ar
Feedback
کانال تخصصی اقتصاد

کانال تخصصی اقتصاد

الذهاب إلى القناة على Telegram

معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان

إظهار المزيد
8 521
المشتركون
+424 ساعات
+27 أيام
+1030 أيام
أرشيف المشاركات
🔵 چالش اصلی بانک مرکزی در سیاست‌گذاری پولی 🔷 پروفسور هاشم پسران، اقتصاددان برجسته ایرانی: 🔹 برخلاف بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورها، بانک مرکزی ایران به دلیل تحریم‌ها و سایر محدودیت‌ها، از ابزارهایی چون استقراض از بازارهای بین‌المللی یا انتشار اوراق در سطح جهانی محروم است. 🔹 استقلال بانک مرکزی، بدون کنترل و انضباط بودجه‌ای دولت، نمی‌تواند به تنهایی کارساز باشد؛ چرا که بانک مرکزی کنترلی بر نحوه تنظیم و اجرای بودجه دولت ندارد. 🔹 حتی اگر بانک مرکزی کاملاً مستقل باشد، در شرایطی که دولت با کسری مواجه است و سایر راه‌های تامین مالی مسدود است، دست‌ بانک مرکزی برای عدم تامین مالی دولت بسته خواهد بود.

🔺راه حل اقتصادی برای دوران پسا جنگ وجود ندارد| وضعیت نه صلح نه جنگ وضعیت را بدتر می کند 🔹دکتر کامران ندری: وضعیت نه جنگ و نه صلح برای ما توسعه اقتصادی و رفع پایه‌ای مشکلات اقتصادی را ایجاد نمی‌کند. متاسفانه راه‌حل اقتصادی به آن صورت وجود ندارد. 🔹طبیعتاً خسارت‌هایی که در طول جنگ ایجاد شده، این سوال را به وجود می‌آورد که چگونه می‌توانیم از عهده جبران این خسارت‌ها برآییم. 🔹وضعیت نه جنگ و نه صلح برای ما توسعه اقتصادی و رفع پایه‌ای مشکلات اقتصادی را ایجاد نمی‌کند. باید از این وضعیت خارج شویم. 🔹در دوران جنگ، انتظار گشایش‌های اقتصادی و شکوفایی اقتصادی را نباید داشته باشیم./متن کامل

🟢 وابستگی به واردات و صادرات به امارات را فورا کاهش دهیم؛ این یک پدافند غیرعامل خیلی مهم است 👤 دیاکو حسینی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با «خانه اقتصاد»: اگر آمریکا یک پای منازعات باشد، مرزهای ما ناامن خواهد شد، بنابراین باید فوری اقداماتی انجام داد/ فعال کردن بندر چابهار نگرانی ما را از خلیج فارس کم می‌کند/ وابستگی ما به بنادر خلیج فارس هم فورا باید کم شود.

🌑 جنگ تحمیلی و همبستگی ملی 👤 دکتر علينقي مشايخي؛ اقتصاددان ✍️ بزرگ‌ترین تلخی جنگ تحمیلی ۱۲روزه، نفوذ عمیق اطلاعاتی و امنیتی دشمن بود و بزرگ‌ترین شیرینی آن، همبستگی یک ملت با هم در پشتیبانی و دفاع از ایران، همراهی با حاکمیت در حفظ آرامش و همکاری با دولت در اداره امور زندگی شهروندان بود. ✍️ این همبستگی و همراهی در بستری اتفاق افتاد که در سال‌های گذشته نشانه‌هایی از افزایش شکاف بین حاکمیت و مردم بروز کرده بود. ✍️ با این وجود، با شروع جنگ ۱۲روزه، گویی طی ۱۲روز اعتراضات و گلایه‌مندی‌های مردم از حاکمیت و شکاف بین مردم و حاکمیت فراموش شده بود و این، سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد. ✍️ افزایش سرمایه اجتماعی موجب به میدان آمدن سرمایه مادی و ماندگاری سرمایه‌های انسانی نخبه برای توسعه و پیشرفت جامعه می‌شود. ✍️ برای پایداری همکاری و هماهنگی بین مردم و حاکمیت باید مردم احساس کنند سیاست‌ها و تصمیمات حاکمیت مطابق نظر اکثریت آنها است. ✍️ اگر حاکمیت به نحوی سامان بگیرد که تصمیمات و سیاست‌هایی مطابق خواست اکثریت اتخاذ کند، آن‌گاه اکثریت مردم خود را در حاکمیت شریک و همراه می‌بینند. ✍️ در چنان شرایطی، دشمنان فکر تهاجم به کشور را در سر نمی‌پرورانند. مهم آن است که مردم احساس کنند سیاست‌ها و تصمیمات حاکمیت دور از خواست آنها نیست. ✍️ برای آنکه حاکمیت دور از خواست مردم قرار نگیرد، باید حداقل در سازوکارهای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری تجدید نظر شود. ✍️ نباید با نظارت استصوابی افراد وطن‌دوست و پاک‌دست، متخصص و دانشمند را به دلایل وابستگی‌های سیاسی و حزبی یا افکار متفاوت از آنچه حاکمیت می‌خواهد، رد صلاحیت کرد. ✍️ پیشرفت ایران و حل چالش‌های عظیمی که جامعه با آن مواجه است نیز تنها با همبستگی مردم و حاکمیت قابل دسترس می‌شود. ✍️ چالش‌های بزرگی مانند کمبود آب و انرژی، کسری عظیم صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان، کسری بودجه و کاهش ارزش پول ملی، مهاجرت نگران‌کننده تحصیل‌کردگان نخبه از کشور، تورم کمرشکن تحمیلی بر مردم، آموزش و پرورش در هم شکسته که متوسط معدل پایه چهارم دبیرستان آن ۱۰ یا زیر ۱۰ است، کاهش سرمایه‌گذاری به زیر استهلاک در سطح ملی و بسیاری چالش‌های دیگر نیاز به همبستگی و اعتماد بین مردم و حاکمیت دارد، نیاز به ارتقای سرمایه اجتماعی دارد. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

