Best analytics service

Add your telegram channel for

  • get advanced analytics
  • get more advertisers
  • find out the gender of subscriber
CategoryNot specified
Channel location and language
Not specified

audience statistics Group soklan islam

3460
~0
~0
0
Telegram general rating
Globally
3 741 617place
of 6 595 475

Subscribers gender

Find out how many male and female subscibers you have on the channel.
?%
?%

Audience language

Find out the distribution of channel subscribers by language
Russian?%English?%Arabic?%
Subscribers count
ChartTable
D
W
M
Y
help

Data loading is in progress

User lifetime on the channel

Find out how long subscribers stay on the channel.
Up to a week?%Old Timers?%Up to a month?%
Subscribers gain
ChartTable
D
W
M
Y
help

Data loading is in progress

Hourly Audience Growth

    Data loading is in progress

    Time
    Growth
    Total
    Events
    Reposts
    Mentions
    Posts
    Since the beginning of the war, more than 2000 civilians have been killed by Russian missiles, according to official data. Help us protect Ukrainians from missiles - provide max military assisstance to Ukraine #Ukraine. #StandWithUkraine
    🍒🍇🍒🍇🍒🍇🍒 Salam.ustazah.. 🅰nk tanye boleh ke guna minyak zaiton atau minyak kelapa utk rambut...telap ke rambut ..klau mgambil air wuduk.. 2.minyak rambut yg jenis ape x boleh guna...dn x sah wuduk.. ??😄 🌏Jawapan 〰〰〰〰 📚Minyak zaitun dan minyak kelapa adalah dari sumber semulajadi dan ia menyerap ke dalam rambut atau kulit. Wudhuk sah. 📚Minyak rambut dari jenis gel atau wax juga sah wudhuk jika air dapat sampai ke kulit kepala 📚Syarat sah wudhuk ialah sampai sapuan air sampai sama ada ke rambut atau kulit kepala. Menyapu berbeza dengan membasuh. Menyapu air tidak bermakna setiap inci dah setiap helaian rambut wajib terkena air. ✍"Dan sapulah kepala kamu.." (Al Maidah : 6) 🔏 AsmahanHurzaid 🕌 🐚🐚🐚🐚🐚🐚🐚
    Show more ...
    6 123
    2
    🔴Saya nk tnya Dkira cmna ye kalau koko n seurat darah mcm tali benang pd hari ke 16.. Period stop hari ke 12.. Sblm ni 1'st priod ank staun 3 bln,means bln 3. 22/3... Bln 4 xada,bln 5 priod,27/5.. 14 hri.. bln 6 xad.. ,bln 7 period plk 12/7.. 12 ari.. Cmne ye 🔵jika yakin itu sudah masuk hari ke 16 .... maka dikira sbg istiadah .... dh perlu ibadah seperti org suci y lain ...mandi hadas dulu kemudian ibadah seperti biasa .... mazhab syafiee pgg 15 hari suci dan 15 hari haid ......
    4 270
    0
    🔴Hadis ape yg mengatakan mayat akan jadi berat klu baring mase azan? UAI :- 🔵 jawab tak betul , yg betulnya tıdur masa org azan hınggan habıs waktu solat 🔴Mati susah nk mengucap bile becakap mase azan? Ada sesape tahu x? 🔵Bercakap ketıka azan makruh , sunat dıam
    3 779
    0
    🔴 Nk tye. Kalau org hindu buat kuih. Patu org islam jual. Kiranya kuih tu halal ke tak? Kuih tu xde letak babi ke apa. Tp org hindu buat. Halal x? 🔵Wslm. Tengok cara pembuatan dia. Halal bukan sahaja dari segi barang yg dia guna, tapi cara dia buat juga. Kena pastikan barang yg di pakai atau alat2 dan barang2 masakan tu dalam keadaan bersih. Maksud bersih kat sini bukan kuman sahaja, tapi juga bersih daripada digunakan untuk masak2 babi dan sebagainya. Kalau dia makan babi, suruh dia samak dulu tangan2 dia dan barang2 dia. Wallahua'lam
    Show more ...
    3 302
    0
    💎SEINDAH MUTIARA KATA ISLAM💎 1. Perkara yang khilaf jangan dibesar-besarkan. 2. Perkara yang khilaf kita tidak boleh bincang dengan orang awam, tetapi kita kena berbincang dengan mereka yang alim. 3. Sentiasa lah kita berlapang dada dengan perkara khilaf dan bersikap husnuzon dengan orang islam yg lain. 🌸Syeikh Muhammad Kurayyim Rajih Syaikhul Qurra' Asy-Syamiy Hafizhahullah🌸
    2 963
    1
