فلسفه اخلاق
الذهاب إلى القناة على Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
إظهار المزيد7 247
المشتركون
لا توجد بيانات24 ساعات
-177 أيام
-5830 أيام
أرشيف المشاركات
7 247
🖊اختیار دل خود را به دست دیگران نسپاریم
✍️ دکتر ایرج شهبازی
«رنجش» عاملِ «رنج» است. ما رنج میکشیم، چون از دیگران میرنجیم. با حذف رنجش، بسیاری از رنجها و دردها، به خودی خود، از زندگی ما حذف میشوند.
رنجیدن از دیگران درواقع به این معناست که ما به دیگران قدرت میدهیم مهار احساسات و عواطف ما را در دست خود بگیرند و ما را به هر سو که میخواهند، بکشند. باید بدانیم که هیچ کس، بدون اجازۀ ما، نمیتواند ما را برنجاند و به ما آزار برساند؛ چراکه هیچ کس به درون ما دسترسی مستقیم ندارد. سلطه و سیطرۀ دیگران، حد اکثر بر تن ماست و هیچ کس را یارای آن نیست که به درون ما راه یابد و عواطف ما را دستکاری کند.
وقتی رفتارها و سخنان دیگران باعث درد و رنج ما میشوند، درواقع این ماییم که خود را به عامل نفوذی دیگران، در درون خود، تبدیل کردهایم. دیگران تنها از طریق خودِ ماست که میتوانند بر ما سلطه یابند و ما را اذیت کنند. ما نباید خود را تا حد سگهای شرطیشدۀ پاولف پایین بیاوریم. سگهای پاولف به محض شنیدن صدای زنگ، ناخواسته و ناآگاهانه بزاق دهانشان ترشح میشد و ما نیز در برابر گفتارها و کردارهای دیگران، به شکلی کاملاً غریزی و شرطیشده، واکنش نشان میدهیم و این قدرت را به دیگران میبخشیم که هر بلایی که دوست دارند، بر سر ما بیاورند.
به هیچ روی از انفعال و ظلمپذیری و بیتفاوتی و تسلیم مذبوحانه دفاع نمیکنیم. شخص میتواند فعال و ظلمستیز و حساس باشد، ولی اختیار دل خود را به دست کسی ندهد. باید این حقیقت مهم را دریابیم که درون ما قلمرو پادشاهی ماست و ما نباید به هیچ وجه اختیار قلمرو درون خود را به دیگران بدهیم. وقتی ما از دیگران میرنجیم، گویا با زبان حال به آنها میگوییم: «من اختیار احساسات و عواطفم را به دست تو دادهام و تو میتوانی هر بلایی که میخواهی بر سر من بیاوری».
❤️🍀 @filsofak
7 247
ذبح حقیقت در مسلخ نخوت
چگونه ممکن است که آدمها به هنگام بحث فقط در پی پیروزی باشند و به حقیقت اعتنا نکنند؟!
شوپنهاور میگوید: به سادگی؛ این پستفطرتی طبیعت بشری است.
این امر نتیجه نخوت ذاتی و این واقعیت است که مردم پیش از سخنگفتن، فکر نمیکنند بلکه پرحرف و فریبکارند؛ آنها بهسرعت موضعی اختیار میکنند و از آن پس فارغ از درستی یا نادرستی آن موضع، صرفا بهخاطر غرور و خودرأیی به آن میچسبند. نخوت همیشه بر حقیقت غلبه میکند.
|هنر همیشه برحقبودن، آرتور شوپنهاور؛ ترجمه عرفان ثابتی|
❤️🍀 @filsofak
7 247
مهمترین ویژگی برای موفقیت
از نظر توماس ادیسون
ادیسون برای استخدام افراد، ابتدا آنها را به نهار دعوت میکرد. هنگامی که سوپ را میآوردند، دقت میکرد و افرادی را انتخاب میکرد که پیش از چشیدن سوپ، به آن نمک نمیزدند. سپس از آنها سوالاتی میپرسید و تواناییهای آنها را با دیدی بسیار جدی بررسی میکرد. اما افرادی که پیش از چشیدن سوپ به آن نمک میزدند، از نظر ادیسون مناسب کار با او نبودند، زیرا او معتقد بود این افراد، دربرخورد با پدیدههای زندگی، کاملا چشمبسته عمل میکنند. آنها دربارهی آنچه ممکن و آنچه غیرممکن است، فرضیات و قید و بندهای زیادی در ذهن خود دارند. آنها همیشه فرض میکنند سوپ نیاز به نمک دارد، بدون اینکه آن را حتی چشیده باشند. چنین افرادی از نظر ادیسون نمیتوانستند به موفقیت دست یابند و بنابراین مناسب کار برای او نبودند.