⭕️ختم مذاکرات کدام کشورها از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران نفع می‌برند؟ ✍️زهرا اکبری توقف مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند برای برخی کشورها به دلایل ژئوپولیتیک، اقتصادی و استراتژیک منفعت داشته باشد. اسرائیل از توقف مذاکرات سود می‌برد، زیرا برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی وجودی می‌داند و معتقد است هر توافقی که به ایران اجازه غنی‌سازی حتی در سطح پایین را بدهد خطرناک است. این رژیم ترجیح می‌دهد فشار حداکثری و احتمالاً اقدام نظامی علیه ایران ادامه یابد تا برنامه هسته‌ای کشور به‌طور کامل متوقف شود. برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز ممکن است از توقف مذاکرات نفع ببرند زیرا نگران نفوذ منطقه‌ای ایران و تقویت اقتصادی آن از طریق رفع تحریم‌ها هستند. هرچند این کشورها اخیراً به دلیل نگرانی از جنگ و بی‌ثباتی بازار انرژی از مذاکرات حمایت کرده‌اند. روسیه و چین نیز در برخی جنبه‌ها از ادامه تحریم‌های ایران سود می‌برند، زیرا ایران را به بازارهای خود وابسته‌تر می‌کنند؛ به‌عنوان مثال ایران نفت را با تخفیف به چین می‌فروشد و برای فناوری و تسلیحات به روسیه متکی است. این دو کشور از وضعیت موجود که ایران را در انزوای اقتصادی نگه می‌دارد، منافع تجاری و استراتژیک کسب می‌کنند، هرچند علناً از مذاکرات حمایت می‌کنند. در مقابل توقف مذاکرات می‌تواند به تشدید تنش‌ها و حتی درگیری نظامی منجر شود که برای هیچ کشوری در درازمدت مطلوب نیست، اما در کوتاه‌مدت این کشورها از تضعیف ایران بهره می‌برند. در این گزارش تلاش می‌کنیم ضمن بررسی چرایی توقف مذاکرات به این پرسش‌های اساسی پاسخ دهیم که کدام کشورها از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران نفع می‌برند؟ چه عواملی می‌تواند بر تصمیم ایران برای ازسرگیری مذاکرات تاثیر بگذارد؟ آیا میانجی‌گران می‌توانند این چالش را حل کنند؟ / متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 رییس‌جمهور برزیل خواستار استفاده از یک ارز جدید {بجای دلار} شد 🔹لولا می‌گوید پیدا کردن یک ارز تجاری جدید بی نهایت ضروری است، وگرنه "قرن بیست و یکم را به همان صورتی به پایان خواهیم رساند که قرن بیستم را آغاز کردیم. و این برای بشریت خوب نخواهد بود. 🔹رییس جمهور برزیل می گوید که موانع بر سر رسیدن به این هدف اقتصادی نیست، بلکه سیاسی است.