    BERBANGGA DENGAN KECANTIKAN DIRI SOALAN Bolehkah seseorang itu berbangga dengan kecantikan dirinya  ? JAWAPAN Berbangga diri adalah sifat tercela yang Allah haramkan untuk manusia. Sifat itu adalah sifat orang sombong dan ego. Kita sebagai hamba-Nya tidak patutlah bersifat begitu. Manusia semuanya sama iaitu hamba Allah, bentuk kejadian kita  sama iaitu dari air mani. Kalau begitu kepada siapa dan untuk siapa kita hendak berbangga ? Sepatutnya kita berterima kasih kepada Allah kerana menjadikan kita cantik . Kerana Allah cintakan kita, Kita menutup aurat , Kita membersihkan muka , Kita bersolek biar rapi , Kita mengenakan pakaian sunnah , Kita berwangi-wangian , Jika tidak kerana Allah , cantikkah kita ? Dapat tak gerakkan tangan memakai baju untuk menutup aurat  ? Segalanya kerana Allah , maka jangan lah kalian sombong . Sifat ini jika dibiarkan dalam diri, ia akan merosakkan hati. Kesan dari itu dia akan merasa dirinyalah yang paling hebat dari orang lain , lama-kelamaan dia akan lupa kepada Allah yang menjadikannya Dewasa ini kecantikan sering digunakan untuk memikat dan sebagainya. Perbuatan ini bukan saja untuk membangga diri malah untuk memikat orang lain, maka lebih besarlah dosanya. Wallahu'alam   RUJUKAN KITAB 600 JAWAPAN KEMUSYKILAN AGAMA TENTANG WANITA JILID 1 PENJAWAB SOALAN -Ustazah Rohani binti Muhammad -Ustaz Ahmad Baei bin Jaafar -Ustaz Muhammad bin Abdul Rahman Lebarkan senyuman ^-^ Biar tahu , Jangan keliru ❣Officialdic_ 🎀Official_qalbunjadid jawab islam
    Show more ...
    2 680
    3
    TIADA NIKAH GANTUNG DALAM ISLAM SOALAN Apa yang dimaksudkan dengan nikah gantung ? JAWAPAN Nikah gantung tidak ada dalam Islam. Ia hanya adat Melayu yang diamalkan atas tujuan tertentu. Adat ini tidak sesuai lagi diamalkan kerana perlaksanaannya bercanggah dengan hukum dan fitrah manusia. Ia  seperti menzalimi atau menganiaya suami isteri yang baru bernikah itu. Menurut islam seorang lelaki setelah diijabkabulkan sahlah perempuan itu sebagai isterinya. Tatkala maskahwin telah diserahkan kepada isteri boleh lah suami menyentuh mana-mana bahagian pun tubuh isterinya itu. Mereka berdua boleh kemana saja malah apa yang diharamkan sebelumnya sudah menjadi halal. Nikah gantung memaksa mereka yang sudah diijabkan berpisah. Mereka boleh bersentuh tetapi tidak boleh tidur sekali, mereka boleh keluar berjalan tetapi mesti dihantar balik ke rumah dan berpisah semula. Dalam nikah gantung ini selagi mereka belum mengadakan kenduri secara rasmi pernikahan itu dianggap belum rasmi. Ibubapa mereka akan berasa malu kalau tidak buat kenduri dan jika sekiranya dalam tempoh nikah gantung itu anak mereka mengandung dianggap sebagai melanggar adat. Mereka akan sekali lagi berasa malu besar. Nikah gantung ini biasanya berlaku jika  lelaki dan perempuan masing-masing bekerja bekerja berjauhan atau masih belajar atau ada beberapa syarat yang bel terlaksana. Sebenarnya kesan dari nikah gantung ini akan mencetuskan maksiat yang lain. Apa tidaknya, jika mereka berdua tidak dapat bertemu nafsu tidak dapat dilepaskan. Akibatnya mereka akan mencari sesuatu yang haram pula. Maka syaitan akan bergembira kerana walaupun mereka sudah berkahwin namun mereka masih boleh digoda. Sepatutnya sebaik sahaja diijabkabul, serahkan kepada kebijaksanaan mereka menguruskan diri sendiri. Semoga dengan itu segala syaitan akan bersedih hati dan kecewa. Satu pengharapan dari saya agar umat islam kini sama-sama membasmi adat nikah gantung ini. Lebih baik kita pilih mudah dan baik dari memilih yang susah dan kesannya kurang baik. Islam adalah agama yang mudah. Wallahu'alam   RUJUKAN KITAB 600 JAWAPAN KEMUSYKILAN AGAMA TENTANG WANITA JILID 1 PENJAWAB SOALAN -Ustazah Rohani binti Muhammad -Ustaz Ahmad Baei bin Jaafar -Ustaz Muhammad bin Abdul Rahman Lebarkan senyuman ^-^ Biar tahu , Jangan keliru ❣Officialdic_ 🎀Official_qalbunjadid jawab islam
    Show more ...
    2 103
    0
    nak betolkan sdkt. Allahyarham ✅ Allahyarhamah ❎ Tgk pada tlsan jawi jadi begini الله يرحم ✅ الله يرحمة ❎ Allah yarham khas untok semua sbb makna dia ialah Allah merahmati Jadi blhguna untok dua dua jantina kalau nakkhususpada satu jantina, mcmni Allah yarhamuhu - lelaki الله يرحمه Allah yarhamuha - wanita الله يرحمها ✌
