ar
Feedback
د/ مريم عبد القادر

د/ مريم عبد القادر

الذهاب إلى القناة على Telegram
6 106
المشتركون
-324 ساعات
-177 أيام
-6630 أيام
جذب المشتركين
يونيو '26
يونيو '26
+10
في 0 قنوات
مايو '26
+12
في 0 قنوات
Get PRO
أبريل '26
+15
في 0 قنوات
Get PRO
مارس '26
+38
في 0 قنوات
Get PRO
فبراير '26
+49
في 0 قنوات
Get PRO
يناير '26
+19
في 0 قنوات
Get PRO
ديسمبر '25
+15
في 0 قنوات
Get PRO
نوفمبر '25
+25
في 0 قنوات
Get PRO
أكتوبر '25
+20
في 0 قنوات
Get PRO
سبتمبر '25
+49
في 0 قنوات
Get PRO
أغسطس '25
+30
في 1 قنوات
Get PRO
يوليو '25
+75
في 0 قنوات
Get PRO
يونيو '25
+20
في 0 قنوات
Get PRO
مايو '25
+14
في 0 قنوات
Get PRO
أبريل '25
+41
في 0 قنوات
Get PRO
مارس '25
+38
في 0 قنوات
Get PRO
فبراير '25
+11
في 0 قنوات
Get PRO
يناير '25
+90
في 0 قنوات
Get PRO
ديسمبر '24
+31
في 0 قنوات
Get PRO
نوفمبر '24
+55
في 0 قنوات
Get PRO
أكتوبر '24
+32
في 0 قنوات
Get PRO
سبتمبر '24
+28
في 0 قنوات
Get PRO
أغسطس '24
+15
في 0 قنوات
Get PRO
يوليو '24
+21
في 0 قنوات
Get PRO
يونيو '24
+43
في 0 قنوات
Get PRO
مايو '24
+2 070
في 0 قنوات
Get PRO
أبريل '24
+45
في 0 قنوات
Get PRO
مارس '24
+41
في 4 قنوات
Get PRO
فبراير '24
+44
في 0 قنوات
Get PRO
يناير '24
+43
في 0 قنوات
Get PRO
ديسمبر '23
+46
في 0 قنوات
Get PRO
نوفمبر '23
+18
في 1 قنوات
Get PRO
أكتوبر '23
+53
في 0 قنوات
Get PRO
سبتمبر '23
+123
في 0 قنوات
Get PRO
أغسطس '23
+292
في 0 قنوات
Get PRO
يوليو '23
+2 135
في 0 قنوات
Get PRO
يونيو '23
+95
في 0 قنوات
Get PRO
مايو '23
+221
في 0 قنوات
Get PRO
أبريل '23
+1 979
في 0 قنوات
Get PRO
مارس '23
+756
في 0 قنوات
Get PRO
فبراير '23
+1 451
في 0 قنوات
Get PRO
يناير '23
+784
في 0 قنوات
Get PRO
ديسمبر '22
+59
في 0 قنوات
Get PRO
نوفمبر '22
+43
في 0 قنوات
Get PRO
أكتوبر '22
+67
في 0 قنوات
Get PRO
سبتمبر '22
+66
في 0 قنوات
Get PRO
أغسطس '22
+37
في 0 قنوات
Get PRO
يوليو '22
+155
في 0 قنوات
Get PRO
يونيو '22
+163
في 0 قنوات
Get PRO
مايو '22
+1 227
في 0 قنوات
Get PRO
أبريل '22
+39
في 0 قنوات
Get PRO
مارس '22
+26
في 0 قنوات
Get PRO
فبراير '22
+19
في 0 قنوات
Get PRO
يناير '22
+31
في 0 قنوات
Get PRO
ديسمبر '21
+34
في 0 قنوات
Get PRO
نوفمبر '21
+74
في 0 قنوات
Get PRO
أكتوبر '21
+33
في 0 قنوات
Get PRO
سبتمبر '21
+191
في 0 قنوات
Get PRO
أغسطس '21
+244
في 0 قنوات
Get PRO
يوليو '21
+52
في 0 قنوات
Get PRO
يونيو '21
+112
في 0 قنوات
Get PRO
مايو '21
+103
في 0 قنوات
Get PRO
أبريل '21
+436
في 0 قنوات
Get PRO
مارس '21
+20
في 0 قنوات
Get PRO
فبراير '21
+29
في 0 قنوات
Get PRO
يناير '21
+38