💠 چالش سه بُعدی اقتصاد ایران در پساجنگ ✍️ دکتر عباس علوی راد 🔳 بدون تردید جنگ و شرایط جنگی برای هر کشوری یک بحران محسوب می شود. اغلب بحران ها روی یک سیکل سه مرحله ای شامل مقدمه بحران، مدیریت بحران و بهبود اوضاع قرار می گیرند. ▫️در همین حال نقش و تاثیر گذاری متغیرهای اقتصادی در هر مرحله از سیکل سه مرحله ای بحران جنگ انکار ناپذیر است. بدین روی، جنگ ۱۲ روزه اخیر در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. ▫️صرف نظر از تحلیل نقش متغیرهای اقتصادی در دو مرحله مقدمه و مدیریت بحران جنگ ۱۲ روزه اخیر که خارج از حوصله این یادداشت است، نقش و تاثیر گذاری متغیرهای اقتصادی در مرحله سوم بحران جنگ یعنی بهبود اوضاع بسیار مهم و تعیین کننده است. ▫️بدون تردید آتش بس در هر جنگی می تواند یک‌ گام به سوی بهبود اوضاع در بحران جنگ محسوب شود. بازسازی خرابی ها و جبران خسارت های جنگ قابلیت تاثیر گذاری جدی بر اقتصاد ایران خواهد داشت. ▫️اقتصاد ایران با فرض پایداری آتش بس جنگ ۱۲ روزه و در مرحله بهبود اوضاع بحران، با یک چالش سه بُعدی به نام تورم مواجه است. طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه ای در پایان خرداد ۱۴۰۴ در محدوده ۴۰ درصد قرار گرفته است. ▫️تورم فعلی در پساجنگ از ابعاد سه گانه زیر اقتصاد ایران را به طور جدی به چالش خواهد کشید: ▫️کاهش قدرت خرید خانوارها ▫️کاهش سرمایه گذاری مولد ▫️کاهش رشد اقتصادی 🔳 نکته بسیار مهم این است که میانگین نرخ تورم سالانه در ۷ سال منتهی به پایان سال ۱۴۰۳ معادل ۴۳ درصد بوده است. بدین معنا که نرخ تورم ۴۰ درصدی فعلی در پساجنگ پدیده نوظهوری در اقتصاد ایران نیست. با این همه، استمرار نرخ تورم در دامنه کنونی یک‌ مانع جدی در مقابل بهبود اوضاع در مرحله سوم بحران جنگ ۱۲ روزه خواهد بود.‌/نگاه اقتصادی ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

♦️توسعه و مسیرهای آن برای فقر و رشد ✍️دکتر محمدرضا منجذب 💠چه اتفاقی برای فقر در حال وقوع است؟ در مورد بیکاری و نابرابری چطور؟ اگر این سه مسأله کاهش یافته‌اند بدون تردید دوره اقتصادی مورد نظر برای کشور مورد نظر همراه با توسعه بوده است. اما اگر یک یا دو در حالت بدتر هر سه این مسایل بدتر شدند عجیب است که نتیجه را توسعه بگوییم اگرچه درآمد سرانه یک کشور افزایش یافته باشد. 💠 بطور معمول دو مسیر اصلی برای توسعه اقتصادی متصور است. مسیر اول معروف به رشدمحور است. در این راهبرد هدف گسترش پرسرعت تولید و رشد بالای آن است. افزایش تولید افزایش درآمد تولیدکنندگان را بدنبال دارد که تبدیل به سرمایه گذاری مجدد میشود. در این مدل در ابتدای توسعه اقتصادی فقر ممکن است گسترش یابد و توزیع درآمد ناعادلانه تر شود. راهبرد دوم توسعه عدالت محور است که در آن هرچند رشد تولید و درآمد با سرعت کمتری صورت میگیرد چرا که توزیع درآمد عادلانه تر مدنظر است ولی گسترش فقر نیز محدود است. البته در این مدل فرآیند توسعه اقتصادی طولانی تر است. 💠 در طول دهه های اخیر بدلایلی در اقتصاد ایران هر دو مسیر تجربه شده است. بعبارت دیگر در دوره ی بعد از جنگ اقتصاد رشد محور ملاک عمل قرار گرفته و رشد اقتصادی مطلوبی تجربه شده است. لیکن توزیع درآمد ناعادلانه تر شد و تورمی بالا تجربه شد. در دوره بعدی این سیاست کمی تعدیل شده است. سپس در دوره ای دیگر بشدت سیاست بسمت عدالت محور چرخش یافته است. یکی از دلایل مهم این امر نداشتن استراتژی معین و مدون توسعه در عمل بوده و عدم پایبندی به برنامه های پنجساله مزیت بر علت بوده است. باید بدانیم چرخش و عقبگرد در سیاستهای توسعه علاوه بر اینکه کشور را بسمت توسعه سوق نخواهد داد، موجب اتلاف منابع و هدر رفت ثروت مادی و معنوی می شود. 🌐 کانال دکتر منجذب

📝 کوچ سرمایه به دارایی‌های امن ▫️بازار طلا و ارز آزاد در هفته منتهی به 12 تیر سبزپوش بودند و بازدهی بالای 8 درصد را به ثبت ر
📝 کوچ سرمایه به دارایی‌های امن ▫️بازار طلا و ارز آزاد در هفته منتهی به 12 تیر سبزپوش بودند و بازدهی بالای 8 درصد را به ثبت رساندند. در مقابل بازار سهام بدترین عملکرد را در بین بازارها داشت. تحلیلگران تصور می‌کنند این خروج پول نشاندهنده عدم اطمینانی است که در ذهن سرمایه‌گذار شکل گرفته و به واسطه آن شاهد بازار قرمزپوشی در سمت سهام بودیم.