    1 648
    1
    🔴Assalamualaikum... sesiapa boleh x tlg tuliskn bacaan duduk di antara dua sujud dalam bahasa arab beserta makna? 🔵 CUBA KITA HAYATI MAKNA DOA DUDUK DI ANTARA DUA SUJUD: *_√ ROBIGHFIRLII_*, *_√ WARHAMNII_*, *_√ WAJBURNII_*, *_√ WARFA’NII_*, *_√ WARZUQNII_*, *_√ WAHDINI_*, *_√ WA’AAFINII_*, *_√ WA’FUANNII_*. Doa ini sangat dahsyat kerana ia mencakupi keperluan kita di dunia dan di akhirat serta dibaca minima 17 kali sehari. Marilah kita merenungi maknanya: *_√ ROBIGHFIRLII_*. _Wahai Tuhanku, ampunilah dosaku._ Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat untuk melangkah menuju ke redha Allah. Dosa ialah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan. *_√ WARHAMNII_*. _Sayangilah diriku._  Kalau kita disayangi اللّهُ hidup akan terasa tenang. *_√ WAJBURNII_*. _Tutuplah segala kekuranganku._ Banyak sekali kekurangan kita. Kurang syukur, kurang sabar, kurang dpt menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dll. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki اللّهُ , maka kita akan menjadi manusia sebenarnya. *_√ WARFA’NII_*. _Tinggikanlah darjatku._ Kalau اللّهُ sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang akan menghina kita. *_√ WARZUQNII_*. _Berikanlah aku rezeki._ Sebagai hamba اللّهُ kita memerlukan rezeki. Allah mampu mendatangkan rezeki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan. *_√ WAHDINI_*. _Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan._ Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan akhirat tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar daripada kita mengambil keputusan yang salah untuk kebahagiaan di dunia. *_√ WA’AAFINII_*. _Berikanlah aku kesihatan._ Apabila kita sihat, kita boleh menambah kebaikan dan manfaat kepada orang lain sebenarnya kebaikan itu lebih kepada diri kita sendiri. *_√ WA’FUANNII_*. _Aku mohon agar kesalahanku dihapuskan daripada catatan._ Daripada makna doa tersebut, kita diawali doa itu dengan memohon ampun dan kita akhirinya juga dengan memohon ampun untuk menghapuskan dosa sehingga kita berharap agar kita betul-betul bersih daripada dosa. Allah SWT memerintahkan kita untuk membaca doa itu, Rasulullah SAW mencontohkannya kepada kita. *_TERKADANG YANG JADI PERSOALANNYA IALAH DI MANAKAH HATI DAN FIKIRAN KITA KETIKA KITA MEMBACA DOA ITU?_* *_DAN RAMAI ANTARA KITA TIDAK MEMAHAMI MAKNANYA_*. Semoga mesej ini bermanfaat!
    Show more ...
    1 501
    3
    🔴Ada kawan Lia haid die habis pada hari ke enam haid.Lepas tu die mandi...Die mndi hari khamis.Pastu hari ni haid die keluar balik..Boleh solat ke tak boleh ye? 🔵 x boleh solat,sebab masih dlm tempoh haid
    1 216
    0
    🔴assalamualaikum..selepas saya solat kenapa saya rasa macam solat saya ni macam Allah tak terima ? kenapa saya ada rasa mcam tu ? rasa tkut sebab takut Allah tak terima solat saya .🔵mungkin sbb pnykit was2..mungkin awk rasa awk x lkukn dngn smpurna..walau bgaimna pun wajib brsgka baik dngn Allah..contoh tdk brsgka baik dngn Allah "aku smbhyg ni Allah bukn nk trima pun.." ⚫ijtihad yakin lah bhwa allah terima Letak pd diri time solat tu dosa letak di dpn dn persmbh kan pd Allah YaAllah ni dosa aku aku hmba mu yg lemah ampun kan aku terima lah solat aku Letak pd diri belkg kita ada org pgang pedang tnggu nak bunuh kita lps bg salam kepala kita kena pancung dn itu adalah solat yg terakhir kita Yakin lah dgn zat Allah pcya lah Allah maha pgmpun dn maha ArRahman WaAllahuaqlam
    Show more ...
    1 140
    0
    🔴 Assalamualaikum, boleh tak sesiape yang ikhlas nak bagi sy jenis solat2 sunat Dan waktu yang elok nak buat solat tu😅maaf ayat berbelit ⚫waalaikumsalam, dlam banyak² solat sunat ialah solat tahajjud, solat tasbih,solat dhuha dan macam-macam lagi²...tapi dalam solat ada masanya..solat tahajjud dan solat tasbih...bangun malam tapi kena tidur sekejap dalam 5 minit masanya ⅔ malam...itu sahaja yang saya boleh jawab..yang lain saya tak berapa pandai sangat... Solat dhuha pula solat selepas terbit fajar.. Solat istikharah-solat bila rasa ragu-ragu dgn pilihan Solat tahajud ustaz kazim kata, tidur tu sunat ja Maknanya kalau tak tidur pun, boleh tunaikan solat tahajud. Tapi kena dua per tiga malam la
