ar
Feedback
کانال تخصصی اقتصاد

کانال تخصصی اقتصاد

الذهاب إلى القناة على Telegram

معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان

إظهار المزيد
8 522
المشتركون
+224 ساعات
+47 أيام
+430 أيام
أرشيف المشاركات
تورم از منظر قيمت گذارى دارايى ها دکتر تیمور رحمانی

🔵 تورم و انواع آن 🔵تدوین دکتر محمدرضا منجذب 🔴 کانال دکتر منجذب

🔵 ۱۸سال در انتظار FATF 👤 دکتر مصطفی گوهری‌فر؛ پژوهشگر تجارت بین‌الملل و مدرس دانشگاه ✍️ ایران پس از ۱۸ سال همچنان در لیست سیاه FATF باقی مانده؛ زیرا از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۵ هیچ تحول اساسی در نظام مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ایجاد نشده و کشور در شناخت ماهیت FATF، طراحی راهبرد و اجرای تعهدات ضعف ساختاری دارد. ✍️ پنج مانع اصلی عبارت‌اند از: ناآشنایی جدی با سازوکار FATF، فقدان اجماع ملی درباره ضرورت تبعیت از استانداردها، سیاسی‌سازی یک موضوع فنی و ایجاد دوقطبی، استفاده‌نکردن از تجارب کشورهایی مثل چین و امارات و توهم سهولت خروج از لیست سیاه. تجربه جهانی نشان می‌دهد خروج از لیست سیاه بسیار دشوارتر از لیست خاکستری است. ✍️ در بیانیه ۲۴ اکتبر FATF چند نکته کلیدی بیان شده: ایران از ۲۰۱۶ بخش عمده تعهدات «برنامه اقدام» را انجام نداده و اقدامات تقابلی ادامه دارد؛ حق‌شرط‌های ایران در کنوانسیون پالرمو بیش از حد گسترده و مغایر با استانداردها ارزیابی شده و انطباق داخلی قوانین ایران با مفاد کنوانسیون و توصیه‌های FATF ناکافی است؛ با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره اشاعه هسته‌ای، کشورها باید ریسک‌های ناشی از ایران را لحاظ کنند و ایران تا زمان تکمیل کامل برنامه اقدام در فهرست «حوزه‌های پرریسک مشمول فراخوان به اقدام» باقی می‌ماند. ✍️ حتی در صورت تصویب و اجرای دو کنوانسیون، تعلیق اقدامات تقابلی مشروط به تأیید اجرای واقعی برنامه اقدام است و در صورت پیشرفت‌نکردن، FATF می‌تواند برنامه اقدام را لغو، تعامل با ICRG را تعلیق یا اقدامات تقابلی را تشدید کند. ✍️ چالش مهم دیگر، درخواست FATF برای حذف معافیت مربوط به «گروه‌های مقاومت علیه اشغال و استعمار» است؛ امری که با اصول قانون اساسی ایران تعارض دارد و اصلاح قانون تروریسم را پیچیده و زمان‌بر می‌سازد. ✍️ خروج از لیست سیاه تنها با اصلاحات عمیق حقوقی، رفع حق‌شرط‌ها، اجماع ملی و اجرای کامل و تأییدشده برنامه اقدام ممکن است و مسیر فعلی همچنان بن‌بست‌ساز باقی مانده است. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

📌دولت پزشکیان تفاوت خاصی با دولت‌های قبل در حوزه اقتصادی ندارد دکتر داود سوری، کارشناس اقتصادی: 🔹بسیاری از دولت‌ها عملکرد اقتصادیشان تفاوت خاصی با یکدیگر نداشته و عموما وابسته به فروش نفتشان در بازارهای بین‌المللی بوده است.

🎥 تغییر ناگهانی سیاست‌ها ناپایداری اقتصاد را تشدید می‌کند 🔷 دکتر علی عسگری: 🔹 در شرایط فعلی، دولت و بانک مرکزی واقعاً باید ثبات رویه داشته باشند. اتفاقاً اکنون زمان آن است که ثبات در سیاست‌گذاری‌ها حفظ شود. تصور رایج غلط این است که با وقوع رخدادهایی مانند «جنگ ۱۲ روزه» یا اِعمال سازوکار «اسنپ‌بک»، باید از برخی قواعد سیاستی دست بکشیم.

