ام با «بهروز صفاریان» در نشریات «هنر موسیقی» و «باترانه». بهروز هم چند بار در گپ و گفت‌هایمان به موضوع اشاره کرده است. ماجرا این است که بهروز صفاریان در سال‌های ۷۶ و ۷۷ به عنوان تنظیم‌کننده و سرپرست ارکستر فریدون فروغی در کیش، برخی از ترانه‌های قدیمی فریدون را هم تنظیم مجدد می‌کند. یکی از آن ترانه‌ها «شیاد» به ترانه‌سرایی «فرهنگ قاسمی» و با موسیقی فروغی است. صفاریان برای این که حجم کنسرت به حد مطلوب برسد، سکوئنس‌هایی می‌سازد که هم‌زمان با سازهای زنده در اجراها پخش شوند. در زمان تولید آلبوم «دهاتی»، بهروز صفاریان به ترانه‌ی «اگه اون بود» بهمنی برمی‌خورد و متوجه می‌شود که این ترانه را می‌شود با تغییراتی به ملودی «شیاد» پیوند زد و با استفاده از آن سکوئنس‌های آماده، ترانه‌ی جدیدی خلق کرد. همین اتفاق هم می‌افتد و ترانه‌ی «دلخوشی» خلق می‌شود. بهروز صفاریان در گفت‌وگویی که سال ۹۴ برای ماهنامه‌ی هنر موسیقی با او داشتم می‌گوید: «من کاری که ساخته شده بود را برای فریدون فروغی خواندم و گفتم که شادمهر می‌خواهد این کار را بخواند. فریدون هم گفت مشکلی نیست و زیاد هم ربطی به شیاد ندارد! نمی‌دانم! شاید من برای فریدون خوب اجرا نکرده بودم. چون بعد از انتشار آهنگ شادمهر، فریدون از من گله کرد که چرا آهنگ او را شادمهر عقیلی خوانده است» @lyricsnotes

«دلخوشی» خواننده: شادمهر عقیلی ترانه سرا: محمدعلی بهمنی آهنگ و تنظیم: بهروز صفاریان (بر اساس ملودی «شیاد» از «فریدون فروغی») آلبوم: دهاتی @lyricsnotes

«اگه اون بود» خواننده: فیروزه ترانه‌سرا: محمدعلی بهمنی موسیقی: کیومرث سلیم‌پور @lyricsnotes

Repost from Lyrics Notes
جناب «محمدعلی بهمنی» به دلایل مختلف، دلشان نمی‌خواهد که به آثار پیش از انقلاب ایشان اشاره شود. خیلی وقت‌ها هم حتی برخی آثارشان را انکار می‌کنند. البته این رویکرد ایشان و برخی دیگر از همکارانشان بسیار محترم است. نکته این است که نمی‌شود آن بخش از آثاری را که تبدیل به بخشی از تاریخ یک جامعه و خاطره‌ی جمعی شده است را نادیده گرفت و انکار کرد. بخش مهمی از کارنامه‌ی بهمنی مربوط به موسیقی موسوم به «کوچه‌بازاری» است. سویه‌ای از موسیقی که متأسفانه قدر ندیده است و همین موجب شده که در مقطعی از پیشرفت باز بماند تا امروز که بعضی از کارورزانش، اصل حضور در آن را هم انکار کنند. «اگه اون بود» با صدای «فیروزه» و موسیقی «کیومرث سلیم‌پور» یکی از همان ترانه‌های جناب بهمنی است. ترانه‌ای که بعد از انقلاب به «شادمهر عقیلی» سپرد تا با ملودی و تنظیم «بهروز صفاریان» در آلبوم «دهاتی» منتشر شود. این ویدئو هم مربوط به بزمی است در رامسر در دهه‌ی شصت که خانم «فیروزه» این ترانه را با همراهی تنبک «جهانگیر ملک» اجرا می‌کند. @lyricsnotes ممنونم از «عرفان رفیعی» نازنین که این ویدئوی نایاب را از آرشیو شخصی‌اش در اختیار من گذاشت.

