فلسفه اخلاق
الذهاب إلى القناة على Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
إظهار المزيد7 235
المشتركون
لا توجد بيانات24 ساعات
-177 أيام
-5830 أيام
أرشيف المشاركات
7 241
اگه از همه این شرایط، فقط همون قسمت چایِش رو هم داری، از خودت دریغش نکن؛ با انرژی شروع کن، بذار انرژیت دنیات رو تغییر بده.
#مصطفی_سلیمانی
#استوری
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 241
اگر هنوز آمادگی این را ندارید که درباره افکارتان تجدید نظر کنید، با هیچکس در هیچ موردی وارد بحث نشوید.
فقط کسانی که در برابر تغییر منعطف هستند میتوانند به معنای واقعی وارد مناظره شوند؛ وگرنه نَفْسِ ما راه را روی ذهن میبندد.
الیف شاکاف
🍀❤️ @filsofak
7 241
تا وقتی به این فکر چسبیدهاید که دلیل خوب زندگی نکردنتان بیرون از وجودتان است، هیچ تغییر مثبتی رخ نمیدهد.
تا وقتی مسئولیت خود را به دوش دیگران بیاندازید که با شما بیانصافی میکنند (یک شوهر لات، یک کارفرمای زیادهطلب که از کارمندانش حمایت نمیکند، ژنهای ناجور و اجبارهای مقاومتناپذیر)، وضع شما همچنان در بنبست میماند.
تنها خودِ شما مسئول جنبههای قطعیِ موقعیت زندگی خود هستید و فقط خودتان قدرت تغییر دادن آن را دارید.
حتی اگر با محدودیتهای بیرونیِ همه جانبهای درگیرید، هنوز آزادی و حق انتخابِ پذیرش برخوردهای مختلف نسبت به این محدودیتها را دارید.
اروین د یالوم
🍀❤️ @filsofak
7 241
بیماری شگفتی در جهان وجود دارد
و آن
خواستن چیزی است
که نداریم....
👤آندره ژید
نویسندهی شهیر فرانسوی
برنده نوبل ادبیات ۱۹۴۷
🍀❤️ @filsofak
7 241
آدمها رنجهای خودشان را بیشتر از شادیهایشان به یاد میآورند. رنج مثل کوه است، شادی مثل رود. رود میرود، کوه میماند.
ابراهیم سلطانی
❤️🍀 @filsofak
7 241
همدلی دلسوزی نیست- یعنی احساس غمخواری برای دیگری نیست. احساس کردن “همراهِ” دیگری است، حسِ این است که اگر آن فرد بودید چه احساسی داشتید- همدلی اقدامی حیرتآور و دلیرانه در دنیای خیال، و واقعیتِ مجازیِ غایی است. صعود در ذهنِ دیگری، به منظور آن است که از منظر او جهان را تجربه کنید.
ذهن کامل نو
#دانیل_ه_پینک
❤️🍀 @filsofak
7 241
اگه از همه این شرایط، فقط همون قسمت چایِش رو هم داری، از خودت دریغش نکن؛ با انرژی شروع کن، بذار انرژیت دنیات رو تغییر بده.
#مصطفی_سلیمانی
+ چه موزیک آروم و دلنشینی...🌱
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 241
راه مواجه كردن يك نفر با سايهاش اين است كه نور درونش را به او نشان دهی.
در مناطقی از غرب آفریقا، وقتی کسی کار ناپسندی انجام میدهد او را به مرکز دهکده میبرند و برای دو روز، تمام اعضای قبیله او را احاطه میکنند و دربارهی ویژگیهای خوب و مثبت آن فرد حرف میزنند.
آنها معتقد هستند که هر فرد ذاتا خوب است ولی گاهی هم اشتباهاتی مرتکب میشود که در واقع درخواست کمک است.
افراد قبیله کنار هم در این آئین جمع میشوند تا به فرد خوبی ذاتیاش را یادآوری کنند.
اعتقاد جمعی این است که این حمایت، از هر نوع تنبیه و خجالتزده کردن فرد بهتر است.
