ar
Feedback
YUV.AI - בינה מלאכותית בעברית

YUV.AI - בינה מלאכותית בעברית

الذهاب إلى القناة على Telegram

YUV.AI - בינה מלאכותית בעברית 👉 https://yuv.ai 👈

إظهار المزيد
2 426
المشتركون
-124 ساعات
+27 أيام
+5830 أيام
أرشيف المشاركات
סיימתי לפני כמה רגעים פגישה עם מייסדת מיזם פינטק מצליח מאוד בחו״ל, ששאלה אותי: איך אתה מסביר את זה שאתם הישראלים כל כך מובילים בפער על פני כולם ביוזמות וטכנולוגיה? לא הייתי מוכן לזה. ולפני שהספקתי להשיב, היא המשיכה: אני פוגשת כל מיני אנשים שמסתבר שהם ישראלים, וכל אחד כל כך חכם עם כל כך הרבה ידע וחדשנות וראש יצירתי. זה מרגיש מכנה משותף לכולכם. מה הדלק שלכם? בראש שלי חלפו כל כך הרבה תשובות, בעיקר חשבתי על המון המצאות ישראליות כמו עגבניות שרי, ניווט (ווייז), מיזמים רפואיים ועוד טכנולוגיות מהפכניות נוספות. בראש עלה לי גם הפסוק של שלמה המלך החכם באדם: ״הנפש לא תימלא״ שאחד הפירושים לכך הוא שהקב״ה הטביע בנפש שלנו תחושה של חיסרון תמידי כדי שתמיד נמשיך לנוע וליצור וליזום. אז השבתי שיש לכולנו קוצים בלתי מוסברים. כל הזמן אנחנו חיים עם מחשבות של איך אפשר לשפר דברים, לייעל תהליכים, להפוך את הכל לקל יותר באמצעות המצאות חדשות, מיזמים, ובעיקר רצון להרגיש משמעות ולעסוק בהשפעה לאחרים. נוסף לזה אנחנו גם רואים עוד אקזיט ועוד אקזיט וזה יוצר אצלנו תחושת תחרות בריאה. נוסיף לזה את המציאות הבטחונית עוד מהצבא ואת הפסוק המפורסם שהפך לסלוגן של המוסד: באין תחבולות יפול עם - ותשועה ברוב יועץ. תמיד להתחכם, לחשוב מחוץ לקופסא, לדחוף קדימה. ואז באותה נשימה עלתה גם המחשבה על יום השואה שחל היום. על כך שגם פרעה בפסח וגם הצורר ה**** בגרמניה ביקש לעקור את הכל, לרבות כל החדשנות והטכנולוגיה. ואם היו מצליחים - איזה עולם היה פה היום? כמה המצאות היו חסרות? כמה העולם היה מאחור! אבל הם לא הצליחו, ולא יצליחו. גם כאשר אנחנו צועדים לעולם לא עוד, כשאנחנו מרגישים שיש ועוד איך יש עוד כשאחינו ואחיותינו עוד שם. גם אז לא ניתן להם. אנחנו עם מלא בחדשנות מעוף ויוזמה. ולא אחד בלבד עמד ועומד עלינו לכלותינו - בכל דור ודור - והקב״ה, וכמובן כוחות הביטחון, מצילנו מידם. אז יש לנו יוזמה, חוצפה, וקוצים בישבן. אבל אנחנו עושים עם זה המון טוב. אז לקחתי רגע לעצור בפוסט הזה, גם כדי לכבד את היום החשוב הזה, וגם כדי לשתף איך רואים אותנו בעולם. ולחיי העם הזה, וכמה טוב שהוא כזה!

