ar
Feedback
فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق

الذهاب إلى القناة على Telegram

🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63

إظهار المزيد
7 252
المشتركون
+1724 ساعات
+37 أيام
-3830 أيام
أرشيف المشاركات
📝 دلتنگی . آدم‌ها یک‌وقت‌هایی، گیر می‌کنند توی جبر زمانه. جبر یعنی زور؛ یعنی تن دادن به یک نخواستنی. آدم‌ها بیشتر وقت‌ها، برای لمس یک خوشی، باید هزار و یک‌جور ناخوشی را به جان بخرند. به جان خریدن، یعنی آگاهانه پا گذاشتن روی دل‌خواه. یعنی مثلن تو خاطرخواه یک نفر توی روستاتان شده‌ای، اما برای این‌که بتوانی به دستش بیاوری، باید از روستا بلند شوی و بروی به شهر، تا با دو چمدان پول برگردی، تا بتوانی باباش را برای وصلت راضی کنی. باید دوری را به جان بخری، و دل‌تنگی را تاب بیاوری. می‌شود؟ آدم دل‌تنگی را تاب می‌آورد؟ می‌شود آدم پناه ببرد به چیزی تا دلتنگی‌اش فرو بنشیند؟ مثلن پناه ببرد به انداختن سنگ توی آب به یاد معشوق؟ یا به بو کردن پیراهنش؟ یا به خیره شدن به عکس‌هاش؟ یا به مکرر گوش کردن صداش؟ یا خواندن صد باره پیام‌هاش؟ این چیزها جواب می‌دهند؟ دلتنگ‌ترش نمی‌کنند؟ . شما دلتنگی‌هاتان را به چه چاره می‌کنید؟ اصلن چاره دارد یا درد بی‌درمان است؟ من که گمان می‌کنم دل‌تنگی‌ها خوب نمی‌شوند؛ فقط جایشان را می‌دهند به یک دل‌تنگیِ دیگر... #مصطفی_سلیمانی #دلتنگی 🍀❤️ @filsofak

در مجموعه مصرف، شی‌ای وجود دارد که از همه زیباتر، گران تر و درخشان تر است و حتی معانی پنهان آن از اتومبیل که همه این صفات را در خود جمع می کند، بیشتر است. نام این شئ "بدن" است. کشف دوباره بدن آنهم پس از یک دورۀ هزار ساله پارساگرایی تحت لوای آزادی جسمی و جنسی و حضور همه جاگیر آن [به ویژه بدن زن] در تبلیغات، مد، فرهنگ توده، مسائل بهداشتی، غذایی و درمانی اطراف آن دور میزند. وسوسۀ جوان و شیک بودن، مردانگی- زنانگی، مراقبت، رژیم ها و فداکاری هایی که در رابطه با آن اتفاق می افتد، عجیب و لذت بخش است‌. همگی این اتفاقات امروزه شاهدی بر این هستند که بدن، به موضوع معامله تبدیل شده است. بدن در این کارکرد اخلاقی و ایدئولوژیک، جانشین روح شده است. ژان بودریار ❤️🍀 @filsofak