❤️🍀 @filsofak
7 247
ما نمیتوانیم عادتهایمان را حذف کنیم، بلکه میتوانیم آنها را با عادتهای دیگرجایگزین کنیم.
و همچنین عادتها یکشبه و آنی به وجود نمیآیند و یکشبه و آنی هم تغییر نمیکنند و از بین نمیروند؛
برای تغییر یک عادت باید تمرین و پافشاری کرد.
📙 #قدرت_عادت
👤✍ #چارلرز_داهیگ
❤️🍀 @filsofak
7 247
رنج نباید تو را غمگین کند. این همان جایی است که اغلب مردم اشتباه میکنند. رنج قرار است تو را هوشیارتر کند به اینکه زندگیات نیاز به تغییر دارد. چون انسانها زمانی هوشیارتر میشوند که زخمی شوند، رنج نباید بیچارگی را بیشتر کند. رنجت را تحمل نکن، رنجت را درک کن! این فرصتی است برای بیداری، وقتی آگاه شوی، بیچارگیات تمام میشود.
#کارل_گوستاو_یونگ
❤️🍀 @filsofak
7 247
اگر کرم ابریشم بخواهد تا ابد کرم ابریشم بماند، اگر به این نتیجه برسد که آشوب و دردسرهاى تبدیل شدنش خارج از توان تحملش است، هرگز نخواهد فهمید که مىتوانسته تبدیل به چه موجودى بشود.
ــ به نظر شما هم این تغییر کلى در زندگىاش دردناک نیست؟ فکر نمىکنید ترسناک و دشوار است؟
البته که هست. اما اگر او با ترسش مقابله نمىکرد، اگر اجازه نمىداد تغییرات او را به آن کسى که واقعا هست تبدیل کند، ما هرگز نمىفهمیدیم او چه موجود زیبایى است و خودش هم هرگز نمىفهمید که مىتواند پرواز کند.
#ریچل_هالیس
#خودت_باش_دختر
❤️🍀 @filsofak
7 247
ادمها بايد يک چيز را درباره خودشان بدانند!
من كجا خوشبختم؟
و لزوما، منظور از جا يک مكان جغرافيايی نيست، منظور نقطه لذت زندگيست.
كِیها و با كیها و چراهايش مهم است.
#صابر_ابر
❤️🍀 @filsofak
7 247
🔸️من دلم خوش است به روزهای نیامده،
به خوشیهای سر نرسیده،
به رؤیاهایی که دارند خودشان را نو نوار میکنند تا دست در دست خوشبختیهای مزمن، سرزده و به قصد لنگر انداختن، بیایند به خانهام!
من به آمدن روزهای آفتابی مؤمنم،
به خورشید قشنگِ فردای شبهای سیاه
و به رنگینکمان بلند و دیدنیِ بعدِ ابرهای سنگین و غلیظ...
#مصطفی_سلیمانی
#امید
#استوری
https://instagram.com/_u/soleymani63
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 247
💬انسانهای احمق نه از کتاب خوششان میآید نه از فیلمهای مفهومی و نه چیزی که آنها را به تفکر وادار کند!
👤 آندره ژید
🍀❤️ @filsofak
7 247
سگهای مارتین سلیگمن را میشناسید؟
✍️ روانشناسی به نام سلیگمن، آزمایش جالبی روی سگها انجام داد، او ۲۰ سگ تربیت شده را به دو قفس A و B تقسیم کرد.
درب قفس A (گواه) با اهرم باز میشد و درب قفس B (آزمایش) را جوش زدند آنگاه به مدت ۳۰ روز و روزی۳ بار به قفس B شوک الکتریکی دادند.
سگها در روزهای اول در زمان شوک به دلیل قفل بودن در قفس، خودشان را به میلههای قفس میزدند اما زخمی میشدند و نتیجهای هم نمیگرفتند.
تا اینکه پس از چند روز سگها فهمیدند که با تلاش موفق نخواهند شد بهجز اینکه زخمی میشوند و رنج خواهند کشید. آنها یاد گرفتند که زمان شوک در جای خود بایستند و فقط واق واق کنند، دست کم در این حالت از زخمی شدن در امان بودند.
سلیگمن در انتهای آزمایش، درب قفس را شکست و آنها را به قفس سگهای (گواه) یعنی قفس A انتقال داد، همان قفس سالمی که با فشار اهرم درش باز میشد، سپس دوباره شوک الکتریکی داد.