🔴 ریشه‌های فساد به روایت محمد بحرینیان ۱۱۰۰ کارخانه فرش ماشینی در ایران داریم. اگر هر کدام از این کارخانه‌ها یک ماشین وارد کنند باز هم بازار اشباع می‌شود‌. بعضی از این کارخانه‌ها ۳۰ ماشین تولید دارند. چرا؟ چون می‌خواهند ارز آن را بخورند. این کارخانه‌ها الان ظرفیت ندارند و به جای اینکه دنبال بازگشایی آن‌ها باشیم باید بگذاریم که بمیرند. برنامه "برای ایران" با همکاری جمعی از اندیشمندان و اقتصاددانان با راهبری حسین راغفر تولید شده است. فصل از اول این برنامه قبل از جنگ ۱۲ روزه ضبط و به دلیل جنگ انتشار آن به تعویق افتاد.

🟢 دکتر مرتضی افقه: 🟢 در حقیقت نباید از این امر غافل باشیم که ظرفیت‌های مغفول تولید داخلی که پیش از جنگ هم به دلیل موانع داخلی فعال نشده بودند؛ در این بین دولت باید حتماً به حذف ریخت‌وپاش‌های مالی دولت که حتی در دل تحریم‌ها هم ادامه داشت توجه ویژه کند، چراکه باید به اصل لزوم بودجه‌بندی دقیق برای تأمین نیازهای ضروری در شرایط تحریمی و حفظ منابع ارزی – ریالی به صورت مناسب بپردازد. علاوه بر این، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، حتی پیش از بروز جنگ علنی، به دلیل موانع متعددی از جمله قوانین دست‌وپاگیر، فرآیندهای پیچیده، و نبود حمایت واقعی، نتوانستند ظرفیت کامل خود را به کار بگیرند. اکنون دولت موظف است در کوتاه‌ترین زمان ممکن این موانع را شناسایی و حذف کند. وقت آن رسیده است که به جای تدوین قوانین جدید، با اصلاح فرآیندها، تولید را روان‌سازی و فعال‌سازی کنیم. یکی از تهدیدهای بزرگ در شرایط اقتصادی ویژه، ریخت‌وپاش‌های مالی بی‌ضابطه است که متأسفانه حتی در سال‌های تحریم نیز ادامه داشته. این رویه نه‌تنها منابع محدود کشور را هدر داده، بلکه در زمان اضطرار مانند جنگ، توان دولت را برای تأمین کالاهای اساسی کاهش می‌دهد. اکنون بیش از همیشه نیاز به مدیریت هدفمند بودجه وجود دارد. منابع باید به جای مصارف غیرضروری، صرف تأمین اقلام ضروری، حمایت از تولید ملی، و تثبیت نظام توزیع شوند. از طرفی در شرایط بحرانی، دولت باید به‌سرعت نظام توزیع خود را بازآرایی کند. الگوبرداری از تجربه‌های موفق گذشته مانند جیره‌بندی هوشمند، کوپن دیجیتال و نظارت میدانی دقیق می‌تواند به تأمین عادلانه نیازهای مردم کمک کند. اما مهم‌تر از همه، جلوگیری از التهاب‌های روانی بازار است. به‌علاوه، دولت باید با همکاری جدی با رسانه‌ها، از شکل‌گیری فضاهای احساسی، شایعات و خریدهای هیجانی جلوگیری کند. مدیریت هوشمند افکار عمومی، شرط لازم کنترل بازار در شرایط ویژه است. از سوی دیگر، در این مقطع، اتکای ما باید بر سرمایه‌های داخلی، اعم از انسانی، مالی و ساختاری باشد. سرمایه‌های موجود باید شناسایی و با برنامه‌ریزی دقیق در مسیر مولد و با بازده بالا قرار گیرند. دولت نمی‌تواند صرفاً ناظر باشد؛ بلکه باید نقش راهبر و تسهیل‌گر را برای تجمیع سرمایه‌ها و فعال‌سازی اقتصاد ملی ایفا کند. در اصل نباید فراموش کرد که جنگی که شکل گرفت، فقط نظامی یا امنیتی نبود؛ بلکه جنگی اقتصادی، روانی و مدیریتی بوده است. در این میدان، پیروزی با کشورهایی است که بتوانند با تصمیم‌های سخت اما دقیق، با اعتماد به توان داخلی و کنار زدن موانع خودساخته خود را از درون بازسازی کنند./متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔵 ضربه به اعتماد سهامداران 🔵 فردين آقابزرگي در حالي كه بورس تهران سومين روز متوالي قرمزپوشي كامل را پشت سر گذاشت، شاخص كل بازار با سقوطي نزديك به ۲۰۰ هزار واحد ظرف سه روز، بار ديگر عمق نگراني فعالان و سهامداران را عيان ساخت. هرچند درصد منفي و تعداد نمادهاي منفي ديگر به آمارسنجي نياز