תודה על Full House בסשן שלי היום ב- Amazon Web Services (AWS) , וגם מחילה ממי שהגיע ולא הורשה להיכנס - זה מאוד כאב לי וכפיצוי
תודה על Full House בסשן שלי היום ב- Amazon Web Services (AWS) , וגם מחילה ממי שהגיע ולא הורשה להיכנס - זה מאוד כאב לי וכפיצוי: בקרוב אפרסם הרשמה לזום חינמי ואעביר אותה שוב בלייב!! הנושאים שדיברתי עליהם (על קצה המזלג) הם: יסודות הפיתוח, פיתוח קלאסי מול Vibe Coding, דוגמאות לפיתוח מוצר עם Lovable / Base44 / Cursor, נגענו בטיפים והמלצות על איך מוצלח יותר ומוצלח פחות לעבוד עם AI למטרות פיתוח, על כך שאנחנו צריכים ליצור את השלד ולהבין את הפרויקט - ורק מזה לצאת הלאה לפיתוח עם AI, דיברנו על MCP וגם על ההבדל בינו לבין API ראיתי את התשוקה בעיניים של כולם והרגשתי את הצמא האדיר, ובעיקר - לפגוש פיזית את כולם זה כיף גדול ואין תחושה כזו בעולם. תודה לכל מי שבא, לא מובן מאליו. תודה גם למי שבא ולא נכנס, מחילה, וסשן הזום יהיה פיצוי אישי עבורכם! ותודה רבה לקשת ברוש מאמזון על שיתוף הפעולה ולגילי נחום ומשה שלי על הסשנים הנפלאים! Keshet Brosh Gili Nachum Moshe Shelly

יובל ברכבת חוזר! והפעם קבלו אותי מחבר את קלוד דסקטופ לנהל משימות ב-Monday עם חיבור לשרת MCP! ויש גם אחלה שיר בסוף ><

עוזר ל-2 חבר׳ה ישראלים מוכשרים, הם לקראת ניצחון ב product hunt ובואו ניתן להם פוש לנצח עם המיזם!! ההודעה: היי חברים לקמפוס🌟 אחרי 8 חודשים של פיתוח אינטנסיבי, spring.new באוויר! זהו Agent‑AI שמתחבר לכלי העבודה האהובים עליכם — Notion, Figma, Slack, Airtable ועוד עשרות אחרים — ומפרומפט אחד בלבד יוצר אפליקציות ו־Workflows מאובטחים שאפשר לשתף עם הצוות בדקות. בלי קוד, בלי כאב ראש. טוויסט קטן: בטעות לחצנו על Launch במקום על “Schedule”, אז השעון כבר דופק. נשמח לעזרתכם להפוך את הפאשלה הזו לסיפור הצלחה 🚀 איך אפשר לעזור? 1. להצביע 👍 ולהגיב ב‑Product Hunt — כל אהבה קטנה מקפיצה אותנו בדירוג. 👉 https://www.producthunt.com/posts/spring-new 2. לשתף את ההשקה בלינקדאין, וואטסאפ, סלֵק או איפה שתרצו — שני קליקים, הרבה אמפקט. 3. לספר לחברים שמתלהבים מ‑AI ו‑No‑Code — המלצות אישיות שוות זהב. ב־24 השעות הקרובות כל לייק, שיתוף או מילה טובה עושים הבדל ענק. תודה שעוזרים לנו להפוך לימונים ללימונדה! 🫶  אמיתו ושמואל מ spring.new

ידעתם שיש לגיטהאב קופיילוט אפשרות להשתלב ישירות בטרמינל? התקנתי את זה עכשיו וזה ממש מדליק. אפשר לשאול שאלות על פקודות, לקבל המלצות איזה פקודות להריץ, להריץ פקודות ואפילו לתת הנחיות שקשורות לגיטהאב כמו לבדוק את השינויים של הפעולה האחרונה שביצענו. בשלב הראשון צריך להתקין את GitHub Copilot CLI בשלב השני מבצעים אימות לחשבון כדי להשתמש בקופיילוט בשלב השלישי פשוט רושמים בטרמינל מה שאתם רוצים, צריך להתחיל עם "gh copilot״ השאר מפורט בדוקומנטציה, חפשו במנוע החיפוש \ llm הקרוב למכשירכם ״GitHub Copilot CLI״

עף לי השכל!!!! חיברתי את קרסר ל-MCP של JIRA ו-Confluence וגרמתי ל-AI ליצור טיקטים עם פירוט, לעדכן סטטוסים ותגובות - ולבסוף גם ליצור Wiki Page ב-Confluence על בסיס הטיקטים והפרויקט!! כל מי שעבד\ה עם JIRA יודע\ת כמה זה כלי מורכב בלשון המעטה - והמחשבה שמעכשיו AI יכול לנהל את זה ולעזור לנו עם יצירת פרויקטים, ניהול שלהם, יצירת Roadmaps, עדכוני סטטוס ואפילו קבלת עדכונים בשפה טבעית - זה פשוט מטורף כי מדובר בכלים שכמעט כל ארגוני ההייטק משתמשים בהם (ולא רק!) קחו לכם זמן וצפו בסרטון. מתנצל על הסאונד הזוועתי אבל תאמינו לי שזה שווה למרות זאת.