فکر میکنید چه اتفاقی افتاد؟
تمام ۱۰ سگ قفس A (گواه) اهرم را فشار دادند و بیرون آمدند اما سگهای قفس B (آزمایش) با اینکه در قفس باز شده بود سر جایشان ایستادند و واق واق کردند!
پس از انجام این آزمایش سلیگمن یکی از مهمترین نظریات خود را ارائه کرد:
"درماندگی آموخته شده" یعنی بعضیها یاد میگیرند که بدبخت زندگی کنند. آنها آنقدر در فشار بودهاند که فکر میکنند زندگی همین است و همیشه بدبختی همراهم است. آنها هیچگاه به راه نجات فکر نمیکنند!
❤️🍀 @filsofak
7 247
هرگاه سیاستمداران هنگامِ صحبت از کلماتِ عرفانی استفاده کردند مراقب باشید. احتمالاً دارند سعی میکنند رنج واقعی را در لفاف کلمات غیرقابلفهم و مهم بپوشانند یا توجیه کنند. به ویژه مراقب این چهار کلمه باشید: "فداکاری"، "جاودانگی"، "خلوص"، "رستگاری".
اگر هر کدام از این چهار کلمه را شنیدید زنگ خطر را به صدا درآورید. و اگر اتفاقاً در کشوری زندگی میکنید که پیشوایش معمولاً چیزهایی شبیه این میگوید، "ایثار آنان، خلوص ملتِ جاودانهی ما را بازپس خواهد گرفت"، بدانید که دچار مشکل عمیقی هستید.
یووال هراری
🍀❤️ @filsofak
7 247
بعضیها بیشتر از انتظارمان، انتظارمان را برطرف میکنند؛ انگار فقط آنها باید بگویند: «چیزی نیست!»، آنوقت دیگر چیزی نیست. نگرانی معنا ندارد.
هرکسی یک نفر را دارد که خیالش را راحت کند. یک نفر که برخلاف بقیه زیاد هم حرف نمیزند. گاهی یک جمله میگوید و همان یک جمله کار هزار صفحه حرف را میکند. باید آن یک نفر را داشت وگرنه کارمان پیش نمیرود. آن یک نفری که گاهی لازم نیست حتی حرف هم بزند، آن یک نفری که حتی وقت درد و دل لازم نیست سیخ روبرویمان بنشیند، همانی که مشغول کارش است و ما تمام حرفهایمان را میزنیم و او آخر سر، نگاه طولانیش را جواب میکند و دستش را دو بار روی دستمان میکوبد؛ آرام، که انگار همه چیز را گفته. نگران نباش! نترس! اضطراب نداشته باش!
#صابر_ابر
❤️🍀 @filsofak
7 247
میگویی باران را دوست دارم
اما وقتی باران میبارد چتر به دست میگیری!
میگویی آفتاب را دوست دارم
اما زیر نور خورشید به دنبال سایه میگردی!
میگویی باد را دوست دارم
اما وقتی باد میوزد پنجره را میبندی!
حالا دریاب وحشت مرا
وقتی میگویی دوستت دارم...
#باب_مارلی
❤️🍀 @filsofak
7 247
اگر کسی به ما بگوید که عاشق گل است، اما ببینیم که اغلب فراموش میکند به گلهایش آب بدهد، عشق او را به گل باور نمیکنیم.
عشق عبارت است از رغبت جدی به زندگی و پرورش آنچه بدان مهر میورزیم.
زمانی که رغبت جدی وجود نداشته باشد، عشقی هم در کار نیست.
اریک فروم
از کتاب هنر عشق ورزیدن
❤️🍀 @filsofak
7 247
واگویه چیست؟
ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﺍ "ﻭﺍﮔﻮیه" ﻣﯽگویند.
ﻭﺍﮔﻮیه ﻫﺎ ﺍﺛﺮﺍﺕ عمیقی ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺩ ﮔﻮینده ﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ MIT امریکا، پژوهشی ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﻃﯽ ﺁﻥ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻓﻘﻂ یک ﺑﺎﺭ ﺑﮕﻮیید:
"ﻓﻼﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍنم ﺍﻧﺠﺎﻡ دهم"
ﺑﺎید یک ﻧﻔﺮ ﺩیگر ۱۷ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮید ﮐﻪ "ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍنید ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩهید "
ﺗﺎ ﺍﺛﺮ ﻫﻤﺎﻥ یک بار ﺭﺍ ﺧﻨﺜﯽ ﮐﻨﺪ!