آنها این حرکت را "اوبونتو" به معنی "انسانیت با یکدیگر و تمام موجودات زنده" مینامند.
#كارل_گوستاو_يونگ
🍀❤️ @filsofak
7 241
دنیا پر از افرادی است که منتظرند کسی از راه برسد و به آنها انگیزه بدهد تا به فردی تبدیل شوند که آرزو دارند.
مسئله این است که هیچ نجات دهندهای نیست.
این افراد منتظر رسیدن اتوبوس ایستادهاند، اما در خیابانی که هیچ اتوبوسی از آن نمیگذرد.
در نتیجه، اگر این اشخاص مسئولیت زندگی خود را بر عهده نگیرند و خود را تحت فشار قرار ندهند ممکن است برای همیشه منتظر بمانند و این کاریست که اکثر مردم انجام میدهند.
برایان تریسی
🍀❤️ @filsofak
7 241
به امروز بنگر! زیرا زندگی همین است، همه زندگى در امروز است. همهٔ واقعیتهای وجودی تو در امروز نهفته است:
موهبتِ رشد، شکوه اعمال و کردارهایت، و افتخار پیروزیهای تو.
دیروز رؤیایی بیش نیست و فردا یک توهم است. اگر امروز را خوب بگذرانی، فردای تو شادیبخش میشود و امیدبخش.
بنابراین به امروز خود خوب بنگر و به سپیدهدم سلام کن!
#دیل_کارنگی
🍀❤️ @filsofak
7 241
تا زمانی که انسانها و سیاهیهاشان روی زمین باشند، زمین به همین شکل میماند. چراکه انسان در عین حال که میسازد، ویران هم میکند. و اگر تنها نامیرای جهان هم بشوی، باز نمیشود انسان را نجات داد. چون هر کس باید ناجیِ خودش باشد.
همه میمیرند
#سیمون_دوبوار
❤️🍀 @filsofak
7 241
🗞فایل کامل «پرسش»؛ ضمیمه اندیشه و علوم انسانی روزنامه اصفهان زیبا
با گفتارها و نوشتارهایی از:
سعید مدنی، ناصر مهدوی، حسین دباغ، سیدهادی معتمدی، لطفالله میثمی، امیرحسین خداپرست، محمود مقدسی، مهدی زمانی، شیرزاد پِیک حِرفه، نغمه پروان، محمدعلی دادخواه، هدی خطیبی مقدم، صدیق قطبی، امیر تاکی
❤️🍀 @filsofak
7 241
#نیچه میگوید: انحطاطِ فرهنگِ یونانی از آن هنگام آغاز شد که در الگوی تربیتیِ جوانان آتن یک دگردیسیِ رادیکال پدیدار گشت و #سقراط جایگزینِ آشیل شد.
سقراط این دنیا را "زندان" و زندگی اینجهانی را "بیماری" تلقّی میکرد و بنابراین، راهِ رهایی از این زندان و دارویِ درمانگرِ این بیماری را در "مرگ" میدید و به تَبَع، رستگاری را نیز در آن جهان (هادس: جهانِ مردگان) میجُست، حال آنکه آشیل میگفت «ترجیح میدهم در این جهان، بردهٔ یک رعیتِ گاوچران باشم تا اینکه در آن جهان سَروَر و اربابِ همگان باشم».
«غروب بتها یا فلسفیدن با پتک، فردریش نیچه، ترجمه #داریوش_آشوری»
آشیل: یکی از قهرمانانِ حماسههای هومری
🍀❤️ @filsofak
7 241
#معرفی_فیلم
#برف_شکن
🔸️خلاصه فیلم:
قطاری که حامل آخرین بازماندگان سرمای وحشتناک زمین است و حالا این قطار به منزله دنیا است و قوانین آن چندان با زمانی که در زمین مشغول زندگی بودهاند تفاوتی ندارد و حتی برای مردم فقیر نشینِ قطار بدتر هم شده است. این نابسامانیها به مرور موجی از نارضایتی را به وجود میآورد و منجر به بروز زمزمههایی در ذهن مردم، برای انجام یک شورش در قطار میشود.