אני מרגיש שהצלחתי לפצח חלק משמעותי בעבודה עם AI לפיתוח וזה מרגש אותי. לעניות דעתי הסוד נעוץ ב-2 דברים: 1. לדעת ״ללחוש״ ל-AI: לנסח בשפה בהירה ברורה ופשוטה אבל גם טכנית מה אנחנו רוצים. 2. להגדיר AI Rules ב-Cursor / Windsurf / GitHub Copilot ושם לרדת לפרטי פרטים של כל ״חוקי הזהב״ ואבני היסוד. כמו למשל להנחות את ה-AI באיזה פקודות להשתמש עם NextJS כדי להתחיל פרויקט, איך להתקין את Clerk לאותנטיקציה ובאיזו חבילה להשתמש כדי להמנע משגיאות, איך ליצור רשימת משימות לביצוע ולסמן מה הושלם - ועוד ועוד. הדרך לחוקים עברה אצלי בעבודה מאוד סיזיפית: פיתחתי בקרסר. נתקעתי. הייתי צריך לאתר את השגיאות. כשהבנתי מה הייתה הבעיה - הוספתי חוק שאומר מה לבצע להבא כדי להמנע מזה. כך עוד ועוד ושוב ושוב בכל מיני סיטואציות. כך נוצר יתרון כפול: אני יכול לדבר בשפה הכי טבעית שלי בפרומפט, וה-AI יהיה הכי טכני שהוא יכול ״מאחורי הקלעים״. אנחנו משלימים זה את זה. אני מרגיש שזה הוביל אותי למסקנה הכי חשובה שלפתח עם AIזה כמו להשתמש ב-waze. אפשר בלי זה, אבל למה? ואם משתמשים בזה - לזכור שאנחנו אלה שאחראים בסוף. גם אם ה-waze מנסה לגרום לנו להיכנס ב״אין כניסה״ או לקחת אותנו מכבישים מסכני חיים, האחריות היא עלינו להפעיל שיקול דעת ולא להקשיב לו. כך גם פה. אנחנו המפתחים. האחריות היא עלינו. אנחנו מנווטים וצריכים להכריע בצמתי הפיתוח. כשמבינים את זה וזוכרים שהאחריות היא *עלינו*. שאנחנו המפתחים וה-AI הוא ה-waze שלנו, הכל מקבל פרופורציות. אנחנו לא זורקים אחריות אלא נהנים מהדרך, נותנים לו להתמודד עם דברים שסתם מכבידים על המוח שלנו, אבל אנחנו פוקחים עין כל הזמן וזוכרים שאם מתבצעת עבירת תנועה - את אף אחד לא יעניין ש״זה ה-waze אמר״. כנ״ל בפיתוח, אם משהו קורס לאף אחד לא מעניין שזה ה-AI אמר. האחריות היא עלינו. על תהליך ה-Vibe Coding בכללי אדבר ברביעי הקרוב במיטאפ שיזמתי עם AWS, וגם אני מפרק את הנושא הזה לגורמים בקורס שאני מקליט. יש הרבה ששואלים ״מה הפרומפט??״ ואני לא מרגיש שזה פייר לשאול את זה. זה תוצר של עבודה קשה, זה הבנה וזה תהליך, הרבה מעבר להעתק הדבק. ולכן את פרי עמלי אני אשתף במקום ובזמן שאני אבחר, אבל כן כהרגלי אכתוב ואשתף גם על זה - דברים שחשוב לדעת ולהכיר. בתמונה: תחילת חוקי ה-AI שלי.