🔵 راه سیاست از کجا می‌گذرد؟ 👤 دکتر روح‌اله اسلامی ✍️ همه بحران‌های ایران ـ از آب و انرژی تا فقر و صندوق‌های بازنشستگی ـ در نهایت به سیاست بازمی‌گردند، زیرا هیچ مسئله‌ای در قلمرو عمومی صرفاً فنی نیست و ریشه اصلاح پایدار، در نحوه توزیع قدرت و کیفیت سیاستگذاری نهفته است. ✍️ سیاست، تدبیر عقلانی توزیع قدرت است؛ وقتی این قدرت در مرکز متراکم و گردش آن از راه نهادها، انتخابات و تفکیک قوا مختل شود، فساد، رانت و رکود نهادها پدید می‌آید. ✍️ روایت مطلوب از سیاست بر تعادل میان سه نیروی قدرت، ثروت و لذت، تمرکززدایی و پیوند دولت مرکزی مقتدر با نهادهای محلی استوار است تا خلاقیت و تعلق اجتماعی احیا شود. ✍️ زبان سیاست، زبان مصلحت عمومی و منافع ملی است و باید وحدت را پاس دارد تا شکاف‌های قومی و فرقه‌ای مدیریت‌پذیر شود. ✍️ در سیاست خارجی، مسیر توسعه از بین‌المللی‌گرایی هوشمندانه و پیوستن به شبکه‌های جهانی اقتصاد، فناوری و انرژی می‌گذرد. ✍️ در معنای علمی، سیاست چرخه‌ای از مسأله‌سازی دانشگاهی تا رقابت انتخاباتی، قانون‌گذاری، بودجه و ارزیابی است؛ هر گسست در این چرخه، جای علم را به تصمیمات غیرکارشناسی می‌دهد. ✍️ بنابراین، بن‌بست‌های اقتصادی و اجتماعی ایران نه از کمبود دانش فنی، بلکه از فقدان نظام سیاستگذاری هوشمند ناشی می‌شوند. سیاست در جوهر خود هنر موازنه، گفت‌وگو و فعال‌سازی امکان‌های جمعی است؛ بدون آن، هیچ اصلاح فنی یا توسعه پایداری شکل نخواهد گرفت. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 برنامه‌هاي توسعه و اهدافي كه محقق نمي‌شوند دکتر محمدرضا منجذب ۱) در شرايطي كه روند بررسي تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در مجلس جريان دارد، يافتن پاسخي براي اين پرسش كه چرا اهداف برنامه‌هاي توسعه در ايران با توفيق اندكي همراه است، داراي اهميت بنيادين است. باوجود سابقه يك قرني ايران در بودجه‌ نويسي و تجربه ۷دهه اي در برنامه‌نويسي، به دليل گزاره‌هايي چون اقتصاد تحريم زده، برنامه آتي كشور و بودجه‌هاي سنواتي درگير مسائل روزمره است و دورنمايي از آينده‌ نگري در برنامه توسعه ديده نمي‌شود. مسائلي چون كسري بودجه، كمبود درآمدهاي ريالي و ارزي، صندوق‌هاي بازنشستگي و امثال آن گريبان برنامه‌هاي توسعه‌اي و بودجه‌هاي سنواتي را گرفته است. فشار مالياتي در سال‌هاي متمادي، تعطيلي مشاغل زير فشار ناترازي‌ها، توليدي كه زير فشار قرار دارد و افزايش فقر را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن بودجه‌هاي ارگان‌هاي موازي دولت كه علاوه بر كاهش كارايي اقتصادي هرروزه بار بودجه‌اي را بيشتر كرده و مي‌كند، دست و پاي بودجه را براي تحولات ساختاري بسته است. برمبناي پيش‌بيني، انتظارات تورمي حداقل ۴۰ درصد ميهمان اقتصاد ايران خواهد بود، در صورت تحقق اين نرخ‌هاي تورمي حداقل قدرت خريد متوسط مردم ۲۰ درصد كاهش مي‌يابد. با تسري اين قاعده به جامعه، مي‌توان گفت خط فقر افزايش مي‌يابد. چالش صدساله بودجه در ايران در حال تكرار است. بودجه نتوانسته و نمي‌تواند تاثير مطلوبي بر اقتصاد داشته باشد. اولين بودجه ايران از ابتدا تا به امروز كسري داشته است، و اين روند در حال تكرار است. بودجه‌هاي ايران تورم زا بوده و هستند. بودجه در ايران در مسير حركت نكرده است. بودجه‌هاي سالانه هم در مسير برنامه‌هاي پنج ساله نبوده است. دولت خود را متولي يكه تاز اقتصاد در تمامي مشكلات و در فرايند رشد مي‌داند، اين خود، بودجه را تورم زا تربيت كرده است. در گشايش‌هاي ارزي در بودجه، گرايش به واردات كالاهاي مصرفي بوده، تا كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي، و فناوري و انتقال تكنولوژي مناسب براي فرايند توسعه اقتصادي. ۲) نهادهاي عمومي شبه خصوصي، داراي درآمد و هزينه‌هاي بالايي هستند. اينها بودجه هيچ نظارتي منابع وسيعي از درآمدها و هزينه‌ها را در اختيار دارند و بنا به صلاحديد خود هزينه مي‌كنند. اين رويه در در چارچوب فرايند توسعه و نه در مسير تعريف برنامه‌ها قدم بر مي‌دارند. ساختار بودجه و برنامه‌هاي توسعه‌اي اشكالات اساسي دارد. در اين خصوص به اين موارد اشاره مي‌شود: عدم تطابق بودجه مصوب با عملكرد، عدم شفافيت در هزينه كرد بودجه، عدم مديريت بهينه دارايي‌ها و بدهي‌هاي دولت، نداشتن مبناي سياست‌گذاري و استراتژيك براي بودجه، عدم تسلط مجلس بر بودجه‌ريزي. /متن کامل 🔴 کانال دکتر منجذب