خیلی ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭﺍﮔﻮیهﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺎشید.
ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﻼﻡ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﻼﻡ ﺩیگرﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ قویتر است!
❤️🍀 @filsofak
7 247
✍️مصطفی ملکیان
هجده اصل راهنمای زندگی
باید:
1) عشق بورزم، یعنی به دیگران نیکی بی حساب و کتاب (هم به معنای بدون محاسبه گری و هم به معنای بی حد و حصر) بکنم تا شادی ژرف نصیب ام شود.
2) زندگی این جایی و اکنونی داشته باشم تا هم از سلامت روانی بیشتر و هم از کمال اخلاقی بیشتر بهره مند شوم.
3) به ارزش داوری های دیگران به کلی بی اعتناء شوم تا به خود شکوفائی کامل دست یابم.
4) تا می توانم به خود ام وفادار باشم، یعنی به رویای شخصی خود ام پشت نکنم، هر چند این پشت کردن مطلوب های اجتماعی برایم به ارمغان آورد.
5) هرگز به حل مساله ی نظری ای نپردازم که حل آن در عمل من هیچ تاثیری ندارد، یعنی به من ربطی ندارد.(حکمت «به من چه؟»)
6) از زندگی اصیل، یعنی خودجوشانه و خودانگیخته دست نکشم، یعنی خودام باشم و ساده و طبیعی زندگی کنم.
7) بدانم که به عمیق ترین معنای کلمه، تنهایم.
8) در غوغا و هیاهوی زندگی فقط به ندای آرام و آهسته وجدان اخلاقی خود ام گوش دهم.
9) خودام را هر چه بیشتر بشناسم و بیش از احوال هر کس دیگر احوال خودام را بپرسم.
10) هدفم را فقط اصلاح خودم قرار دهم و بدانم که فقط در نتیجه ی این کار دیگران را ، کمابیش، اصلاح می کنم.
11) بدانم که فقط تغییر و اصلاح خود هم ممکن است و هم مطلوب.
12) خوبی زندگی را بر خوشی زندگی ترجیح دهم.
13) بزرگترین کاری را که می توانم بر عهده گیرم، نه کاری بزرگتر از آن را، و نه کاری کوچکتر از آن را.
14) بدانم که همه چیز ناپایدار و گذرا است، چه خوشی ها و چه ناخوشی ها.
15) هرگز از صداقت (= مطابقت پنج ساحت باورها، احساسات، عواطف و هیجانات، خواسته ها، گفته ها و کرده ها با یکدیگر)، تواضع (= در خوشی ها خود را دیگری انگاشتن)، و احسان( = در ناخوشی ها دیگری را خود انگاشتن) دست نکشم.
16) چنان زندگی کنم که گویی در یک قدمی مرگ ام، یعنی در هر لحظه مشغول به کاری باشم که اگر در همان لحظه مرگ درسد نه احساس پشیمانی کنم، نه احساس اندوه و نه احساس حسرت.
17) فقط به وقت ضرورت و به قدر ضرورت سخن بگویم.
18) اهل آرامش به هر قیمتی نباشم.
❤️🍀 @filsofak
7 247
فلسفه و روانشناسی
https://t.me/filsoofak
گروه تلگرامی (بحث و چت)
مطالب فلسفی و روانشناسی.
عضو شوید❤️🍀
7 247
TONES AND I - DANCE MONKEY (OFFICIAL VIDEO)
کارل گوستاو یونگ روانشناس سوئیسی تعبیرِ جالبی از انسانِ خوشحال دارد
که بسیار از تعریفِ عادی و معمولِ خوشحالی فاصله دارد:
بر اساسِ این تعریف،
خوشحال بودن یعنی توانمنديِ بالاي ما در شكيبايي و استقامت در برابر سختی ها.
خوشحالی یعنی اطمینانی درونی به این که درد و رنج و سختی و بیماری و پیری و مرگ جزء لاینفك زندگی ست اما هیچ کدام از آنها نمی تواند مرا از پا بیاندازد.
خوشحالی یعنی میل به زندگی علی رغم علمِ به فانی بودنِ همه چیز،خوشحالی یعنی بعد از هر زمین خوردن همچنان بتوانیم بلند شویم،بعد از هر گریه همچنان بتوانیم بخندیم و لبخند بر لبِ دیگر همنوعان بیاوریم،خوشحالی یعنی حضورِ کاملِ ما در هستی،
خوشحالی یعنی توانایی ما به گفتنِ یک آريِ بزرگ به زندگي
خوشحالي يعني ادامه دادن
🍀❤️ @filsofak
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