    Show more ...
    1 007
    0
    🔴Sis blehh ka klau Kita pakai rantai emas kan pas 2 loket 2 ada tulisan jawi bwak msuk tandas... 🔵 Boleh. Melainkan tulisan jawi tersebut ada maksud ayat ayat suci Allah. Baru tak boleh bawa masuk
    1 039
    0
    "Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna nescaya tidak ada pendakwah, maka akan sedikitlah orng yang memberi peringatan" 🌸Imam Hasan Al-Basri🌸
    1 096
    1
    🔴 Ap hukum nmpk ank rmbut?(perempuan) 🔵Wsslm. Tetap aurat jika sengaja
    1 015
    0
    🔴Untuk perempuan yg sering membaca novel romantic or drama.. Novel romantis memang memiliki plot yang menarik, namun memiliki konsep cerita yang tidak realistis. Banyak cerita romantis di novel yang tidak benar-benar dapat terjadi di dunia nyata. 2. Membawa kita ke dunia mimpi 😴😴😴 Buku fiksi romantis akan membawa pembacanya ke dunia mimpi. Sebagian orang, terutama perempuan akan cenderung menhubungkan kehidupan nyata mereka dengan kisah yang ada di novel romantis. 3. Sering menggambarkan salah tentang perempuan 😯😯😯 Maksudnya adalah, sebagian novel romantis menggambarkan karakter perempuan adalah lemah. Nyatanya, perempuan tidak sebegitu lemahnya. 4. Hampir sama dengan erotica Beberapa novel romantis, khususnya novel untuk dewasa sering menceritakan kisah mengenai seks. Dengan begitu, pembaca akan “dipaksa” berimajinasi tentang seks. Penelitian menunjukkan bahwa ketika seseorang berimajinasi tentang fantasi seks, maka mereka menyebrangi batas-batas mereka di kehidupan nyata. 😷😷 5. Meningkatkan ekspektasi Novel romantis sering menggambarkan sosok seorang yang menjadi pahlawan. Seorang pahlawan digambarkan sedemikian rupa sehingga pembaca akan memiliki ekspektasi yang tinggi mengenai sosok pahlawan dalam hidup mereka. Dan untuk menjadi seorang pahlawan, nyatanya tidak semudah yang digambarkan seperti di dalam novel. Novel romantis memang menjadi salah satu hiburan yang menyenangkan, namun jangan sampai terlalu sering membaca novel romantis. Karena secara tidak sadar, akan berpengaruh pada kehidupan pribadi kita. 😱😱😱😱😱
    Show more ...
    937
    5
    🔴assalammualaikum, mcm mana kan kalau kita dah tegur org yang berpurdah tp dia tkleh terima teguran tu? sedangkan apa yang dia buat tu salah . mohon pendapat yea .. ✅Waalaikumsalam sebaiknya tgurlah dye dgn secara hikmah dan tgur dye secara personal. Jgn tgur umum iti mengaibkan namanya.tgur je dye Kalau dye xnk dgr itu hak dye yg pnting kita tgur je. Doakan sahaja supaya Allah bagi hidayah dan lmbutkn hatinya.Wallahualam
    852
    1
    🔴 saya nk jd seorang yg penyabar cmne ek?? 🔵Cerita awk Persis mcm cerita cikgu sye tau, cg sye pun klau dia x suka seseorg mesti nmpak Sgt dri raut muka dia.. mcm dia jeling ke org tu.. mmg nmpak lah yg cg sye tak suka dia.. sye rasa tu semua mmg wujud dlm diri setiap manusia tapi berbeza2 ada yg jenis yg panas baran, jenis yg pendiam mcm2 la... Perkara Yang Buat Kita Jadi Hilang Sabar Lain orang lain cara. Ada sesetengah orang jadi hilang sabar sebab last minute baru orang bagitau dia suruh wat kerja ni kerja tu. So, dalam hal ni kita kena tahu kat point mana yang selalu kita hilang sabar. List kan point tu, try to counter it and next time be careful of that point. Teknik Bernafas Kalau kita marah ataupun nak cepat biasanya kadar kita bernafas akan meningkat dengan pantas. So, bila kita da tau kita akan marah, take some time, tarik nafas panjang-panjang dan lepas. Ulang dalam satu minit dan try to relax. Tu je pun. Sesuatu Perkara Akan Ambil Masa Selalu ingatkan diri anda sesuatu perkara itu akan ambil masa dan tidak akan dapat diselesaikan dengan kadar segera. Contohnya kalau kita marah kat seseorang mmg adakalanya rasa cam nak balas dendam, nak kenakan dia pulak. So, jalan paling baik xyah. Try untuk buat benda yang x stress contohnya jalan-jalan shopping atau tidur. Then after that start thinking again. It means you think twicekan. :-) Mungkin awak perlu lebihkan senyuman kurangkan marah.. didik hati untuk lebih sabar. In shaa Allah.. banyakkan beristighfar sebab dia dapat melembutkan hati manusia . Wallahu'alam..☺