في 0 قنوات
Get PRO
ديسمبر '20
+4 400
في 0 قنوات
التاريخ
نمو المشتركين
الإشارات
القنوات
23 يونيو0
22 يونيو+1
21 يونيو0
20 يونيو0
19 يونيو+1
18 يونيو0
17 يونيو0
16 يونيو+1
15 يونيو0
14 يونيو+1
13 يونيو0
12 يونيو0
11 يونيو0
10 يونيو0
09 يونيو0
08 يونيو0
07 يونيو+2
06 يونيو0
05 يونيو0
04 يونيو+1
03 يونيو0
02 يونيو+3
01 يونيو0
منشورات القناة
‏مقطع صوتي من توتو السندريلا

2
السلام عليكم بعد اذنك يا دكتوره انا متجوزه بقالي 14 سنه وعندي علي تفكير علي طول ان جوزي بيحب واحدة تانيه والواحده دي قريبه مني قوي مع ان جوزي كويس معايا وبيهزر معايا علي طول ولما نتجمع في مكان كلنا هو ممكن يبص ناحيتها وهي كمان بتبص ناحيته وانا بضايق بس بقعد اقول يمكن بيبص ناحيتها علشان بتبقي بتتكلم بس انا نفسي التفكير ده اشيله من دماغي لاني تاعبني نفسيا قوي نفسي حد يطمني ويقولي ان جوزي بيحبني ممكن تقوليلي اعمل ايه علشان التفكير ده يروح من دماغي انا بصلي وبدعي كتير قوي بس مش قادرة قوليلي اعمل ايه احدى الجميلات 3
93
3
‏مقطع صوتي من توتو السندريلا
93
4
لافته مهمه عن القلب الحي او السليم او النقي او الابيض حقيقي القلب بالمواصفات دي يا جماعه بيبقى صاحي حاسس متفاعل طول ما هو بيعمل اي حاجه بيدعي لحد قلبه صاحي بيصلي قلبه صاحي بيذاكر صاحي بيربي ولاد بقلب صاحي بيبر ناس قرايب كبار سن قلبه صاحي طول ما قلبه صاحي .. طول ما هو بيكون في حال خشوع و حال خشوع ده يعنى اتصال اتصال بالله سبحانه وتعالى وطول ما احنا متصلين بالله سبحانه وتعالى مستحيل الحاجه الل هنعملها دي ميكونش فيها حصاد ونتيجه وقبول وثمره حلوه اوي ف لو عايزه تذاكري كويس خلي قلبك صاحي طب ايه علاقه ده بالمذاكره ؟؟ ان انتى هتحصلي على معلومات صافيه نقيه بشكل بيور كده عارفين عصير البرتقال الفريش .. فريش عشان هو من اصل البرتقال .. بعد ما عصر البرتقال طلع عصير البرتقال من غير اضافات لا سكر ولا ميه .. هو نفس الموضوع فاهمه ف حاولي على قد ما تقدري لما تعملي حاجه يكون قلبك صاحي فيها وصاحي يعني متصل ومتصل يعني الحاجه فيها بركه فيها خير فيها نتيجه ساعة لقلبك للاستشارات والتدريب د/ مريم عبد القادر https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
92
5
طريقه لتعافي من اشخاص معينين لو بياذونا نفسيا احدى الجميلات
61
6
مساء الورد عليكم لو عايزة تبدأى اي حاجه وتبني حصدها محتاجة ثلاث شروط وقت جهد مال و الله سيؤتيكِ ثمرتها حتى لو غلط .. حتى لو غلط حتى لو مش حلال .. حتى لو مش حلال بس يعنى نتقى الله حتى لو هيفا .. حتى لو هيفا ودا لان ربنا بيعطي للانسان الل ياخذ من جهده .. ياخذ من ماله .. وياخد من وقته عشان يبني شيء معين بيدي له جزاؤه ده في الحياه وفي العادي طب ما تيجوا نعمل نفس الزوايا التلاته دول في ديننا وعلاقتنا بربنا نعطي المال صدقه ونعطي الجهد مساعدات لوجه الله تعالى حد قريب او اغراب أيا كان هي مساعده ايا ما كانت فين ونعطى وقت للنفع فى صورة وقت واتفرجوا على حصاد الثلاثه دول في حياتنا هيكون عامل ازاي د/ مريم عبد القادر https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
