547
المشتركون
لا توجد بيانات24 ساعات
+27 أيام
لا توجد بيانات30 أيام
أرشيف المشاركات
547
...
دو سه سالی است رمضان و بهار با هم تلاقی کردهاند و برای روزه داران فضای جدیدی را رقم زدهاند. هرچند در ایران به لطف وجود جمهوری اسلامی سالهاست دیگر از فضای رمضانی در شهرها خبری نیست و نوروز بر رمضان پیروز شده، اما هنوز باقیماندهی نسل قدیم، در تلاش حفظ این سنت دینی است.
در سالهای اقامت در دبی آنچنان فضای شهر رمضانی میشد که خارجیان مقیم آنجا نیز خودشان را موظف به رعایت حرمت این ماه میدیدند. تمام رستورانها و غذاخوریها بسته بود و هیچکس اجازهی روزهخواری نداشت. رمضان در آنجا حرمتی عظیم داشت و عیدی بزرگ برای مردم بود.
حاکم مسلمان امارات؟ مردمش را مجبور به دینداری نکرده بود. او قانونش را اجرا میکرد و مردم بیدین هم به حرمت دین رسمی و قانون، به آن گردن مینهادند.
اما در ایرانِ ما هر گاه عیدی ملی با مناسبتی مذهبی با هم تلاقی میکند، تمام هم و غم حکومت میشود اینکه، نکند گرایش مردم به عید ملی، بیش از مناسبت مذهبی باشد و مردمی را که قرنها به این آداب گردن نهاده بودند، به جایی رساندهاند که مخالفتشان با حکومت را با زیر پا گذاشتن آدابی که حکومت ترویج میکند ابراز کنند.
از خداوند بزرگ دگرگونی اساسی در حال این مردم ستم دیده از ستم به نام دین را خواهانیم تا هر ایرانی خودش را موظف بداند به دیگری و اعتقادش، و به آیینهای ملی و مذهبی، هر دو احترام بگذارد تا همچون قرون گذشته همه با هم و در کنار هم، در جشن و سوگ هم شریک باشیم. تا هر عیدی برای همه عید باشد و هر سوگی برای همه سوگ!
#فرشته_مزینانی
@simar50
547
...
البته جنگ چیز خوبی نیست
از صحبتهای قاطعانهٔ آقای خامنهای که عملاً انتخاب گزینهٔ جنگ به جای مذاکره بود اینگونه به نظر میرسد که او به این نتیجه رسیده مذاکره با ترامپ و پذیرش خواستههایش از حمله نظامی، بیشتر به حکومت آسیب میزند.
پذیرش مذاکره با ترامپ و خواستههای دشوار او که نمایش تحقیر هم بخش مهمی از آن است، میتواند نظام را از هویت انقلابی خود خارج و استحاله را به نظام تحمیل کند که خط قرمز آیتالله خامنهای است اما حدس من است که نظامیان اینطور به رهبر جمهوری اسلامی گزارش دادهاند که حمله به تأسیسات هستهای را میتوان به گونهای مدیریت کرد که اولاً به جنگی بزرگ و همهجانبه و سقوط منجر نشود و مثل حملات مهر ماه اسرائیل، حکومت از زیر بار انجام آن مدل از حملات انتقامی که جنگ بزرگی را به ایران تحمیل میکند فرار کند و ثانیاً میتوان به بهانهٔ حمله خارجی از NPT هم خارج شد و اینگونه پس از مدتی هم رجزخوانیهای ارزشیمدار را دوباره شروع کرد هم دستاویزی برای مذاکره در شرایط بهتر پیدا کرد.
خلاصه اینکه تندروهای حکومت در این شرایط اگر حمله فقط به تأسیسات اتمی باشد و نه به هدف ساقط کردن رژیم از آن استقبال هم میکنند چون قدرتشان را تثبیت و دستشان را بالاتر میبرد، مگر آنکه با یک حمله گسترده غافلگیر شوند.
#شاهین_طهماسبی
نویسنده و تحلیلگر
@simar50
#مذاکره
#جنگ
547
- نظام حمله به تأسیسات هستهای را به مذاکره ترجیح میدهد!
از صحبتهای قاطعانهٔ امروز خامنهای که عملاً انتخاب گزینهٔ جنگ به جای مذاکره بود اینگونه به نظر میرسد که او به این نتیجه رسیده مذاکره با ترامپ و پذیرش خواستههایش از حمله نظامی، بیشتر به حکومت آسیب میزند.
پذیرش مذاکره با ترامپ و خواستههای دشوار او که نمایش تحقیر هم بخش مهمی از آن است، میتواند نظام را از هویت انقلابی خود خارج و استحاله را به نظام تحمیل کند که خط قرمز خامنهای است اما حدس من است که نظامیان اینطور به رهبر جمهوری اسلامی گزارش دادهاند که حمله به تأسیسات هستهای را میتوان به گونهای مدیریت کرد که اولاً به جنگی بزرگ و همهجانبه [و سقوط] منجر نشود و مثل حملات مهر ماه اسرائیل، حکومت از زیر بار انجام آن مدل از حملات انتقامی که جنگ بزرگی را به ایران تحمیل میکند فرار کند و ثانیاً میتوان به بهانهٔ حمله خارجی از NPT هم خارج شد و اینگونه پس از مدتی هم رجزخوانیهای ارزشی خر کن را دوباره شروع کرد هم دستاویزی برای مذاکره در شرایط بهتر پیدا کرد.
خلاصه اینکه تندروهای حکومت در این شرایط اگر حمله فقط به تأسیسات اتمی باشد و نه به هدف ساقط کردن رژیم از آن استقبال هم میکنند چون قدرتشان را تثبیت و دستشان را بالاتر میبرد، مگر آنکه با یک حمله گسترده غافلگیر شوند.
شاهین طهماسبی
نویسنده و تحلیلگر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
•• اگر دوستانی مشتاق خواندن دارید، لطفاً شناسهٔ کانال را در اختیارشان قرار دهید:
@andiiishe
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