    Show more ...
    968
    1
    🔴assalammualaikum, mcm mana kan kalau kita dah tegur org yang berpurdah tp dia tkleh terima teguran tu? sedangkan apa yang dia buat tu salah . mohon pendapat yea .. ⚫ Sebaik-baiknya , kita elakkan kemungkaran yang dilakukan oleh dia dengan hati. Yakni , hanya kita shja yang mengelakkannya , sedangkan kemungkran masih berlaku. boleh sertakan doa yang trbaik untk dia. In shaa Allah malaikat akan sama2 mengaminkannya dan kembali mendoakan pada awak.
    767
    0
    🔴jika ayahnya seorang yg alim, tidak tnggal solat, selalu bersedekah, bca al-quran, selalu menasihati & menyuruh anak prempuannya solat..tetapi anaknya tidak mngikut apa yg disuruh..adakah ayhnya itu tidak ditarik ke neraka krana tlh bt tanggungjwb yg disuruh oleh allah ? 🔵wallahu a'alam ..urusan syurga neraka itu hak Allah bkn hak kita nk tentu kn siapa ke syurga siapa ke neraka ..... Allah Maha Pengampun Allah Maha Mengasihani Allah Maha Pemurah .... semua dgn Kuasa Allah ....kita jgn berhenti mengharap ...
    Show more ...
    735
    0
    ,🔴saya nk tnye... Org y tahun lepas dye x sempat nk ganti... Dan bole k dye bayar fidiyah pada bila2 masa? padahal bulan ni da ramadhan...Adakah bole bayar lps ramadhan ni dan gnti lps ramadhan ni? 🔵 boleh byr fidyah bila bila masa termsuk bolh byr dibuln rmdhn ini, dan wajib juga ganti
    674
    0
    🔴assalamualaikum wbt..kalo doktor amek darah kte,batal x puasa??? 🔵 x btal ambil darah buln puasa
    652
    0
    🔴ustzh knp tme puasa ada juga org hsteria 🔵 jin ada,,cuma kuasa syaitan diblenggu ,,kurg power,,.
    642
    0
    🔴syahid akhirat syahid dunia mcm mane yer? 🔵 syahid selain mati berperang menegakkn agma islam seperti mati bersalin,mati lemas,mati terbakar,mati sakit perut,mati terbunuh dan seumpamanya,mereka akn dpt bhgian diakhirat tetapi tetap dihisab juga
    644
    1
    🔴assalamualaikum ustazah..saya nk tye..kalau ibu mngandung...kalau dia kuar mcm warna koko sikit..sah x puasa..? 🔵 kalau ia keluar pd selain masa kebiasaan haid,darah tu dihukumi istihadah.sah puasa
    616
    0
    Soalan : Ustaz.. kenapa 15-30 minit sebelum masuk waktu zohor kita diharamkan melakukan sebarang solat? JAWABNYA: 1. Ketika itu matahari berada di kemuncak langit sebelum gelincir (masuk Zohor). Disebut juga waktu rembang. 2. Waktu ini diharamkan solat sunat apa pun kecuali: + Pada hari Jumaat bagi lelaki yang hadir solat Jumaat + Berada di masjidil haram (Mekah, Madinah dan al-Quds) 3. Waktu ini, jin & syaitan sedang mengambil tenaga mereka kerana ciptaan mereka dari unsur api. Dengan pancaran matahari yang kuat, tenaga mereka bertambah dengan cepatnya (recharge). 4. Ketika ini jugalah, ahli sihir membuat dan 'menuju' ilmu hitam mereka selain pada waktu tengah malam. - menurut Ilmu Perubatan Islam. 5. Manusia pula sebaliknya. Ketika ini, badan berada pada tahap paling lemah. Maka Islam menggantikan ibadat solat sunat dengan tidur sunat yang namanya Qailulah untuk tujuaan kecergasan fizikal dan juga rohani. 6. Qailulah 15-30 minit sebelum Zohor. Itu yang terbaik. 7. Qailulah juga antara cara untuk awet muda. Kerana ketika tidur, segala tekanan kerja dan kehidupan di siang hari dilepaskan secara semulajadi. 