#مصطفی_سلیمانی
🔸️ ارزش دیدن دارد زیاد.
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 241
#معرفی_فیلم
#برف_شکن
🔸️خلاصه فیلم:
قطاری که حامل آخرین بازماندگان سرمای وحشتناک زمین است و حالا این قطار به منزله دنیا است و قوانین آن چندان با زمانی که در زمین مشغول زندگی بوده اند تفاوتی ندارد و حتی برای مردم فقیر نشین قطار بدتر هم شده است. این نابسمانی ها به مرور موجی از نارضایتی را به وجود می آورد و منجر به بروز زمزمه هایی برای انجام یک شورش در قطار به ذهن مردم خطور می کند.
#مصطفی_سلیمانی
🔸️ ارزش دیدن دارد زیاد.
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 241
🔴 امیرالمؤمنین(ع) با فردی که در جمع به ایشان هتاکی کرد چه برخوردی کردند؟
🔸امیرالمؤمنین(ع) بر منبر بود. به مردم فرمود: قبل از اینکه مرا در میان خود درنیابید هرچه سؤال دارید از من بپرسید و هرچه بپرسید من جواب میدهم.
🔹یک وقت دیدند شخصی که قیافهاش نشان میداد از عربهای یهودی است، از گوشه مجلس بلند شد، شروع کرد با خشونت صحبت کردن: «ایهَا الْمُدَّعی ما لا یعْلَم» ای آدم پر مدّعا که چیزی را که نمیدانی ادعا میکنی! این حرفها چیست که از همه جا از من بپرسید؟! آیا واقعاً تو میتوانی هرچه از تو بپرسند جواب بدهی؟! شروع کرد به هتّاکی کردن نسبت به علی(ع) با اینکه خلیفه است.
🔸مثل اینکه او میدانست که علی(ع) چه روشی دارد و کسی نیست که اگر کسی به او فحش هم بدهد فوراً بگوید گردنش را بزنید. چون جسارت کرد، اصحاب یکمرتبه از جا حرکت کردند و میخواستند به او حمله کنند. فوراً علی(ع) جلوشان را گرفت. فرمود: «الطَّیشُ لایقومُ بِهِ حُجَجُ اللَّهِ» با فشار، حجج الهی را نمیشود اقامه کرد. حرفی زده و به من گفته؛ سؤالی دارد بگذارید بیاید پیش من سؤالش را بکند. اگر جواب دادم خودش از عملش پشیمان میشود.
🔹شدیداً جلوی آنها را گرفت. با «خفه شو»، «گم شو»، «کتکش بزنید»، «پدرت را درمیآوریم»، «این فضولیها یعنی چه» حجج الهی اقامه نمیشود. اگر میخواهید حجت الهی را اقامه کنید راهش این نیست، راهش «نرمش» و «ملایمت» است، چون سروکار با دل است، سروکار با فکر است، سروکار با روح است.
📝 استاد مطهری، سیری در سیرۀ نبوی، ص197-196 (با تلخیص)
🍀❤️ @filsofak
7 241
☘ از دیگران مهلت بگیر
وقتی نمیتوانیم با کسی همدلی کنیم، چه بگوییم؟
همدلی یعنی درک و معتبر دانستن احساس طرف مقابل که بسیار با ارزش است اما ما همیشه قادر به این کار نیستیم.
اگر رنج من بیش از حد باشد نمیتوانم همدلی کنم. بنابراین میتوانم بگویم:
در حال حاضر رنج زیادی حس میکنم و قادر به گوش دادن نیستم، آیا امکان دارد به من چند لحظه فرصت بدهی تا با این مسئله کنار بیایم و برگردم حرفهایت را بشنوم؟
📚 گذر از رنجش بین ما/مارشال روزنبرگ
#گذر_از_رنجش_بین_ما
#مارشال_روزنبرگ
🍀❤️ @filsofak
متاح الآن! بحث تيليغرام 2025 — أهم رؤى العام 