☘️ آیا جملات انگیزشی، ما را به موفقیت می رساند؟ مجله علمی ایلیاد 🔅فرقی نمی‌کند در کتاب‌فروشی‌ها دنبالش باشید، سرچ در گوگل یا قسمت جستجوی شبکه‌های اجتماعی... کافی است عبارت «جملات انگیزشی» را سرچ کنید؛ تعداد بی‌شماری جمله‌ی انگیزشی پیدا می‌کنید که ظاهراً چراغ راهنمایی برای تمام مردم جهان، در هر موقعیت، میزان هوش، درک، توانایی و سن و سالی برای رسیدن به قله‌های موفقیت است. 🔅اگر بیشتر جستجو کنید، می‌توانید سمینارهایی بیابید که فردی در مقام گوینده، چنان شما را با افق روشنی مواجه می‌کند که گویی در یک‌قدمی موفقیت هستید. اما سوال اساسی اینجاست؛ آیا جمله‌های انگیزشی واقعاً در ما انگیزه ایجاد می‌کند؟ 🔅بگذارید جواب آخر را همین اول بدهیم. «خیر» اکثر مردم عادی جهان، دوست دارند این جملات را بخوانند و در خود احساس خوبی ایجاد کنند، اما غافل از این هستند که شاید این احساس خوب، باعث بی‌اعتنا شدن بیشتر آن‌ها نسبت به مشکلات واقعی زندگی و اطراف‌شان می‌شود؛ چرا که در ذهن آن‌ها سرابی از خوشبختی و موفقیت ترسیم شده است و آن‌ها را از حقایق تلخ مشکلات پیرامون‌شان دور کرده است. تحقیقات علمی روان‌شناسان نیز همین موضوع را تایید می‌کند که خواندن جملات انگیزشی، همان حسی را در انسان ایجاد می‌کند که به نتیجه رسیدن آن کار در واقعیت ایجاد می‌کند. 🔅به عبارت دیگر، حس خوبِ خواندن این جملات با حس به نتیجه رسیدن در واقعیت برابری می‌کند. این واقعاً یک فاجعه است؛ چرا که فرد از خود رضایتی کاذبی خواهد داشت و کمتر به انجام دادن کار‌هایش تمایل دارد؛ از طرفی فرد با خواندن این جملات، آن‌چنان حس خوبی از خود و مفید بودن پیدا می‌کند که دیگر نیازی به کوشش بیشتر در خود احساس نمی‌کند. 🔅هر انسانی در حد توانایی‌هایش دارای هنر، دانش و خلاقیتی است که می‌تواند بسته به میزان این داشته‌ها به اهداف خود برسد. شاید بگویید اهداف بلندپروازانه‌تر چه؟ بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جرقه‌ی ایجاد اهداف بلندپروازانه، به‌خاطر داشتن انگیزه یا انگیزه‌هایی در ذهن فرد ایجاد می‌شود و همان انگیزه‌ها کافی است تا انسان را برای رسیدن به اهدافش ترغیب کند؛ از طرفی ایجاد انگیزه‌های کاذب ممکن است باعث ایجاد طمع و یا ترس در وجود فرد شود و او را ناخواسته از اهدافش دور کند. پس اگر در خود توانایی‌های فوق‌العاده‌ای می‌بینید که برای رسیدن به آرزوهای‌تان کافی است، پس دست به طناب پوسیده‌ی جملات انگیزشی نگیرید. 🔅آیا تمام جملات انگیزشی پوچ هستند؟ جواب این سوال نیز «خیر» است. چرا که برخی از این جملات از بزرگان، فلاسفه و دانشمندان هستند و سال‌ها تجربه و دانش در پس آن نهفته است. اما مشکل جای دیگری است؛ بدانید افرادی که یک جمله‌ی انگیزشی زیبا را می‌بینند و آن‌را بر روی تصویری زیبا از افق دریا قرار می‌دهند و آن‌را در صفحه‌ی خود منتشر می‌کنند، تنها همان جمله را خوانده‌اند. آن‌ها هرگز ده‌ها یا صدها جمله‌ی قبل و بعد آن‌ در کتاب منبع را نخوانده‌اند و درک درستی از منظور نویسنده‌ی آن جمله ندارند. 🔅چه چیزی باید الهام‌بخش ما باشد؟ همچنان که داشتن تصورات مثبت کاذب مانند ادعاهای موجود در کتاب و مستند راز، ما را به موفقیت و خوشبختی نمی‌رساند، شنیدن و خواندن جملات انگیزشی نیز نباید الهام‌بخش ما برای رسیدن به اهداف‌مان باشد. 🔅اینکه برخی افراد اعتقاد دارند با گفتن و تکرار کردن جملات مثبت انگیزشی می‌توانند فرد خوبی باشند، اشتباهی بزرگ مرتکب می‌شوند. فرض کنید جوانی دانشجو روزانه بارها و بارها به خود بگوید «من باهوش‌ترینم.» پس از گذشت مدتی او در خود به این نتیجه می‌رسد که بسیار باهوش است و نیازی به کسب دانش بیشتر یا تلاش در زمینه‌های درسی نمی‌کند و آخر ترم تحصیلی‌اش به سد سخت دروس خود می‌رسد. بیشترین کاری که این جمله‌ها می‌کنند، این است که در واقع راه را برای رسیدن به اهداف تحصیلی این جوان می‌بندند. 🔅چه چیزی ما را به موفقیت می‌رساند؟ وقتی شما زندگی خود را دوست داشته باشید، قطعاً برای آن برنامه‌ریزی خواهید کرد و این خود در شما ایجاد انگیزه‌ای می‌کند که برای رسیدن به اهداف‌تان، هر هزینه‌ای را پرداخت کنید. فکر کردن به مسیر رسیدن به آن اهداف در شما ایده‌هایی ایجاد می‌کند که بهترین ابزار برای محقق شدن آرزوها است. پس توانایی‌های ذهنی و دانش خود را دست‌کم نگیرید، با بزرگتر‌های با تجربه‌تر مشورت کنید و با کمک آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. 🔅نکته‌ی جالبی که وجود دارد این است که آیا تمام نویسندگانِ جملات انگیزشی خود افرادی موفق بوده‌اند؟ اگر این جمله‌ها موثر و کارآمد بود، قطعاً موفق‌ترین و خوشبخت‌ترین افراد در جهان نویسندگان بوده‌اند. 🍀❤️ @filsofak