8. Ikuti sunnah, pasti berkah. Siapa baca sampai habis untung :) Kalau share lagi untung. Pahala berterusan seperti sungai, siapa tak nak :) ___________ Untuk point ke-3 dan ke-5, Nabi SAW bersabda: "Lakukanlah Qailulah, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak melakukan Qailulah." ************ Rahsia disebalik tidur sejenak sebelum solat Zohor: [U]فوائدالقيلوله الصحيحة[/u] قال النبي صلى الله عليه وسلم: (قيلوا فإن الشياطين لا تقيل قال الجوهري:هي النوم في الظهيرة والمعروف أنه من شروطها أن تكومن قصيرة. وقد أتى العلم الحديث ليؤكد فوائد القيلولة في زيادة إنتاجية الفرد،ويحسن قدرته على متابعة نشاطه اليومي. Maksud Hadis: syaitan tidak melakukan Qailulah, Oleh itu itu orang-orang Mukmin yang melakukan Qailulah atau tidur sejenak sebelum solat Zohor selama 10-40 minit akan memperolehi kerehatan yang cukup, sehingga membolehkannya melakukan ibadat dengan sempurna sepanjang hari. Sabda Rasulullah s.a.w "Lakukanlah Qailulah, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak berani Qailulah" (Riwayat at-Tabrani) Apa itu Qailulah ? Qailulah ialah tidur sebentar pada siang hari. Bila waktu paling sesuai untuk amalkan Qailulah ? Mengikut pengalaman mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan selepas Zohor. Apakah kelebihan atau Kebaikan Qailulah ? Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah. Qailulah @ tidur sekejap waktu tengahari akan memudahkan kita untuk bangun malam dan berqiamulail. Orang barat memanggil Qailulah sebagai "nap". Di negara barat biasanya "nap" dilakukan dari pukul 2-4 petang. Hasil kajian menunjukan amalan "nap' waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung. Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga. Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh. kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cukup 7-8 jam kita berjaga. Jadi Qailulah @ nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu. Ia sangat sesuai denga fitrah badan manusia. Menurut mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, sebaik bangkit dari Qailulah, kita mungkin akan pening sedikit selama 5-20 minit. Tetapi selepas itu, kita akan mendapati perubahan mendadak dari segi emosi, kecerdasan dan fokus. Sama2 la kita [email protected] sekejap sblm zohor .😊😃 ************ Assalamualaikum, Apakah itu Hailulah , Qailulah dan A'ilulah? 1- Hailulah ialah tidur selepas solat Subuh (org yg tak bangun solat Subuh juga termasuk) Hailulah menyebabkan rezeki kita terhijab dan menjadi tidak murah rezeki. 2- Qailulah ialah tidur sekejap sebelum solat Zohor sekadar 26 minit, ianya amat bermanfaat (sumber kekuatan solat mlm). 3- A'ilulah ialah tidur selepas solat Asar
    Show more ...
    634
    2
    , ianya mengundang penyakit pd badan dan jiwa serta perasaan gundah gulana, kecewa dan gelisah. Hantarkan kpd rakan taulan kerana sentiasa memperbaharui ingatan kita dan sebagai peringatan terhadap org yg lalai. Oleh itu: JANGAN TIDOR LEPAS SOLAT SUBUH DAN ASAR👍👍👍
    605
    0
    jatuh talak melainkan apabila ada kosad untul menjatuhkan talak ketika melafazkan perkataan tersebut. ------------------------------------------------------------------- (4) Soalan. Macam mana klau isteri tu tidak tahu dia sudak dicerai, tapi masih bersama, bedosa tak dia?. (4) Isteri tidak berdosa kerana isteri tidak tahu. Firman ALLAH taala : لا يكلف الله نفساً إلا وسعها. Allah tidak membebani seseorang melainkan sekadar kemampuannya. ( Al-Baqarah : 286 ) ------------------------------------------------------------ - (5) Soalan. Macmana klau talak 3, suami nak rujuk balik?. (5) Jawapan. [1] Klu yang dimaksudkan talak tiga itu adalah suami mengulangi tiga kali perkataan "saya ceraikan isteri saya" sedangkan tidak dicelahi oleh perceraian antara tiga kali ucapan tersebut, samaada perceraian dengan diam atau dengan ungkapan lain, MAKA PERLU DILIHAT KEPADA QOSAD/NIAT SUAMI. 1}- jika ia qasad untuk mentaukidkan ( menguatkan ) perkataan pertama sahaja melalui pengulangannya itu MAKA JATUH SATU TALAK. 