ندارد و تنها معدود شركت‌هايي مثبت ماندند، اما روند معاملات به‌ وضوح از بي‌اعتمادي و نگراني عميق حكايت مي‌كند. در روزهاي گذشته، نه فقط سهام شركت‌ها كه حتي معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت نيز متوقف شد؛ اقدامي كم‌سابقه كه حتي وجوه نقد سپرده‌گذاري ‌شده در بانك‌ها را نيز قفل كرد و نگراني‌ها درباره دسترسي سرمايه‌گذاران به منابعشان را دوچندان ساخت. شدت تهديدي كه امروز بازار احساس مي‌كند، نه صرفا ناشي از تبعات مستقيم بحران‌هاي جغرافيايي يا سايه جنگ، بلكه ريشه اصلي آن در تصميم‌هاي داخلي و توقف ناگهاني و كامل معاملات نهفته است. در كوتاه‌مدت شاهد خسارت جدي عملياتي به شركت‌ها نبوديم، اما واكنش قوي بازار نشان مي‌دهد كه فضاي رواني بر واقعيت‌هاي اقتصادي سنگيني دارد و اعتماد عمومي به‌شدت آسيب ديده است؛ به‌ويژه آنكه حجم بالاي فروش حقيقي‌ها و ثبت صف‌هاي فروش متوالي نتيجه‌اي جز ادامه‌دار شدن افت شاخص و كاهش حجم معاملات به دنبال نداشته است. يكي از مسائل كليدي اين روزها، تأثيرات تصميمات غيركارشناسي و امنيتي بر فرآيندهاي معاملاتي بورس است؛ تصميم‌هايي كه نه‌تنها با منطق اقتصادي همراه نبوده، بلكه با نگاه مصلحت‌انديشانه و دخالت نهادهايي خارج از دايره تخصص بازار اتخاذ شده و نتيجه آن محروميت سهامدار از دسترسي به سرمايه خويش و سخت‌تر شدن امكان فروش سهام است. چنين روندي در بلندمدت تهديدي جدي براي انگيزه سرمايه‌گذاران و ورود نقدينگي جديد به بازار محسوب مي‌شود. دولت با اين ميزان ناترازي‌هاي متعدد و بدهي‌هاي بالا روبه ‌رو است، با اين شرايط، دولت نه توان و نه اولويتي براي حمايت بلندمدت از بازار سرمايه ندارد. اگر هم حمايتي صورت بگيرد، كاملا مقطعي است و نه‌ تنها در بلندمدت اثر ندارد، بلكه مي‌تواند ناترازي‌‌ها را در بازار سرمايه هم افزايش دهد. بازار تصنعي و دستوري را نمي‌توانيم بپذيريم. وقتي واقعا اتفاقي نظير كاهش توليد در شركت‌ها، محروميت از صادرات يا افزايش قيمت تمام ‌شده رخ داده، نبايد انتظار داشته باشيم كه با تزريق پول بتوانيم جلوي اصلاح بازار كه حركت طبيعي آن است را بگيريم. در شرايطي كه مذاكرات سياسي در كشور همچنان بلاتكليف مانده و افق روشني پيش روي اقتصاد ديده نمي‌شود، افزايش نااطميناني و عدم شفافيت نه‌تنها سرمايه‌گذاران را سردرگم ساخته، بلكه موجب شده بازار سرمايه از مسير اصلي خود يعني حمايت از رشد توليد و تأمين مالي شركت‌ها دور بماند. توقف طولاني‌مدت معاملات و رويكرد انفعالي سازمان بورس در روزهاي بحران، بازتاب خود را به شكل بي‌اعتمادي مضاعف و خروج سرمايه برجاي گذاشته؛ در حالي كه روش‌هاي جايگزين مديريت ريسك و حمايت از بازار وجود داشت و همچنان امكان اصلاح و تجديدنظر در تصميم‌هاي سياستي هست. اگرچه شرايط بحراني و احتمال بروز ريسك‌هاي نظامي واقعيتي جدي است، اما تجربه اخير نشان داد بزرگ‌ترين تهديد براي بورس تهران نه فقط تحريم و جنگ، بلكه تصميمات شتابزده و غيرتخصصي در مديريت بازار سرمايه است. احياي اعتماد سهامداران و بازگشت آرامش به بازار، بيش از هر چيز نيازمند بازنگري در سياست‌گذاري و واگذاري تصميم‌گيري به اركان حرفه‌اي و تخصصي بازار سرمايه است. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 وزیر نیرو: قطع اینترنت در ایران باعث کاهش ۵ درصدی تولید بیت کوین جهانی شد 🔹وزیر نیرو اعلام کرد که در مدت زمان قطع اینترنت در ایران، تولید بیت کوین جهانی ۵ درصد کاهش یافته است. وی اشاره کرد که این امر نشان‌دهنده مصرف ۵ درصد از برق کشور برای استخراج بیت کوین است و بیشتر این فعالیت‌ها غیرمجاز بوده‌اند. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