מכירים את זה שאתם מפתחים בהתלהבות והכל עובד על המחשב אבל ברגע שסיימתם ואתם מעלים אותה לשרת - הכל נדפק? אז קבלו טיפ שקשור ל-AWS ECS שיעזור עם זה כל מפתח ומפתחת נתקלו בזה. פותחים את סביבת הפיתוח ועובדים במרץ. נתקלים בשגיאות, דופקים את הראש בקיר, פותרים הכל ולבסוף הכל עובד כמו שאנחנו רוצים על המחשב שלנו. אנחנו בשיא ההתלהבות רוצים כבר להגיע למצב של Deploy, ז"א של פריסת האפליקציה ופרסומה לכל העולם. רק מה? ברגע שאנחנו מעבירים את קוד המקור שלנו לשרת אמיתי ובודקים את האפליקציה, פתאום רואים מיליארד שגיאות. פער אדיר בין מה שעובד אצלנו לוקאלית - לבין מה שקורה בעולם האמיתי שעוצר בעדנו מלפרסם את המוצר שלנו לכולם. מתסכל ברמות! המזל שלנו הוא שה-AI, או יותר מדויק: המודלים הגדולים של השפה (LLMs) אומנו על כל כך הרבה מידע ודוגמאות, לרבות דוגמאות של קוד ופריסתו. כך נוצר מצב שהמודלים מכירים היטב את עולם ה-Docker (עוד רגע נגיד מה זה למי שלא מכיר) ויכולים לעזור לנו לפרוס את האפליקציה שלנו בקלות. שניה, מה זה דוקר? כשאנחנו מפתחים על המחשב שלנו הכל רץ כי אנחנו עובדים בסביבה שבה התקנו את כל התלויות. כל מה שנחוץ לטובת המוצר הותקן ולכן הכל עובד. הבעיה מתחילה כאשר מישהו אחר צריך להריץ את הקוד שלנו כדי שהמוצר יעבוד גם אצלו. פתאום זה לא עובד כי: - יש לו מערכת הפעלה שונה - אין לו את ההתקנה של הספריות הדרושות - וכי וכי וכי וכי וכי מה הפיתרון לזה? לארוז הכל, את כל הקוד, ואת כל מה שנחוץ לו כמו חבילות וספריות וכו' לתוך קופסא אחת. מיכל אחד. זה קונטיינר: Container. איך אורזים את הכל? באמצעות דוקר. דוקר הוא "אבקת הקסמים" שיודע לקחת את כל הקוד ולהפוך אותו לקובץ מיוחד, Image. את ה-Image הזה, שרתים מסוימים יכולים לקחת ולהתקין בסביבה מיוחדת משלהם ואז באורח פלא הכל עובד. בגלל שהפריסה של הקובץ הזה מתבצעת בסביבה מיוחדת, בקונטיינר, אז הכל מותקן כמו שצריך ואין בעיות תאימות ואין בעיות בהבדלים בין מערכות ההפעלה השונות וכדומה. זה פשוט פותר את כל הבעיות. אחרי שאנחנו מסיימים לפתח את המוצר שלנו, אנחנו צריכים ליצור קובץ שנקרא קובץ דוקר, Docker File. מה שהוא עושה זה בעצם להנחות את Docker איך ליצור קובץ Image, תמונה, של כל המוצר שלנו בתצורה של "מיכל", "קונטיינר". ברגע שיש לנו קובץ דוקר, אנחנו יכולים "לבנות" את התמונה הזו, להעלות אותה לשרת כמו AWS ECR, שזה שירות אחסון של קונטיינרים ב-AWS או ל-Docker Hub, שזה כמו GitHub, אתר שמאפשר לאחסן "תמונות" של מוצרים מבוססי דוקר. ברגע שיש לנו את הקישור לקובץ התמונה של המוצר שלנו בתצורת דוקר, אנחנו יכולים להשתמש ב-AWS ECS, שזה שירות התקנת קונטיינרים בסביבת הענן המצוינת של אמזון, שם עלינו לבחור את הקובץ שלנו, לתת ל-AWS לעשות את העבודה עבורנו, והופ: אנחנו מקבלים קישור למוצר שלנו שזמין בענן ואפשר לפרסם אותו לכל העולם. עד לא מזמן היינו צריכים לשבור את הראש איך ליצור את קובץ הדוקר הזה, ה-Docker File. זה גם לא כיף גדול. והיום? בסוף הפרויקט אפשר פרומפט כמו: תוודא שאתה מבין את הפרויקט ותיצור DockerFile לפריסת המוצר בענן. והופ, ברגעים ספורים וכמו קסם, נראה פתאום קובץ דוקר מופיע במוצר שלנו ומה שיישאר לנו לעשות זה להגיד ל-AI גם ליצור "BUILD" שלו ו"לדחוף" אותו לשירות אחסון קונטיינרים כפי שהזכרתי. זה אפשרי במיוחד עם GitHub Copilot או עם Cursor Agent או Windsurf Agent וכדומה כאשר נותנים להם את ההרשאה להריץ פקודות במסוף הפקודות (הטרמינל שלנו).