2}- Manakala Jika ia qasad dengan pengulangan itu untuk talak kali kedua dan kali ketiga maka jatuh TIGA TALAK. Namun jika dicelahi dengn perpisahan antara tiga kali perkataan tersebut, samaada perpisahan dengan diam atau dengn perkataan lain MAKA JATUH TALAK TIGA juga. Kata imam nawawi didalam kitab منهاج الطالبين hlm.343: وإن قال : أنت طالق أنت طالق أنت طالق وتخلل فصل فثلاث وإلا فإن قصد توكيدا فواحدة او استئنافا فثلاث. Jika suami berkata : "engkau tertalak, engkau tertalak, engkau tertalak" padahal diselangi perkataan-perkataan tersebut dengan perceraian maka jatuh tiga talak. adapun jika tidak diselangi oleh perceraian maka jatuh satu talak apibala ia qosad untuk mentaukidkan ( menguatkan perkataan yang pertama ). Dan jatuh tiga talak jika ia qosad untuk memulakan semula perkataan-perkataan tersebut. [2] Isteri yang jatuh talak satu atau talak dua boleh suaminya rujuk kembali isterinya sebelum habis eddah tiga kali suci. Caranya Iaitu cukup dengan perkataan " saya rujuk isteri saya ". [3] Manakala isteri yang jatuh talak tiga tidak boleh suaminya rujuk kembali isterinya, sehinggalah isterinya berkahwin dengan suami lain. ALLAH taala berfirman didalam alquran : فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِل لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ. Jika suami mencerai isterinya ( setelah dua kali ) maka tidak halal isterinya itu untuk suaminya itu sehinggalah ia berkahwin dengan suami lain. ( al baqarah 230 ) Didalam kitab الموسوعة الفقهية الكويتية juz.22 hlm.107 ada menyebut : فَإِذَا طَلَّقَ الرَّجُل امْرَأَتَهُ الطَّلْقَةَ الثَّالِثَةَ فَلَيْسَ لَهُ حَقُّ مُرَاجَعَتِهَا، إِذْ بِالطَّلْقَةِ الثَّالِثَةِ تَبِينُ الْمَرْأَةُ مِنْ زَوْجِهَا بَيْنُونَةً كُبْرَى وَلاَ يَحِل لَهُ مُرَاجَعَتُهَا حَتَّى تَتَزَوَّجَ آخَرَ. Apabila lelaki mencerai isterinya kali yang ketiga maka tidak berhak lelaki itu merujuk isterinya kembali, kerana dengan talak yang ketiga terpisah perempuan dari suaminya dengan perpisahan yang besar, tidak lah halal suaminya merujuk isterinya kembali sehinggalah isteri tersebut berkahwin dengan lelaki lain. ------------------------------------------------------------- (6) Soalan. Habis tu kalau dlm masa 6 tahun suami tidak beritahu dia telah ceraikn isteri dia, macam mana klau dia ade anak besama pada masa tu, anak tu di kira macam mana pulak?. (6) Jawapan. [1] Klu suami terlupa bahawa dia telah talak tiga isterinya, kerana suami telah nyanyuk atau seumpamanya, sedangkan isterinya pun tidak tahu juga hal tersebut maka hukumnya adalah diamaafkan, ini berdasarkan kepada hadith nabi saw : إِنَّ اللهَ تَجَاوَزَ لِي عَنْ أُمَّتِي الخَطَأَ وَالنِّسْيَانَ وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ. Sesungguhnya ALLAH memaafkan umatku apa yang tersalah, terlupa dan apa yang mereka terpaksa. [ HR Ibnu Majah no.2045 ] [2] Manakala anak yang dapat dalam tempoh tersebut dinamaka anak dari wati syubhah. anak yang lahir dari wati syubhah SAH NASABNYA KEPADA SI AYAHNYA. Maksudnya : Boleh di binkan anak itu kepada ayahnya. Didalam kitab الموسوعة الفقهية الكويتية Juz.40 hlm.236 ada menyebu : ذهب جمهور الفقهاء إلى أن
    Show more ...
    516
    0
    الوطء بشبهة يثبت النسب. MAJORITI ulama feqh berpandangan bahawasanya wati sebab syubhah ia menyabitkan nasab. [3] Namun jika suami ingat serta dia tahu hukumnya sedangkan dia masih lagi bersama dengan isteri maka suami tersebut telah melakukan dosa besar, iaitu dosa zina. Manakala isterinya pula tidak berdosa kerana tidak tahu. Dan anak yang terjadi dalam tempoh tersebut tidak boleh dinasabkan kepada lelaki tersebut. ----------------------------------------------------------- Itu sahaja ustaz, tima kasih atas penjelasannya. Sama-sama. والله أعلم بالصواب أبو أسامة الشافعي البنداني الدمشقي
    Show more ...
    535
    0