🍃«آن که آواز سر می‌دهد، در آواز خویش می‌سوزد. آن که عشق می‌ورزد، در عشق خویش می‌فرساید. آواز همین سوختگی است، عشق همین فرسودگی است. اما در شما سوختن و فرسودنی نمی‌بینم. از عشق چشم آن دارید که خلأهایتان را پُر کند. حال آن که عشق هیچ خلأی را پُر نمی‌سازد، نه حفره‌ای را که در مغزتان است و نه شکافی را که در قلبتان است. عشق بیش از آن که وفور باشد، کاستی است. عشق، وفور کاستی است.» (رفیق اعلی، کریستین بوبن، ترجمه پیروز سیار، نشر نو، ص ۹۹) 🍀❤️ @filsofak

📝تقویت عزت نفس درس اول: (نشانه‌های عدم عزت نفس) 🔹️چند علامت هست که اگر آن‌ها را داشته باشید باید به فکر ترمیم عزت نفسِ آسیب
📝تقویت عزت نفس درس اول: (نشانه‌های عدم عزت نفس) 🔹️چند علامت هست که اگر آن‌ها را داشته باشید باید به فکر ترمیم عزت نفسِ آسیب‌دیده‌تان بیفتید: ❌ اگر احساس بی‌ارزشی می‌کنید؛ ❌ اگر خودتان را سرشار از عیب و ایراد می‌دانید و روی نقاط ضعف خودتان تمرکز کرده‌اید؛ ❌ اگر حس می‌کنید که آدم بدی هستید؛ ❌ اگر احساس حقارت دارید؛ ❌ اگر به این نتیجه رسیده‌اید که حالتان بد است و هیچ‌وقت هم خوب نخواهد شد؛ ❌ اگر این احساس در شما به وجود آمده که هیچ‌کس دوستتان ندارد؛ ❌ اگر فکر می‌کنید که وجودتان دیگران را آزار می‌دهد؛ ❌ اگر احساس شرم و اضطراب زیادی در وجود خودتان دارید؛ ❌ اگر در ابراز نیازهایتان ناتوانید؛ ❌ اگر ترس از شکست در شما زیاد شده است؛ ❌ اگر به شدت خود انتقادگری می‌کنید. #مصطفی_سلیمانی #عزت_نفس + با دوستان خود به اشتراک بگذارید.🎶 ❤️🍀 @The_meaningoflife