✳️ افراد در سرمایه گذاری مالی چه دارایی را باید انتخاب کنند؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطلب مرتبط👈 ریسک پذیر در
✳️ افراد در سرمایه گذاری مالی چه دارایی را باید انتخاب کنند؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطلب مرتبط👈 ریسک پذیر در برابر ریسک گریز (مثال موردی: اقتصاد ایران) 🌐 کانال دکتر منجذب

⭕️ جنگ اقتصادی یا اقتصاد جنگی ؟ ✍️دکتر حامد پاک طینت سرزمین عزیزمان ایران ۱۲ روز جهنمی را سپری کرد. از دست دادن جانهای عزیز و بی گناهی که دلیلی برای رفتنشان نبود و میلیاردها دلار خسارت که یا از پول نفت بعنوان ثروت عمومی این کشور و یا از مالیات و جیب مردم پرداخته شده بود، همه دود شد و به هوا رفت. دفاع جانانه نیروهای مسلح با امکانات یک کشور تحریم زده و سرمایه های انسانی این مملکت نیز حقیقتی است که برای هیچ وطن دوستی قابل چشم پوشی نیست. اما تمرکز این متن بر مسائل اقتصادی است ایران مدت ۴۶ سال است که در تحریم اقتصادی به سر می برد و ۱۸ سال است که عملا در جنگ اقتصادی است. ۸۵۰ میلیارد دلار زیان مستقیم و ۲۰۰۰ میلیارد دلار خسارتهای غیرمستقیم این جنگ برای کشور و مردم ایران بوده است که حاصل آن رشد اقتصادی نزدیک به صفر، تورم های مزمن ۳۰ الی ۵۰ درصد مستمر، گسترش فقر به نیمی از مردم کشور، افزایش چند صد برابری نرخ ارز یا به نوعی سقوط ارزش پول ملی، مهاجرت گسترده نخبگان، فرسودگی در صنعت از جمله صنعت دفاعی، و اختلال گسترده در تجارت و گسترش واسطه گری نتایج ملموس جنگ اقتصادی در این سالها بوده است نگاهی موشکافانه به بودجه سال ۱۴۰۴ نشان می دهد بودجه دفاعی ایران امسال با حدود ۲۰۰% افزایش که خود نشان از احتمال چنین زد و خوردی بوده به حدود ۱۲ میلیارد دلار و همچنین افزون بر این مجلس برای تقویت بنیه دفاعی اجازه داده است حدود ۱۱ میلیارد یورو از محل سهمیه نفت خام بهره مند شود بنابراین بهبود صادرات نفت ایران طی چند روز گذشته و یا صدور مجوز فروش نفت ایران به چین که توسط ترامپ اعلام شد و نیز سفر وزیر دفاع ایران به چین را همه باید در همین قالب تحلیل کرد که از امروز بخش بزرگی از صادرات نفت ایران که بطور معمول به مقصد چین است برای مصارف نظامی خواهد بود با آنچه در این ۱۲ روز رخ داد نباید کوچکترین تردیدی کرد که کشور به سوی اقتصاد جنگی حرکت خواهد کرد. شاید هر کشور دیگری هم جز ایران تحت چنین تهاجمی و تجاوزی قرار می گرفت چنین تصمیمی می گرفت. رویکرد جدید که در صورت ثابت ماندن راهبردهای قبلی اتخاذ می شود موقعیت جدیدی برای اقتصاد ایران به ناگزیر رقم خواهد زد. اولویت اول کشور از شنبه صبح بنیه دفاعی خواهد بود مطالعه عینی در تخصیص بودجه های ناگزیر دفاعی بر کشورها در جنگهای مختلف خبر از تحولی اساسی و ناگریز در اقتصاد این کشورها می هد. جنگ جهانی دوم و برنامه چهارساله هیتلر برای خودکفایی اقتصادی و تامین منابع جنگ تا فروش اوراق قرضه جنگی و جیره بندی کالاهای اساسی حتی در آمریکا جنگ کره و تمرکز کامل اقتصاد بر جنگ و اعمال مدل بسته سوسیالیستی با ساختار کاملا دولتی که حتی تا امروز آثار آن باقی است در کره شمالی همه مثالهایی از اثر موقعیت جنگی یا نیمه جنگی در اقتصاد کشورهاست لبنان عروس خاور میانه که یکی از بالاترین سرانه ها در کل این منطقه را داشت، اقتصادش بر اثر جنگ به خاک سیاه نشست تا جایی که حتی برای گرداندن کشور به خارجی ها وابسته شد، رشد اقتصادی اش از ۶% به منفی ۶% رسید، بیکاری اش از ۱۲% به ۲۰% رسید، تورمش از ۷% به بالای ۳۰۰% رسید و شاهد یک سونامی مهاجرتی از سرمایه ها و جوانان این کشور بود. اگر کمکهای عربستان، قطر و ایران نبود ۹۰% مردم این کشور امروز در حال گدایی بودند و در نهایت همین جنگ اخیر روسیه و اوکراین و تمرکز کامل بودجه هر دو کشور حتی روسیه بزرگ بر جنگ و تبعات شدید آن بر تولید ناخالص ملی ، رکود ، توقف سرمایه گذاری و ... نشان از موقعیت جدیدی برای اقتصاد ایران است مهم نیست ایران باشد یا اروپا و یا هر نقطه دیگری بر روی کره زمین ؛ اقتصاد جنگی همیشه ابزار بقاست نه توسعه و در میان مدت به کاهش رفاه عمومی، تورم، فرسایش زیرساختها و افول بازار آزاد منجر میشود. آنچه مورد تفاوت بین کشورها در این موقعیت ویژه است بنیه اقتصادی و نظامی آنها قبل از این رخداد است. ذخایر ارزی قابل اتکا، تورم کنترل شده، رشد اقتصادی مثبت، ارتباطات بین المللی حسنه با طیف وسیعی از کشورها، آزاد بودن منابع مالی، آزاد بودن رد و بدل پول و دهها متغیر دیگر همگی مواردی هستند که به کمک تاب آوری کشوری که دچار یک جنگ تحمیلی ناگهانی می شود می شتابد و این دقیقا پاشنه آشیل وضعیت کنونی ایران است. مایل نیستم در خصوص پیش بینی های آماری چنین وضعیتی سخن بگویم؛ صرفا بسنده می کنم به موقعیت اقتصادی جدیدی که ترکیبی اعجاب انگیز از جنگ اقتصادی و اقتصاد جنگی از فرداست. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 پیش بینی حمله امریکا به تاسیسات هسته ای ایران توسط دکتر سریع القلم. 🔴 همراه با راههای برون رفت از بحرانهای موجود!بسیار شنیدنی و جالب است❗️ ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