    (1) Soalan. Assalamualaikum. Saya nk tanya ustaz boleh?. (1) Jawapan. Waalaikumussalam. Silakan puan. ------------------------------------------------ (2) Soalan. Seorang suami telah menceraikn isterinya di depan keluarga tanpa ada isteri di situ, soalan saya jatuh tak talak walau istri tak de masa tu?. Dan isteri tidak tahu yang dirinya telah di ceraikn. (2) Jawapan. Tidak disyaratkan pada jatuh talak bahawa suami melafazkan talak dihadapan isterinya, dan tidak disyaratkan juga pada jatuh talak bahawa sampai apa yang dilafazkan oleh suami kepada pengetahuan isteri. Bahkan bilamana suami melafazkan talak atau menulis talak maka dikirakan sebagai talak yang sah, serta jatuh talak tersebut, walaupun isterinya tidak mengetahui hal tersebut. [ Disini perlu juga kita tahu bhawasanya sekiranya SUAMI HANYA BERJANJI DIHADAPAN KELUARGANYA UNTUK MENCERAI ISTERINYA, contohnya suami kata : "saya berjanji akan cerai isteri saya" sedangkan setelah itu suami tidak melafazkan pun lafaz talak isteri maka tidak jatuh talak, kerana ulama fiqh meyebut " وعد الطلاق ليس بطلاق " janji untuk cerai bukanlah cerai. ] ---------------------------------------------------- (3) soalan. Klau tidak ade niat boleh jatuh jugak ke?. (3) jawapan. Ulama feqh membahagikan Lafaz talak isteri kepad dua : {1} - lafaz soreh (terang/jelas). Iaitu satu lafaz yang tidak boleh difahami selain daripada untuk menceraikan isteri, Bahkan lafaz ini hanya digunakan untuk mencerai isteri. Seperti BUNCIT kata " saya ceraikan isteri saya ". {2} - Kinayah, iaiti satu lafaz yang boleh digunakan untuk cerai isteri dan boleh juga digunakan untuk tujuan lain. Contohnya : si BULAT kata kepada isterinya " awak boleh balik rumah mak awak, saya tak nak tengok muka awak ". Perkataan ini boleh digunakan untuk tujuan cerai isteri dan boleh digunakan untuk tujuan lain iaitu suruh isteri balik rumah ibu dia. [ HUKUMNYA ] {1}- Lafaz soreh mnyebabkn isteri tertalak walaupun hanya dengan gurauan sahaja sedangkan tiada kasad untuk mejatuhkn talak, Ini Kerana nabi saw bersabda : ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والرجعة. Tiga perkara seriusnya adalah serius, dan gurauannya jadi serius, nikah, cerai dan ruju'. [ HR Abu Daud no.2194, Attirmizi no.1184, Ibnu majah no.2039 ] - Maksudnya : hukum talak tetap berlaku, samada dalam keadaan serius atau gurauan. {2} - Sementara Lafaz kinayah pula isteri akan tertalak apabila suami ada qosad untuk menjatuhkn talak ketika melafazkan perkataan kinayah itu. Manakala jika suami tidak kosad untuk ceraikan isterinya maka tidak jatuh talak. Didalam kitab متن أبي شجاع hlm.33 ada menyebut : والطلاق ضربان صريح وكناية ... ولا يفتقر صريح الطلاق إلى النية، والكناية كل لفظ احتمل الطلاق وغيره ويفتقر إلى النية. Talak ada dua bagai, SOREH (jelas), KINAYAH. Talak yang SOREH tidak berhajat kepada niat. Talak KINAYAH adalah setiap lafaz yang boleh jadi talak dan boleh jadi selainnya, ia memerlukan kepada niat. Didalam kitab عمدة السالك وعدة الناسك juz.1 hlm.216 ada menyebut : والألفاظ التي يقع بها الطلاق صريح وكناية. فالصريح: يقع به سواء نوى به الطلاق أم لا، ولا يقع بالكناية إلا أن ينوي به الطلاق. Lafaz-lafaz yang jatuh talak dengannya ada dua, SOREH DAN KINAYAH. Lafaz SOREH jatuh talak dengannya, samaada ia niat untuk talak ataupun tidak NIAT. Manakala LAFAZ KINAYAH tidak jatuh talak dengannya melainkan bahawa ia niat untuk menjatuhkan talak dengannya. Berkata syaikhul islam zakaria al-snsariy didalam kitab أسنى المطالب juz.3 hlm.269 : (وهو) (صريح) وهو ما لا يحتمل ظاهره غير الطلاق فلا يحتاج إلى نية (وكناية) وهي ما يحتمل الطلاق وغيره فهي (تحتاج إلى نية ...). Lafaz talak yang SOREH, iaitu lafaz yang tidak ada kemungkinan oleh zahirnya selain daripada talak, maka ia tidak memerlukan kepada niat. Dan lafaz KINAYAH, iaitu lafaz yang ada kemungkinan talak dan ada kemungkinan selain talak, maka ia memerlukan kepada niat. [ KESIMPULAN ] Sekiranya lafaz yang diucapkan oleh suami dihadapan keluarganya itu adalah lafaz SOREH maka jatuh talak, walaupun tidak ada niat nak cerai sungguh. Namun jika lafaz tersebut adalah lafaz KINAYAH maka tidak
    Show more ...
    463
    1
    Last updated: 10.11.22
    Privacy Policy Telemetrio