درسته که افسردگی یک مشکل و اختلال محسوب میشه اما بروز ندادنش و تظاهر کردن به خوب بودن بسیار بسیار خطرناک تره... [امشب کلیپی رو براتون آماده کردیم که بی نهایت مفید و عالی و کاربردیه.حتما حتما حتما این کلیپ رو با دقت ببینید] ❤️🍀 @filsofak

آری درد زیباست و زیباترین آدم‌ها دردمندانند. آن‌هایی که راه‌شان را با دردِ فهم می‌پیمایند. همان‌هایی که با رنجشان حس نابِ زندگی دارند و آگاه شده‌اند که هیچ فهمی بدون درد نیست. فهمی که به همراهش توجه عمیق، حساسیت و عشق به انسان‌ها موج می‌زند... وقتی این افراد از درد دیوانه می‌شوند، دیگران دردشان را نه، فقط دیوانگی‌هاشان را در نوشتن و گفتن می‌بینند! #مصطفی_سلیمانی #حس_ناب ❤️🍀 @The_meaningoflife

بعضی‌ها موقع جدایی ژست قوی‌ها را به خودشان می‌گیرند. جوری رفتار می‌کنند که انگار هیچی به هیچ‌جایشان نیست. به احساسات‌شان مجال بروز نمی‌دهند و همه‌شان را در دم خفه می‌کنند. خشم‌شان، دلتنگی‌شان و دل‌شکستگی‌شان را حتی از خودشان هم پنهان می‌کنند. فکر می‌کنند این‌طوری زودتر از اندوه جدایی رها می‌شوند. #مصطفی_سلیمانی #رهایی ❤️🍀 @filsofak

وقتی کسی می‌گوید حالم خوش نیست، دنبال اتفاقات بزرگ نگردیم و نگوییم این که چیز مهمی نیست، به دلایل متعدد بازتاب یک اتفاق بیرونی در درون ممکن است بسیار بزرگ باشد. به رسمیت شناختن هرازگاهِ «حق کم آوردن» برای دوست، امنیت بخش‌ترین قسمت دوستی است و شناخت این حق برای خود، نشان از صلح با خود دارد در عمیق‌ترین لایه‌های وجود. دروغگویی روی مبل #اروین_دیالوم ❤️🍀 @filsofak

#استوری #تنهایی ❤️🍀 @filsofak

دارونما (placebō)، شیوه‌ای درمانی‌ست که بیمار را «فریب» می‌دهد: مثلاً قرصی که در واقع «قرص» نیست، حال بیمار را خوب می‌کند. اما اخیراً معلوم شده که بعضی بیماران که «می‌دانند» دارونما دریافت کرده‌اند هم، حال‌شان خوب می‌شود؛ حضورِ دکتر و تلاش برای کمک کافی‌ست. گاهی فقط «حضور» کافی‌ست. - ابراهیم سلطانی ❤️🍀 @filsofak

+ طرز تفکری که در پشت پرده ی یک رابطه ی موفق قرار داره. دیدن این ویدئو‌‌ رو بهت پیشنهاد می‌کنم. ❤️🍀 @filsofak

هیچ‌کس کامل نیست، خوشبختی در آن است که انسان حد خود را بشناسد و آن را دوست بدارد. 📚 ژان کریستف #رومن_رولان ❤️🍀 @filsofak

آدم بودن عبارت قشنگیه چون فرقـی بین زن و مرد نمی‌ذاره قلب و مغز آدم‌ها جنسیت نداره... #اوریانا_فالاچی ❤️🍀 @filsofak

سنّت هر چی که بالاتر می‌ره، می‌فهمی تنها چیزهایی که حسرت‌شون رو می‌خوری کارهایی هستن که انجام ندادی! 🎥 میلدرد پیرس 🍀❤️ @fil
سنّت هر چی که بالاتر می‌ره، می‌فهمی تنها چیزهایی که حسرت‌شون رو می‌خوری کارهایی هستن که انجام ندادی! 🎥 میلدرد پیرس 🍀❤️ @filsofak