הגיע הזמן לבאס אתכם לגמרי 😅 שמח להציג את "הדאונר" - הפרויקט החדש שפיתחתי! 🚀 מה זה? זה מחשבון מימונה שיראה לכם בדיוק כמה קלוריות דחפתם לעצמכם עם כל מופלטה, הדבש והחמאה... וכמה ק"מ תצטרכו לרוץ כדי לשרוף את הכל (ספוילר: הרבה!) בניתי את האתר בסגנון neubrutalism עם המון אלמנטים מרוקאים - צבעים, דפוסים, פתגמים מרוקאיים וכמובן הרבה הומור וקולולולו 🤣 האתר יגלה לכם: - כמה קלוריות יש במופלטה אחת (וזה עוד לפני התוספות...) - למה זה שווה ערך בהמבורגרים ופיצות - כמה זמן תצטרכו להתאמץ כדי לשרוף את הקלוריות כמובן שהפרויקט נועד בעיקר לצחוק, כי החגים הם בדיוק הזמן להנות בלי לחשוב יותר מדי על קלוריות וחשבונות. תרבחו ותסעדו (ותשמינו!) ושיהיה לכולנו המשך חג שמח! 🍯🥞 לינק לאתר בתגובות 👇

אחרי הפוסט האחרון ראיתי שממש מעניין אנשים להבין את הפרומפט הראשון שדיברתי עליו כדי לפתח - אז פיתחתי אתר נוסף עם קרסר וקבלו את הפרומפט >>> כדי שיהיה לנו הקשר: בני אדם לא נולדים כשהם יודעים בדיוק איך לדבר נכון לאנשים אחרים אז למה שנדע איך לדבר ״נכון״ ל-AI? הכל פה ניסיונות. חלק מצליחים וחלק לא. אין אמת אחת. מה שעובד לי לא בהכרח יעבוד לאחר ולהיפך. אני משתף בתהליך שלי ובמה שעבד *לי*. ואצלי זה היה לדבר בשפה הכי פשוטה וישירה שיש תוך שאני מנסה לתאר טכנית מה אני רוצה להשיג. כאן למשל רציתי ליצור אתר שמאפשר לג'נרט עיצובים בסגנונות מסוימים ולראות אותם נבנים בלייב לנגד עינינו. ובכוונה השארתי באג שלא תוקן כדי להראות שזה לא מושלם, ומכאן תמיד יתחיל פינג-פונג של תיקונים, שזה ה-Vibe Debugging שמגיע אחרי ה-Vibe Coding ואפשר לשרוף עליו שעות וימים!! הפרומפט שלי: ״אני רוצה לפתח אתר שהוא חווייה עיצובית. הרעיון שלי הוא אתר שבו משתמש יכול להזין פרומפט למודל שפה גדול, או לחילופין לבחור מבין תבניות starter מוכנות מה הוא רוצה לפתח. למשל זה יכול להיות לפתח אתר של הרשמה לאירוע, או בניית עמוד נחיתה למוצר, בניית פורטפוליו, בניית דשבורד עסקי לאנליטיקות וכך הלאה. בנוסף לכך, המשתמש צריך לבחור באיזה סגנון הוא רוצה שה-ai יפתח את האתר. הסגנונות המוצעים צריכים להיות: minimal, neobrutalism, glassmorphism, skeumorphism, luxurty fancy premium. הדרך לבחור את הסגנון צריכה להיות באמצעות לחיצה על כרטיס שנראה כמו תצוגה מקדימה קטנה של אתר כלשהו בסגנון שבו המשתמש יכול לבחור. כאשר המשתמש לוחץ על סגנון צריך להיות מעין קו זוהר סביב הבחירה כדי לסמן את הבחירה הפעילה. לאחר מכן, המשתמש צריך להיות יכול ללחוץ על כפתור Generate Web App ואז תהיה אנימציה מתקדמת, עם progress bar ובמהלכה יופיעו שני חלונות: חלון אחד, מצד שמאל, צריך להראות איך הקוד נכתב בזמן אמת. עם אפקט הצפנה של קוד של אותיות שמתחלפות והופכות לקוד, ממש בסגנון של ״המטריקס״ עם האפקטים המגניבים. הקוד צריך להיות מוכל בתוך חלון וצריכה להיות גלילה אוטומטית ללמטה ככל שהקוד מתקדם. במקביל, צריך להיות חלון נוסף בצד ימין, שהגובה שלו זהה לחלוטין לגובה של החלון של הקוד, ובו בעצם יש canvas שמראה תוצאות בזמן אמת. real time canvas. מה הכוונה? הכוונה היא שאם בקוד יש עכשיו html שנוצר בזמן אמת, אז אותו אלמנט שנוצר בקוד צריך להופיע מיידית ב-real time canvas (RTC). זה קריטי לאפקט ה-wow שאנחנו מדברים עליו. השלב צריך להיות שה-ai יקבל את הפרומפט, יבין מה הוא צריך ליצור, ויתחיל לג'נרט את זה בזמן אמת, בהתחלה קוד ה-html יופיע ובמקביל ב-real time canvas יופיעו האלמנטים. לאחר מכן, הקוד יעבור לטאב של css ואז ה-ai יוסיף את העיצוב, ובזמן אמת ב-real time canvas האתר יקבל את העיצוב בזמן אמת וזה ממש ירגיש כמו קסם. לבסוף, ה-ai אמור ליצור javascript כדי להוסיף פונקציונליות לאתר, ואז כל היכולות האמיתיות צריכות להיות מוחלות ב-real time canvas. כל פיתוח צריך להיות 100% מותאם קודם כל למובייל. רספונסיבי לחלוטין. וצריך להיות מותאם לאנשים עם מוגבלויות בהיבטי עוורון צבעים ונגישות. פעולת ההרשמה וניהול החשבון צריכה להתבצע על ידי חיבור ל-Clerk. בסיס הנתונים צריך להיות supabase ב-instance לוקאלי. מבחינת טכנולוגיות אני רוצה להשתמש ב: react nextjs supabase clerk llm -> claude sonnet api / openai / open router / gemini / cohere״ וזהו. זה הפרומפט. וכן - הוא בעברית!