🔵 یک درصد کاهش رشد اقتصادی، کشور را هفتاد سال عقب می‌اندازد 👤دکتر فرهاد نیلی، استاد اقتصاد دانشگاه شریف: اگر آمریکا به جای دو درصد، یک درصد رشد اقتصادی داشت، سطح رفاهی که در 2000 داشت در 2074 به آن می‌رسید.

🔵 متغیر مغضوب نظام بانکی 👤 دکتر داود سوری؛ اقتصاددان ✍️ سازوکار «خلق و امحای پول» در نظام بانکداری ذخیره جزئی، با وجود کاستی‌ها، تنها مدل بانکی کارآمد و پذیرفته‌شده جهانی است و تصور توطئه پشت آن نادرست است. ✍️ بانک‌ها از طریق وام‌دهی و سپرده‌پذیری، پول اعتباری ایجاد می‌کنند و این فرآیند تابع تقاضا، نرخ بهره و مقررات نظارتی بانک مرکزی است. ✍️ رشد پول پرقدرت عمدتاً ناشی از کسری بودجه و استقراض دولت از بانک مرکزی است که به تورم و کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شود. ✍️ دولت با تسهیلات تکلیفی و اجبار بانک‌ها به خرید اوراق، در منابع بانکی دخالت کرده و سپرده‌های مردم را به «بیت‌المال» تعبیر می‌کند؛ رویکردی که موجب تضعیف سودآوری و ثبات بانک‌ها شده است. ✍️ خلق پول بانکی وابسته به تقاضا، ریسک بازپرداخت و نرخ بهره است و نه به خواست بانک‌ها؛ در نتیجه تثبیت دستوری نرخ بهره موجب خلق پول غیرمولد می‌شود. ✍️ در کشورهای پیشرفته، بانک‌ها آزادانه نرخ بهره را بر اساس بازار تعیین می‌کنند و این ابزار اصلی کنترل تورم و نقدینگی است، اما در ایران این نقش بانک مرکزی فراموش شده و با بخشنامه‌ها و فشار سیاسی جایگزین گشته است. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 دکتر پیروز حناچی، شهردار پیشین تهران: شما دارید به سمت بحران می‌دوید، دیگر نباید بپرسید چرا تهران به این وضعیت افتاده؟ اظهارات اخیر یک مقام یعنی با این بحران آب، شما سالی یک شهر ۲۵۰ هزار نفری در دل این شهر تهران دارید می‌سازید

🔵 چالش های اقتصاد ایران 🔵تدوین دکتر محمدرضا منجذب 🔴 کانال دکتر منجذب

💢 دکتر مهدی پازوکی اقتصاددان در نشست آبان ماه کانون دانش آموختگان اقتصاد مطرح کرد: 🔹در اقتصاد نیاز به پارادایم شیفت داریم.

📹 رها کردن ارز، بی‌ثباتی و تورم می‌آورد 🔷دکتر آلبرت بغزیان: 🔹 ثبات ارزی در سیاست‌های اقتصادی امری بسیار حیاتی است. اگر به بهانه آزادسازی یا تک نرخی کردن ارز، این موضوع را رها کنیم، به سمت بی‌ثباتی حرکت خواهیم کرد؛ جایی که نرخ ارز هر روز بازیچه نوسانات بازار غیررسمی می‌شود و تورم را به دنبال دارد.