برَن: آیا مرد وقتی ترسیده هم میتونه شجاع باشه؟ ادارد استارک: اون تنها موقعیه که یک مرد می‌تونه شجاع باشه... 🎥 Game Of Throne
برَن: آیا مرد وقتی ترسیده هم میتونه شجاع باشه؟ ادارد استارک: اون تنها موقعیه که یک مرد می‌تونه شجاع باشه... 🎥 Game Of Thrones ❤️🍀 @filsofak

🍁 یکی از بزرگترین انحرافها و بدعتهایی که در اندیشه دینی صورت گرفته، تحریف نسبت فقه و اخلاق است. اگر بگوییم ریشه بسیاری از فجایعی که به اسم دین صورت میگیرد در اینجا نهفته است، سخن گزافی نگفته ایم. فقه بدون اخلاق یا فقهی که جایگزین اخلاق شود، تیغی است در کف زنگی مست. ما منکر ضرورت فقه و نیاز جامعه اسلامی به فقیهان و مجتهدان نیستیم، اما به جد بر این باوریم که تنها در محدوده اخلاق است که فقه میتواند جایگاه شایسته و نقش مناسب خود را در زندگی مومنان بازی کند. فقهی که خطوط قرمز اخلاقی را مراعات نکند و بخواهد جایگزین اخلاق شود، به ابزاری در دست ستمگران و قدرتمندان و دنیاپرستان تبدیل میشود و جز فقر و نکبت و بدبختی و خشونت و جنایت و ظلم و استبداد چیزی به بار نخواهد آورد. دکتر #ابوالقاسم_فنایی | اخلاق دین شناسی | صفحه 506 و 507 ❤️🍀 @filsofak

🔸️یادداشتی بر برگزاری مناظره آقای #رفیعی و آقای #آقامیری در آینده 📝 معجزه گفت‌وگو: . ما آدم‌ها یا زبان هم را می‌فهمیم یا نمی‌فهمیم. اگر بفهمیم که می‌شویم یک روح در دو بدن و اگر نفهمیم گاهی می‌شویم دشمن خونی. گاهی حد وسطی نیست این وسط. و این یعنی جمله‌ی «عیسی به دین خود موسی به دین خود»، فقط یک حرف مفت است برای موجّه جلوه دادنِ یک دشمنیِ آرام و بی‌سروصدا. «لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِين» یا همان عیسی به دین خود موسی به دین خود، یعنی برو بِچِپ توی یک گوشه‌ای، سرت را هم بکن توی آخور خودت، که دلم نمی‌خواهد ریختت را هم ببینم. یعنی بیا کاری به کار هم نداشته باشیم، وگرنه کلاهمان بدجور می‌رود توی هم. کسی می‌داند چرا تا می‌آییم با هم چهار کلمه حرف بزنیم، کار به جاهای باریک می‌کشد و می‌خوریم به بن‌بست گفت‌وگو؟ مگر نمی‌گویند آدمی‌زاد، جان می‌دهد برای پیدا کردن کسی که بتواند با او درست، همان‌طوری حرف بزند که با خودش حرف می‌زند؟ خب چرا این‌قدر سخت پیدا می‌شود این آدم؟ راستش ماها منتظریم و از این گفت‌وگو توقع چیزی در حد معجزه داریم. افرادی که سال‌هاست پیگیر مباحث معرفتیِ این دو عزیزند، می‌خواهند شاهد معجزه گفت‌وگو باشند. توقع دارند ببینند که دو نفر آدمِ شناخته شده، دارند با هم سرِ گسترشِ معارف دینی گفت‌وگو می‌کنند؛ از مشکلاتی که دامن دین را آلوده کرده‌ حرف می‌زنند و تکلیف‌شان را یکی یکی روشن می‌کنند. توقع داریم بالأخره این دو عزیز، از دو زاویه مختلف، با هم غور کنند توی آتش جهنم و خنکای بهشت و تکلیف ما را با کیفیتِ این دو معمای بزرگ روشن کنند. چشم‌انتظاریم. دل‌مان می‌خواهد وزن موضوعاتِ معرفتیِ آقای آقامیری را در سنجه‌ی معارف حوزه سنّتی بسنجیم. توقع داریم از قِبَلِ این گفت‌وگو به چشم ببینیم که چطور وقتی «أحسن» را انتخاب می‌کنیم، «ولیّ حَمیم» اتفاق می‌افتد. ماها می‌خواهیم ببینیم می‌شود مخالف هم باشیم اما ذره ذره حرف هم را بفهمیم. باید ببینیم که دو نفر با ذهن خالی نشسته‌اند روبه‌روی هم و از خودشان و دنیایشان حرف می‌زنند. بی‌دعوا. و در به در دنبالِ یک نقطه مشترک می‌گردند که وصلشان بکند به هم. ببینیم در به در پی تفاهم می‌گردند، تا آن‌جا که یکی بشوند با هم. انگار که آینه‌اند مقابل هم. 🔸️قرار است دو نسل از روحانیون(نسل جوان و سنتی)، بنشینند روبه‌روی هم، و بر محوریت اخلاق، مباحث معرفتی را از دید خودشان با دیگری به محکِ گفت‌وگو بگذارند. توقع ما، به نظاره نشستنِ معجزه گفت‌وگو، معجزه شنیدنِ حرف مخالف و معجزه تلاش برای تفاهم است. این آب گل‌آلود نخواهد شد. همه به تماشای ماهی ها خواهیم نشست و دست صیادها خالی خواهد ماند. به امید خدا. #مصطفی_سلیمانی 🍀❤️ @filsofak