זו לא עוד אפליקציה לעוסה ומאוסה: בניתי אפליקציית AI שמשתמשת ב-RAG ומבצעת את כל התהליך של Chunking, Embeddings, Indexing, Similarity Search כדי להציג למשתמש תובנות, המלצות מותאמות אישית וכדי לאפשר שיח עם סוכן AI! איך עשיתי את זה? ניסיתי כל כך הרבה שיטות, באמת המון. כלום לא עבד כמו שרציתי. בסוף מה שעבד זה שמרוב יאוש חשבתי וציירתי לעצמי בראש - ולאחר מכן גם בטאבלט - איזה פונקציונליות אני רוצה שתהיה באתר. ממש לפרטי פרטים, למשל: צ'אט AI, ואז אני יודע שבשביל זה אני צריך לבצע חיפוש קירבה, ובשביל חיפוש קירבה אני צריך לקחת את השאילתא שלי כמשתמש, להעביר אותה Embeddings, לתשאל את בסיס הנתונים הווקטורי שלי, ואני רוצה גם לדרג מחדש (Re Rank) את התשובה הסופית לפני שאני מציג אותה למשתמש. ואז רגע. זה אומר שאני צריך לבנות בסיס נתונים. אבל מה הוא יכיל? גם מידע על המשתמש, מידע רגיל לכל דבר. אבל! גם מידע שהוא לא Structured, שזה אומר מסמכים מכל הסוגים ואפילו קבצי אודיו ו-וידאו. אבל שניה, אם זה אודיו וגם וידאו, אז איך מקבלים תמלול? אז או שיש את זה כבר כשמתחברים ל-zoom ומקבלים גישה להקלטות, או שהחלטתי להשתמש בשירות api שאני אוהב לתמלול איכותי מאוד. כך אני בונה לעצמי את מאגר הידע. אבל! יש בעיה. אני לא רוצה לשלם הרבה, אני לא רוצה latency, אני רוצה מראש לתכנן פריסה (deployment) נכונה, אני רוצה לעבוד בתצורה שתתאים לסקייל בעתיד. איך אני עושה את זה? מפה לשם התחלתי לעשות לעצמי בראש ״הנדסה לאחור״ של כל מה שאני מדמיין לצד כל הידע הטכני שצברתי, תוך שאני ממש בונה לעצמי בראש את הסדר. מה אני רוצה, איך אני רוצה, מה צריך להיות טכנית, איזה סוג של בסיסי נתונים, איזה סוג של טכנולוגיות, ואחרי שכל זה היה לי בראש, וגם בציור מקושקש בטאבלט, החלטתי לעשות מעשה. כזכור, ניסיתי כל טכניקה אפשרית, בין אם זה לקחת צילומי מסך של אתרים זהים ולהשתמש ב-CopyCoder, או להתייעץ עם AI באשר הוא, או לתת פרומפט אחד ארוך או לשבור לכל מיני פרומפטים או לנסות כל מיני חבילות פיתוח. בסוף מה שעבד לי היה הרבה יותר פשוט ממה שחשבתי: הלכתי לקלוד. נשמתי עמוק. והתחלתי לכתוב את כל הפירוט הטכני שעלה לי לראש. ממש הכל. כל פרט ופרט. יצאו לי בערך 26 פסקאות די ארוכות. לבסוף ביקשתי מקלוד לפתח לי מוקאפ, MVP, והוא עשה את זה. ראיתי מיד שחסרים לי כמה דברים, אז הוספתי את זה לפרומפט העל שכתבתי. ביקשתי מקלוד לקבל פידבק, וכשהוא אישר ונתן את המלצתו, פניתי ל-Cursor. צריך לומר, שעבדתי כבר המון עם Cursor ותוך כדי עבודה הגדרתי לו המון חוקים. מה שאומר, שעכשיו כשאני מתחיל פרויקט חדש ב-Cursor, הוא כבר יודע 90% מהעבודה של הקמת פרויקט וחיבור לבסיס נתונים וכדומה. כיף גדול. מה נשאר לי? להדביק את פרומפט העל בקרסר ולהתחיל לרוץ איתו ולראות אותו מפתח לי את הכל. הייתי המום כי בערך ב-10 דקות שהוא עבד לבד קיבלתי אפליקציית RAG אמיתית שמבצעת שימוש ב-LLMs אמיתיים לצורך כל התהליך שפירטתי ואפילו ידעה להטמיע אותנטיקציה מלאה לבד דרך Clerk! (תודה ל- Roy Nativ הגאון על ההמלצה הזו בזמנו!) השורה התחתונה היא שיש לי אפליקציית Full Stack לוקאלית, שמשתמשת ב-MCP, מנהלת גרסאות ב-GitHub, עם RAG מלא וביצוע Embeddings, Indexing, Similarity Search עם LLMs באמת. לא עוד דברים מאוסים. פרקטיקה של ממש. אני לא רודף אחרי חידושים כבר, נמאס לי, אבל אני כן פריק של פרקטיקה וצלילה טכנית לעומק. היה מתסכל-כיף-ומטורף לראות את זה קורה בפועל, ואם אחד או אחת קיבלו פה ערך - דיינו!