📌قالیباف: سفره مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود! رئیس مجلس: 🔹مردم گرانی را فقط نمی‌شنوند، بلکه زندگی می‌کنند 🔹ما جلسه می‌گذاریم و حرف می‌زنیم، اما مردم هر روز با سفره کوچک‌تر روبه‌رو هستند.

🔵 استقلال در مقابل دولت به روایت دکتر ولی‌الله سیف یکی از مشکلات اصلی بانک مرکزی این است که رئیس کل بانک مرکزی در جلسات دولت حضور پیدا می‌کند. معمولا اعضای دولت در جلسات دولت پول می‌خواهند و این پول را از طریق بانک مرکزی تامین می‌کنند.

▫️دکتر داود سوری، اقتصاددان، درباره انحلال بانک آینده هشدار می‌دهد که مشکل اصلی فقط یک بانک نیست؛ تا زمانی که اعطای تسهیلات در کشور به شکل امتیاز و رانت تلقی شود، بانک‌های مشکل‌زا دوباره در اشکال مختلف زاده خواهند شد.

🟢 از تعارف کم کن و بر مبلغ افزا دکتر محمدطبیبیان: در خبر ها بود که این مجسمه شاپور و والرین امپراتور رم در میدانی در تهران نصب شده. بعد از این که دیگر حناهای قبلی در ترغیب عوام بی رنگ شده دست به حنای ملی گرایی و تاریخ گرایی یازیده اند. فعلا که ما از طرف بازماندگان امپراتوری رم (اروپا و امریکا) بد جوری تحریم شده‌ایم، و مورد تهدید هم هستیم. پیشنهاد این فدوی این است که اجازه ندهیم این نماد‌های گم شده در تاریخ، هر چند اهمیت تاریخی دارند، اما اسباب سرگرمی ما قرار گیرد و حواس ها یک لحظه از مسائل مخربی که اکنون گریبانگیر کشور شده به جای دیگری منعطف گردد. اگر تصور می‌شود که این کار هم اهانتی جدید به غرب تلقی می‌گردد و آتش خصومت آنان را بر علیه ملت ایران تیز‌تر می‌کند، این هم اشتباه است. به اندازه کافی آتش افروخته شده. غربی‌ها البته از وقتی عقل را یافته اند انرژی خودشان را صرف بیهوده نمی‌کنند. مشکل ما مشکل نان و آب و برق و بیکاری‌و تورم و فقر و تحریم، محیط زیست، ضعف آموزش عمومی و بهداشت و درمان و بنیاد لرزان خانواده، و مهاجرت نخبگان، و آزادی بیان…است. شاپور و امپراتور هر دو را رها کنید در بستر تاریخ آسوده بخوابند، در باب مشکلات امروزی کشور و برای حل این ‌گونه مسائل چه در چنته دارید؟ ♦️مطلب مرتبط: مصائب اقتصاد ایران ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 دوراهي رشد اقتصادي ياتورم بالا دکتر پيمان مولوي مركز آمار ايران خبر داد كه تورم خوراكي‌ها در اقتصاد ايران ركوردهاي تازه‌اي را ثبت كرده و به محدوده بالاي ۶۷ درصدي رسيده است. پيش از اين مشكل گراني‌ها باعث حذف اقلامي چون ماهي، گوشت قرمز، مرغ، برنج ايراني از سفره‌هاي مردم شده بود و در صورتي كه فشارهاي تورمي تداوم داشته باشد، اين فشارها مضاعف خواهد شد و باعث فقر بيشتر مي‌شود. پرسشي كه با اين اعداد و ارقام كه توسط نهادهاي رسمي منتشر شده به ذهن خطور مي‌كند، آن است كه اولا اين تورم افسارگسيخته چه بر سر قدرت خريد دهك‌هاي محروم و متوسط ايراني مي‌آورد و مهم‌تر از آن براي مقابله با اين رشد قيمت‌هاي فزاينده چه بايد كرد؟ اقتصاد ايران با نرخ‌هاي فعلي تورم به سمت خارج از دسترس شدن خورد و خوارك با كيفيت براي جمعيت وسيعي از ايرانيان مي‌رود. طيف وسيعي از ايرانيان در حال فاصله گرفتن با تغذيه مناسب هستند. در سبد غذايي ايرانيان از گذشته‌هاي دور تا به امروز همواره اقلامي چون مرغ، ماهي، گوشت، برنج ايراني، روغن با كيفيت، ميوه، لبنيات و... قرار داشته، اما با تورم فعلي كه بخش‌هاي مختلف از جمله خوراكي‌ها را در بر گرفته، اين اقلام و اين سبد غذايي در حال آب رفتن است. سرانه مصرف گوشت در ايران به نسبت بسياري از كشورهاي همسايه و كشورهاي در حال توسعه پايين‌تر است. بعضا بين يك‌سوم تا يك‌چهارم كشورهاي همسايه، مصرف اين اقلام در ايران كاهش يافته است. وقتي از تغذيه باكيفيت صحبت مي‌كنيم، يكي از نشانه‌هاي آن پروتئين است. مثلا گوشت قرمز و ساير اقلام پروتئيني. سرانه مصرف گوشت در ايران حتي از افغانستان و فلسطين كمتر است. البته دولت براي مقابله با اين وضعيت مثلا كالابرگ و كوپن تخصيص مي‌دهد و يارانه‌هاي نقدي‌اش را دقيق‌تر توزيع مي‌كند. اما مساله اين است كه اين روند تخصيص يارانه‌ها، منابع اقتصادي مملكت را تلف مي‌كند. سيستم بايد فضايي را فراهم كند كه با رشد اقتصادي بالا هر خانواده‌اي بتواند با تلاش سهم خود را از اقتصاد و رفاه برداشت كند. اما وقتي تورم بالا مي‌رود، منابع با ارزش كشور كه بايد صرف پروژه‌هاي عمراني و توسعه شود، صرف پرداخت يارانه و كالابرگ و...مي‌شود. صرف بودجه‌هاي نامتناسب با رشد اقتصادي و توسعه به بخش‌هايي كه ارتباطي با رشد اقتصادي ندارند، مهم‌ترين مانع در مسير فقر بيشتر مردم است. اينكه رييس‌جمهور از عملياتي شدن بودجه و تخصيص منابع بر اساس عملكرد دستگاه‌ها مي‌گويد، يعني متوجه شده كه بودجه هدررفت زيادي دارد و بايد زمينه اين تخصيص‌هاي بيهوده گرفته شود. بسياري از نهادها، ارگان‌ها و مراكز ظاهرا فرهنگي در ايران بودجه‌هاي هنگفت مي‌گيرند بدون اينكه مشخص باشد اين بودجه‌ها را صرف چه امري مي‌كنند. اين روند به نفع مطالبات مردم بايد متوقف شود. اصلاح ساختار بودجه راهكاري است كه دولت از طريق آن مي‌تواند زمينه اين اتلاف منابع را از بين ببرد. متاسفانه دليل عمده وضعيت فعلي اقتصاد ايران، اين است كه كشور بدون رشد اقتصادي نمي‌تواند اقدام قابل توجهي براي بهبود شاخص‌هاي رفاهي مردم بردارد. براي مقابله با اين شرايط نامتوازن كه از گذشته ارث رسيده، دولت ۲راه در برابر دارد؛ ۱) در قسمت تخصيص بودجه‌اي، خساست به خرج دهد و بودجه را به حوزه‌هايي تخصيص دهد كه در مسير رشد اقتصادي و توسعه كشور عمل مي‌كنند,۲) اقتصاد ايران بايد از اين بلاتكليفي خارج شود و به اين پرسش بنيادين پاسخ دهد كه آيا رشد اقتصادي مي‌خواهد يا نه؟ اگر رشد اقتصادي و توسعه مي‌خواهيم بايد سايه جنگ و تحريم و تنش از سر كشور كم شود. اين فضاي تعليق بايد پايان داده شود و فضاي نه جنگ و نه صلح بايد جاي خود را به صلح پايدار بدهد! صلح پايدار باعث مي‌شود دست سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در كشور نلرزد و وارد اتمسفر اقتصادي و كسب و كار ايران شوند. همه ايرانيان در يك كشتي هستيم و مشكلات همه را با آسيب‌هاي متعدد روبه‌رو مي‌سازد. ايران يك كشور منحصربه‌فرد در سطح جهاني است و از ثروت‌ها و منابع بسياري برخوردار است. ايران در حوزه منابع انرژي و نفت و گاز، گردشگري، معادن، ترانزيت، حمل و نقل هوايي و...يك كشور داراي منابع بي‌شمار است بايد از اين منابع استفاده بهينه‌اي شود تا اقتصاد ايران به معضل پاكستانيزه شدن دچار نشود./تعادل مطلب مرتبط: منحنی فیلیپس در ایران و نقش سیاستگذار ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🟣 سیاست‌های کشور در حوزه ارز چهل سال است تغییر نکرده 👤دکتر داود سوری: بعد از جنگ دوازده روزه هنوز سایه جنگ روی کشور وجود دارد و شرایط نه صلح نه جنگ باعث نااطمینانی در فعالیت‌های اقتصادی شده است.