زمستان بود. جان می کندم در نیویورک نویسنده شوم. سه یا چهار روز بود لب به غذا نزده بودم. فرصتی پیش آمد تا بالاخره بگویم:"می خو
زمستان بود. جان می کندم در نیویورک نویسنده شوم. سه یا چهار روز بود لب به غذا نزده بودم. فرصتی پیش آمد تا بالاخره بگویم:"می خوام مقدار زیادی ذرت بو داده بخورم" و خدای من، مدت ها بود غذایی این همه به دهانم مزه نکرده بود. هر تکه از آن و هر دانه مثل یک قطعه استیک بود. آنها را میجویدم و راست می افتاد توی معده ام. معده ام می گفت:"متشکرم، متشکرم، متشکرم". مثل آنکه توی بهشت باشم همینطور قدم میزدم که سرو کله دو نفر پیدا شد، یکیشان به آن یکی گفت:"خدای بزرگ" طرف مقابل پرسید:" چه شده؟" اولی گفت:"آن یارو را دیدی که ذرت میخورد؟ وحشتناک بود!". بعد از آن حرف دیگر از خوردن ذرت ها لذت نبردم. به خودم گفتم:" منظورش از وحشتناک چه بود؟ من که توی بهشت سیر می کنم." 📙 شاعری با یک پرنده آبی 📝 چارلز بوکوفسکی 🍀❤️ @filsofak

ما زندگی را انتخاب نمی‌کنیم، این زندگی است که ما را انتخاب می‌کند. نمی‌توانیم شاکی باشیم که چرا زندگی، خوشی‌ها و اندوه‌های خاصی را به ما اختصاص داده و ما فقط ناگزیریم آنها را بپذیریم و ادامه دهیم. ما نمی‌توانیم زندگی‌مان را انتخاب کنیم اما می‌توانیم تصمیم بگیریم که با شادی‌ها و اندوه‌هایی که به ما داده شده، چگونه برخورد کنیم. 📕 خیانت ✍🏻 #پائولو_کوئیلو ❤️🍀 @filsofak