ترکش جنگ به بورس 🔹با بازگشایی بازار سهام پس از تعطیلی ۹روزه، شاخص کل بورس با افت بیش از ۲درصدی همراه بود. 🔹در روز گذشته، صف‌های فروش طولانی در بیش از ۷۵۰نماد، دادوستدهای بورسی را قفل کرد. 🔹ارزش معاملات نیز به ۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید که کمترین مقدار از ابتدای سال جاری است. 🔹همچنین غلبه هیجانات منفی موجب شد تا بیش از ۲.۴همت از گردونه معاملات خارج شود. 🔹بررسی تحولات سال‌های گذشته بورس تهران نشان می‌دهد که بازار پس از حوادث سیاسی، مجددا به تعادل بازگشته است. 🔹بر همین اساس، گرچه تعطیلی هفته گذشته رویدادی بی‌سابقه بود، اما همچنان انتظار می‌رود در روزهای آینده با فروکش کردن هیجانات منفی، فضای بهتری بر بازار سهام به لحاظ نقدشوندگی حاکم شود. 🔹عدم آسیب جدی به زیرساخت‌های اقتصادی دریچه امیدی است که به دولت فرصت می‌دهد تا ضمن حمایت از صنایع، به‌ویژه صنایع کوچک و آسیب‌پذیر، اعتماد عمومی را به بازار سهام و اقتصاد کشور بازگرداند. 🔹چنانچه تصمیم برای بازگشایی بورس با حمایت‌های آتی سیاستگذار همراه شود، می‌توان خوش‌بین بود که قفل بازار به زودی گشوده شود. مطلب مرتبط: اقتصاد شرطی و نقش پر رنگ انتظارات ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