63
7
اللهم لك كل الحمد والشكر على تمام النعمه والمنه والفضل منك يا مولاي اللهم اتم علي نعمتك وفضلك في الدنيا والاخره الحمد لله رب العالمين دعاني وبشرني واتى بي هناك .. واعادني الى هنا .. وعافاني بعد المجيء الحمد لله الرحله مكانتش سهله نفسيا ولا جسديا والحمد لله الواحد اتعلم منها كتير جدا .. هشارككم بعض النقط الانسان ممكن يكون فاكر ان هو ممكن يعمل حاجه كبيره عشان ينال الحج ولكن هي دعوه .. دعوه من الله .. قبول من الله .. اصطفاء من الله .. وسبحانك يا رب ممكن كنا بندعي بها سنين وتيجي تتحقق في الوقت ده تحديدا كجبر لحاجات تانيه ممكن نكون عشناها وبالفعل نسيناها وبنحاول نعيش ونغامر ونتعايش بس ربنا كريم اوي اوي التوفيق ده رزق والدعوات نفسها رزق والناس الل بنفتكرها في اماكن معينه وبندعي لها الدعوات دي رزق لينا قبل ما تكون ليهم لان تامين الملائكه في بيت الله الحرام اكيد انتم عارفين ثواب الاعمال هناك فلما الملائكه تأمن على دعواتنا لغيرنا اللهم بارك بتبقى حاجة كدة يمكن هية الضمان ام الدعوات تتقبل اتعلمت من الحج ان كل وقت وله آذان .. اوقات معينه بنروح عرفه واوقات معينه نروح مزدلفه واوقات معينه نروح مِنى وترتيبات معينه منقدرش نقول ليه .. لكن الاستسلام التام ان المكان ده ربنا جعل له نُسك معين في الوقت ده .. واحنا سمعنا وأطعنا حتى لو مش مكان بالنسبه لنا مريح .. لا ده هو كله في نوع من المشقه المتفاوته حسب السن وحسب الصحه وحسب مستوى الرحله و الجهد اتعلمت ان المشقة ابدا مش شرط للقبول .. وانما هي النيه ان هي هي المفتاح الاول لندائك الاول للحج ..ربنا يرزقنا كلنا الحاج اعوام مديده متكرره ويتقبل منا جميعا يا رب العالمين الحج علمني انك مهما هتمشي ومهما تعبتى ومش شايفين النتيجه لتعبنا في نيتك وقناعتك ان الله سبحانه وتعالى أمر بده وانتى بتمتثلي .. كفايه لفعل العمل نفسه .. فاهمه ازاي يعني مش لازم تشوفي الحصاد خليكي في لقطه الامتثال السعي هو ده اللي مطلوب منك بنقعد نفكر احنا نعمل كذا عشان كذا وعشان نوصل لكذا بس مع ربنا مفيش الكلام ده متحسبيش متحسبيش لان حسابات ربنا غير .. ربنا من عليا بأكتر من عمره قبل كده ولكن مكنتش وصلت للملتزم مكنتش وصلت للحجر وكنت ببقى مشتاقه جدا فكره انك توصلي الأماكن دى بدعوه .. انك تطلبي ده بدون زحام ومخاطره وتزاحم رجال وكلام من ده ويحصل .. يا الله احساسك اصلا ان هو معقول في ثواني كدة .. اللهم بارك الله اكبر .. مفيش حد بيبقى نفسه في حاجه