אני לא יכול לשמוע יותר את המילה MCP אז פיתחתי אתר שעוזר לי ליצור שרתי MCP בקלות - וגם לבדוק תקינות של שרתים קיימים. הפיתוח היה עם NextJS ו-Cursor, והנה כמה דברים שלמדתי על NextJS: מדובר במסגרת פיתוח, Framework, לאפליקציות React. מה שזה אומר הוא שחברת Vercel שיצרה את NextJS, יצרה למעשה מעטפת עבורנו כדי שנוכל לפתח אפליקציות Fullstack עם React בקלות *יחסית*. למה יחסית? כי כמות הבאגים שמקבלים כשמנסים לפתח עם AI פרויקטים של ריאקט היא אינסופית ומוצאים את עצמנו משתמשים ב-Vibe Coding בהתלהבות לכמה דקות - ואז ב- Vibe Debugging בייאוש לכמה שעות. מה שמיוחד ב-NextJS בעיני זה היכולת לפתח אתרים FullStack. ז״א גם צד לקוח וגם צד שרת, הכל במקום אחד, שמריצים על שרת אחד. זה כיף. כשזה עובד הכוונה. יש לנו תיקייה ראשית, app, שבתוכה אנחנו יוצרים את הפרויקט שלנו. יש לנו אפשרות להשתמש בניתוב באמצעות Pages הישן או App Router החדש. מה זה אומר? שאם ניצור תיקייה בתוך תיקיית App, היא תהיה נתיב בפני עצמו! מה שמאוד מקל על עבודת הניתוב! אז יש לנו דרך ליצור נתיבים, APIs, להגדיר איזה חלקים יהיו חשופים למשתמש ואיזה לא, יש תמיכה אדירה של כל הספריות של React \ JavaScript, וזה כשלעצמו חתיכת מאגר שאפשר לעבוד איתו. רוב התקלות שראיתי שקיבלתי בתחילת פרויקט היו בגלל בעיות תאימות עם Tailwind (חבילה שעוזרת לעצב במהירות) או עם בעיות בגלל המיקום שבו הפרויקט הותקן (מחוץ לתיקיית הפרויקט) או עם בעיות ייבוא של ספריות בקבצי הקוד. הפיתרון לכל זה: לבנות בעצמנו את השלד של הפרויקט, ורק לאחר מכן להתחיל להכניס AI לעבודה. האמת שזה גם קל. להתחיל פרויקט Next אפשר עם: npx create-next-app@latest אח״כ להוסיף בסיס נתונים מקומי של Supabase אפשר עם: npx supabase init ואח״כ npx supabase start בשלב הזה נראה בטרמינל את כל הקישורים והמפתחות שאנחנו צריכים כדי להתחבר לסופה בייס, לרבות קישור לסטודיו - שזה בדיוק מה שרואים במוצר הענני - אבל לוקאלית על המחשב שלנו לאחר מכן הכנה של קובץ המיגרציה הראשוני: npx supabase migration new ולבסוף דחיפה שלו לבסיס הנתונים על ידי npx supabase migration up נשמע מסובך. אני יודע. אבל אחרי הרבה (שוב) דם יזע וקוד(!!) אני מרגיש שאני סופסוף מצליח לעבוד עם NextJS כמו שצריך, מתוך הבנה של מה שקורה פה והמון סדר לעצמי בראש. אני מרגיש שהזמן שהקדשתי היום לקרוא את הדוקומנטציות של Next עשה לי כל כך הרבה סדר, מעבר לכל שיחה עם מודל שפה ומעבר לכל סרטון. פשוט לקרוא. להבין איך היינו מפתחים ״פעם״ עם html css js ואיך אנחנו מפתחים עם Next, מה זה פותר, איך, ואז - כשמבינים את כל הכיף הזה - מבינים *איך* להכניס את ה-AI פנימה בצורה נכונה. המסקנה היא שלסמוך על ה-AI שיבין הכל במקומנו זו טעות. ומנגד, לסמוך על עצמנו - ואז להכניס את ה-AI פנימה שיעזור לנו - זה שווה הכל.