حسرت یک زندگی معمولی طبقه متوسط چقدر دوام می‌آورد؟ ✍️ محمد طاهری/ سردبیر تجارت فردا 🔹 طبقه متوسط ایران که در دو دهه گذشته با انواع شوک‌های سیاسی و اقتصادی مواجه شده، فقط شوک یک جنگ تحمیلی را کم داشت. این قشر که از 20 سال پیش و با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1384، با نااطمینانی در عرصه سیاسی و شوک‌های بزرگ اقتصادی مواجه است، همچنان در حسرت یک زندگی معمولی به سر می‌برد. 🔹در روز ابتدایی جنگ تحمیلی، واکنش غریزی خانواده‌ها به تهدید بمباران‌ها، خروج از پایتخت و شهرهای بزرگ بود. این مهاجرت موقت، به‌ویژه در تهران، به دلیل نگرانی از حملات هوایی رخ داد. با این‌ حال، بازگشت زودهنگام بسیاری از خانواده‌ها، به‌خصوص والدین شاغل به محل کار خود، نشان‌دهنده شکنندگی اقتصادی این قشر است. طبقه متوسط ایران که بخش عمده درآمدش صرف هزینه‌های جاری نظیر اجاره مسکن، آموزش، درمان و خوراک می‌شود، پس‌انداز کافی برای تحمل دوره‌های طولانی بیکاری یا اقامت در شهرهای دیگر ندارد. این وضعیت، بسیاری از خانواده‌ها را وادار کرد که با وجود تداوم تهدیدها، به زندگی عادی بازگردند. شکی نیست که جنگ 12روزه به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که عمدتاً توسط طبقه متوسط اداره می‌شوند، آسیب جدی وارد کرده است. تعطیلی موقت بازارها، اخلال در زنجیره تامین و تشدید نااطمینانی، بسیاری از کسبه و کارآفرینان را با افت شدید درآمد مواجه کرد. 🔹این جنگ همچنین اثرات قابل‌توجهی بر سلامت روان خانواده‌ها داشت. اضطراب ناشی از حملات هوایی، ترس از دست دادن جان و مال و نگرانی عمیق از آینده اقتصاد، به تشدید استرس مزمن در این قشر منجر شد. در صورت نفض آتش‌بس و تداوم جنگ، آینده طبقه متوسط ایران به‌مراتب تاریک‌تر می‌شود. جنگ طولانی‌مدت، با تخریب زیرساخت‌های اقتصادی، کاهش تولید و افزایش بیکاری، می‌تواند این طبقه را به سمت فقر فزاینده سوق دهد. تجربه کشورهای درگیر جنگ، مانند سوریه و اوکراین، نشان می‌دهد که طبقه متوسط در چنین شرایطی اغلب بیشترین آسیب را متحمل می‌شود، زیرا نه مانند طبقه بالا پشتوانه مالی برای مهاجرت یا حفظ بقای خود را دارد و نه مانند اقشار پایین به حمایت‌های دولتی وابسته است. افزایش قیمت‌ها، کمبود منابع و فرار سرمایه، که از تبعات معمول جنگ هستند، می‌توانند شکاف طبقاتی را عمیق‌تر کرده و طبقه متوسط را بیش‌ازپیش تضعیف کنند. 🔹در مقابل، ارائه تصویری شفاف از آینده و گام برداشتن به سوی حل‌وفصل مشکلات در روابط بین‌الملل می‌تواند فرصتی برای بازسازی و احیای طبقه متوسط فراهم کند. تجربه دوران پس از جنگ ایران و عراق، نشان می‌دهد که طبقه متوسط در صورت دست یافتن به آزادی و ابتکار عمل در کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری و داشتن چشم‌انداز مناسب، می‌تواند نقش کلیدی در بازسازی اقتصاد کشور ایفا کند. با این ‌حال، این بازسازی نیازمند اصلاحات اقتصادی و سیاست‌گذاری‌ درست و شفاف است. 🔹 در روزهای جنگ، مردم ایران زخم دیده و حیران بودند اما اتحاد و انسجام خود را حفظ کردند. واکنش‌ هوشمندانه در برابر تهاجم نظامی اسرائیل نه تنها فهم بالای سیاسی جامعه را نشان داد، بلکه صبر در برابر مشکلات نیز گواهی بر بلوغ اجتماعی آنها بود. مسعود پزشکیان با وعده تحول در روابط بین‌الملل و رفع تحریم‌ها، از این قشر رای گرفت اما در زمینه دور کردن کشور از تنش موفق نبود. آیا طبقه متوسط پشت دولت پزشکیان می‌ماند؟ ♦️ کانال تخصصی اقتصاد