وربنا بيحرمه منها بس احنا مبيبقاش عندنا حته الصبر بنبقى مستعجلين وعايزين دلوقتي حالا والا نقول ربنا متقبلش اللهم بارك لقيت ناس بترتجف من قبول الدعوه وقتيا وما شاء الله يعني ناس بسيطه جدا جدا فهنا هرجع للنيه تاني للقلب السليم النظيف الل بيتعامل مع ربنا وهو مش بيحسبها واستسلم وامتثل وبس ف اللهم يا ربي مُن عليا وعلى عبادك كلهم بالقبول لكل دعوات الخير اللهم يا ربي مُن عليا بالتكرار والتتابع بين الحج والعمره انا وكل مشتاقه ومشتاق وكل من يتمنى ويسعى لذلك وحشتوني كتير جدا جدا ساعة لقلبك محضرلكم مفاجاه وبنتمنالكم السعاده واشوفكم على خير عودا حميدا اللهم حجة كل عام اللهم لك كل الحمد والشكر مريم_عبد_القادر https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
41
8
واذا الموءودة سئلت.. بأي ذنب قتلت قد افلح من زكاها.. وقد خاب من دساها الوأد.. الدس الاتنين بمعنى التخبيه.. او الدفن خبينا.. دفنا نفسنا امتى.. من سنين طويله انا خبيت نفسي الحقيقية.. لان لقيت ان التعامل بيها مع البشر مؤلم.. وموجع وبيتم استغلالها جدا وبيتم فهمها بأسلوب خاطئ اذن اخدت قرار اني استوب مش هينفع اتعامل بيها تاني وبدأت احميها جوايا واتعامل بنفس تانيه غير الل دفنتها.. او الل اضطريت ادفنها عشان اعيش مع ناس معاقه بدأت اتعامل على البيانات والمعطيات الل قدامي... شخص سليم.. اتعامل برحمه.. شخص مستغل.. اتعامل بقسوة.. وهكذا كل شخص حسب بياناته بياخد تعامل النفس الجديدة دي مممكن حد يقول عليها منافقه او مصلحجيه او اى حاجه..مش مهم المهم اننا عارفين احنا من جوانا اية الل جوانا دا الل هنتعامل بيه مع الناس السليمة...والنفس الجديدة دى هنتعامل بيها مع الناس الخبيثة اية الل هيخليني اتعامل بالنفسين هنتعامل بالاتنين بشكل سليم لو غذينا النفس الل خبيناها..مش ندفنها ومنسمعهاش ولا نخبيها ومنريحهاش .. التواصل الدائم والمستمر مع النفس الل دفناها هوا السبيل الوحيد لخروجها وقت الحاجة طب والل بره..محتاجين نكون حذرين في تعاملنا معاها جدا..لو سيبناها تمشينا ..هتوصل لانها تبقي منافقه وخبيثة وهتاثر ع النفس الل جوا ولو قومناها وتابعنا تصرفاتها مع الناس الل قلنا عنهم مش تمام ومش هينفع نتعامل معاهم بالنفس الل جوا ..هيه هتكون عادلة يعني بتتعاملى بخبث مع الخبيث وبدون كذب وبتتعامل ببراءة مع البرئ أو الناس الل على فطرتها بصدق وبراءة التصالح وضبط المعاملة مع النفسين دا مهارة..ممكن متقدريش تعمليها فى الاول بسهولة..لكن لما تتعود هتلاقي الموضوع بقي سهل المهم أن الل اتدفنت كويسة طلعيها للناس الكوبية والل ظاهرة على السطح مش خبيثة ولكنها الواجهه القوية الل بتحمي.. لازم نقومها عشان متكذبش كذب واضح صريح..لكن نبقي عارفين انها هتتعامل مع الخبثاء بفن المواراه أيوة كاتبه صح عمتى اول ست قالتلى الكلمة دى من عشر سنين..