אז OpenAI הכריזו עכשיו על מודל חדש: GPT 4.1 ובקרוב תראו מיליארד פוסטים מהללים. אבל רגע. איך יכול להיות שיש כבר מודל GPT 4.5 ו
אז OpenAI הכריזו עכשיו על מודל חדש: GPT 4.1 ובקרוב תראו מיליארד פוסטים מהללים. אבל רגע. איך יכול להיות שיש כבר מודל GPT 4.5 ועכשיו הכריזו על GPT 4.1? ז״א, יש כאן מודל חדש שמושק, אבל הוא… פחות חדש ממה שכבר קיים? וכדי להיות הוגן, גם מעולם לא הבנתי למה קלוד עלה מ-3.5 ל-3.7 ומה ההיגיון בזה, אבל אין ספק שלרדת בגרסת המודל - ולהכריז על כך שהוא חדש יותר, זו רמה חדשה של אבסורד. ובכל מקרה הוא כבר זמין ב-Cursor למי שרוצה לנסות. פתוח לכולם. וגם ב-Windsurf הוא חינם לשימוש בשבוע הקרוב. שזה מוזר כשלעצמו. לפחות קרסר כנים ואומרים שכדאי לנסות אותו אבל לא להשתמש בו כברירת מחדל. למרות שהוא לכאורה 54% טוב יותר בקוד.

בשעה טובה אמזון (AWS) פתחו רישום למיטאפ המשותף שלנו בנושא מ״ווייב קודינג לסקייל עם AWS״! 😍 אני אעביר שם סשן יחד עם תותחי על של AWS. הכניסה בחינם, כל הקודם זוכה!! *מי שנרשם בלינק הקודם - נא להירשם שוב בקישור הזה ושימו לב שמתקבל אישור הרשמה במייל חוזר* האירוע ב-23.4 בין השעות 9:30-13:00 בקומה 28 במשרדי אמזון בשרונה ת״א. איכות, טכנולוגיה, מינגלינג! מועדים לשמחה 🚀 https://aws-experience.com/emea/tel-aviv/event/7bc52ee8-8ba5-4a7f-bcc7-4105ea8a19b2