«می‌ری» خواننده: سیاوش قمیشی ترانه‌سرا: رضا میرفخرایی ملودی: سیاوش قمیشی تنظیم: مصطفی صالحی @LyricsNotes

«بعد از رفتن» خواننده: روزبه بمانی ترانه‌سرا: روزبه بمانی ملودی: مهرداد نصرتی تنظیم: سعید زمانی @LyricsNotes

«از خودت خبر بیار» خواننده: مهدی یراحی ترانه‌سرا: رستاک حلاج موسیقی: رستاک حلاج انتشار: ۱۳۹۲ آلبوم امپراطور @LyricsNotes

برای برخی از دوستان این ابهام به وجود آمده که چرا یراحی قطعه‌ای را که قبلا سعید محمدی خوانده بازاجرا کرده است. نکته این‌جاست که این ترانه ابتدا با کلامی مجوزبگیر در سال ۹۲ در آلبوم امپراطور یراحی اجرا شده و ورژن سانسوری‌اش به محمدی سپرده شده است. حالا هم همان ورژن سانسوری را خواننده‌ی اول این ملودی اجرا کرده است.

«روسریتُ در بیار» خواننده: سعید محمدی ترانه‌سرا: رستاک حلاج موسیقی: رستاک حلاج انتشار: ۱۳۹۷ @LyricsNotes

«روسریتُ» مهدی یراحی @LyricsNotes

خانمی به نام «سارا اکرمی» که اخیرا منتخبی از ترانه‌های «اردلان سرفراز» را به همراه ترجمه‌ی انگلیسی ترانه‌ها در کانادا منتشر کرده در گفت‌وگو با یک رسانه فرموده‌اند: «در زمانی که اکثریت به اصطلاح روشنفکران و هنرمندان ایرانی در ستایش انقلاب واپسگرای ۵۷ آثار هنری متعددی ارائه می‌دادند، اردلان سرفراز جزو معدود هنرمندانی بود که مصیبتی را که ۴۴ سال گریبانگیر ملت ایران را گرفته است، پیش‌بینی کرد.» کاملا مشخص است که ایشان حتی به شکلی گذرا هم سراغ مطالعه‌ی تاریخ نرفته است تا این نکته‌ی ساده را بفهمد که جناب سرفراز هم آثار اعتراضی و انقلابی مهمی مانند دیگر بزرگان این عرصه سروده‌اند و حتی در ایام انقلاب پنجاه‌وهفت در قامت تهیه‌کننده، یک آلبوم کامل با ترانه‌های انقلابی منتشر کرده‌اند. در جای دیگری هم ابراز فضل فرموده‌اند: «ترانه‌های اردلان سرفراز مانند ترانه‌های برخی ترانه‌سرایان آن دوران که مضمون آثارشان مرثیه برای عملیات‌ تروریستی چریکی، و مملو از استعاره و واژگان ساختگی می‌باشد، نیست. ترانه‌های اردلان سرفراز روان، و دلنشین، و برای شنونده قابل درک است.» که اشاره‌ی مستقیمی به ترانه‌های «ایرج جنتی‌عطایی» دارد. اشاره‌ای خام‌دستانه، کوته‌فکرانه و از سر فقدان سواد ادبی و تاریخی که قطعا موضع جناب اردلان سرفراز هم نیست. نقد به‌جای مواضع سیاسی و ‌انقلابی بزرگان یک چیز است و‌ ارائه‌ی تفسیر و ‌تأویل‌های کودکانه و حکم صادرکردن به سیاق درگوشی‌های عوام برای مجموعه‌آثار بزرگان از سوی یک نوجوان ذوق‌زده‌ی ناآگاه، چیز دیگر. @LyricsNotes

درباره‌ی ابراز فضل‌های یک جوان کتاب‌ساز در ارتباط با ترانه‌ی نوین و کارورزان آن. @LyricsNotes
درباره‌ی ابراز فضل‌های یک جوان کتاب‌ساز در ارتباط با ترانه‌ی نوین و کارورزان آن. @LyricsNotes

«نرو» خواننده: معین ترانه‌سرا: امین‌رضا علی‌محمدی ملودی: hosen! تنظیم: عارف شکوری @LyricsNotes

«مرا ببخش» خواننده: علیرضا قربانی ترانه‌سرا: حسین غیاثی موسیقی: حسام ناصری @LyricsNotes

«آلبوم عکس» خواننده: نلی ترانه‌سرا: منصور تهرانی ملودی: طوفان هل‌عطایی تنظیم کننده: ناصر چشم آذر @LyricsNotes