مكنتش فاهمه قصدها وانكشفت اسالها..بس مش راحت من عقلي..لما ربنا من عليا بالعلم ..عرفت معناها واد اية مريحة ومطمنة وبتحمي من الاذى وبكتب ليكم الكلام دا عشان انا قابلت ناس كتير مش قادرة تخبي النفس الل جوا..وتتعامل من برا..دى ناس نقيه..نضيفه..بس الل حواليها كسروها وحكموا عليها بالاعدام وبكتب كمان عشان في ناس لما دفنوا النفس القديمة وطلعوا النفس الل بره واتعاملوا مع الناس بالكذب والخداع ..بقوا فعلا كذابين ووحشين اوى ..واختفت عندهم النفس البريئة الل جوا هنا هما خسروا..ويحاول اقنعهم يرجعوا لكنهم رافضين ودا لانهم فعلا مش قادرين ..لانهم لقوا الراحة في التعامل بالنفس الل بره ..واتأقلموا على كدة وفي نفس الوقت في ناس لسه محتارة تعمل اية ..وعندها الاتنين اد بعض بقول للناس دى ..اتصالحوا مع النفس الل جوا ..وحافظو عليها واعطوها ٧٠ فالميه من الاهتمام وفي نفس ذات الوقت بردو احتفظوا بالنفس الل بره وقوموها عشان دى الل هتغرقكم في نار جهنم اتوازنوا...كونوا بنقاء مع الانقياء وكونوا العكس مع غيرهم يارب كلامي يكون ريحكم❤️❤️❤️ د. مريم عبد القادر https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
48
9
*الإجازة خلاص على الأبواب.. وابنك هيفضل لازق في الموبايل 24 ساعة؟ 😰* لو ابنك عنده تشتت، فرط حركة، وطاقته مش لاقية مكان تطلع فيه غير الشاشات.. احنا جهزنا له *"نادي صيف ساعة لقلبك"* 🌞 *3 ساعات يوميًا بعيد عن التليفون يعني:* ✅ تفريغ طاقة في ألعاب حركية آمنة ✅ تنمية تركيز بتمارين مونتسوري وأنشطة ذكاء ✅ صحاب جداد وشخصية أقوى من غير صراخ في البيت *مكاننا آمن، والمدربات متخصصات، والعدد محدود عشان ناخد بالنا من كل طفل.* احجزي مكان ابنك قبل ما الإجازة تبدأ وتلاقيه زهقان قصاد التلفزيون. 📍 شربين | للحجز: https://wa.me/201069715474
45
10
https://www.facebook.com/share/v/1CuP55S6ty/
45
11
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02JWytMfRGccUdWpc8odoBTAAHhgVVTBsdv5kwD1mhyCJ6xTTFSmzDbVqpT3tgVGzcl&id=100086056812629&mibextid=ZbWKwL
44
12
بتشوفى ناس كتير تقيلة او هادية شويتين ومش بيتكلموا كتير اول فكرة بتيجى فى بالك بتقولى دول متكبرين او شايفين نفسهم او .. او .. عارفة دا بيحصل ليه ؟ عشان انتى معندكيش قدرة على التحكم فى نفسك والوصول او تحقيق الصفة دى وعشان عندك قناعة اصيلة من زمان ان المختلف متكبر وعشان اتعودتى انك اجتماعية وتحبى تتكلمى وتقولى كل حاجة لكل الناس وهنا انتى فى اذى والل قدامك مش متكبر ولا حاجة هية نمطها مختلف عن نمطك مش اكتر نفس السيناريو .. واحدة تكون معاكى عادى ومتواصلة معاها ليل ونهار ولما يجيلها شغل او ضغط معين او سفر او التزامات ازيد من الل كانت عليها وهي معاكى تبدأى تقولى .. اه اشتغلت واتكبرت عليا .. معادتش عايزة تكلمنى .. شافت نفسها عليا دا اذى كمان واذى لنفسك وليها لانها ولا اتكبرت ولا اى حاجة.. هيه اتضغطت واتشغلت ومبقاش عندها وقت زى الاول وطبعا حضرتك عماله تتكلمى وتأذيها وكمان حسة بالقِلة انها اشتغلت وانتى لا .. ف طول الوقت بتجلدى نفسك وتتهميها رؤية الموضوع مختلفة تماما عن تفسيراتك الخاصة .. وكمان انتى الل حطاها وحاطة نفسك فى اذى اقرأى المنشور دا كذا مرة وراجعى نفسك عملتى كدة مع مين وترجمتى الامور غلط #ساعة_لقلبك #د_مريم_عبد_القادر https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
72
13
‏صورة من توتو السندريلا
‏صورة من توتو السندريلا
0
14
4 ناس كتير بتخاف من الثقة بالنفس لَتقلب ب تكبر وتدخل فى زمرة المتكبرين حبى نفسك واحميها واكرميها لانك مُكرمة من قِبل الله سبحانه وتعالى لو بتحبيها فعلااااا هتتكلمى عنها بإيجابية مع نفسك ومع الناس اخذنا الجزء بتاع مدحك من الناس .. لكن من نفسك هناخده الوقتى وهو انك في عموم الحال تبقي بينك وبين نفسك بتقولي .. انا ما استاهلش اي حاجه كويسه .. انا ما استاهلش ان حد يراضيني .. انا استاهل الل بيحصل ليا ده ايا كان نوع الاذى .. انا اقل منهم .. انا مش مهم حد يهتم بيا .. انا مش بعرف اعمل حاجه .. انا فاشله .. انا مش فالحه في حاجه .. وغيرها وغيرها من الكلمات السامه الل بتقوليها لنفسك تدمري بيها شخصيتك ومع تكرارها على مدار وقت طويل بتصدقيها وعقلك بينتهجها وبتتصرفي بناءا عليها مع ان معندكيش دليل واحد على كل الاتهامات دي .. غير ان حد مريض وصفك بوصف من الصفات دي وانتى صدقتيني ف متلوميش الل يوصفك وصف سلبي وتصدقيه .. لومي نفسك انك صدقتيه .. لان في العموم الناس التوكسيك كتير .. لكن الل عارف قيمه نفسه هو الل مبيحطش في دماغه ولا بيصدق كلام حد طب اعمل ايه ؟؟ روحي هاتي ورقة وقلم واكتبي خمس صفات كويسه فيكى وكل يوم اقفي قدام المرايه وامدحي نفسك بصفه حقيقيه منهم وكرري التمرين ده خمس مرات بخمس مجموعات بخمس صفات يعنى 25 يوم وبعدها تعالى قولي بقيتي شايفه نفسك ازاي ؟ ولو مش قادره تاخدي خطوه وتشوفي نفسك كويسه او تعرفي تمدحيها وتستقبلي مدح الناس ومحتاجه حد يساعدك متتردديش انك تحجزي سيشن خاصه بيكى تنقلك للخطوه الفارقه في ثقتك بنفسك يتبع بحبكم في الله #ساعة_لقلبك #د_مريم_عبد_القادر #الثقة #مدح_النفس #احمي_نفسك https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
0
15
‏صورة من توتو السندريلا
‏صورة من توتو السندريلا
0
16
‏صورة من توتو السندريلا
‏صورة من توتو السندريلا
0
17
3 ناس كتير بتخاف من الثقة بالنفس لَتقلب ب تكبر وتدخل فى زمرة المتكبرين حبى نفسك واحميها واكرميها لانك مُكرمة من قِبل الله سبحانه وتعالى لو بتحبيها فعلااااا هتتكلمى عنها بإيجابية مع نفسك ومع الناس تقولى للواحدة تتكلم عن نفسها تقولك .. لا لا .. معرفش اقول كده .. انا مش متكبرة عشان اتكلم بالطريقه دي .. انا مش شايفه اني اقدر اوضح نفسي بالطريقه دي .. اتحرج .. انا مش بحب اظهر انا مش بحب الناس تركز معايا ..في حين ان هيا ممكن تبقى حد مميز جدا .. بس مش حاسه بنفسها .. مش واثقه في نفسها واول ما حد يمدحها .. يا حرام متقدرش تقبل المدح وتبدا تعلق تعلق على نفسها وتظهر ديفوهاتها مقابل المدح حد يقولها الله الله ايه الفستان ده جميل .. تقول لا دا ضيق لانه انا تخنت حد يقولها لها الله الميك اب بتاعك حلو او وشك رايق .. تقول اه عشان انا حاطة خافى عيوب .. عشان عندي حرق في وشي حد يقولها الله انتى عملتى دي ازاي .. تقول هي كويسه فعلا بس انا عملتها كده بالقدر المهم ان هيا تطلع عيب .. وتطلع تقليل نفسها في المدح متعرفش تقول عن نفسها حاجه كويسه لو انتى عندك دي اتقي الله .. متبخسيش حق نفسك .. لان الكلام الل بيتقال عنك رزق .. طالما كويس وجاي من ناس كويسه وانتى مسعتيش ان انتى تخلي الناس تقوله بالاجبار او بالالزام يتبع.. #ساعة_لقلبك #مريم_عبد_القادر #الثقة #المدح #احمى_نفسك https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
0
18
2 ناس كتير بتخاف من الثقة بالنفس لَتقلب ب تكبر وتدخل فى زمرة المتكبرين حبى نفسك واحميها واكرميها لانك مُكرمة من قِبل الله سبحانه وتعالى لو بتحبيها متقارنيهااااش بأى حد مهما كان وصوله ونجاحه وحياته لان ابسط شئ محدش عاش ظروف حد ابدا حتى لو كانوا فى اسرة واحدة يعنى لو اخوات ممكن تلاقى حد نظرته سلبيه وحد نظرته ايجابية .. مش الاتنين واحد وكمان لو الاتنين نظرتهم زى بعض هتلاقى درجات النظرة والتكيف والتقبل والاتساع مختلفة تماما يعنى مستحيل تقوليلى أنا واختى زى بعض تماما ونفس القدرات .. مستحيل كل نفس بشرية ربنا خلقها .. جعل ليها تفاصيل مختلفة تماما عن بعضها وابسط دليل كمان البصمة .. مفيش مرة تلاقى بصمة حد زى التانية ابدا يبقى بعد الاختلافات دى كلها انتى تيجى تضربى نفسك بخنجر فى قلبك وتقارنى حالك بغيرك .. طيب ليه؟؟ غاوية نكد 😂 مش من المسموح ابدا اقارن نفسى بيكى او حد يقارنى بحد لان محدش عاش ظروف الحد دا غيره واكيد امكانياتك مختلفة عن امكانياته المقارنة الوحييييدة المسموح انك مقارنة نفسك دلوقتى ب قبل كدة اتطورتى ولا اتأخرتى وبناءا عليه تحطى قائمة تطوير ف امنعى وامتنعى عن المقارنة بغيرك واحمى نفسك وحبيها عشان تعرفى تطلعى احسن نسخة فيها واعرفى ان الل سبقتك دى عندها امكانياتك والتزامات ومسؤليات خلاف الل عندك خالص يتبع #ساعة_لقلبك #مريم_عبد_لقادر #الثقة #المقارنة #احمى_نفسك https://whatsapp.com/channel/0029Vb7aLHVGehEG6ehsIH2A
0
19
‏صورة من توتو السندريلا
‏صورة من توتو السندريلا
0
20
‏صورة من توتو السندريلا
‏صورة من توتو السندريلا
0